• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Moestuinieren

Jannes

Prepper goeroe
54F2F909-136C-4433-ADEE-1FE5B44695D4.jpeg

We waren tè nieuwsgierig. Oogst uit 1 bak met aardappels. Als pootaardappel heb ik een restant aan aardappels van vorig jaar gebruikt.

Conclusie: ze waren erg lekker, maar de rest laten we nog mooie een paar weken staan. Het was trouwen net schatgraven om de aardappels uit de bak te halen. :)

Voor zaadwinning en wintervitamine , vorige week een bloempot van 30cm doorsnee,
vol gezaaid met tuinkers. rond September zal het zaad rijp zijn.
Dan zijn er weer zaden voor een heel seizoen.

Ik wist niet eens dat dat kon. Ja, wel vaag, maar dat het zo simpel zou zijn. Ik heb hier nog zakjes liggen met zaadjes van de tuinkers. Kan ik die uitzaaien en dan moet ik ze lang genoeg laten staan tot ze zaad vormen? Wanneer weet ik dat ze goed zijn?
 

Erny

Last (wo)man standing
Kan ik die uitzaaien en dan moet ik ze lang genoeg laten staan tot ze zaad vormen? Wanneer weet ik dat ze goed zijn?

Jazeker kun je die gewoon uitzaaien. Wat wij tuinkers noemen zijn dus gewoon de kiemplantjes die wij vroegtijdig onthoofden en opeten.
De echte tuinkers (Lepidium sativum) wordt een leuk plantje als je hem laat opgroeien. En daar kun je dan de blaadjes van plukken voor door de sla of op brood e.d.
Vervolgens komen er leuke kleine witte bloempjes aan die daarna het zaad gaan vormen. Dan moet je nog wachten totdat de zaadjes rijp en droog zijn en kun je je eigen tuinkerszaad oogsten.
https://www.groei.nl/moestuin/kruiden/hoe-zaai-ik-tuinkers
https://tuinkers.com/
 

Red

Senior Prepper
Ik kom er niet uit. Zijn ze rijp of niet?
20200924_120539.jpg
Ze zijn eigenlijk al weken onveranderd.... (behalve dat het er steeds meer worden):cool:
 

Ray

SHTF Expert
@Red steel begint al te verkleuren, dus hij lijkt me meer dan rijp genoeg. Je schijnt erop te moeten kloppen, als ze hol klinken zouden ze rijp zijn.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Bij Hokaio gaat de steel "verhouten" maar of dat ook voor deze geld? Groot betekent niet rijp, dus rustig wat lannger kan geen kwaad.
 

Roel

Mankinds only hope
Nou dan, rode en gele uien gepoot. Sjalotten en voorjaarsknoflook. Wat vroege kolen, rode, witte en bloem.
Het is wat frisjes met die koud oostenwind, maar als het niet te gek wordt plaats ik straks de vlechtmatten voor de erwten en worden de Robientjes gezaaid.
Oud Fries tuinbonenras met donkerrode bonen en rood bloeiend. Maar als het te frisjes is ga ik wel in de kas spelen of nog een paar broedkastjes maken.
 

Flos

SHTF Expert
Hier komt het moestuinen ook stilletjes op gang. Vandaag peterselie geplant ( buiten) had er al een paar weken terug binnen geplant. Ook kropsla en zilveruitjes. Verder nog een 50 tal bloembollen in de grond gestopt. ( niet bij mij maar op een braakliggend terrein een paar 100m verder. ) voor de bijen.
 

Logibroek

Elementary prepper
Vandaag ook weer een jaarlijkse zadenpakket binnen gekregen van vanderwal zaden. Allerlei zaden besteld welke niet hybride zijn. Deze zaden bewaar ik allemaal in een lucht en licht dicht kunststof tonnetje. Elk jaar een nieuw pakket, alleen wat denken jullie, mocht er nood aan de de man komen, zal ik dan starten met de oudste zaden (7jaar oud) of gewoon starten met de nieuwste verse zaden?
.
Zelf had ik ook het idee om een deel van de zaden in vertrouwen te delen met buren zodat ieders een deel kan verbouwen, en dat we dit dan met elkaar delen.
 

Red

Senior Prepper
Ik heb de paarse wortel, prei, erwten en radijsjes al in de grond zitten.

Spinazie, pluksla, wortel, andere radijsjes, witte kool in de kas staan. Tomaten en paprika op de vensterbank. Ow ja, en 1 pompoen heeft schijnbaar overwinterd in mijn aarde en zat in het bakje naast de tomaten.

Enkele paarse wortelen laat ik doorschieten om zaadjes te winnen. Was me van de prei ook gelukt.
De uien heb ik in de gewone tuin gezet tussen de planten, ben benieuwd of dat goed gaat. Had geen plek meer in de moestuin (heb deze ingedeeld in zones. Hij staat uiteraard nog niet vol)

Ik ga een aardappelveldje maken naast mijn huidige moestuin en denk erover om deze te mixen met mais, of de mais er direct naast te zetten .We hadden vorig jaar nogal een coloradokever invasie en wil dit jaar wel mijn plantjes beschermen (heb graag oogst)
 

martin

Mankinds only hope
alleen wat denken jullie, mocht er nood aan de de man komen, zal ik dan starten met de oudste zaden (7jaar oud) of gewoon starten met de nieuwste verse zaden?
.
Zelf had ik ook het idee om een deel van de zaden in vertrouwen te delen met buren zodat ieders een deel kan verbouwen, en dat we dit dan met elkaar delen.

Ik zou het testen.
Ik heb zeer wisselende resultaten met het gebruiken van oude zaden. Sommige kiemen 0,0 % en bij andere zaden lijkt het geen probleem dat ze 5 jaar "over de datum" zijn.
Dus doe een test met zaden van 7 jaar, zaden van 3 jaar en nieuwe zaden. En vergeet niet om er een post van te maken met flink wat foto's. Dat vinden we allemaal leuk en interessant.

m.b.t. het delen kan ik dat alleen maar toejuichen. Ik moet wel zeggen dat je al heel snel veel te veel plantjes en zaden zal bezitten en dat het delen altijd beter is dan weg gooien. De grootste uitdaging zit in het verspreiden van de oogst. Het blijft lastig om in 1 week 30 kroppen sla te eten en als je ze laat staan kan je ze weggooien. (of aan de kippen geven)
 

Logibroek

Elementary prepper
Ik zou het testen.

Bedankt voor uw reactie.
Testen durf ik niet aan, dan moet ik de zakjes open breken. Denk dat ik nog eens op internet ga zoeken naar informatie hierover.
Thuis ook vorig jaar na jaren moestuinieren gestopt met de "hobby" , denk dat op dit moment genoeg ervaring heb opgedaan om met enig succes te kunnen moestuinieren wanneer tshtf

wat eigenlijk altijd wel goed ging bij mij was: rode bieten / boontjes en peulen in alle soorten / rucola en kleine sla soorten / radijsjes / boerenkool / spinazie / wortelen gingen ook vaak goed als ze al goed uit elkaar gezaaid waren.
wortelen en bieten kan men ook langer bewaren in zand (niet modder of tuinaarde)


wat vaak fout ging in de open lucht : grote sla, alle kolen (door rupsen en wormpjes) , onder een glazen kastje afgeschermd ging dat beter.

Voor de startende moestuinier / prepper kan ik nog aanraden om goede wisselteelt schema's op te zoeken en uit te printen
 
Bovenaan