• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

diepvrieskist kosten energie label

miss-elliot

Survivor
Hallo
gezien ik nu alles dagelijks vers in de supermarkt koop heeft dit het voordeel dat ik amper energie kosten hoef te betalen voor het vershouden van producten.
Maar ik zat laatst te denken van:
Ben ik niet goedkoper uit als ik een diepvrieskist aanschaf en daar zoveel mogelijk reclame producten in vries waar ik lange tijd mee vooruit kan? (ook al woon ik een paar meter van de supermarkt)

Nou zit er best veel verschil in aankoopprijs tussen een a+ en a+++ label.
Gezien de aankoopprijs voor een a+++ veel hoger ligt twijfelde ik of het dan nog wel de moeite waard is om een a+++ te kopen en ik niet goedkoper uit ben met een a+

nou heb ik even berekening gemaakt en moeten jullie even zeggen of dit wel klopt.
Als ik het zo bekijk heeft het dus zeker wel nut om voor de duurste te gaan.

150 kWh per jaar = 35 euro

diepvries a+++ = 460 a 500 euro (Verbruik: 150 a 122 kWh per jaar = 25 a 31 euro per jaar )
diepvries a++ = 380 a 420 euro (Verbruik: 272 a 180 kWh per jaar = 37 a 56 euro per jaar )
diepvries a+ = 300 euro (Verbruik: 227 kWh per jaar = 57 euro per jaar )

(gemiddeld prijs per kWh in 2019 = 0,2076 cent. )

Klopt dit zo beetje of zie ik wat over het hoofd?

Nou weet ik dat een diepvrieskist het meest energie besparend werkt vergeleken met een diepvrieskast.
Maar nu twijfel ik of ik 2 kleine diepvrieskasten wilt hebben of 1 grote.
Want mij theorie is dat als ik niet zoveel producten hebt ik dan tenminste 1 vrieskist kan uitschakelen wat energie bespaard.
Vergeleken met 1 grote die met kleine hoeveelheid alsnog de hele kist moet vriezen.
 

petroman

SHTF Expert
Het invriezen kost het meeste aan energie, éénmaal ingevroren speelt alleen de isolatie een rol.
Een half lege koelkast of vriezer is altijd onustiger als je kijkt naar de kosten/ingevoreren spullen. Eenmaal koud blijft de inhoud koud.

Een lege kast of kist is volgens mij niet onzuiniger dan een volle.
En waarom zou een kist beter zijn dan een kast met laden ?
 

miss-elliot

Survivor
Het invriezen kost het meeste aan energie, éénmaal ingevroren speelt alleen de isolatie een rol.
Een half lege koelkast of vriezer is altijd onustiger als je kijkt naar de kosten/ingevoreren spullen. Eenmaal koud blijft de inhoud koud.

Een lege kast of kist is volgens mij niet onzuiniger dan een volle.
En waarom zou een kist beter zijn dan een kast met laden ?
Als je een diepvries kast opent verliest het veel meer kou dan als je een kist opent. (kou zakt naar beneden)
Daarnaast staat mij iets bij dat kisten beter geisoleerd zijn dan kasten maar zeker weet ik niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Koude lucht zakt inderdaad maar het openen van die deksel creeert een vacuum/onderdruk en dan is dat effect weg denk ik. Daarentegen pak ik sneller iets uit een lade dan van uit een kist.
Betere isloatie weet ik ook niet. Maar A+ kist zal overeenkomen met A+ kast denk ik.
 

drent

Diehard Prepper
A+++ tafel 4 laden vrieskast neemt volgens fabrikant 101kwh/jaar, A++ zelfde maat en fabrikant 150kwh/jaar. Kloppen de aantallen +jes dus wel?
Ik ben ivm kwaliteit en goede isolatie op dit merk (liebherr) uitgekomen en omdat minder stroomverbruik ivm mogelijke zonnepanelen en stijgende kosten interessant blijven het zuinigste model gekozen.

Voorraadje thuis hebben is altijd handig ook ivm ziekte en uitverkochte artikelen, er gaat de laatste tijd vaker wat mis met aanleveren producten. Bij sommige dingen is misgrijpen geen optie. Hier supermarkt dorp verderop en dan is wat te eten in huis hebben ook erg fijn. Daarnaast is bv je eigen brood bakken nog altijd goedkoper (en lekkerder) en ook dan is wat er niet meteen gegeten wordt invriezen heel handig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lai

petroman

SHTF Expert
Waarschijnlijk is de compressor ook wat duurder lees beter en de regeling beter doordacht.
No frost en andere handige dingen en bedenk bv dat asl je zo'n ding in de schuur zet waar het in e winter vriest en/of koud is, je een speciaal type moet hebben wil dat ding lang meegaan.
Koelkast en diepvriezers kunnen niet altijd een lage omgevings temp. aan.
 

Lai

Prepper goeroe
Ik heb een Liebherr tafelmodel vriezertje A+++ verbruikt bij -18 107 KWh per jaar. Koste mij 3 jaar geleden iets van €600,- thuisgebracht. Besteld via coolblue. Was toen de goedkoopste met dit model/serie. Vorige was ook een liebherr (gekregen) en beviel goed, behalve het laatste jaar. Verbruik 3 KWh per DAG! Ding bleek meer dan 30 jaar jong en daar hadden ze geen nieuwe onderdelen meer voor.
Ik hoop dat deze ongeveer net zo lang mee gaat.

Let wel op waar je hem zet, hoge omgevingstemperaturen zorgen er voor dat hij vaker aanslaat. Een niet geïsoleerd schuurtje/bijkeuken verbruikt een vriezer meer. Kou en vorst kunnen ze beter tegen.
 

miss-elliot

Survivor
Ik wou eigenlijk voor een AEG gaan gezien mijn ouders er ook 1 hebben en die niet erover klagen.
Maar liebherr schijnt dus ook een goede (of betere?) kwaliteits merk te zijn?

ik vraag mij nog steeds af of ik wel goedkoper uit ben als ik een diepvriezer aanschaf met een duur prijskaartje ipv elke dag naar de supermarkt te hobbelen.
 

Ray

SHTF Expert
..150 kWh per jaar = 35 euro
Klopt dit zo beetje of zie ik wat over het hoofd?

Volgens mij is die 20 cent die je hanteert voor een kWh te laag. Dat is de prijs zonder de toeslagen/belasting erbij. Per kWh ben je dus wat meer kwijt. De netwerkkosten zijn vast, die hoef je niet mee te tellen, maar wel alle overige componenten. Zie je laatste gespecificeerde energie nota.
 

Jannes

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Een vriezer zou ik zeker aanraden. Wij proberen zoveel mogelijk dingen in de aanbieding te kopen en dan leggen we de vriezer vol. Ook van het brood hebben we 2 laden vol (6 broden). In geval de supermarkt eens niet bereikbaar is, is brood toch wel heel snel op.

Wij hebben een Siemens no frost kast met laden van ca 300 liter. Verbruikt 1/3 stroom van onze vorige vriezer (een 20 jaar oude 100 liter kast).
Voordeel van een kast vind ik dat je de laden kunt labelen en alles netjes kunt opbergen en terugvinden.

Succes met je keuze.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    29.6 KB · Weergaven: 17

Papillon

Diehard Prepper
Mooi topic, ik lees mee, zelf ook weer op zoek naar een fijne vriezer en aan het kijken of kosten terugverdient kunnen worden met duurde aanschaf waarde van een a++++ ofzo.

Anders koop ik gewoon een vriezertje van mp voor paar tientjes.

Ik woon vlakbij een plek waar verse vis niet verser kan zijn en op zaterdags particuliere verkoop voor een prikkie. na 8 jaar hier wonen nu pas ontdekt! haha

Dus ook op zoek naar een vriezer en zie ik ineens dit topic:thumbsup:
 

Ray

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Twee jaar geleden een tafel model vriezertje met vier laden gekocht. Toen was de goedkoopste A++ 170 en de A+++ 449.
Zo kleintje gebruikt niet veel, de A++ 110 en de A+++ 79 kWh.

30 kWh verschil, voor 270 euro. Duurt 18 jaar of zo, om dat terug te verdienen.

Als je niet veel geld heb neem je dus die. Als ik wel genoeg geld had, nam ik de zuinigste en beste die er was. Minder energie verbruik en minder afval, want die hoeft je niet zo snel te vervangen.

Een tweedehands zou ik niet snel doen. Eenmaal wat ouder gaan ze meer energie verbruiken, door afname vloeistof, slijtage motor, vocht in de isolatie, slechte rubbers, etc. Twee keer zoveel of meer stroom verbruik dan een A++ heb je dan zo en dan tikt die honderd euro besparing toch wel rap weg.

Je kunt in de winkel vraagje of ze er een met een deukje hebben, komt vaak voor dat je die een stuk goedkoper meekrijgt.
 

miss-elliot

Survivor
Een vriezer zou ik zeker aanraden. Wij proberen zoveel mogelijk dingen in de aanbieding te kopen en dan leggen we de vriezer vol. Ook van het brood hebben we 2 laden vol (6 broden). In geval de supermarkt eens niet bereikbaar is, is brood toch wel heel snel op.

Wij hebben een Siemens no frost kast met laden van ca 1000 liter. Verbruikt 1/3 stroom van onze vorige vriezer (een 20 jaar oude 300 liter kast).
Voordeel van een kast vind ik dat je de laden kunt labelen en alles netjes kunt opbergen en terugvinden.

Succes met je keuze.
1000 liter? nou dat betwijfel ik :lol:
Als ik zo op internet rond snuffel dan is de grootste van siemen 360 liter en kost dik 800 ballen.



Twee jaar geleden een tafel model vriezertje met vier laden gekocht. Toen was de goedkoopste A++ 170 en de A+++ 449.
Zo kleintje gebruikt niet veel, de A++ 110 en de A+++ 79 kWh.

30 kWh verschil, voor 270 euro. Duurt 18 jaar of zo, om dat terug te verdienen.

Als je niet veel geld heb neem je dus die. Als ik wel genoeg geld had, nam ik de zuinigste en beste die er was. Minder energie verbruik en minder afval, want die hoeft je niet zo snel te vervangen.

Een tweedehands zou ik niet snel doen. Eenmaal wat ouder gaan ze meer energie verbruiken, door afname vloeistof, slijtage motor, vocht in de isolatie, slechte rubbers, etc. Twee keer zoveel of meer stroom verbruik dan een A++ heb je dan zo en dan tikt die honderd euro besparing toch wel rap weg.

Je kunt in de winkel vraagje of ze er een met een deukje hebben, komt vaak voor dat je die een stuk goedkoper meekrijgt.

jij woont in je uppie in een gezins o-meter woning. Jij hebt bakken met energie over aan einde van het jaar :p
Afval is het probleem niet, deffecte vriezers kan je altijd gratis weer inleveren bij de winkel.
 

Jannes

Prepper goeroe
1000 liter? nou dat betwijfel ik :lol:
Als ik zo op internet rond snuffel dan is de grootste van siemen 360 liter en kost dik 800 ballen.

Je hebt helemaal gelijk.:rolleyes:
De oude die we hadden was 100 liter en deze 300, terwijl de nieuwe maar 1/3 van de hoeveelheid stroom kost.
Iets met ff snel, kinderen die ‘mama’ roepen en gewoon niet goed opgelet.
Ik ga het even wijzigen.
 

miss-elliot

Survivor
Iemand iets nog zinnigs te zeggen over kast versus kist kwa kouverlies/isolatie?
Kist lijkt wel goedkoper in aankoop.
Wel raar dat vriezers maar rond de 2 jaar gerantie op zit, als zo'n ding 20 jaar mee gaat kan 10jaar toch ook makkelijk?
 

Ray

SHTF Expert
Een kist schijnt een fractie minder energie te verbruiken, idd omdat bij het open en dicht doen er minder warmte naar binnen stroomt. Dat gezegd hebbende, het verschil is miniem. De constructie van een kist is simpeler, zo'n verticaal hangende deur bij een kast moet goed sluiten maar dat is tegenwoordig het probleem niet meer.

Doordat een kast veel overzichtelijker is, werkt dat in de praktijk veel handiger. Anders wordt het toch regelmatig 'graven' om het oudste spul boven te toveren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lai

petroman

SHTF Expert
Iets zinnigs?
Je stelt een vraag die we eigenlijk niet kunnen beantwoorden want we weten weinig van jouw leefsituatie.
Als je nu aanbiedingen koopt en geen vriezer hebt bespaar je altijd op de vrieskosten en aanschaf.
Er is geen zinnig antwoord te geven of je goedkoper uit bent als je van aanbiedingen invriest. Hoe lang ga je dat doen ? Tot de volgende aanbiedingen ?
Heb je de aanbiedingen echt nodig ?
 
Bovenaan