• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Corona contacten app

phtvs

Sysop
Admin
Misschien gemist,maar sluit wel aan bij verplichten van een app:
Aanpassing Paspoortwet, in werking sinds 31 maart 2020. "... dat het wenselijk is de Paspoortwet te wijzigen in verband met de invoering van elektronische identificatie met een publiek middel en de uitbreiding van het basisregister reisdocumenten." https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2020-104.html
Ik ben geen jurist maar volgens mij is dat ivm de DigiD app. Je kunt met je NFC chip in je telefoon een extra beveiligingslaag toevoegen aan DigiD en omdat je dan iemand anders jou telefoon kunt laten gebruiken om te identificeren op DigiD.

Ik denk niet dat ze toen al wetgeving klaar hadden liggen voor een Corona app.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
Misschien gemist,maar sluit wel aan bij verplichten van een app:
Aanpassing Paspoortwet, in werking sinds 31 maart 2020. "... dat het wenselijk is de Paspoortwet te wijzigen in verband met de invoering van elektronische identificatie met een publiek middel en de uitbreiding van het basisregister reisdocumenten." https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2020-104.html

:eek::eek::eek:

Uit dat stuk:
r. publiek identificatiemiddel:
een van rijkswege uitgegeven en aan een natuurlijk persoon verstrekt elektronisch middel dat persoonsidentificatiegegevens bevat en wordt gebruikt voor de authenticatie van een natuurlijke persoon die toegang wenst tot elektronische dienstverlening;

s. elektronische dienstverlening:
verlening van elektronische diensten aan natuurlijke personen, ondernemingen of rechtspersonen ter uitoefening van een publieke taak, in het algemeen belang of waarbij het burgerservicenummer wordt verwerkt, door een bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid, onderdeel a, van de Algemene wet bestuursrecht of een bij of krachtens de Wet digitale overheid aangewezen organisatie, waarvoor authenticatie op betrouwbaarheidsniveau substantieel of hoog als bedoeld in de Wet digitale overheid is vereist;
Gaat dat niet over het inloggen bij bv de Belastingdienst met dat nieuwe systeem waarvoor we iedere keer zouden moeten betalen?
Dus ipv DiGiD?
 

Ray

SHTF Expert
je hebt nogal vertrouwen in de politiek lees ik?
Politiek is een spel waarbij principes ondergeschikt zijn aan macht en 'voor wat hoort wat' spelletjes. Ik heb al veel te vaak de loze woorden gehoord en 180 graden gedraai gezien om nog vertrouwen te hebben dat ze daar het juiste zullen doen.

Afgekeurde app's doen gewoon mee ondanks dat vooraf een aantal eisen opgesteld werden waar 'keihard' aan voldaan moest worden. I rest my case!
Dat lees je verkeerd.

De app is door het kabinet geïnitieerd en die laat een paar cowboys een opzetje maken. Lijkt me meer dan terecht dat de tweede kamer deze veel te snelle gang van zaken bekritiseerd. Hoe overhaast wel, blijkt uit het feit dat in de broncode meteen de contactgegevens voor 300 mensen werden geopenbaard.

Voor mezelf maakt het niet uit, heb geeneens een smartphone om wat dan ook op te installeren, al zou ik het willen.

Ik denk sowieso dat de app, al zou die goed in elkaar zitten, geen succes wordt. Iedereen die meedoet en toevallig langs iemand loopt die later besmet blijkt, al dan niet met een stuk plexiglas ertussen, loopt het risico regelmatig twee weken thuis te mogen zitten.

Zonder massaal testen is zo'n app per definitie waardeloos, zolang dat niet geregeld is, voegt zo'n app niets toe.
 

phtvs

Sysop
Admin
Die app gaat sowieso niet werken. Om een goed resultaat te krijgen moet minimaal 60% van de bevolking die app daadwerkelijk gebruiken. Ik vraag me af of 60% van de bevolking wel een geschikte smartphone heeft? Daarnaast zijn er veel mensen die de app niet willen of vergeten te gebruiken.
 
Bovenaan