• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Fiets als BOV

F

forumlid 1447

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:

zonnebrood

Mankinds only hope
Had eigenlijk wel zin in zo'n fatmate maar geen zin om er 1000 treuro voor neer te leggen.

Zo'n jaar geleden al eens begonnen aan dit project maar zoals veel projecten: ze belanden op de achtergrond. Vandaag toch maar weer eens aangepakt. IMG_20200616_125236.jpgZo ziet het geheel er kaal uit. Alle ronde buizen komen van de zelfde mountain buggy wandelwagen
IMG_20200616_125959.jpg
Dit wiel, drager en vorkje komen van een kinderfiets welke gratis opgehaald kon worden. Spatbord is een afgezaagd mountainbike spatbordje. Drager moet nog pas gemaakt wordenIMG_20200616_130004.jpg IMG_20200616_130222.jpgStuurpen van de vork moet worden verwijderd en er moeten nog extra bevestigingspunten door de vork geboord worden zodat deze aan het plaatje gemaakt kunnen worden. Plaatje zelf word nog versterkt met een profiel

IMG_20200616_130527.jpgTussen de draagarmen heb ik een profiel geziet omdat het geheel anders te zwabberig werd. Je kan de hoek van de draag/trekarmen veranderen en je kan de wagen hier mee ook een stuk korter maken.
Dat zwarte is eigenlijk het zitje van de wagen, deze kan je dmv riempjes dieper maken wat weer erg handig is wanneer je spullen mee wilt zeulen.

Nu nog de knijprem er op, stuurtape en nog wat klein spul. En dan... Gaan met die banaan.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor fiets als transportmiddel geld toch vooral ook goede banden .
Daar valt of staat veel mee !

Het begon bij mij met iets dat leek op een slag in het wiel . Tijdens nadere inspectie door fietsenmaker ( ik was daar voor iets anders ) bleek de band aan de zijkant beschadigt . Met wat geluk kocht ik voor 50 euro twee nieuwe Schwalbe Marathon Mondeal banden in 26 x 2.15 maat .
Het begon dus met wat je op foto's ziet , maar wat niet meteen visueel opviel tijdens fietsen .

20200828_132627.jpg 20200828_132801.jpg

Vandaag dus aan de slag met de montage van de toch wel brede en hogere Vouwbanden . Dus types die speciaal gemaakt zijn voor oa tijdens een fietsvakantie als reserve mee te nemen . Compact en licht en zonder staaldraad in de randen . Maar wel een Kevlar draad er in verwerkt .

Nou ik kan je mededelen dat het een heel gedoe is om zo'n band er recht en overal evenredig in te krijgen . Vaak blijft er een hoogtehobbel in of een zijdelingse slag . Met goed kijken en veel manoeuvreren is het uiteindelijk gelukt . Zeer klein zijdelings afwijkinkje dat tijdens fietsen nauwelijks zichtbaar is en al helemaal niet voelbaar .

Voorzijde het ik 2 bar en achterzijde 3 . Dit als test .

Ben met de fiets door het bos geweest en heb paden genomen met rul zand en paden die vol puin en dus een uitdaging zijn voor een band .

Met deze Schwalbe Marathon Mondeal banden en in een 2.15 breedte ben je meteen tevreden . Op de harde weg heb je iets meer rolweerstand, maar dat went wel .
Bij het voorwiel had ik maar net genoeg ruimte onder spatbord .

Gezien de prijzen nogal uiteen liggen plaats ik toch een link met redelijk lijkende prijs . Maar het kan lager met wat geluk .

Link 2 is een mega review en dus boordevol info en het bewijs dat deze lichtgewicht tractor band zijn mannetje staat aldaar .

Het testgebied was IJSLAND !! En koud + nat .

Link 3 ook een Ervaring / Test / Review maar dan uit midden oosten . Snikheet en andere ellende pff met de Marathon Mondeal's


https://hollandbikeshop.com/fietsba...nband-26x2-15-marathon-mondial-ddefense-refl/

http://www.sintchristophorus.nl/test-diep-respect-voor-de-schwalbe-marathon-mondial/

https://cyclinghoboz.wordpress.com/reviews/schwalbe-marathon-mondial-tyre-26-x-2-review/

Foto 5 toont 2 banden , Nieuw en behoorlijk gebruikt .

Edit

Ervaringen in beide Links zijn omschreven vanuit toch wel extreme situaties .

20200829_171322.jpg 20200829_171338.jpg SmartSelect_20200828-122047_Chrome.jpg
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Vandaag even een studiepauze genomen en ff aan de bakfiets geklooid. Frame van de bak in de hamerslag gezet, de holle buizen en de onderkant in de bitumen gezet (stonk heerlijk). De kopse kanten van de bak zelf in de menie gezet en de bak voorzien van reflecterende strepen. Dit is de zelfde tape die ze ook op vrachtwagens gebruiken.

Verder ben ik een oude lichtschakelaar van een bromfiets aan het bedraden, zodat ik straks daarmee de verlichting kan gaan aansturen. De verlichting word extern gevoed is het plan.IMG_20200904_130700.jpg
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Als voorbereiding op een mogelijke toch Winter en gladde periodes heb ik tweedehandse in nieuwstaat verkerende Schwalbe Marathon plus Winter banden aangeschaft incl binnenbanden tegen zeer scherpe prijs . Dit zijn dus banden met rvs Spikes in de noppen .

Zie oa link's met product info en review filmpjes YouTube.

https://www.rosebikes.nl/schwalbe-marathon-winter-plus-performance-line-spike-band-2671420






Bekijk bijlage 20169 Bekijk bijlage 20170 Bekijk bijlage 20171 Bekijk bijlage 20172


Deze heb ik ook op zowel de surly als op de workcycles, zorg voor een goede bandenspanning anders verlies je de studs. Met een hoge buiten temperatuur gebeurt dit ook trouwens.
 

logan1202

Prepper goeroe
Bij deze heb je geen last van bandenspanning.
ACtC-3cLuRs7XoeHQERP79W4wZr561NmTCWn33ecOQKfJjPejZi4rdkcqDaXKZZ8f3n273jQPgvSThQytOBddoxDtnziMzB-Xb4ec0c7vXiHKFzXNeih24ckdjDNU_0V4k7to1QmlxzsrKubanC8i2YjEdXX=w699-h867-no
of van een lekke band
 
Bovenaan