• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wandel/Fietskar

petroman

SHTF Expert
@ReadyMom,
Als je aanpassingen overdenkt: ga eens langs een fietsenmaker en kijk of er 2e hands iets grotere wielen op kunnen.
Waardoor de kar meer horizontaal komt te staan/rijden.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
De fietsaanhanger die we al hadden, had qua stof wel zn beste tijd gehad en had er niet veel vertrouwen in dat deze Project X op een veilige manier zou kunnen vervoeren wanneer X wat groter is.

Via via kon ik een soort gelijke aanhanger ophalen, ware het niet dat deze niet compleet is. De bevestiging voor aan de fiets zit er niet bij. Geen nood in Huyze Zonnebrood, aangezien we nooit iets weg gooien hebben we nog zo'n bevestiging liggen!

828_531154555.jpg

De nieuwe (foto nog bij kennisje in de tuin)

photo_2018-08-13_10-59-45.jpg

De nieuwe heeft duidelijk bredere velgen en een hogere en bredere band er op zitten. De gespen zijn ook een heel stuk degelijker. het enige wat deze mist in het extra bagagezakje achter.

Het fijne is dat beide aanhangers de zelfde bevestiging gebruiken wat uitwisselen bij onze fietsen erg makkelijk maakt.

De oude aanhanger krijgt tzt een makeover als transport aanhanger. Ben er nog niet over uit of het een flatbed word, een Roland model of we schroeven er een grote kunststof (kussenkist/curverbox) op.

Word vervolgt...
 

zonnebrood

Mankinds only hope
IMAG1384.jpg

De oude aanhanger zonder jas! Ga er nog wel een of twee exta dwarsbalkjes in monteren voor de zekerheid. De bandjes vertonen na het oppompen ook aardig wat droogte scheurtjes, die moeten dus ook vervangen worden.

De nylon proppen kunnen er niet af ivb met de montage van de lengte balk, zodra de kist binnen is kunnen we zien of ze er afgezaagd moeten worden ja of nee :)
 

easy

Diehard Prepper
Ook van mijn kant even een update:
Na veel plussen en minnen en voor en tegens heb ik besloten om te gaan voor stuur, zadel en frametassen van Ortlieb. Prijzig maar kwalitatief zeer goed.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
@easy mooie set zo easy, vooral van de frametas van ortlieb ga je veel plezier hebben. Wel ff oppassen met de rits openen dat je deze niet helemaal open doet, het gesmolten stukje wil daar achter nog wel eens los gaan door dat men vaak de rits te ver weg door trekt.
 

Dreutel

Prepper goeroe
Voor de mensen die een wandelkar willen bouwen, kijk eens naar dit filmpje. Het eerste item is een verbeterde kruiwagen met een klappend/zwenkend achterwiel. Het zou je zomaar op ideeën kunnen brengen. :)

 

zonnebrood

Mankinds only hope
IMAG0169.jpg Ooit was er eens een moubtain buggy wagen waarvan de lagers van een achterwiel er uit was gelopen. In het kader van we gooien niets weg en van meuk maken we nog meer meuk:

Het begin van de budget monowalker! IMAG0168.jpg

Het wiel staat op de foto nog op de vervoer stand, dit wieltje zwengt normaal. Wanneer deze naar voren staat zetten we deze vast met een paar puntlasjes. Het onderframe waar dw achterwielen op zaten heeft twee gebogen buizen welke gebruikt gaan worden als handvatten.
 
F

frans81

Gast
Ondertussen ben ik zoals inmiddels wel bekend ?! een Fietskar rijker geworden ;)
En wat voor een haha
Zoek je lichtgewicht dan heb je hier niets aan !
Wil je en een Fietskar en je Beentjes trainen dan is dit iets voor de energieke Prepper .
De Husqvarna S/78 fietskar uit de jaren 40/50 .
Het ding werd vooral gebruikt voor gewonden transport achter de fiets .
Derhalve ga ik er vanuit dat het belast nog lekker loopt .
De Twee zwaar uitgevoerde wielen zijn met een druk op de knop snel te verwijderen .
Twee zwaar overdreven steekassen komen dan vrij .

Een test volgt nog en ik wil er ook nog een trekstang bij maken zodat het ook te voet te gebruiken is .
Tevens probeer ik nog een optie toe te voegen waarmee de 4 verende hoeksteunen een nuttige functie krijgen . Hierop rust normaal een brancard met patiënt.

Het is dus een Zweedse zwaar gewicht :oops::lol:

Bekijk bijlage 12375
Bekijk bijlage 12372 Bekijk bijlage 12373Bekijk bijlage 12374

Vandaag alvast een nieuwe arm gemaakt voor de Zweedse leger fietskar .
Ik vond het zo irritant dat ik geen optie had om de kar na afkoppelen normaal te kunnen gebruiken dat ik vandaag een 22 mm buigijzer geleend heb . De koppeling ( foto 3 ) wordt door een kennis van mij via zijn draaibank 2 x mannetje gekopieerd. De nieuwe arm krijgt derhalve aan voor en achterzijde dezelfde koppeling ( mannetje )

Zo kan ik ook direct de arm aankoppelen aan de fiets ( Foto 2 deze maak ik na ) en in de hand verder .

20190801_210054.jpg SmartSelect_20190801-210904_Chrome.jpg 20190801_210741.jpg
 

Henk88

Diehard Prepper
Ik heb vandaag voordelig een gebruikt fietskarretje van marktplaats geplukt.

Er zat een loodzware houten box in van 15 mm dik multiplex die heb ik er maar gelijk uitgesloopt. Wat overblijft is een mooi stalen frame wat door de vorige eigenaar zelf is verstevigd met een extra frame aan de buitenzijde van de wielen. Ook handig is dat er een koppeling bijzit om er een wandelkarretje van te maken (al weet ik niet hoe lekker dit loopt op de langere afstanden - dan lijkt mij de wandelkar van FKAGB eerder in dit topic fijner qua handvat aan weerszijden van je lichaam).

fietskar.jpg
Ik ben nu op zoek naar een passende gebruikte legerkist of zarges kist om erin te zetten voor weersbestendig gebruik en zodat de inhoud ook makkelijk naar binnen of naar de auto kan. Ben er in ieder geval blij mee :thumbsup:
 
F

frans81

Gast
Ik heb vandaag voordelig een gebruikt fietskarretje van marktplaats geplukt.

Er zat een loodzware houten box in van 15 mm dik multiplex die heb ik er maar gelijk uitgesloopt. Wat overblijft is een mooi stalen frame wat door de vorige eigenaar zelf is verstevigd met een extra frame aan de buitenzijde van de wielen. Ook handig is dat er een koppeling bijzit om er een wandelkarretje van te maken (al weet ik niet hoe lekker dit loopt op de langere afstanden - dan lijkt mij de wandelkar van FKAGB eerder in dit topic fijner qua handvat aan weerszijden van je lichaam).

Bekijk bijlage 16755
Ik ben nu op zoek naar een passende gebruikte legerkist of zarges kist om erin te zetten voor weersbestendig gebruik en zodat de inhoud ook makkelijk naar binnen of naar de auto kan. Ben er in ieder geval blij mee :thumbsup:

Zo'n Grote Zarges kist zal niet goedkoop zijn in eventuele prachtstaat .

Ik kijk vooral ook bij de kringloopwinkels naar handige karretjes en kisten en eigenlijk vanalles .
 

Henk88

Diehard Prepper
Zo'n Grote Zarges kist zal niet goedkoop zijn in eventuele prachtstaat .

Ik kijk vooral ook bij de kringloopwinkels naar handige karretjes en kisten en eigenlijk vanalles .
Zijn niet goedkoop inderdaad :( en de maat die ik op het oog heb is ook nog eens erg zeldzaam. Misschien dat ik in de tussentijd voor zoiets ga, niet mooi wel praktisch,
30632DB10.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Zijn niet goedkoop inderdaad :( en de maat die ik op het oog heb is ook nog eens erg zeldzaam. Misschien dat ik in de tussentijd voor zoiets ga, niet mooi wel praktisch,
Bekijk bijlage 16756

Welke maat zoek je ?

Tijdelijk een goedkoop alternatief is een overbrugging naar beter .

Besef wel dat een Zarges kist diefstal gevoelig is ;)

Mijn recent verkregen Zarges K470 met afmeting 600x400x410 is een zeer hanteerbare maat .

Een Zarges in 100% waterdichte uitvoering en met ventielen ( luchttransport ) is tamelijk duur .

Zie link met IP67 types

https://www.zarges.com/en/products/k-470-ip-67
 
F

frans81

Gast
Ondertussen ben ik zoals inmiddels wel bekend ?! een Fietskar rijker geworden ;)
En wat voor een haha
Zoek je lichtgewicht dan heb je hier niets aan !
Wil je en een Fietskar en je Beentjes trainen dan is dit iets voor de energieke Prepper .
De Husqvarna S/78 fietskar uit de jaren 40/50 .
Het ding werd vooral gebruikt voor gewonden transport achter de fiets .
Derhalve ga ik er vanuit dat het belast nog lekker loopt .
De Twee zwaar uitgevoerde wielen zijn met een druk op de knop snel te verwijderen .
Twee zwaar overdreven steekassen komen dan vrij .

Een test volgt nog en ik wil er ook nog een trekstang bij maken zodat het ook te voet te gebruiken is .
Tevens probeer ik nog een optie toe te voegen waarmee de 4 verende hoeksteunen een nuttige functie krijgen . Hierop rust normaal een brancard met patiënt.

Het is dus een Zweedse zwaar gewicht :oops::lol:

Bekijk bijlage 12375
Bekijk bijlage 12372 Bekijk bijlage 12373Bekijk bijlage 12374

Zoiets hoort er dus eigenlijk op !
Dit is een zeer oud militair opvouwbaar Brancard dat ik vandaag gekregen heb bij mij in het Dorp . Negentiende eeuws Huis moest leeg wegens verkoop.

20191001_161016.jpg 20191001_161157.jpg 20191001_161125.jpg
 
Bovenaan