• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Singer 29K51 uit 1927 .

Flos

SHTF Expert
@Pignonwiel Ik zou jou eerst de vraag gesteld hebben of het gaat over een kleermakers machine of een leerbewerkings machine.
Maar je hebt al uitgebreid antwoord gekregen van @frans81.ik hoop dat je wijzer bent geworden.
 
F

frans81

Gast
Het principe is bij beide types hetzelfde .
Of dit bij de hightech niet al ( gedeeltelijk ) geautomatiseerd gebeurd weet ik niet . Zou zo maar kunnen .
 

Pignonwiel

Senior Prepper
Ik heb gewoon zo'n compacte in een koffertje @Flos . Heb het jaartal eens opgezocht, was meer dan 100 jaar oud. Hij was wat stroef maar heb hem gesmeerd en nu draait alles weer soepel.

Voor mij bedoeld om stof mee te kunnen naaien.

Bedankt voor jullie input. Ik ga de filmpjes van @frans81 bekijken en e.e.a. uitproberen, als ik concrete vragen heb kom ik er op terug.
 
F

frans81

Gast
Ik heb gewoon zo'n compacte in een koffertje @Flos . Heb het jaartal eens opgezocht, was meer dan 100 jaar oud. Hij was wat stroef maar heb hem gesmeerd en nu draait alles weer soepel.

Voor mij bedoeld om stof mee te kunnen naaien.

Bedankt voor jullie input. Ik ga de filmpjes van @frans81 bekijken en e.e.a. uitproberen, als ik concrete vragen heb kom ik er op terug.

In die oudere naaimachines zit een heel andere vorm van spoel en spoelhuis . Een soort scheepje ( schippertje) , ook deze kun je instellen .
 

Flos

SHTF Expert
Vorige week brak mijn naald van mijn singer 29k58 . Ik heb een hele hoop naalden liggen dus deze was rap vervangen. Wat nu bleek mijn machine deed het niet meer. Ik heb er toch een paar uur aan gepruts voor ik het opgaf. Ik ken een oude schoenmaker een kennis van mijn moeder een beetje de zelfde leeftijd.
Ik had hem gevraagd of hij eens naar mijn machine wouw kijken. 5 min heeft het geduurd en de machine deed het weer.
Nu blijkt dat ik een voorraadje naalden heb dat 5mm korter is dan de gene die er op moeten.
Dus zit ik met een verkeerde stock. Maar mijn singer 29k58 doet het weer.
Ik blij.
 
Bovenaan