• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Morse, alles over Morse code

Ray

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Dit topic is voor het verzamelen van alles wat te maken heeft met Morse code.

Zelf gebruik ik hiervoor de android app "Morse Tools" die licht, geluid en streepjes en puntjes vertaald, of omgekeerd. Nu is het seinen naar elkaar met je flitslampje van de telefoon echt wel beperkt, maar klop geluidjes vertaald hij prima.

Zie ook nog deze link, met een hele verzameling Morse tools: http://www.ac6v.com/morseprograms.htm

Analoog systeempje (Bijlage 1):
url]


Dit plaatje gebruik je als volgt.

Je volgt de kortste route van boven naar beneden (links aanhoudend) naar de gewenste letter, waarbij witte vakjes een punt zijn, blauwe een streepje.

J is dan wit, blauw, blauw, blauw, dus . - - -
C is dan blauw, wit, blauw, wit, dus -.-.
F ..-. enzovoorts.

url]
url]


Analoog systeem, eigenlijk hetzelfde als hierboven maar dan net even anders (Dah is streepje, Dit is puntje):

attachment.php



Alfabetische tabel:
Morse Alfabetical table.png
 

Bijlagen

  • Morse shortcut.png
    Morse shortcut.png
    118.8 KB · Weergaven: 5

SaintNicholas

Survivor
Mooi topic Ray, met heel veel bruikbare links! ;) Ik zou hem zelf alleen onder Communicatie geplaatst hebben i.p.v. onder Survival Algemeen?


Ik heb nog wel enkele leuke toevoegingen aan dit lijstje. Zo heb ik mijn zoontje van 8 in no time morse geleerd via deze "Morse Code Machine", een soort game.. . Werkt alleen met Flash, dus niet op mobiles:


http://boyslife.org/games/online-games/575/morse-code-machine/


En voor de muzikalen onder onder ons een geinig liedje waarbij het hele morse alfabet aan bod komt.
The Rythm Of The Code: https://www.youtube.com/watch?v=2_qQZ92onhU
 

Nomad

Diehard Prepper
Morse is een beetje een ondergeschoven kindje op het moment. Ik ken maar weinig mensen die het nut er van in zien, nog minder (geen) die de moeite nemen het te leren.
Een goed half jaar geleden ben ik begonnen met Morse leren en moet zeggen dat het goed te doen is. Helaas heb ik het door omstandigheden niet afgemaakt.
Onlangs heb ik het weer opgepakt, met de mobiel is met behulp van apps gemakkelijk te leren.
 

Marcov

Prepper goeroe
Ik heb het ooit moeten leren, heel lang geleden. Nog in de vorige eeuw, 1980. Was een onderdeel van mijn opleiding tot radio-officier. (Helaas niet afgemaakt)
Daarna heb ik het niet meer gebruikt. Achteraf gezien heel jammer, ik denk dat ik het binnenkort toch maar weer eens ga oppikken.
Een heel groot voordeel van morse is: je hebt eigenlijk alleen een (ongemoduleerde) draaggolf nodig. Dat is een voordeel bij slechte verbindingen.
 

SaintNicholas

Survivor
@Vempain visueel handig, alleen lastig als je de volgorde niet precies weet. Dus van boven naar beneden vs links beginnen etc. Een beginner kan zo snel de fout in gaan bij bijvoorbeeld de F of de J.
 

Floshtf

Diehard Prepper
Altijd al interesse gehad in morse. En sinds de laatste maand ook meer in verdiept. Dit oude topic is wel een topic wat over een manier van contact houden gaat waarbij je met heel weinig Watt, 3 a 4 a 5 heel ver (honderden km) kan seinen. Ook de benodigde spullen kunnen zeer klein meegenomen worden (stel bugg out). Helaas zelf nu wat te weinig tijd om mij te gaan vastbijten in het hoe of wat en natuurlijk de bijbehorende regels qua zenden in NL)
Hier een youtube filmpje van een kleine morse kit:
 
Bovenaan