• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat zou je anders doen bij een volgende SHTF?

V

Verwijderd lid 482

Gast
Het gemis van frisdrank is meer het gebrek aan suiker. Als van de suiker afstapt ( voor zover dat heden dagen mogelijk is) zal je snel merken dat de "trek" in fris ook afneemt.
 

Henk88

Diehard Prepper
@Flos Voor de frisdrank zou je eventueel ook kunnen kijken voor een Sodastream. Dit apparaat heeft co2 flessen waarmee je zelf bruiswater kunt maken van kraanwater, vul dat aan met (zelfgemaakte) vruchtensiroop of suiker en je komt in de buurt van frisdrank.

Wat betreft de topicvraag, mijn grootste fout is mijzelf te druk maken. In het begin heb ik het echt op mijn heupen gehad en elk bericht gelezen wat er te vinden was. Natuurlijk moet je op de hoogte blijven maar ik ga wel proberen de volgende SHTF wat nuchterder in te gaan. Uiteindelijk kun je zelf als individu toch beperkte invloed uitoefenen op het geheel, je moet vooral jezelf en je directe omgeving voorbereiden.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Merk wel dat vooral elektra en onderdelen van elektrische fietsen lastig tw krijgen zijn, maar dat kan ook aan de lokatie liggen natuurlijk. Daar zouden meer onderdelen van op voorraad moeten zijn.
 

hilveramazon55

Elementary prepper
Frappant dat er veel nadenken of hun gear op orde is of ze niets vergeten zijn.
Maar lieve mensen wat zijn nu de belangrijkste learnings van de afgelopen 3 maanden?
Je kunt preppen wat je wilt, je kunt veel eerder voorzien wat er gebeurt dan anderen. En dan??
Je zit met kennis, voorraden en realiseert waarvoor je prepte ook echt uit komt. Dat was behoorlijk
schrikken. Ik moet dus erkennen dat door dit preppen je helemaal niet rustiger wordt omdat je voorbereid
ben. Je bent alert en maakt je als prepper alleen maar meer zorgen.
Dat is verhaal 1.
Verhaal 2 is hoe reageer je op het feit dat je grote voorraden mondkapjes, ontsmettingsmiddel hebt en de
zorg, huisarts posten, politie geen/weinig middelen heeft. Dan geef je dus alles weg! Alles aan degenen die
het veel meer nodig hebben. Dat mechanisme gaat natuurlijk ook op als er eens een voedselcrisis is. Nog
pregnanter.
Wellicht moeten wij als prepper community wel veel meer doen voor onze medemens. Laten we dat komende jaren
eens gaan uitwerken. Niet 'wegkruipen' in een bugout, maar met onze grote knowhow anderen helpen.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Hm, ik schrok niet echt en ik maak me geen zorgen. wel nam ik al eerder afstand van anderen, juist omdat ik als prepper het gevaar zag naderen.

Wel een beetje jammer dat je ervan uit gaat dat preppers de medemens nu niet helpen.
Ik heb zelf helemaal geen behoefte mezelf op de borst te slaan en uit de doeken te doen waar ik mee bezig ben, en ik denk dat dat voor meer preppende mensen wel geldt. En verder is gewoon goed de tijd doorkomen ook al een prestatie waar je trots op kan zijn. Je hoeft niks te presteren, gewoon gezond deze tijd doorkomen is ook goed.
Dat gezegd hebbende, je kan je op allerhande manieren inzetten, overal zijn wel lokale initiatieven, zorgen voor een oudere, boodschappen doen voor iemand die niet naar de winkels kan/durft, of mensen gerust stellen.
Maar vooral, houd je aan de maatregelen, ga niet de stad in, houd afstand als je wel buiten bent, was je handen, verspreid geen nepnieuws.
Op de bank hangen en beetje niksen was altijd iets wat afgekeurd werd, maar is nu bijna een heldendaad die levens kan redden!

Daarnaast vind ik het voor mezelf belangrijk niet teveel nieuws te volgen. Er verandert voorlopig weinig, als er grote veranderingen zijn krijg je dat toch wel snel mee. Verder aandacht voor beweging, goed eten, genoeg slaap, met enkele mensen wel contact hebben(met afstand,hier vooral koffie drinken in de tuin) en ontspanning. Het komt er vooral op neer mentaal stabiel te zijn en blijven en je niet gek te laten maken.
 

Ray

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Ik roep dat al jaren @hilveramazon55. In een drukke maatschappij, stad, wijk of dorp zelfs, kun je je als prepper niet terugtrekken in je huis en de deur achter je dichttrekken. Het is naïef om te denken dat de hele buurt om je heen verhongerd, op zoek is naar voedsel en water, maar niemand komt kijken waarom jij de deur niet uit hoeft. Die standaard American Doomsday Prepper strategie werkt alleen als je ook daadwerkelijk zo afgelegen woont dat je geen buren hebt.

Overal op de wereld waar veel mensen samenwonen zie je dat samenwerking bij crises onvermijdelijk is. Het is ook de veiligste optie. De buurman voor wiens kind jij een pijnstiller uit je voorraad vist, is wat minder geneigd je kop in te slaan dan de buurman die je laat verrekken.

Het ligt in onze doorgeslagen individualistische aard om liever alles in eigen hand te hebben, een eigen plekje waar je koning bent met je eigen middelen en voorraden, maar dat is een luxe die alleen werkt in de huidige rijke, westerse maatschappij zonder crisis of ergens in 'the middle of nowhere'.
 

hilveramazon55

Elementary prepper
mee eens. normaliter ben ik ook aardig individualistisch maar wel tot een bepaalde grens. Met samenwerken en elkaar helpen kom je veel verder en voelt ook beter.
 
F

forumlid 1447

Gast
Het enige wat ik merk, is wat zonder melk? Dit is beperkt houdbaar, maar met havermout een basisvoedsel van jewelste. Dan het seizoensgroente en fruit. Ik moet meer tuinkers hebben, de voorraad zou te laag zijn geweest, erwten zijn gelukkig al voorradig, maar van alles heb ik nu geteld, ben ik niet een jaar rond voorzien. Ik heb een voorraad voor een jaar, maar het jaar daarna? Poetin houd zijn graan tegen, hoelang? Weinig graanproducten op voorraad, en als je het zelf zet, het is bijna moederdag. (Te zichtbaar, en ze jatten het nu al erger dan de raven) Vele missen nu zelfrijzend bakmeel, we (ik) had genoeg. Het positieve is, de partner, heeft nog meer het licht gezien. Alcohol kan je met 5 kg suiker maken, glycerine is aanwezig. Hoe, dat is hier niet de plaats, maar tijdens een echte SHTF situatie, zorg dat je weet hoe. Ik heb makkelijk praten overigens, ik mag/moet gewoon werken. En wat betreft (klein)kinderen, videobellen is het sleutelwoord. Mogelijk wat beter materiaal regelen, als er weer normaal reclame wordt gemaakt. Ben geen uithuizig type dus er is weinig veranderd. Partner weet nu wel wat ik zonder medeweten, extra in huis heb. En ontsmettingsalcohol had ik genoeg op voorraad dat ik niet heb hoeven huiveren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

EddyCorleone

Survivor
Het enige wat ik merk, is wat zonder melk? Dit is beperkt houdbaar, maar met havermout een basisvoedsel van jewelste.

Dat is een mening, ik eet al jaren havermout met water.
Puur omdat ik het absurd vind dat wij als mens moedermelk van een ander diersoort 'nodig' hebben. Terwijl je dat letterlijk nergens anders in de natuur tegen komt.

Om toch aan voldoende calcium te komen eet ik soms een stukje eierschaal.. niks mis mee
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Hier ook havermout met water...zo eten de Schotten het ook hoorde ik.
Zelfrijzend bakmeel vind ik ehm, raar...dat is gewoon meel met bakpoeder, en wordt daarom voor meer geld verkocht.
 

Jannes

Prepper goeroe
@wiliam

Zoals hierboven genoemd kan een mens best zonder melk. We zijn de enige diersoort die op volwassen leeftijd nog melk drinkt en dan ook nog eens van een ander dier!

Maar, ik hou van melk. Wij drinken het best veel en hebben Two Cows op voorraad. Het is poedermelk wat je aan kunt maken. Het smaakt net zoals houdbare melk.
Er zijn hier verschillende topics waar over melk geschreven wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ozne
F

forumlid 1447

Gast
Zelfrijzend bakmeel, hier omdat er B12 niet wordt aangemaakt, en in amandel(koekjes) B12 aanwezig is. En gemak dient de mens. Bij een SHTF situatie is de eerste gezonde gemaksvoeding ideaal. Er is hier ook gewoon bakmeel, en Gist is er ook genoeg. Overigens als je geen melk wil drinken, dan ook geen eieren, boter, snoep, koekjes, en dan moet ik helaas afhaken. Met een volledige baan, kan ik nog geen planten en kruiden gaan zoeken, want waar eindigt het dan. Ik eet niet veel vlees maar compenseer met zuivel. (Steenmarters houden van mijn beesten) En helaas ,sojamelk heeft 2 problemen, 1 dit heeft nog meer ruimte en water nodig dan een koe, en 2, ik drink nog liever Heineken. Ik ben geen Belg, maar zoals ze hier in België zeggen paardez..k, en ik ga daarmee accoord.
 

ladygrey

Elementary prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik was eigenlijk goed voorbereid. Deels omdat ik het virus vanaf het begin gevolgd heb en deels door preppers die ik allang op joetjoep volg. Wat ik de volgende keer anders zou doen? Mn bakkes houden! Vrijwel iedereen die ik erover vertelde en waarschuwde om bepaalde zaken nu aan te schaffen, al begin februari lachte me vierkant uit. En, 3 keer raden; die kwamen dus bij mij shoppen om paracetamol, handgel, mondkapjes, bloen, gist en wc papier. Vandaar mijn nickname. :D

Ow ja, en ik zou de volgende keer meer wijn inslaan!;)

[MOD] Opeen volgende post samengevoegd, als je wat wilt toevoegen of veranderen, klik op de 'bewerk' link onderaan je post. [MOD]
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Volgende keer...
Zorgen dat er genoeg bloeddruk pilletjes in huis zijn, this een familie kwaaltje.
Voor de rest was ik de rest van de buurt al jaren voor. Heb wel wat extra ingeslagen maar niet extreem veel.
Wat ik nu doe is elke zaterdag geen pilletje in nemen(ik en de meter merkte de laatste twee maanden geen verschil). Hierdoor bouw ik in een jaar tijd een voorraadje van ongeveer 2 maanden, die natuurlijk gewoon gerouleerd wordt.

Zoals al eerder genoemd melk en brood is lastig om voor een betaalbare prijs (het houdbare spul) in te slaan.

Tipje van joepie, keel snoepjes endergelijke zijn ook wel handig om te hebben en misschien welbte ruilen...
 
F

forumlid 1447

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Cavia ,als voedsel , bewaar je het best levend.
Kinderen geen klagen, en leren verantwoordelijkheid, en als je het niet nodig hebt voor eten ,
ook geen trauma’s.
Overigens heb ik geen trauma’s van de dieren die bij ons vroeger werden geslacht..
Ree, varken, kip, konijn, duif, etc.
Als je vanaf 4 ziet slachten, en vanaf 6 a 7 zelf de techniek krijgt aangeleerd , dan weet je niet beter.
(Slachten op jong leeftijd met een schaar.)

Overigens, gewoon meer voer halen.
Mayonaise emmer van 10 kg ,achter in de kast, is geen onnodige luxe.
En zijn de cavia’s van ouderdom overleden, je kunt met het voer, perfect duiven vangen. :):)
(Vele ouders hebben ,dankzij Joep van het Hek ,lang het gezeur over Flappie moeten aanhoren.)

Ps omdat cavia’s geen vitamine C aanmaken, hebben ze veel verse groente nodig, laat de kinderen meteen een 1/2 m2 moestuin bijhouden, leren ze ook weer bij.
Voor de ouders gaan ze niet mee tuinieren, voor hun huisdier vast wel.
Overigens zeker geen sla, daar krijgen ze het schijt van.
(Even opzoeken er is wel meer vwat slecht voor ze is)
 
Bovenaan