• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Overlevingskansen van niet preppers.

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
@StuudjeIk heb het intuïtief ook al heel lang geweten dat er een shift gaat komen die wij nog gaan meemaken. Er komt een nieuwe tijd. Je kunt het, het einde van het holoceen noemen, de tijdperk van aquarius of whatever maar er gaat een grote verandering komen.
Ik ben een prepper, geen Doomsdayprepper, dat had je wel door. Ik ben opgegroeid met de dreiging van Armageddon, de Apocalyps, de verdoemenis van de aarde, de eindtijd, de oogst, het duizendjarig rijk en de wetenschap dat slechts enkelen zijn uitverkoren om te overleven. Spannende verhalen waar je je helemaal in kan verliezen als je hersenen of je fantasie ermee op de loop gaan.

De aarde gaat er echt wel een keer aan, het einde van de wereld is een voorspelling van alle tijden. Het decoderen van verborgen boodschappen is ook van alle tijden, binnen en buiten religies. Het is een kunst niet de realiteit uit het oog te verliezen, met beide benen op de grond te blijven staan, nuchter, niet doorschieten. Crisis, oorlogen, natuurfenomenen, hongersnood, uitbuiting, die komen er en zijn er altijd geweest, en het is goed je erop voor te bereiden. Praktisch en mentaal.
Je hoeft daarvoor niet tientallen Amerikaanse filmpjes te bekijken, niet met een camouflagebroek in een tentje in het bos te zitten(of achter het toetsenboord). Een 9 tot 5 baan zorgt dat je lekker onder de radar blijft en toch geld genoeg heb om spulletjes te kopen,vaardigheden aan kan leren, kennis op kan doen, een goed dag en nacht ritme hebt, iets van conditie opbouwt, leert samenwerken met anderen(vooral andersdenkenden) en ondertussen lekker kan leven(en gewoon door kan gaan met je voorbereiden)
 

Preppertt

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Ik herken zo veel van jou in mijzelf, als ik het allemaal goed interpreteer. Het is volgens mij in je hoofd nogal een chaos, doordat je zo veel filmpjes zit te kijken. Ik had dat tot een tijdje geleden ook en dat verlamde mij heel erg omdat je gewoon niet weet waar je moet beginnen. Je hebt het over zoveel verschillende scenario's die eventueel een keer zouden kunnen gaan gebeuren.

Ik denk dat er zeker in de nabije toekomst iets staat te gebeuren. De landbouw bijv. is nu al schade aan het ondervinden van klimaatverandering. De straalstroom in de atmosfeer welke de klimaat zones afbakent is helemaal uit zijn natuurlijke flow en wetenschappers zowel de Manmade Global Warming kant als de Grand Solar Minimum zijde zijn het hier allebei over eens dat dit de komende jaren alleen maar erger wordt. In Europa sluiten momenteel meer 1000 boerderijen per dag hun deuren. Zonder landbouw geen beschaving! Ook het financiële banksysteem staat er niet goed voor en de illusie van de huidige economische groei bestaat enkel omdat de centrale banken geld printen en de rente heel laag houden.

In dit stuk alleen heb je het al over 3 verschillende rampen: klimaatverandering, voedselvoorziening en de financiële wereld.

Wel gelukkig dat er hier mensen van alle leeftijden op het forum zitten. Juist jonge mensen zouden zich bezig moeten houden(niet alleen maar natuurlijk, doe ik ook niet, heb soms gewoon lol met uitgaan en sporten bijvoorbeeld) met de toekomst omdat je nog (als het goed is) een lang leven voor je hebt. Voor ouderen 70+ is het niet zo raar dat ze de 'zal mijn tijd wel duren' mentaliteit hebben.

Jonge mensen houden zich hier helemaal niet mee bezig omdat ze of nog onder de vleugels van pa en ma staan, of nog bezig zijn hun leven op te bouwen. Vaak komt de realisatie dat we kwetsbaar zijn pas later. Ik zelf was al wel lang geïnteresseerd in preppen, maar het begon pas echt door te dringen toen ik 2 jaar geleden vader werd. Je prioriteiten verschuiven dan ineens drastisch omdat je niet alleen meer voor jezelf verantwoordelijk bent. Het zou nooit zijn als iedereen prepper zou zijn, dan hoeven we elkaar niet lastig te vallen en kunnen we elkaar versterken.

Wat betreft een grote meteoriet inslag, ook als deze aan de andere kant van de wereld inslaat zou dit catastrofale gevolgen voor de hele wereld hebben zoals mega tsunamies, hevige klimaat afkoeling en salpeterzuur regens. De kans is gelukkig minder dan 1 op 10.000.000 dat dit in ons leven gebeurd.

Hier hebben we het over een meteorietinslag, dat is dus al scenario 4. Zelf houd ik me daar niet mee bezig omdat het iets is boven onze macht. Als zoiets gebeurd zal 99% van al het leven op aarde ophouden en dan is er ook vrij weinig om nog voor te leven zou ik zelf zeggen. Als hij vlakbij inslaat ben je door de klap al gezien. Anders zijn de gevolgen zo heftig dat je niet meer kunt eten, geen zonlicht meer, zwaar verontreinigde lucht noem alles maar op.

Ik zie dat vele op dit forum niet zouden willen leven in een post collapse wereld. De eerste maanden tot een jaar na instorting zou het chaos worden vooral voor mensen in de grote wereldsteden. Na een jaar zal het leven weer steeds meer normaliseren. En ik denk dat er na verloop van tijd kleinschalige zelfvoorzienende samenlevingen zullen ontstaan die relatief vredig en in balans met de natuur zijn.

Uiteraard wil ik dat niet, lijkt me logisch.

Redenen dat ik het wel zou willen:
De natuur die terug komt, geluids- en verkeershinder verdwijnt, schonere lucht, geen bemoeienis van de overheid met zijn ontelbare regeltjes, ruimte voor innovatie, geen kunstmatige chronische schaarste gecreëerd door het kapitalisme dat gemaakt is door machtselite.

Ik denk dat je de Post Apocalyptische wereld een beetje te rooskleurig voorstelt. Je gaat er volgens mij in de meeste scenario ook van uit dat alles helemaal naar de tering gaat. De natuur komt terug, maar dat zal vele tientallen jaren duren. Eerst zullen er veel onkruiden gaan woekeren, auto wrakken zullen overal en nergens terug te vinden zijn, huizen en andere panden zullen gewoon blijven staan. Voordat dat allemaal weg is ben je honderden jaren verder. Er zullen ziektes uitbreken, ongedierte zal ongetwijfeld staan te juichen op de tafel. Wat dacht je van bodem- en luchtverontreiniging door afval dat niet meer verwerkt wordt, alles wat staat te roesten, accu's van van alles die gaan lekken en de grond verontreinigen, fabrieken die stoppen met draaien waardoor allerlei stoffen niet meer afgevoerd worden, lijken zullen gaan rotten en ziektes verspreiden. De wereld is niet alleen slecht, maar heeft ons ook veel gebracht met gezondheidszorg, afvalverwerking, waterzuivering en überhaupt water management. Als alles naar de klote gaat stoppen de sluizen, gemalen en pompen in Nederland ook te werken. Het water zal omhoog komen en het land terugeisen. Half Nederland zal dan moeten verhuizen, nog bovenop de chaos die al bestaat. Dan hebben we nog de geestelijk gestoorden in de samenleving waar we nu goede instellingen voor hebben om die mensen binnen te houden of behandelen, dat zal ook stoppen. Überhaupt heb je naar mijn mening in Nederland weinig kans om je snor te kunnen drukken. Je loopt in een paar uurtjes de Veluwe over, dat is dan nog het grootste natuurgebied van Nederland.

Wat ik vind van preppen en het leven in het algemeen?
Ik was kleins af aan zonder het te weten altijd al een prepper want ik wilde alles zelf uitproberen en weten hoe dingen werken en werden gemaakt en het zelf ook proberen. Pas later ontdekte ik dat het blijkbaar heel belangrijk is dat we weten hoe je dingen zelf moet maken of doen.
Ik heb ook zeker plezier in het preppen en ik zou er zelfs mijn inkomen uit willen genereren door een winkel of iets dergelijks op te zetten met betrekking tot preppen.
Ook zou ik wel graag als ik het geld ervoor op kan sparen een stuk grond willen kopen en geheel zelfvoorzienend gaan leven en anders als dit alles niet wil lukken lekker rondgaan trekken in een fietscaravan of tinyhouse en gaan bushcraften enzo. Ik ben een natuur mens in hart en nieren.
En neen een normale baan in loondienst waarbij je, je hele leven hetzelfde doet van s'ochtends vroeg 8:00 t/m s'middags 16:30 en 5 dagen in de week en wonen in een flatje in een grote stad is niet iets waar je mij gelukkig mee maakt.

Je instelling is volgens mij prima en je karakter zit zover ik nu over je gelezen hebt goed in elkaar. Je moet alleen niet vergeten dat mensen wanhopig worden als alles naar de klote is. Kinderen moeten eten en ik kan je als vader zeggen dat ik alles zou doen voor mijn zoon. En zo zijn er nog vele miljoenen andere mensen. Vroeg of laat wordt dat stukje land van je overlopen door mensen die eten komen zoeken, zeker als je in Nederland blijft. Trouwens, als 1989 je geboorte jaar is zijn we van hetzelfde geboortejaar. Onnodig om te weten, maar toch leuk om te vermelden.
 
Bovenaan