• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Investeren in goud?

F

forumlid 1447

Gast
Goud is waardevast, maar tegenwoordig traceerbaar, en volgens mij, kan ik beter bij de plaatselijke boer, met zilver betalen ,dan met goud. En hoeveel kan hij in goud teruggeven? Dus ook nog in kleine munten. Beleggen in fysiek goud houd in, of teveel in huis, onveilig want ergens is het geregistreerd, of in een kluis, en dus niet bereikbaar, en bij een serieuze SHTF situatie, helaas verdwwenen, of kluis niet bereikbaar. Geld beleggingen bij een recessie is meestal nutteloos. Je kan goud dan niet verkopen, en eten kan ook niet. Investeren in goud, is in mijn ogen, investeren in je bank. (Die je dus ,zoals altijd, vierkant uitlacht) En belegen in gouden munten, wat is het gouden tientje van 30 jaar gelden waard na inflatie?
 

Henk88

Diehard Prepper
Goud is waardevast, maar tegenwoordig traceerbaar, en volgens mij, kan ik beter bij de plaatselijke boer, met zilver betalen ,dan met goud. En hoeveel kan hij in goud teruggeven? Dus ook nog in kleine munten. Beleggen in fysiek goud houd in, of teveel in huis, onveilig want ergens is het geregistreerd, of in een kluis, en dus niet bereikbaar, en bij een serieuze SHTF situatie, helaas verdwwenen, of kluis niet bereikbaar. Geld beleggingen bij een recessie is meestal nutteloos. Je kan goud dan niet verkopen, en eten kan ook niet. Investeren in goud, is in mijn ogen, investeren in je bank. (Die je dus ,zoals altijd, vierkant uitlacht) En belegen in gouden munten, wat is het gouden tientje van 30 jaar gelden waard na inflatie?

Hoe zou goud traceerbaar moeten zijn? Er zit toch geen zendertje in? En als er markeringen of iets dergelijks op zouden staan over de herkomst zou je die toch moeten kunnen zien? Ook via de (online) verkoper kun je het niet goed traceren. Want zelfs al zou er een (vergezocht) moment komen dat een goudhandelaar zou moeten delen met de overheid aan wie hij goud heeft verkocht. Er is toch geen enkele garantie dat dat goud nog steeds in bezit is van die persoon? Ze kunnen toch moeilijk beweren, u heeft een paar jaar geleden goud gekocht dus dat moet hier nog ergens zijn?

Ben het wel met je eens dat fysiek goud met opslag in het buitenland of goudbeleggingen weinig zekerheid geven. Zeker tijdens een SHTF of een recessie. En het is inderdaad geen ideaal betaalmiddel om te betalen bij de boer omdat goud al snel veel meer waard is dan een zak aardappelen. Daar staat tegenover dat een heel klein stukje goud al best wat waard is en dat is eenvoudig te verbergen in je huis of op je lichaam.

Ik ga ervanuit dat de meeste preppers op dit forum niet heel rijk zijn dus ook geen tienduizenden euro's in goud thuis opslaan. Als mensen dat wel doen neem ik aan dat ze ook wel genoeg geld hebben om een goede kluis neer te zetten op een plek die ook snel bereikbaar is tijdens een noodgeval.

Wat betreft je laatste opmerking, de historische inflatie in Nederland is in de afgelopen 20 jaar bij elkaar opgeteld 37,51%. Zie ook
https://nl.inflation.eu/inflatiecijfers/nederland/historische-inflatie/cpi-inflatie-nederland.aspx
Dus 9300 euro uit 2000 zou nu ongeveer 5.800 euro waard zijn geweest, echter kon je in 2000 voor 9300 euro een kilo goud kopen en moet je daar nu bijna 50.000 euro voor aftikken. Dus die belegging lijkt me meer dan prima.
https://www.goldrepublic.nl/goudprijs?period=20year&units=kg&currency=EUR&type=line

Persoonlijk zou ik niet teveel investeren in goud omdat de prijs nu erg hoog staat en vanwege praktische problemen die jij noemt zoals veiligheid en dat je er niet zomaar iemand mee kan betalen. Maar over het rendement op de lange termijn en de traceerbaarheid zou ik me niet te druk maken.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Beste @wiliam,

Alhoewel ik je bijdrages altijd enorm waardeer, heb ik echt moeite om bovenstaande redenering(en) te volgen. Het lijkt alsof je een reeks aan argumenten aanvoert waarom goud naar jouw idee niet geschikt is als SHTF-waardebescherming, terwijl velen van ons juist denken dat het daar wel geschikt voor is. Hieronder heb ik geprobeerd je argumenten samen te vatten, steeds met mijn reactie daarbij.

1. Bij de boer kan je beter betalen met zilver dan met goud.

Inderdaad, een troy ounce aan zilver (momenteel zo'n €16,-) is een iets couranter betaalmiddel dan een gouden variant (momenteel zo'n €1550,-). Maar goud bestaat ook in prachtige kleine 1-grams muntjes en barretjes (van zo'n €50,-), en als ik voor mijn hele familie voor een week spullen kom halen verwacht ik toch wel zo'n 5 gram goud kwijt te zijn. Of wellicht zelfs tegen andere potentiele kopers zal moeten opbieden om die schaarse goederen te bemachtigen.

Bovendien denk ik dat als ik een boer was, dat ik dan liever goud zou aannemen voor mijn waar dan zilver. Anders zit ik binnen no-time met kisten vol zilver. Vet zwaar. Als ik dan zelf zou moeten bug outen, zou ik behoorlijk moeite hebben om dat ook nog in te moeten laden. Zelfde waarde in goud is dus ongeveer 100x zo licht, dat is toch flink wat makkelijker meenemen.

2. Fysiek goud in huis is onveilig.

Ik zou niet weten waarom, niemand wat toch wat ik waar heb liggen? Of bedoel je vanwege confisqueren door de overheid? Die weten het toch ook niet? Gaan ze alle deuren langs met een huiszoekingsbevel? Ik wens ze succes.

3. Goud in een buitenlandse kluis of bankkluis is onbereikbaar.

Ben ik met je eens, ik zou nooit voor de externe opslag gaan. En ook niet voor "goud op papier".

4. ...
Geld beleggingen bij een recessie is meestal nutteloos. Je kan goud dan niet verkopen

Deze snap ik geloof ik helemaal niet... Als het slecht gaat met de totale economie (oftewel, de gewone m/v), is dat toch altijd goed voor een klein groepje gieren die dat naar de hand weet te zetten en graag mijn goud overneemt voor cash, desnoods voor iets onder de waarde?

5. Investeren in goud = investeren in je bank.

Eh nee, mijn bank heeft er echt helemaal niets mee te maken.

6. Beleggen in gouden munten word je niet rijk van.

Strikt genomen geen preppers/SHTF-overweging (want als je het afzet tegen het ineenstorten van de Euro is het namelijk SOWIESO een goede investering, hoeveel het tegen die tijd ook waard is). Zie verder het uitstekende sommetje in het antwoord van @Henk88, dat spul is totaal de pan uit gerezen nu! Ik wou dat ik destijds al mijn geld in gouden tientjes had omgezet!! Maar ja, eerlijkheidshalve, ik heb nog nooit iets verkocht, en ben het ook nu met de huidige prijzen nog steeds niet van plan... Dus ik ben sowieso een belegger van niks als ik nooit winst kan pakken. Als de markt besluit dat goud morgen waardeloos is (yeah, right) dan was het dus gewoon 100% verlies.

Groet aan allen,
DBB

PS. Ben eigenlijk ook wel benieuwd of topicstarter @t123 ooit nog de knoop heeft doorgehakt met de Maple Leafs, maar iets zegt me dat we daar niet veel meer van gaan horen...
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Correctie

Het inflatiesommetje van @Henk88 gaat precies de verkeerde kant op: met een inflatie van 37% betekent het juist dat 9300 euro waarde-equivalent van toen nu juist 37% meer zou kosten, dus de kilogoudprijs uit het jaar 2000 (9300 euro) is te vergelijken met 12.800 euro van nu. Alsnog dus een slordige 300% winst op dat gouden tientje van 20 jaar geleden!
 
F

forumlid 1447

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Sinds 20 Febr, 2012 zijn goudhandelaren verplicht hun klanten te identificeren. (Smoes criminaliteit)
Belgisch staatsblad 20-02-2012
Bij meer dan 3000 euro geen cash meer toegestaan.
Het is als men aan Uw deur staat, aan U te bewijzen dat er geen goud meer is.
En wat als een brood door hyperinflatie 50 Euro kost, dan zal je met goud, omdat men de exacte waarde dan niet meer weet, veel meer moeten betalen.
Inderdaad is goud als investering waardevol, maar ik denk in een SHTF situatie, en dan zie ik het als een slecht verhandelbaar product.
40 vijlen waar je messen van kan maken hebben dan meer economische waarde.
Zeggen dat goud investeringswaarde heeft, klopt ; als je het terug naar gewoon geld terugverkoopt.
Anders denk ik persoonlijk, voor een SHTF situatie zoals een hyperinflatie ook is, dat er betere investeringen zijn.
4: als je goud hebt en er is hyperinflatie, aan wie ga je verkopen? De goudhuizen? Die krijgen dan ineens zoveel edelmetalen, dat ze de vraag en aanbodregeling gaan gebruiken. Goud is dan niets meer dan een product, en geen betalingsmiddel.
Investeren in goud heeft alleen nut als belegingsmiddel, of als er een crisis is geweest, maar de vraag blijft dan, hoe lang moet je het dan vasthouden.
Of zoals nu de centrale banken doen met rente, volgens mij kunnen ze de goudprijs ook omlaag krijgen, als ze willen.
Als de centrale banken, al hun goud nu gaan verkopen, om hun schulden onder controle te houden, wat blijft er dan aan waarde over. De banken pakken nu de winst, en de devaluatie van het goud, is voor de kleine belegger.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
@wiliam

Duidelijk zijn de regels in België anders dan in Nederland, en ook in Nederland zijn deze in de loop der tijd veranderd. Hier is het nu nog steeds mogelijk om tot 10.000 euro per jaar contant en anoniem aan te kopen. En ik denk dat Belgen ook gerust welkom zijn (tegen de tijd dat coronamaatregelen het weer toestaan).

Het hyperinflatiescenario wat je schetst, dat is toch juist de situatie dat we het papieren geld volledig loslaten en elkaar rechtstreeks in natura gaan betalen (diensten, ruilmiddelen en edelmetalen)? Zoals ik al eerder probeerde te zeggen, de prijs in euro van een brood en de precieze waarde van goud in euro doet er op dat moment heel weinig meer toe.

Maar de vraag blijft, hoe lang moet je het dan vasthouden?
Tot het einde der tijden. Totdat ik het nodig heb om voedsel te ruilen voor mijn hongerige gezin, als mijn euro's inmiddels niets meer waard zijn. En als het einde niet komt tijdens mijn leven (des te beter), dan is het alsnog een leuk erfenisje tegen die tijd.
 

Henk88

Diehard Prepper
Sinds 20 Febr, 2012 zijn goudhandelaren verplicht hun klanten te identificeren. (Smoes criminaliteit)
Belgisch staatsblad 20-02-2012
Bij meer dan 3000 euro geen cash meer toegestaan.
Het is als men aan Uw deur staat, aan U te bewijzen dat er geen goud meer is.
En wat als een brood door hyperinflatie 50 Euro kost, dan zal je met goud, omdat men de exacte waarde dan niet meer weet, veel meer moeten betalen.
Inderdaad is goud als investering waardevol, maar ik denk in een SHTF situatie, en dan zie ik het als een slecht verhandelbaar product.
40 vijlen waar je messen van kan maken hebben dan meer economische waarde.
Zeggen dat goud investeringswaarde heeft, klopt ; als je het terug naar gewoon geld terugverkoopt.
Anders denk ik persoonlijk, voor een SHTF situatie zoals een hyperinflatie ook is, dat er betere investeringen zijn.
4: als je goud hebt en er is hyperinflatie, aan wie ga je verkopen? De goudhuizen? Die krijgen dan ineens zoveel edelmetalen, dat ze de vraag en aanbodregeling gaan gebruiken. Goud is dan niets meer dan een product, en geen betalingsmiddel.
Investeren in goud heeft alleen nut als belegingsmiddel, of als er een crisis is geweest, maar de vraag blijft dan, hoe lang moet je het dan vasthouden.
Of zoals nu de centrale banken doen met rente, volgens mij kunnen ze de goudprijs ook omlaag krijgen, als ze willen.
Als de centrale banken, al hun goud nu gaan verkopen, om hun schulden onder controle te houden, wat blijft er dan aan waarde over. De banken pakken nu de winst, en de devaluatie van het goud, is voor de kleine belegger.
Ik geef toe dat overheden wel proberen om anoniem goud kopen moeilijker te maken. Ook in Nederland wil men contante transacties van meer dan 3000 euro gaan verbieden en betalingen van meer dan 10.000 euro gaan registreren. https://nos.nl/artikel/2291432-kabinet-wil-contante-betalingen-boven-3000-euro-verbieden.html

Echter dan kun je nog steeds elke week cash een troy ounce muntje kopen van 1500 euro, kost je wat moeite maar dan kun je toch nog 75000 euro per jaar cash anoniem omzetten in goud. Volgens mij is dat veel meer dan de gemiddelde prepper of burger heeft. En zelfs al zou je pinnen en het wordt geregistreerd. Het moet wel heel ver komen voor de deur tot deur gaan om goud in beslag te nemen. Zoiets zie je vermoedelijk wel aankomen en dan is er meer dan genoeg tijd om je goud alsnog om te zetten in voedsel of wapens of bijvoorbeeld te verstoppen. Begraaf het in de tuin of plak het achter een plint, dat gaat echt niemand vinden hoor, zelfs niet tijdens een huiszoeking. Maar ik vind dat persoonlijk ver gezocht, de Coronacrisis laat goed zien dat onze vrijheden en burgerrechten niet vanzelfsprekend zijn maar dit scenario zie ik niet zomaar gebeuren.

En als brood 50 euro kost door hyperinflatie is goud een onhandig betaalmiddel, maar alsnog veel beter dan nutteloos briefgeld. Wellicht zijn die 40 vijlen waar je messen van kan maken dan meer waard. Meer het probleem daarvan is weer dat die 40 vijlen alleen waarde hebben tijdens een extreme SHTF scenario en in het dagelijks leven of een economische crisis veel minder waarde hebben.

Tot slot zie je juist nu duidelijk dat goud niet alleen een beleggingsmiddel is. Er zijn namelijk twee prijzen ontstaan, een prijs voor de goudkoers en een prijs voor fysiek goud omdat er zoveel vraag is en fysiek goud simpelweg slecht leverbaar is. Dit laat zien dat veel mensen fysiek goud wel degelijk zien als veilige haven en bovendien dat de goudprijs (en de zilverprijs) in feit ondergewaardeerd of gemanipuleerd is ten opzichte van de werkelijke vraag.

Vooral bij zilver zie je dat goed, dat wordt laag gehouden omdat de industrie zoals zonnepanelen en accumakers hiervan afhankelijk zijn. De spotprijs voor zilver bedraagt vandaag 'slechts' 15,75 euro per troy ounce terwijl een fysieke zilveren beleggingsmunt bijna 23 euro kost en veel soorten slecht leverbaar zijn, dat is is bijna 50% meer dan de spotprijs!
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Goud is het enige geld.

Waarom hebben alle rijke landen een grote goud voorraad, denk je?

Als het monetaire systeem omvalt en persoonlijk denk ik dat we er niet ver vandaan zitten, dan wordt goud gewoon weer de basis van het nieuwe geldsysteem.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Als het monetaire systeem omvalt en persoonlijk denk ik dat we er niet ver vandaan zitten, dan wordt goud gewoon weer de basis van het nieuwe geldsysteem.

Volgens mij is het al begonnen, wat we de laatste maanden aan ontwikkeling zien op de goudprijs is volgens mij zwaar beïnvloedt door de ongebreidelde gelddrukkerij van de zowel de Amerikaan als de Europeaan. Ik zie niet voor me hoe deze megaschulden ooit ingelost zullen worden, dit is gewoon pure roofbouw plegen op toekomstige generaties...

Dit plaatje geeft goed weer wat ik bedoel:

Selection_050.png

En voor de volledigheid ook nog even de ontwikkeling van de goudprijs over ongeveer dezelfde periode:

Selection_051.png
 

Roel

Mankinds only hope
Wat moet een mens in onzekere tijden nu in vredesnaam met goud?
Het is niet eetbaar, noch drinkbaar.
Wat kun je er voor kopen als je directe levensbehoefte bestaat uit voedsel?
Iemand in je buurt met veel eten heeft iets anders nodig waar gebrek aan is.
Zou dit bestaan uit goud?
Ik begrijp de 'run' op goud en zilver niet zo.
Ik zou met liefde een schoffel smeden in ruil voor wat een klompenmaker voor me maakt...klompen...
Wat moet die klompenmaker nu met goud...?
Iemand gaat me wijzer maken, kom maar op....:)
 

Ray

SHTF Expert
Volgens mij is de grap juist dat die schulden nooit zullen worden ingelost. Tegen elkaar wegstrepen, langzaam in de loop der decennia afschrijven (wordt al geopperd bij sommige Afrikaanse landen) en met deze rente kun je wachten totdat de inflatie de schuld verminderd. Of gewoon de geldpersen wat harder laten draaien en een flinke oorlog kan de kaarten ook opnieuw schudden.

Fiat geld en schuldenpapier heeft nu eenmaal geen vast staande waarde. Goud wel en het is niet zozeer dat goud zo enorm veel duurder is geworden, maar het fiat geld waarmee we het kopen. De laatste vijfentwintig a dertig jaar is fiat geld in waarde gehalveerd. Zonder economische crisis in 2008, 2011 en nu 2020 zou goud de 20 a 25k nauwelijks gepasseerd zijn.

@Roel Tijdens WOII hadden boeren op een gegeven moment zo'n enorme rij bontjassen hangen, dat je alleen met edelmetalen (vaak sieraden) aan een zak aardappelen kwam. Als plattelands bewoner geldt dat idd minder, die eerste levensbehoeftes zijn daar niet zo snel schaars, maar voor stadsmensen.....
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Het is niet zozeer dat goud zo enorm veel duurder is geworden, maar het fiat geld waarmee we het kopen.

Dat is precies waar ik op zinspeelde inderdaad, goud wordt duurder niet omdat het meer waard wordt, maar omdat het geld minder waard wordt (doordat het in grote hoeveelheden uit het niets wordt gecreëerd). De ongekende stijging die we nu zien bij goud, is mijns inziens de voorbode van het instorten van de fiats.

@Roel Rechtstreekse ruil is mooi en nuttig als het kan, maar wat nu als de klompenmaker geen schoffel nodig heeft, maar ik wel? En de klompenmaker wil juist een kippenren? Dan is het wel erg handig om een draagbaar klein onverwoestbaar dingetje te hebben wat ik jou kan geven voor een schoffel, wat jij dan aan de klompenmaker kan geven voor de klompen, en de klompenmaker dat gebruikt om een kippenren te halen. Hmmm, wat zouden we daarvoor eens kunnen gebruiken...
 

martin

Mankinds only hope
Wat moet die klompenmaker nu met goud...?
Iemand gaat me wijzer maken, kom maar op....

Goud kan je zien als een middel wat waarde zal behouden.
Dat is tot nu toe altijd zo geweest (tot ver voor het jaar 0) en de kans is reëel dat dit altijd zo zal blijven tenzij er een manier zou zijn om goud zelf te kunnen maken/creëren.

Voor een tussenvorm van ruilhandel kan die klompenmaker beter met zilveren munten aan de slag dan met goud.
Stel dat die klompenmaker heel erg veel geld zou bezitten dan kan hij beter huizen (onroerend goed) kopen want stel dat het geld ineens door hyperinflatie niks meer waard zou zijn dan kan hij niks meer met zijn geld (en als hij daar 50 jaar met bloed/zweet/tranen voor heeft gezwoegd is dat best wel zonde).
Lees het stukje over hyperinflatie om een beeld te krijgen hoe hard dit kan gaan.
Maar stel dat die klompenmaker zo onzeker is over zijn toekomst dat hij ieder moment zou moeten kunnen vertrekken naar een andere locatie. (oorlog/natuurgeweld oid) Dan is 2 kilo goud met een dagwaarde van 100.000 euro iets makkelijker mee te nemen dan een huis.
 

Henk88

Diehard Prepper
De meerwaarde van goud is dat het universeel toepasbaar is en dat is handig omdat onze economie al snel te complex is voor ruilhandel. Voor een paar schoenen, wat eten of kleding gaat het nog wel. Maar wat als je een zonnepaneel wilt, computeronderdelen of bepaald gereedschap. Dan wordt het al heel lastig om een praktische ruilhandel te drijven met al die partijen. Daar komt bij dat niet iedereen een vaardigheid of spullen heeft om terug te ruilen. De meeste mensen hebben een beroep en bezittingen die niet nuttig inzetbaar zijn als ruilmiddel bij een zware economische crisis of SHTF.

Verder wel met je eens dat spullen in eerste instantie nuttiger zijn dan goud/zilver, want dan hoef je niet afhankelijk te zijn van ruilhandel met derden. Dus je geld zoveel mogelijk omzetten in zonnepanelen, kleding, eten, drinken en waterfilters is geen gek idee. Immers dat vertegenwoordig een bepaalde waarde voor ruilhandel maar heeft ook nog eens gebruiksnut in tegenstelling tot goud. Het is echter niet praktisch om 100 waterfilters te kopen omdat je die pas goed kwijtraakt bij een drinkwatertekort. Zolang dat er niet is kun je die filters niet zomaar terug omzetten in geld (kan wel maar kost tijd en moeite). Terwijl je met goud naar een willekeurige goudboer kan stappen om gelijk geld te krijgen.

Goud/Zilver is daarmee een ideaal bewaarmiddel als je geld over hebt en al genoeg spullen hebt. Immers overal geaccepteerd en makkelijk weer om te zetten in iets anders.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Juist juist. Teveel geld, dat is het gewoon. En dat kan je naar mijn idee gewoon simpelweg beter parkeren in fysiek edelmetaal dan op een elektronische spaarrekening bij een bank. Ik heb zelf ooit gekozen voor een 50% sparen-50% goud verdeling, maar daar heb ik nu eigenlijk spijt van als ik de ontwikkeling van de goudprijs zie, want dat spaargedeelte heb ik ondertussen ook niet nodig gehad en dat staat gewoon dik waarde te verminderen t.o.v. de huidige inflatie...
 

markske

Diehard Prepper
Er is een gouden regel die zegt dat wie het goud heeft, de regels bepaalt.
Waar het goud naartoe gaat, gaat de welvaart naartoe. Vandaag de dag zijn dat Rusland en China.
 
Bovenaan