• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het koken van regenwater van een plat dak genoeg om drinkbaar te maken?

Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt, is gewoon een pomp vanuit de grond. Smaakt idd wel naar ijzer beetje, maar ben er nooit ziek van geworden. Regelmatig gedronken in de volkstuin.

Ik gaf wel eerst alles water, en hoefde niets water, dan pomp je gewoon eerst enkele emmers. In het begin is het water nog vies, maar van hoe dieper het komt, hoe schoner het word

[MOD] Opeenvolgende posts samengevoegd, gebruik a.u.b. het "bewerk" linkje onderaan je post. [MOD]
 

miss-elliot

Survivor
Water uit diepe bron kun je heel vaak meteen drinken, schadelijke bacteriën zitten er niet in. Wel in sommige gevallen veel te veel ijzer, dat is vaak wel een dingetje. Door contact met zuurstof (lang laten staan of luchtpomp erin) wordt dat ijzer roest wat door bezinking gescheiden kan worden van het water. Na het slaan van een bron, loont het om het water in een lab te laten testen, weet je wat voor vervolg stappen nog nodig zijn.



Klopt, is gewoon een pomp vanuit de grond. Smaakt idd wel naar ijzer beetje, maar ben er nooit ziek van geworden. Regelmatig gedronken in de volkstuin.

Ik gaf wel eerst alles water, en hoefde niets water, dan pomp je gewoon eerst enkele emmers. In het begin is het water nog vies, maar van hoe dieper het komt, hoe schoner het word

[MOD] Opeenvolgende posts samengevoegd, gebruik a.u.b. het "bewerk" linkje onderaan je post. [MOD]

interresant, Ds buren hebben ook zo bron geboord maar deze word gebruikt voor agrarische doeleinde. (beregenen van gewassen bijvoorbeeld)
Nooit gedacht dat dit water stuk schoner en dus drinkbaar zou kunnen zijn.
 

Jannes

Prepper goeroe
interresant, Ds buren hebben ook zo bron geboord maar deze word gebruikt voor agrarische doeleinde. (beregenen van gewassen bijvoorbeeld)
Nooit gedacht dat dit water stuk schoner en dus drinkbaar zou kunnen zijn.

Mijn vader heeft een puntstuk voor water. Dat is behalve voor het gebruik voor de varkens, ook voor het woonhuis. Er zit geen zuivering achter, maar wel een ontijzeringsinstallatie. Mijn hele jeugd heb ik het gedronken. Het is wel in een laboratorium getest. Het is lekker water, maar wel erg hard.

Wij hebben vorig jaar een puntstuk laten slaan in onze achtertuin. Het geeft heel mooi en helder water, maar ja, dat zegt natuurlijk niet alles.

Smaakt idd wel naar ijzer beetje, maar ben er nooit ziek van geworden. Regelmatig gedronken in de volkstuin.

Nooit ziek van geworden is natuurlijk niet echt een goed criteria. Sommige dingen stapelen (metalen bijv.) of het duurt langer voor je er ziek van wordt (incubatietijd voor creutzfeldt Jacob is ca. 30 jaar, maar die vind je gelukkig niet in drinkwater. ;)).
 

Ray

SHTF Expert
............Het is wel in een laboratorium getest. Het is lekker water, maar wel erg hard.
Voordeeltje dan, want hard water is beter voor de mens dan zacht water.

Sterker nog, veel van die waterverbeterende kannen, zoals Britta, zitten vol met marmerkorrels om meer kalk toe te voegen. Mineralen in je water zorgen ervoor dat je veel verzurende componenten uit je lijf kunt afvoeren en dat is best nuttig, met ons gemiddelde vlees en zuivelconsumptie, koolzuurhoudende dranken en alcohol.

Voor je waterleidingen, douche en wasmachine is te hard water weer lastig, krijg je de bekende kalksteen afzettingen van. Te zacht water is ook niet goed, want dan lost het beschermende laagje kalk aan de binnenzijde van koperen leidingen op en koper en zijn oxides zijn giftig voor de mens. Een bepaalde hoeveel kalk in het water is dus nodig om de leidingen goed te houden.
 

petroman

SHTF Expert
En dan heb je niet het risico dat het in je bloedbaan terecht komt en last krijgt van kalkafzettingen ?
Ik heb daar nl. ooit een rapportage over gezien of gelezen.
 

Larik

Diehard Prepper
Dat is hypercalciëmie, nog nooit gehoord dat dat door 'slecht' water komt.
Borstkanker, longkanker, ziektes kahler en besnier boeck, problemen met (bij)schildklieren, bijwerkingen van vit a, d, calcium tabletten en sommige plastabletten, nierproblemen.

Het water is natuurlijk nu heel schoon, als het door water zou komen, hadden mensen tienduizenden jaren lang verkalkte aderen.
 

petroman

SHTF Expert
Ik had er ook nog nooit van gehoord. Maar resultaat van dat onderzoek is wel blijven hangen.
Gewoon logisch redenerend kan ik het wel volgen: alles wat je teveel binnen krijgt zal zich ergens weer moeten afzetten.
Tenzij je dat 100% weer uitpoept en plast
 

Larik

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Bv in kraanwater zit rond 44/57mg calcium per liter.
In hard water 78 mg per liter. Je mag 2500 mg calcium per dag hebben.
Dus als je door water een calcium overschot krijgt, ben je sowieso niet helemaal jovel.
 

Ray

SHTF Expert
En dan gaat het ook nog om de vorm waarin die calcium zit. Gemakshalve spreken we vaak van Calcium, Magnesium, Zink, Natrium, etc, maar het gaat altijd over verbinding, zouten van de mineralen, al dan niet in oplossing zoals bij water.

Ene verbinding neem je makkelijker op dat de andere, bv. Magnesiumoxide in goedkope magnesium pilletjes kan je lijf weinig mee, poep je gewoon weer uit, magnesiumcitraat is daartegen weer wel goed opneembaar.

Het voordeel van voldoende mineralen is dat je zuren kunt binden en uitpissen en je lijf minder hard hoeft te werken om de boel in evenwicht te houden. Een van de redenen waarom sommige mensen alleen mineraalwater drinken (zonder koolzuur) ipv kraanwater, daar zitten nog veel meer mineralen in.
 

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Ik zou het regenwater van een plat dak alleen in uiterste nood alleen koken voor het als drinkwater te gebruiken.
Liever eerst filteren, en dan bij voorkeur met een keramisch filter met aktieve kool, liever dan slechts met een Sawyer mini

Behalve stof en plantenresten die op het dak waaien, kan je ook rekenen op een portie vogelpoep dat heel wat ongezonde chemische stofjes bevat, om van ontbindende insectenlijkjes maar te zwijgen.
 

martin

Mankinds only hope
Hallo onbekende welkom.
Kan je je "one liner" toelichten?

Het is een AI bot.

Kijk maar via deze link

https://webcache.googleusercontent....ww.moestuinforum.nl/&cd=2&hl=nl&ct=clnk&gl=es

En deze:

https://webcache.googleusercontent....ivrienden.com/phpBB/&cd=3&hl=nl&ct=clnk&gl=es

En deze:
https://www.sat4all.com/forums/profile/114881-guverstoines/

Gaaf die AI botten die zich op forums inschrijven.

Maar mijn bot detector is nog veel gaver en ik zou hem eigenlijk moeten verkopen en er heel rijk mee worden.
Het is dat ik er geen tijd voor heb.

@beheer
Krijg ik nou een sticker?
1685990337038.png
 
Bovenaan