• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Aanhangwagen

J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@Marcogs misschien is een "BOV: Bug-out Vehicle" campertje wat voor je,
daar kan je nog veel meer mee, als er dan wat loos is kan je meteen uit je bed achter het stuur en weg rijden.
En je bent veel minder kwetsbaar dan een dektent.
En je heb nog veel meer voordelen.

Maar een daktent is ook best mooi.:SC:
 

Marcogs

Senior Prepper
@Marcogs misschien is een "BOV: Bug-out Vehicle" campertje wat voor je,
daar kan je nog veel meer mee, als er dan wat loos is kan je meteen uit je bed achter het stuur en weg rijden.
En je bent veel minder kwetsbaar dan een dektent.
En je heb nog veel meer voordelen.

Maar een daktent is ook best mooi.:SC:

@JJ

Ik ga nog eens goed nadenken over hoe ik het wil invullen, maar je hebt wel een punt.
Wat wel zo is. Ik heb nu 2 auto's en dan nog een camper Moet ik eens even met de familie overleggen.
 

imker

Survivor
Kleine aanvulling voor mensen die nog een aanhanger willen gaan aanschaffen, los van welke vorm of uitvoering dan ook probeer er een te vinden die dezelfde spoorbreedte heeft als het trekkend voertuig. Op de momenten dat je over onverhard terrein gaat rijden hoeft de aanhanger dan geen eigen spoor te maken, anders remt de aanhanger constant het trekkende voertuig af. Dit scheelt enorm veel brandstof. Met dezelfde spoorbreedte rij je makkelijker en kom je verder in onverhard terrein, ook achteruit. Daarnaast geldt nog hoe groter de wielen hoe makkelijker door onverhard terrein. Ideaal zou zijn als de aanhanger en het trekkend voertuig dezelfde wielen zouden hebben. Persoonlijk zou ik als basis voor een plateauwagen met grote wielen kiezen, daarbij zitten de wielen onder de laadvloer en niet de laadvloer tussen de wielen.

Groeten, imker.
 

Carismo

Prepper goeroe
. Persoonlijk zou ik als basis voor een plateauwagen met grote wielen kiezen, daarbij zitten de wielen onder de laadvloer en niet de laadvloer tussen de wielen.

Groeten, imker.


De laadvloer boven de wielen zorgt voor een hoger zwaartepunt wat de stabiliteit verminderd.
 

Rataplan

Mankinds only hope
De laadvloer boven de wielen zorgt voor een hoger zwaartepunt wat de stabiliteit verminderd.

Dit betreft bijna altijd aanhangers die tegelijkertijd breder zijn uitgevoerd, wat de stabiliteit weer ten goede komt. Het grote voordeel is het makkelijk kunnen laden en lossen van materialen zoals zand/grond en/of pellets met een heftruck etc. Daarom is hier ook de voorkeur uitgegaan naar een tandemasser aanhanger met de laadvloer boven de wielen.
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Dit betreft bijna altijd aanhangers die tegelijkertijd breder zijn uitgevoerd, wat de stabiliteit weer ten goede komt. Het grote voordeel is het makkelijk kunnen laden en lossen van materialen zoals zand/grond en/of pellets met een heftruck etc. Daarom is hier ook de voorkeur uitgegaan naar een tandemasser aanhanger met de laadvloer boven de wielen.

Klopt maar dan spreek je over aangepaste aanhangers waar het onderstel ook zwaarder moet zijn om te compenseren. zand -grond hebben per m³ een gewicht van meer dan 1200kg, tel daarbij minimum 500 kg van de aanhanger bij--> gevolg aanhangwagen moet uitgerust zijn met deftige veren, een rem en er is een wagen met een deftig trekvermogen nodig, alsook een aangepast rijbewijs... we spreken dan over aanhangers van een veel hogere prijsklasse.

Als het zwaartepunt van de last (pallet/grond ...) ten opzichte van het gezamenlijk zwaartepunt (met aanhanger samen) meer dan 20% boven de as uitkomt hebt je verhoogd risico van controleverlies. (als deze uit de stabiliteitsdriehoek komt --> van de breedtes van de uiteindes van de aanhanger, qua hoogte van de basis van de driehoek is het gemiddelde tussen eigen zwaartepunthoogte en wiel-wegcontact naar het zwaartepunt van de last toe)

Klinkt allemaal heel ingewikkeld maar het komt erop neer als je lading niet goed verdeeld is op een hogere kar is de kans op kantelen of het verlies van controle groter.
 

Carismo

Prepper goeroe
Zelf ook al een tijdje op zoek naar een deftige niet al te grote bagagewagen dat ik kan gebruiken als stockageruimte/mobiele keuken bij het :SC:

echter als ik soms zie welke prijzen ze 2dehands nog gaan..:eek:

Ofwel valt de prijs mee en is het 300 km enkele rit karren.. :( en heb gemerkt dat marktplaatsverkopers vaak niet gewillig zijn om je een uurtje tegemoet te rijden...
 
Bovenaan