• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Fiets als BOV

F

frans81

Gast
Gezien ik zelden iets op mijn achterdrager heb , heb ik de flinke Topeak zadelpentas er boven gemonteerd . Zo kan ik nog zeer goed bij mijn fietstas en heb ik een losse tas die ik mee in de winkel kan .
Effe geen rugtas wanneer het warm is .
Eerst wou ik deze Topeak zadelpentas verkopen, maar dat word het nu denk ik niet ;)
Mijn stuurtas heb ik aan de binnenkant gehangen zodat ik makkelijker bij het drinken kan . Heb nog al eens een pak karnemelk of Kefir voor de lekkere dorst daar rechtop in staan haha .

Ook fruit voor onderweg ligt lekker gemakkelijk onder mijn neus . Hoef ik niet voorover te rijken ;)

20190624_210410.jpg 20190624_210349.jpg 20190624_210324.jpg
 
F

frans81

Gast
@frans81 , dubbeldekker fiets :D

Zoiets ja ! Gezien ik vaak best veel mee moet nemen is het geen overbodige luxe . Ook een besparing op de vele toch weer telkens pakkende PLASTIK draagtassen in de winkels .
Mocht het mij na praktijk ervaring alsnog niet bevallen dan gaat het de deur uit .
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Resized_20200101_165349_01.jpg

Even het oude topic leven in blazen. Voor de surly had ik een paar roltop tassen ontworpen waar in twee grote lidl boodschappen tassen naast elkaar passen. Met de originele tassen was niets mis maarrrr deze waren niet waterdicht en de stof leek wel heel erg snel te gaan schimmelen...

Bij de plaatselijke aanhangerfabriek zijl kunnen kopen voor weinig, spul is 920grams! Oude tassen zijn ontdaan van riempjes en gespjes, overige riemen zijn oude spanbanden.

Binnenkort een foto van de tassen op de fiets!MC_2e-2e9cc84e-d918-11e9-ac60-eb9d16cfb7b7.jpg

Laatste fiets project... Word vervolgd
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Vandaag de velgen van de fr8 uitgespaakt, en de rest van de fiets gestript. De voor- en achterdrager, samen met het voor zitje worden binnenkort geschuurd en in de hamerslag gezet.

Het balhoofd word voorzien van nieuwe lagers.

Bij workcycles Amsterdam is een retrofit schijfrremmen ombouwsetje besteld aangezien rollerbrakes en terugtraprem gelijk staat aan zelfmoord wanneer je hier berg afgaat.

Dw fr8 wordt verder uitgerust met een nuvinci naaf, 500watt 48volt krankmotor (begrensd op 21kmph) met 17.5 ah batterij met de zelfde aansluiting als de surly ivb met uitwisseling van batterijen.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
IMG_20200214_101137.jpg IMG_20200214_082856.jpg IMG_20200214_082907.jpg IMG_20200214_082952.jpg

Gisteren eindelijk ff de tijd gehad om de fiets een grote beurt te geven, remblokken vervangen, boel schoongemaakt en in gevet. De nieuwe eigen ontwerp tassen er meteen aan gehangen! Wat een Genot om deze te gebruiken ipv de standaard tassen! Er passen twee grote lidl aan weerszijden! Waterdicht, ze vallen goed op en er zitten kleine vakjes in voor een oid. De zelfgemaakte wideloaders zijn nog niet gemonteerd, de trekstang van de kar komt er tegenaan.

Moet wel gaan kijken voor een ander zadel, had eerst een Brooks zadel maar die is gejat helaas... Wil ook mn oude downhill pedalen zonder clips er weer opzetten, rij toch minder met clips dan ik dacht.

Ff de oude ledlenser lamp op de switchblade gezet, werkt prima! Deze helm valt niet tegen, is niet zwaar en vind het idee van kinbescherming erg fijn.
 
F

frans81

Gast
Bekijk bijlage 17762 Bekijk bijlage 17763 Bekijk bijlage 17764 Bekijk bijlage 17765

Gisteren eindelijk ff de tijd gehad om de fiets een grote beurt te geven, remblokken vervangen, boel schoongemaakt en in gevet. De nieuwe eigen ontwerp tassen er meteen aan gehangen! Wat een Genot om deze te gebruiken ipv de standaard tassen! Er passen twee grote lidl aan weerszijden! Waterdicht, ze vallen goed op en er zitten kleine vakjes in voor een oid. De zelfgemaakte wideloaders zijn nog niet gemonteerd, de trekstang van de kar komt er tegenaan.

Moet wel gaan kijken voor een ander zadel, had eerst een Brooks zadel maar die is gejat helaas... Wil ook mn oude downhill pedalen zonder clips er weer opzetten, rij toch minder met clips dan ik dacht.

Ff de oude ledlenser lamp op de switchblade gezet, werkt prima! Deze helm valt niet tegen, is niet zwaar en vind het idee van kinbescherming erg fijn.

Wat een lengte !
Bijna speciaal rijbewijs nodig haha .
Maar .. mooie tasjes en waar het aanhangt :)
 

zonnebrood

Mankinds only hope
@frans81 , ja haha en je merkt het niet eens dat er wat achter aan hangt, alleen met scherpe bochten naar rechts moet je uitkijken. Er zit nu trouwens ook een vlag op de fiets en op de kar. Zo'n lelijk oranje ding.
 

ludwig

Prepper
Zijn er hier ook mensen die een fiets als BOV gebruiken ?

Ik zie veel off road voertuigen voorbij komen als BOV maarja , als je zoals mij geen autorijbewijs hebt zul je het op een brommer of fiets moeten doen. Ik heb een mooie Zundapp brommer gehad maar daar moet je zo af en toe wel eens aan sleutelen. Dat is een drama bij mij.

Ik heb nu 2 fietsen. Een Hybride mtb en een fatbike. Beide zou ik als BOV kunnen gebruiken. Met de fatbike kom je echt overal je kunt er zelfs volbepakt een rivier mee oversteken want hij blijft drijven. Alleen je trekt wel veel aandacht met die dikke banden. De Hybride fiets valt minder op (met bepakking val je altijd op , maar minder dan een fatbike) maar de Hybride heeft 28x1.1 banden en daar kan ik niet onverhard mee fietsen. Ik heb Schwalbe Marathon Plus banden op de Hybride , dat zijn de beste anti lek banden , bijna onmogelijk om daarmee lek te rijden. De fatbike heeft wel dikke banden maar die hebben niet zo'n dikke anti lek laag erin dus zullen eerder lek gereden worden.

Ik ben er dus nog niet uit welke fiets geschikter is , maar hoe doen jullie dat als de fiets als BOV gebruikt wordt ?
Wat betekent BOV ?
 

ludwig

Prepper
bug out vehicle :)
bug out vehicle ?? Is dat soms een speciale hollandse term dat ergens op slaat? Geen idee wat ik met daarbij moet voorstellen .

Het zal wel aan mij liggen, een belg die geen hollands verstaat. :oops: .
Net zo min dat ik snap waarom men de leden hier, preppers noemt.
 

petroman

SHTF Expert
ha ha mooie introductie @ludwig . De engelse ziekte qua benamingen is sterk en moeilijk uitroeibaar.
Ontsnappings Voertuig (OV) zou een goeie zijn niet te verwarren met Openbaar Vervoer natuurlijk :)
 

ludwig

Prepper
ha ha mooie introductie @ludwig . De engelse ziekte qua benamingen is sterk en moeilijk uitroeibaar.
Ontsnappings Voertuig (OV) zou een goeie zijn niet te verwarren met Openbaar Vervoer natuurlijk :)

Ik ben er nog niet uit. Een fiets als BOV gebruiken, zou dan zoiets zijn als gebruik op alle terrein? Een mountainbike dus?
 

zanzarra

Senior Prepper
Ik ben er nog niet uit. Een fiets als BOV gebruiken, zou dan zoiets zijn als gebruik op alle terrein? Een mountainbike dus?
In tijden van oliecrisis zal het toch handig zijn, als je met de fiets ergens kan komen. het wegennetwerk ligt er nu toch, dus waarom zal ik daar in die gevallen waar het nodig is, geen gebruik van maken,ook is het gewoon leuk om er mee op fietsvakantie te gaan en heeft t voor mij een dubbelfunctie.
 

Henk88

Diehard Prepper
Waarom denkt iedereen dat als je moet vluchten ineens dioor bos en heide moet gaan ?
De wegen liggen er dan ook altijd nog.
Als we er vanuit gaan dat de gemiddelde prepper een Bug-in verkiest boven een Bug-out zal vluchten dus alleen ter sprake komen tijdens een serieuze calamiteit. Bij een serieuze calamiteit zullen de wegen ongeacht de oorzaak vermoedelijk binnen de kortste keren muurvast staan.

Misschien dat dit op fietspaden iets minder het geval zal zijn, maar ook fietspaden kunnen misbruikt worden door gemotoriseerd verkeer en bovendien worden fietspaden over grotere afstanden vaak afgewisseld met 60-wegen. Tot slot liggen de meeste wegen en fietspaden in Nederland nou niet bepaald super beschut, dus als je paniekerige meute wilt ontwijken is het ook al geen beste keuze. Wat dat betreft lijken bos en heide een wellicht langzamere maar veiligere route, al zit je wel met het oversteken van rivieren of kanalen bij gebrek aan tunnels of bruggen.
 
Bovenaan