• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Laat je mij de jouwe zien? / Algemeen messen topic

F

frans81

Gast
Vandaag een mooie duo multitool/ Zakmes pouch gekregen van een vertegenwoordiger van een bekend ( niet nader te mogen noemen ) Multitool merk .Pouch lag nog in zijn auto .

Zeer degelijke pouch van topkwaliteit . Sluiting met Velcro + drukkers .
Kan zowel aan de riem als aan de schouderstraps van een rugzak bevestigd worden ( zie foto 2 ) .

De Leatherman Surge past zelfs . En in combo met eventueel het Defensie Victorinox zakmes heb je alles bij de hand .
Ook kan er natuurlijk een zaklampje bij in plaats van extra mes .

20200102_162224.jpg 20200102_162233.jpg 20200102_162437.jpg 20200102_162928.jpg 20200102_163204.jpg
 
F

frans81

Gast
Wie weet wat voor type mes dit is ?.
Twee snijdig lemmet 20cm lang, 2.5 Cm Breedt en 3 tot 5mm dik . Echt scherp is het niet. Heft 15 cm , Eikenhout .

Zeer oud en waarvoor ??

20200115_154735.jpg 20200115_154812.jpg 20200115_154822.jpg 20200115_154931.jpg 20200115_154844.jpg
 

Ray

SHTF Expert
@frans81 Mijn eerste ingeving is een ouderwets afbraam ijzer.

Heb een iets modernere hier liggen, maar kan nu op Google effe niets vinden. Als je daar antiek, handgereedsschap e.d. invoert, blijft hij toch komen met afbraamslijpschijven en elektrisch gereedschap.

Nondeju, dat doen kennelijk alle zoekmachines tegenwoordig, als niet in een winkel te koop is, wordt het lastig zoeken

- DuckDuckGo: https://duckduckgo.com/?q=handgereedschap+afbraam+ijzer&t=lm&iar=images&iax=images&ia=images
- Google: https://www.google.com/search?q=han...UPy6QKHZiFCp4Q_AUoAnoECA8QBA&biw=1292&bih=616
- Yahoo: https://nl.images.search.yahoo.com/...p=yhs-linuxmint&ei=UTF-8&fr=yhs-ddc-linuxmint

Nee, wat ik ook probeer, antiek, handgereedschap, afbraam ijzer, maakt niet uit, ze willen dat ik slijpschijven en elektrische tools ga kopen. :rolleyes:
 
F

frans81

Gast
@frans81 Mijn eerste ingeving is een ouderwets afbraam ijzer.

Heb een iets modernere hier liggen, maar kan nu op Google effe niets vinden. Als je daar antiek, handgereedsschap e.d. invoert, blijft hij toch komen met afbraamslijpschijven en elektrisch gereedschap.

Nondeju, dat doen kennelijk alle zoekmachines tegenwoordig, als niet in een winkel te koop is, wordt het lastig zoeken

- DuckDuckGo: https://duckduckgo.com/?q=handgereedschap+afbraam+ijzer&t=lm&iar=images&iax=images&ia=images
- Google: https://www.google.com/search?q=han...UPy6QKHZiFCp4Q_AUoAnoECA8QBA&biw=1292&bih=616
- Yahoo: https://nl.images.search.yahoo.com/...p=yhs-linuxmint&ei=UTF-8&fr=yhs-ddc-linuxmint

Nee, wat ik ook probeer, antiek, handgereedschap, afbraam ijzer, maakt niet uit, ze willen dat ik slijpschijven en elektrische tools ga kopen. :rolleyes:


Het zoeken is idd knap irritant geworden .
Paar jaar terug kreeg je waar je om vroeg . Nu is het triest .

Abraam ijzer ( Mes ) voor welke materiaal .
Voor aardewerk heb ik ze wel gevonden . Maar die zijn eenzijdig geslepen en dus gewoon egaal en zonder een rug in het midden van lemmet .

SmartSelect_20200115-201042_Chrome.jpg SmartSelect_20200115-201101_Chrome.jpg
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
iu

Onder schraapstaal inderdaad....Bedankt @will voor die aanvulling.
 

Ray

SHTF Expert
Ah, bedankt @will die zocht ik. Zelf heb ik een vrij lang driehoekig schraapstaal liggen.

Zoiets, maar dan iets minder modern:
62051300100.jpg


Toen ik het in de kringloop zag, wist ik ook niet wat het was. Het leek op e.o.a. gevaarlijke speerpunt met drie snijvlakken.
 

Ray

SHTF Expert
Nog een zoekertje/kringloopvondst:
b_2284.jpg


Dit wordt een breek-, of kantmes genoemd en is overal te koop voor de professionele slagerijen. Aan zo'n slachtlijn hebben ze voor bijna iedere klusje een ander type mes, maar voor welke klus deze specifiek voor bedoeld is, ontgaat me nog.

Het lijkt op een uitbeenmes, maar dit type is daarvoor veel te groot (25 cm lemmet) en de te dun.
 

Vitor

Survivor
Laatst bewerkt:
Nog een zoekertje/kringloopvondst:
b_2284.jpg


Dit wordt een breek-, of kantmes genoemd en is overal te koop voor de professionele slagerijen. Aan zo'n slachtlijn hebben ze voor bijna iedere klusje een ander type mes, maar voor welke klus deze specifiek voor bedoeld is, ontgaat me nog.

Het lijkt op een uitbeenmes, maar dit type is daarvoor veel te groot (25 cm lemmet) en de te dun.

In een professionele keuken worden deze vaak gebruikt voor grote stukken vlees, zonder bot.
Het idëe is om in een beweging (of zo min mogelijk openneer) te kunnen gaan als je bijvoorbeeld een Entrecote snijdt.

Hier zie je vanaf 2min. de beweging. (Het is in portugees :) )
 

DirtyDutchman

Senior Prepper
20200122_203839.jpg
Tijdje niks gepost hier, maar heb weer wat "nieuws" gevonden (de onderste), dus tijd voor een nieuwe familie foto :thumbsup:

Bovenste 2 zijn No. 5 Mk. 1s (uit '44/'45), en de onderste een L1A3 (uit '61).
 

Ray

SHTF Expert
Nooit weg en oerdegelijk, maar weet je wat ik het nadeel vind aan bajonetten, je mag ze alleen thuis hebben en kunt er nooit mee oefenen in 't bos. Als je daarmee gepakt wordt, loop je een flinke kans dat een huiszoeking volgt en dat kan voor een prepper weer heel veel vragen opleveren.
 

Henk88

Diehard Prepper
Mooie messen hier in dit topic :thumbsup:, ik ben zelf wat meer de multitool kant opgegaan en heb zelf mijn eigen Victorinox samengesteld door een paar donor exemplaren uit elkaar te slopen :fluit:

Het resultaat is een nogal fors maar veelzijdig zakmes. Hij heeft een eenhandig mes, een flinke houtzaag, flessenopener, blikopener, diverse schroevendraaiers, een schaar, een tang, een haakse bithouder en een bithouder in de lengterichting en opbergruimte gemaakt met een 3d printer voor een 5 cm lange firesteel en 7 full-size bitjes :D. Ik heb hem daarnaast zo gemaakt dat hij middels 2 pinnetjes in het midden vastgeklikt kan worden (vergelijkbaar met een Ka-bar hobo mes), hierdoor kun je een helft thuislaten om ruimte/gewicht te besparen maar kun je ook bijvoorbeeld iets aanschroeven met de ene helft terwijl je het vasthoudt met de tang van de andere helft.
IMG20200121221741.jpg
IMG20200121231329.jpg
 
F

frans81

Gast
Mooie messen hier in dit topic :thumbsup:, ik ben zelf wat meer de multitool kant opgegaan en heb zelf mijn eigen Victorinox samengesteld door een paar donor exemplaren uit elkaar te slopen :fluit:

Het resultaat is een nogal fors maar veelzijdig zakmes. Hij heeft een eenhandig mes, een flinke houtzaag, flessenopener, blikopener, diverse schroevendraaiers, een schaar, een tang, een haakse bithouder en een bithouder in de lengterichting en opbergruimte gemaakt met een 3d printer voor een 5 cm lange firesteel en 7 full-size bitjes :D. Ik heb hem daarnaast zo gemaakt dat hij middels 2 pinnetjes in het midden vastgeklikt kan worden (vergelijkbaar met een Ka-bar hobo mes), hierdoor kun je een helft thuislaten om ruimte/gewicht te besparen maar kun je ook bijvoorbeeld iets aanschroeven met de ene helft terwijl je het vasthoudt met de tang van de andere helft.
Bekijk bijlage 17624
Bekijk bijlage 17625

Meteen Patent aanvragen .
Dadelijk krijgen de Swiss er lucht van :)

Improviseren en dan resultaat .
Ben natuurlijk wel benieuwd hoe zoiets zich houd na een half jaar redelijk veel gebruiken .
 

logan1202

Prepper goeroe
Nooit weg en oerdegelijk, maar weet je wat ik het nadeel vind aan bajonetten, je mag ze alleen thuis hebben en kunt er nooit mee oefenen in 't bos. Als je daarmee gepakt wordt, loop je een flinke kans dat een huiszoeking volgt en dat kan voor een prepper weer heel veel vragen opleveren.

Wat wil je met een bajonet dan oefenen? Deze zijn gemaakt om mensen te prikken, voor niets anders. Deze vorm van bajonet heeft geen andere doel dan waar ze voor gemaakt zijn. Dus het is geen overlevingsmes (zoals de latere AK bajonet) wat op een wapen gezet kan worden.
Als je daarintegen een bajonet op een 2 meter lange stok kan schuiven, maar je in een paar seconden een formidabel verdedigingswapen.
 

DirtyDutchman

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Wat wil je met een bajonet dan oefenen? Deze zijn gemaakt om mensen te prikken, voor niets anders. Deze vorm van bajonet heeft geen andere doel dan waar ze voor gemaakt zijn. Dus het is geen overlevingsmes (zoals de latere AK bajonet) wat op een wapen gezet kan worden.
Als je daarintegen een bajonet op een 2 meter lange stok kan schuiven, maar je in een paar seconden een formidabel verdedigingswapen.

Fout. Deze bajonetten zijn juist wél geschikt als overlevingsmes. Je ziet toch de vorm van het lemmet? Deze is niet voor niets in de vorm van een mes. Ik zou het alleen met je eens zijn als het zou gaan om de "saté prikker" bajonetten, of bajonetten met een lengte van een halve meter.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

logan1202

Prepper goeroe
Fout. Deze bajonetten zijn juist wél geschikt als overlevingsmes. Je ziet toch de vorm van het lemmet? Deze is niet voor niets in de vorm van een mes. Ik zou het alleen met je eens zijn als het zou gaan om de "saté prikker" bajonetten, of bajonetten met een lengte van een halve meter.
Daar zijn de meningen toch over verdeeld. Maar als het werkt voor jou, prima.
 

Ray

SHTF Expert
Tja @logan1202, de vroegere lange bajonetten waren puur om te steken. Later werd het een multifunctioneel stukje gereedschap en verdween dus het vaste mes uit de uitrusting van jan soldaat. Scheelde weer een halve kilo. Daarom werden vele oude bajonetten ook gemodificeerd met een zaagvertanding op de rug, wat eigenlijk niet mocht van het leger omdat het originele gebruik als steekwapen compromitteert, want snel terugtrekken gaat dan nogal eens mis, maar na WOI kwamen dat soort gevechten ook nauwelijks meer voor. Dat is althans de lezing van de 'expert' die erbij werd geroepen bij Pawn Stars (tv show over een pandjeshuis in Amerika)
 
Bovenaan