• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Off grid (vakantie)woning het buitenland

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Voor de stroomvoorziening bracht ik 3 zonnepanelen aan van 200 Wattpiek elk.

Solar panels_construction_DSC08581.JPG

Aanvankelijk had ik een regeling met de buurvrouw om via een lijntje naar haar aansluiting op het elektriciteitsnet stroom uit te kunnen wisselen. Mijn installatie levert c.a. 500 KWh per jaar via een grid-tie inverter. Ik leverde haar jaarlijks 250 KWh in ruil voor de aansluiting en vermeed daarmee het vastrecht van een eigen aansluiting.
Dat ging prima totdat het elektriciteitsbedrijf haar van een 'slimme' meter voorzag die geen teruglevering toeliet. Terugleveren van stroom wordt tegenwoordig in Duitsland niet echt gemakkelijk gemaakt. Ik heb het uit 11 pagina's bestaande aanvraagformulier voor teruglevering eens bekeken en besloot daarvan af te zien. Daarom thans geheel off-grid voor mijn stroomvoorziening. Ik schafte een 500W MPPT laadregelaar aan, een 12ooW inverter voor 12V DC naar 220V AC en extra accu's, die mijn stroombehoefte in de meer zonrijke seizoenen van het jaar voldoende afdekt.
Er is voldoende stroom voor de LED-verlichting in huis, om de telefoons en een laptop op te laden, zo nu en dan de wasmachine en centrifuge te laten draaien en in de zomer zelfs om overdag een tafelmodel koelkastje te laten werken.
Ik maak gebruik van 12V 75 Ah autoaccu's die mij in Polen c.a. €.80,- per stuk kostten. Hoewel het mogelijk is accu's met grotere capaciteit te gebruiken, zie ik daar van af om 3 redenen.
Deze accu's zijn uitwisselbaar met die van mijn (diesel)auto. Altijd handig om een extra startaccu achter de hand te hebben. Of een accu in noodgeval m.b.v. de auto te kunnen opladen.
Een tweede niet onbelangrijke reden voor een prepper-op-leeftijd is, dat zo'n 75 Ah accu wat handelbaarder is dan de grotere modellen. Hij moet namelijk wel naar de bovenverdieping gedragen worden. Een derde reden kan zijn dat meerdere 12V accu's eenvoudig zijn aan te passen naar een 24V systeem, door ze in serie te schakelen.

Wind & Solar chargers, 12V battery bank_20190811_140228.jpg

Om enige stroomvoorziening ook in de winter zeker te stellen kocht ik een kleine windmolen die volgens Chinese specificatie tot 500 Watt zou moeten kunnen leveren.
De windmolen is in juli 2019 ge-installeerd, maar heeft tot dusver alleen als windvaan gewerkt, daar er onvoldoende wind stond om enig elektrisch vermogen te leveren.
De ervaring zal moeten uitwijzen of het in meer winderige jaargetijden wel aan zijn doel zal beantwoorden. Naar wat ik op youtube-video's heb bekeken, blijken zonnepanelen - zelfs in de winter - een beter rendement te behalen dan een windmolentje. Maar als mijn zonnepanelen met sneeuw bedekt zijn, is hun rendement zowel overdag als 's nachts 'nul'.

Windmill_six blades_DSC03083.JPG

Om onderhoud aan de windmolen te kunnen plegen kan ik een van de tuidraden los maken en de hele mast met molen eraan laten scharnieren. Het had geschikter kunnen zijn om de mast boven op de nok van het dak te bevestigen, maar dan leek mij schade aan het dak van asfaltshingles moeilijk te vermijden.

Windmill_service mode_DSC03082.JPG

Voor zwaarder elektrisch gereedschap en noodvoorziening kan ik terugvallen op een 2KW benzine-aggregaat al bleek zelfs mijn 750W hamerboormachine nog netjes te weken op de 1200W inverter aan een 12V startaccu.

Om o.a. de wasmachine te laten werken maak ik gebruik van een extra 'close-in' accu die een inverter voedt en die verbonden is met mijn 12V stroomnet. Daardoor wordt het stroomnet minder belast met grote stromen die de inverter het benodigde vermogen moet laten leveren, terwijl de 'close-in' vanzelf weer wordt bijgeladen uit het door de zonnepanelen gevoede 12V net.

Naar ik hoop kan liefhebbers van 'off-grid' wonen dit van enkele nuttige indrukken en overwegingen voorzien. Veel succes.... en vooral plezier om minder afhankelijk te worden/zijn van "het systeem"! :D
 

Henk88

Diehard Prepper
Bedankt voor de uitgebreide bijdragen @PBear , erg interessant om te lezen en ook leuk om nog eens goed over na te denken. Zoals gewoon bevat de praktijk meer detail dan de theorie dus ik ga mijn hele plan nog eens wat verder uitwerken.
 

Lai

Prepper goeroe
@PBear puur uit interesse, waarom ontlasting en urine apart opvangen? (tenzij je net zo'n zeikerd ben als ik :fluit: 3 liter per dag is een eitje, dan is de emmer snel vol) Je leegt beide uiteindelijk op de zelfde hoop. Ik weet uit ervaring dat het apart opvangen meer stank overlast geeft. Door de urine. Daarom hebben deze soort compost wc-tjes vaak (altijd) een luchtafvoer naar buiten.

Jammer dat je windmolen nog niks opgeleverd heeft.
 

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
@PBear puur uit interesse, waarom ontlasting en urine apart opvangen? (tenzij je net zo'n zeikerd ben als ik :fluit: 3 liter per dag is een eitje, dan is de emmer snel vol) Je leegt beide uiteindelijk op de zelfde hoop. Ik weet uit ervaring dat het apart opvangen meer stank overlast geeft. Door de urine. Daarom hebben deze soort compost wc-tjes vaak (altijd) een luchtafvoer naar buiten.

Jammer dat je windmolen nog niks opgeleverd heeft.

Ik heb zelf nog geen ervaring met het gebruik van een compost toilet. Het kan dus zijn dat het heel goed mogelijk blijkt beide afvalstoffen (ofwel: meststoffen) in 1 vat op te vangen. Het punt is dat als ze eenmaal samengevoegd zijn, ze niet meer te scheiden zijn. Daarom uit voorzorg aparte opvang. Mijn ervaring met opvang van urine in een chemisch toilet (waarin overigens geen chemicalien worden gebruikt) is, dat het met de stank erg meevalt, mits de afsluitklep enigszins open blijft staan en er zuurstof bij kan.
De stank ontataat vooral bij fermentatie door anaerobe bacterien.
Het kan dus goed zijn, dat gemengde opvang in een laag zaagsel nog minder geurtjes geeft, zolang er maar geen luchtdicht deksel gebruikt wordt.

Voor mijn composttoilet heb ik een apart hokje getimmerd onder de trap in de gang. Er is geen aparte luchtafvoer. Zo nodig kan ik een luchtafvoer maken en aansluiten op de schoorsteen, maar ik hoop dat dit niet nodig zal zijn. Het hokje op de zolderverdieping waar het chemisch toilet staat wordt ook maar beperkt geventileerd en daar is geen sprake van stankoverlast.
 

Lai

Prepper goeroe
@PBear als de zaagsel nat genoeg is en je een soort van vergiet aan de onderkant doet loopt de urine ook door.

Ik heb ergens een filmpje gezien (kan hem helaas niet meer vinden) van een emmer die net niet in een ton past die iets groter is en veel kleine gaatjes onder in die emmer om zo urine te scheiden van de rest.

Het huisje in Zweden waar ik ben wezen kijken had de bewoonster een po-stoel met daar onder een grote stevige zak tot op de grond ipv po en deze rook je niet. Als de zak vol was kwam de gemeente hem halen. Dit huisje had geen riool of septic tank.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi allemaal,

Ik had eerder een topic aangemaakt over een zelfvoorzienend Tiny House in Nederland. Maar door de vele regels en voorwaarden blijkt dit toch wel erg tijdrovend en kostbaar.

Echter ik wil liever (nog) niet emigreren en ik ben op zich tevreden met mijn huidige huurwoning. Daarom kreeg ik het idee voor een offgrid (vakantie)woning in het buitenland. In dunbevolktere landen zijn woningen of bouwgrond vaak goedkoper en is er meer mogelijk dan in het dichtbevolkte Nederland.

Daarnaast hoef een vakantiewoning (ook nuttig als BOL) natuurlijk aan minder zware eisen te voldoen dan een permanente woning. Mijn doel zou zijn er om er enkele maanden per jaar door te brengen op ‘spartaanse wijze’, dus met de hand wassen, alleen een laptopje aan electronica, koken en verwarmen op hout. Daardoor zou je kunnen beginnen met kleinschaligere, goedkopere opties voor verwarming, energievoorziening en dergelijke. Toch loop ik nog tegen een aantal vragen en problemen aan, vandaar dit topic.


Wat heb ik in gedachten;


- Goedkope (vakantie)woning kopen (minder dan 50.000 euro) zonder al te veel eisen, behalve dat muren/dak en kozijnen niet al te rot zijn en dat het een beetje meer afgelegen is met een wat groter lapje grond.

- Hier enkele maanden per jaar doorbrengen en stapsgewijs de woning zo zelfvoorzienend/off-grid mogelijk maken (ik werk zelf op afstand dus inkomen in het land ter plekke is niet perse noodzakelijk).

- Minimalisme is het uitgangspunt. Dus alleen stroom voor het hoog nodige en bijvoorbeeld koeling met een koelbox in plaats van koelkast en een campingwasmachine enzovoorts. Watervoorziening met behulp van een put of regenwateropvang en stoken op hout of pellets.


Zaken waar ik tegenaan loop;


- Welk land? Ik weet dat er al een topic is over favoriete prepperslanden, maar ik kom er niet uit. Mijn voorkeur gaat zelf naar Zweden vanwege de ruimte en de goedkope woningen (al weet ik dat Zweden ook zo zijn nadelen/problemen heeft), maar er zijn natuurlijk meer landen. Harde eis is in ieder geval dat ik er met de auto zou kunnen komen vanuit Nederland binnen 1 a 2 dagen.

- Beveiliging? De woning zal natuurlijk een deel van het jaar leeg staan. Een hek en een goed verborgen opslag voor waardevolle zaken doen natuurlijk al een hoop. Maar in hoeverre moet je je hier zorgen over maken? Camerasystemen via internet zijn een optie (niet heel zelfvoorzienend), maar duur in aanschaf.

- Tuinieren? Ik zou graag bij mijn woning in Nederland en de toekomstige vakantiewoning een moestuin hebben en het liefst nog iets van ei-voorziening in de vorm van kippen/kwartels. Ik ben echter maar alleen en ik zit dus met de uitdaging, hoe kun je dit oplossen. Beesten gaan meezeulen in de auto lijkt me nogal dieronvriendelijk, maar ook gewassen hebben periodiek aandacht nodig. Iemand creatieve ideeën?

- Sociale contacten? Tot slot, niet onbelangrijk – sociale contacten. In Nederland heb ik familie en vrienden maar in het buitenland ken ik niemand. Ik sta niet speciaal bekend als een heel sociaal persoon. Een uitdaging lijkt me om als buitenlander toch wat sociale contacten op te doen zodat je niet alleen op jezelf bent aangewezen. Iemand hier ervaring mee?

- Kosten van basisvoorzieningen/huiseigenaarschap? Het uiteindelijke doel is natuurlijk onafhankelijk te worden van basisvoorzieningen, maar dit zal enige tijd duren. Ik lees dat bijvoorbeeld veel woningen in Zweden geen riolering of watervoorziening hebben. Nu kun je dit oplossen met een sceptic tank, regenwateropvang enzovoorts.

Echter je zult er niet altijd aan ontkomen om toch derden in te huren voor bijvoorbeeld het aanleveren van een vracht pellets, het legen van een sceptic tank of het inkopen van drinkwater. Daarnaast heb je nog te maken met wisselende kosten/belastingen voor woningeigenaren in verschillende landen. Dus ik heb nog een beetje moeite om in te schatten hoeveel vaste kosten de woning met zich meebrengt, met name in voorzieningen en wet/regelgeving, naast de aanschafkosten.

Er zijn vast mensen die ook al in deze richting hebben zitten denken of dit zelfs al hebben gedaan. Ik ben benieuwd naar jullie input. Ik heb al veel nagedacht over zelfvoorzienend wonen maar nog niet veel inzicht/kennis van wonen in het buitenland (al dan niet tijdelijk).

Groeten,
Henk

Beste @Henk88,

Ik las zojuist je topic en kom erachter dat jij in 1e instantie iets zocht in Nederland.

Ik heb iets gebouwd wat deels voldoet aan jouw verwachtingen.
Het plezier van het bouwen is nu bijna klaar en nu moet het gebruikt gaan worden.
Het is een klein huisje op een eilandje in een polder in de randstad. Aan de achterzijde uitzicht over kassen ( minder mooi) Aan de andere drie zijden direct uitzicht op veenweide.

Off grid, electra middels accu's en omvormer zonnepanelen en een generator. Water wordt gemaakt middels oppervlakte water te filteren en met uv licht te behandelen
Er is ook een omgekeerd osmose filter.
Een pelletkachel zorgt voor warmte.

Butaan gasstel en geiser.

Het huisje is 120 M3
Dat is niet zo groot, de begane grond is ongeveer 35 M2 . Er is een slaapzolder.

Het is alleen per bootje bereikbaar (eiland eigen).
Het eilandje bestaat uit ongeveer 300 M2 grond.
Dat is te klein voor je vee plannen maar een paar kippen moet lukken net als een kleine moestuin.

Ik zoek eigenlijk iemand die het leuk vind hier gebruik van te maken.

[MOD] Opeenvolgende posts samengevoegd, gebruik a.u.b. het "bewerk" linkje onderaan je post. [MOD]
 
F

forumlid 1447

Gast
Huren is afhankelijkheid. Einde huurkontrakt, eind Off grid.
Alleen eigendom heeft waarde, en ja het leven zit niet voor iedereen mee, zodat hij/zij makkelijk kan kopen.
Maar een BOL moet eigendom zijn, anders wordt het een vakantiehuis.
Je kan geen BOL hebben,terwijl je steeds toestemming moet vragen voor verbetering.
Waar gaat de eigenaar dan naar toe bij een SHTF situatie, just , naar ZIJN eigendom.
 
F

forumlid 1447

Gast
Meer in antwoord op @Arie Kempkes , zijn voorstel is mooi ,maar zoals ik zeg, huren is een risico.
Dus @EVAQ8 indirect heb ik ook op jou vraag gereageerd, door aan te vullen.
 

PBear

Mankinds only hope
Voordat ik het huisje in Polen begon te bouwen had ik een 2e hands caravan naar de locatie gesleurd om die tijdens de bouw als tijdelijk onderkomen te kunnen gebruiken. De caravan is nu ongeveer 40 jaar oud, maar nog in bruikbare staat. Wel heb ik de daknaden een keer opnieuw gekit omdat er lekken ontstonden. Om de levensduur nog verder op te rekken heb ik de Covid-19 lockdown periode gebruikt om er een dak boven te bouwen. Een soort Caravan-port dus.
De asbest golfplaten die van mijn huis in Nederland verwijderd moesten worden, heb ik niet door de asbest-maffia laten verwijderen, maar hier een nieuwe bestemming gegeven. Niet alleen een aardige besparing op aanschaf van dakmateriaal, maar ook zo'n 2000 euro bespaard op het `professioneel` verwijderen en afvoeren door lieden in witte pakken. Natuurlijk wel bij het verwijderen de asbestplaten goed nat gemaakt en in plastic ingepakt, zodat er geen asbeststof rondvliegt.

Hieronder wat foto´s van de operatie:

Caravan-port_01.jpg

Caravan-port_02.jpg

Caravan-port_03.jpg

De caravan kon tijdens de bouw gewoon op z'n plek blijven staan. Er tevens een afdakje bijgemaakt en een windscherm waardoor er een handig terrassje is ontstaan.
Ter versterking ook nog de poten op sommige plekken van gekruiste staalkabels voorzien, (niet op de foto) want de wind kan alhier in de herfst en winter stormkracht hebben.
Aan de voorzijde van de caravan heb ik een plek gereserveerd voor de opslag van brandhout.
Verder heb ik in nhet ontwerp er rekening mee gehouden dat de caravan ooit een weggesleept zal moeten worden, zonder het dak te moeten afbreken. T.z.t. kan het dak zo nodig nog tot een schuur/garage getransformeerd worden, maar dan is waarschijnlijk een bouwvergunning vereist.
De zonnepanelen op het kleine schuurtje achter de caravan wil ik t.z.t. verder naar achter in de tuin plaatsen, want die komen nu voor een groot deel van het jaar in de schaduw. In de wintermaanden vielen die al in de schaduw van een naburige heuveltop. Hoewel ik gelukkig met een ondergrondse verlengkabel ben aangesloten op het huis van mijn buurman, is toch mijn streven zoveel mogelijk off-grid te werken.
 
Hoi allemaal,

Ik had eerder een topic aangemaakt over een zelfvoorzienend Tiny House in Nederland. Maar door de vele regels en voorwaarden blijkt dit toch wel erg tijdrovend en kostbaar.

Echter ik wil liever (nog) niet emigreren en ik ben op zich tevreden met mijn huidige huurwoning. Daarom kreeg ik het idee voor een offgrid (vakantie)woning in het buitenland. In dunbevolktere landen zijn woningen of bouwgrond vaak goedkoper en is er meer mogelijk dan in het dichtbevolkte Nederland.

Daarnaast hoef een vakantiewoning (ook nuttig als BOL) natuurlijk aan minder zware eisen te voldoen dan een permanente woning. Mijn doel zou zijn er om er enkele maanden per jaar door te brengen op ‘spartaanse wijze’, dus met de hand wassen, alleen een laptopje aan electronica, koken en verwarmen op hout. Daardoor zou je kunnen beginnen met kleinschaligere, goedkopere opties voor verwarming, energievoorziening en dergelijke. Toch loop ik nog tegen een aantal vragen en problemen aan, vandaar dit topic.


Wat heb ik in gedachten;


- Goedkope (vakantie)woning kopen (minder dan 50.000 euro) zonder al te veel eisen, behalve dat muren/dak en kozijnen niet al te rot zijn en dat het een beetje meer afgelegen is met een wat groter lapje grond.

- Hier enkele maanden per jaar doorbrengen en stapsgewijs de woning zo zelfvoorzienend/off-grid mogelijk maken (ik werk zelf op afstand dus inkomen in het land ter plekke is niet perse noodzakelijk).

- Minimalisme is het uitgangspunt. Dus alleen stroom voor het hoog nodige en bijvoorbeeld koeling met een koelbox in plaats van koelkast en een campingwasmachine enzovoorts. Watervoorziening met behulp van een put of regenwateropvang en stoken op hout of pellets.


Zaken waar ik tegenaan loop;


- Welk land? Ik weet dat er al een topic is over favoriete prepperslanden, maar ik kom er niet uit. Mijn voorkeur gaat zelf naar Zweden vanwege de ruimte en de goedkope woningen (al weet ik dat Zweden ook zo zijn nadelen/problemen heeft), maar er zijn natuurlijk meer landen. Harde eis is in ieder geval dat ik er met de auto zou kunnen komen vanuit Nederland binnen 1 a 2 dagen.

- Beveiliging? De woning zal natuurlijk een deel van het jaar leeg staan. Een hek en een goed verborgen opslag voor waardevolle zaken doen natuurlijk al een hoop. Maar in hoeverre moet je je hier zorgen over maken? Camerasystemen via internet zijn een optie (niet heel zelfvoorzienend), maar duur in aanschaf.

- Tuinieren? Ik zou graag bij mijn woning in Nederland en de toekomstige vakantiewoning een moestuin hebben en het liefst nog iets van ei-voorziening in de vorm van kippen/kwartels. Ik ben echter maar alleen en ik zit dus met de uitdaging, hoe kun je dit oplossen. Beesten gaan meezeulen in de auto lijkt me nogal dieronvriendelijk, maar ook gewassen hebben periodiek aandacht nodig. Iemand creatieve ideeën?

- Sociale contacten? Tot slot, niet onbelangrijk – sociale contacten. In Nederland heb ik familie en vrienden maar in het buitenland ken ik niemand. Ik sta niet speciaal bekend als een heel sociaal persoon. Een uitdaging lijkt me om als buitenlander toch wat sociale contacten op te doen zodat je niet alleen op jezelf bent aangewezen. Iemand hier ervaring mee?

- Kosten van basisvoorzieningen/huiseigenaarschap? Het uiteindelijke doel is natuurlijk onafhankelijk te worden van basisvoorzieningen, maar dit zal enige tijd duren. Ik lees dat bijvoorbeeld veel woningen in Zweden geen riolering of watervoorziening hebben. Nu kun je dit oplossen met een sceptic tank, regenwateropvang enzovoorts.

Echter je zult er niet altijd aan ontkomen om toch derden in te huren voor bijvoorbeeld het aanleveren van een vracht pellets, het legen van een sceptic tank of het inkopen van drinkwater. Daarnaast heb je nog te maken met wisselende kosten/belastingen voor woningeigenaren in verschillende landen. Dus ik heb nog een beetje moeite om in te schatten hoeveel vaste kosten de woning met zich meebrengt, met name in voorzieningen en wet/regelgeving, naast de aanschafkosten.

Er zijn vast mensen die ook al in deze richting hebben zitten denken of dit zelfs al hebben gedaan. Ik ben benieuwd naar jullie input. Ik heb al veel nagedacht over zelfvoorzienend wonen maar nog niet veel inzicht/kennis van wonen in het buitenland (al dan niet tijdelijk).

Groeten,
Henk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hoi henk,

ik ben precies op zoek naar iemand zoals jou, qua ideeen,,,,
mail me om verder te praten ajb,
detail; ik heb al grond met schuren en veel land, op 1,5 uur vanaf budapest, en 1 a 2 dagen rijden v,a nl,,, vlakbij kiskunfelegyhaza

veel van wat je wilt is mogelijk, samen komen we vast verder,,,,

[MOD]Je email adres even verwijderd. Een email adres op een openbaar forum plaatsen is geen goed idee. Als je je email adres wilt delen met iemand, stuur even een pm naar die persoon. Zo voorkom je problemen.[/MOD]

groetje

vincent, man 48 jaar, handig in velerlei opzichten , en veel contacten daar ook al
 

petroman

SHTF Expert
Hallo @vincent szabo,
Welkom. Dit is een forum dat houd in dat men hier kan praten over een onderwerp in het openbaar.
Je aanmelden om vervolgens informatie buiten het forum te delen is, wat mij bedtreft, niet de bedoeling van een forum.

Dus vertel eens wat meer over jouw aankoop, plekje, ideeën etc.
Dan krijg je vast ook reacties van anderen.
 

phtvs

Sysop
Admin
Je aanmelden om vervolgens informatie buiten het forum te delen is, wat mij bedtreft, niet de bedoeling van een forum.
Nah, niet alles kan en hoeft openbaar gedeeld te worden. Kan me zo voorstellen dat je zaken via pm of email verder wilt regelen. Privacy, opsec enzo. Best belangrijk ;)
 

petroman

SHTF Expert
Ik schrijf ook niet dat alles openbaar gemaakt moet worden.
Dit is en blijft een openbaar platform dus nadenken over wat je wel en niet schrijft is wel handig ja. Maar dat is toch wat anders vind ik.
Iemand kan hier alles melden over zijn uitwijkadres, zolang hij/zij niet vertelt waar het is maakt het niets uit.
 

phtvs

Sysop
Admin
emand kan hier alles melden over zijn uitwijkadres, zolang hij/zij niet vertelt waar het is maakt het niets uit.
Dat klopt maar daar is een ieder vrij in om zelf te bepalen wat wel en wat niet gepost word. Als iemand ervoor kiest om dat buiten het forum om te bespreken is dat zijn goed recht. Ook ik regel zaken buiten het forum om via pm of email daar zitten vast ook dingen tussen die ook prima op het forum hadden gekund. Niets mis mee.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi allemaal,

Ik had eerder een topic aangemaakt over een zelfvoorzienend Tiny House in Nederland. Maar door de vele regels en voorwaarden blijkt dit toch wel erg tijdrovend en kostbaar.

Echter ik wil liever (nog) niet emigreren en ik ben op zich tevreden met mijn huidige huurwoning. Daarom kreeg ik het idee voor een offgrid (vakantie)woning in het buitenland. In dunbevolktere landen zijn woningen of bouwgrond vaak goedkoper en is er meer mogelijk dan in het dichtbevolkte Nederland.

Daarnaast hoef een vakantiewoning (ook nuttig als BOL) natuurlijk aan minder zware eisen te voldoen dan een permanente woning. Mijn doel zou zijn er om er enkele maanden per jaar door te brengen op ‘spartaanse wijze’, dus met de hand wassen, alleen een laptopje aan electronica, koken en verwarmen op hout. Daardoor zou je kunnen beginnen met kleinschaligere, goedkopere opties voor verwarming, energievoorziening en dergelijke. Toch loop ik nog tegen een aantal vragen en problemen aan, vandaar dit topic.


Wat heb ik in gedachten;


- Goedkope (vakantie)woning kopen (minder dan 50.000 euro) zonder al te veel eisen, behalve dat muren/dak en kozijnen niet al te rot zijn en dat het een beetje meer afgelegen is met een wat groter lapje grond.

- Hier enkele maanden per jaar doorbrengen en stapsgewijs de woning zo zelfvoorzienend/off-grid mogelijk maken (ik werk zelf op afstand dus inkomen in het land ter plekke is niet perse noodzakelijk).

- Minimalisme is het uitgangspunt. Dus alleen stroom voor het hoog nodige en bijvoorbeeld koeling met een koelbox in plaats van koelkast en een campingwasmachine enzovoorts. Watervoorziening met behulp van een put of regenwateropvang en stoken op hout of pellets.


Zaken waar ik tegenaan loop;


- Welk land? Ik weet dat er al een topic is over favoriete prepperslanden, maar ik kom er niet uit. Mijn voorkeur gaat zelf naar Zweden vanwege de ruimte en de goedkope woningen (al weet ik dat Zweden ook zo zijn nadelen/problemen heeft), maar er zijn natuurlijk meer landen. Harde eis is in ieder geval dat ik er met de auto zou kunnen komen vanuit Nederland binnen 1 a 2 dagen.

- Beveiliging? De woning zal natuurlijk een deel van het jaar leeg staan. Een hek en een goed verborgen opslag voor waardevolle zaken doen natuurlijk al een hoop. Maar in hoeverre moet je je hier zorgen over maken? Camerasystemen via internet zijn een optie (niet heel zelfvoorzienend), maar duur in aanschaf.

- Tuinieren? Ik zou graag bij mijn woning in Nederland en de toekomstige vakantiewoning een moestuin hebben en het liefst nog iets van ei-voorziening in de vorm van kippen/kwartels. Ik ben echter maar alleen en ik zit dus met de uitdaging, hoe kun je dit oplossen. Beesten gaan meezeulen in de auto lijkt me nogal dieronvriendelijk, maar ook gewassen hebben periodiek aandacht nodig. Iemand creatieve ideeën?

- Sociale contacten? Tot slot, niet onbelangrijk – sociale contacten. In Nederland heb ik familie en vrienden maar in het buitenland ken ik niemand. Ik sta niet speciaal bekend als een heel sociaal persoon. Een uitdaging lijkt me om als buitenlander toch wat sociale contacten op te doen zodat je niet alleen op jezelf bent aangewezen. Iemand hier ervaring mee?

- Kosten van basisvoorzieningen/huiseigenaarschap? Het uiteindelijke doel is natuurlijk onafhankelijk te worden van basisvoorzieningen, maar dit zal enige tijd duren. Ik lees dat bijvoorbeeld veel woningen in Zweden geen riolering of watervoorziening hebben. Nu kun je dit oplossen met een sceptic tank, regenwateropvang enzovoorts.

Echter je zult er niet altijd aan ontkomen om toch derden in te huren voor bijvoorbeeld het aanleveren van een vracht pellets, het legen van een sceptic tank of het inkopen van drinkwater. Daarnaast heb je nog te maken met wisselende kosten/belastingen voor woningeigenaren in verschillende landen. Dus ik heb nog een beetje moeite om in te schatten hoeveel vaste kosten de woning met zich meebrengt, met name in voorzieningen en wet/regelgeving, naast de aanschafkosten.

Er zijn vast mensen die ook al in deze richting hebben zitten denken of dit zelfs al hebben gedaan. Ik ben benieuwd naar jullie input. Ik heb al veel nagedacht over zelfvoorzienend wonen maar nog niet veel inzicht/kennis van wonen in het buitenland (al dan niet tijdelijk).

Groeten,
Henk

hey @Henk88,

hoor ik nog wat van je ??
we kunnen evt samenwerken !!!!!!!!!!!!!!!!!

Vincent

[MOD]Je email adres even verwijderd. Een email adres op een openbaar forum plaatsen is geen goed idee. Als je je email adres wilt delen met iemand, stuur even een pm naar die persoon. Zo voorkom je problemen.
En door een @ voor een naam te zetten krijgt die persoon een melding van je bericht. [/MOD]
 
Bovenaan