• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Zelf herstellen in eigen werkplaats

PBear

Mankinds only hope
Ik heb veel geleerd van Harrytheferryman via YouTube het is zeker handig om te kunnen ik gebruik het hier in Oeganda heel vaak het is niet moeilijk om te leren je moet gewoon veel uren maken dan leer je het vanzelf. Ik maak mijn eigen duren en ramen kleding rek, noem maar op leuk om te doen koop wat staal en een lasapparaat en begin er mee.
Ik heb iets van de las-vaardigheid kunnen afkijken van iemand die er al ervaring mee had. Daarna op eigen houtje aan de slag gegaan met een simpele las-trafo. Zo kon ik al spoedig mijn ijzeren hek herstellen. De lassen verdienen geen schoonheidsprijs, maar blijven wel vast zitten. De beschikbaarheid van enkelfase 220V AC met minimaal 16 Amp is voor mijn las-trafo vereist. Liever nog 25 Amp, dan schakelt de zekering wat minder vaak af als de las-elektrode aan het werkstuk vast komt te zitten, wat een beginner regelmatig overkomt.
Als er belangstelling voor is, kan ik een demo organiseren tijdens een volgende SC bijeenkomst van @frans81 (1-4 okt 2020 in Noord Limburg NL)
 

Wafels

Diehard Prepper
@PBear heb je ook zo'n helm met automatisch ''vizier '' wat het licht afschermt als je start met lassen en als je nog niet last er gewoon doorheen kan kijken
, voor iemand die begint met lassen is het best reuze handig :cool: (ook als je al kan lassen :rolleyes: )
gr will
 

PBear

Mankinds only hope
@PBear heb je ook zo'n helm met automatisch ''vizier '' wat het licht afschermt als je start met lassen en als je nog niet last er gewoon doorheen kan kijken
, voor iemand die begint met lassen is het best reuze handig :cool: (ook als je al kan lassen :rolleyes: )
gr will
Helaas heb ik niet zo'n luxe versie. Het scherm dat bij de trafo geleverd zat, is vrij hopeloos. Ik kan er alleen iets door zien op het moment dat er een vlamboog is.
Heb later voor 5 euro nog een lasbril uit een Gamma bak gevist die ietsje meer zicht geeft en scharnierbaar is. Voor de weinige keren dat ik het apparaat gebruik loont het niet een masker aan te schaffen dat duurder is dan de trafo.
Maar als je vaker denkt te gaan lassen is een automatisch vizier aan te bevelen, zeker voor een beginner!
 

petroman

SHTF Expert
Lasbrillen met die opklaglazen zijn bedoeld voor autogeen lassen niet voor elektrisch lassen.

Zorg ongeacht het type dat er altijd een "spatglas" als eerste laag in zit. Die vangt de lasspetters op en is goedkoper om te vervangen dan je gekleurde glazen.

ps de autogeen brillen zijn ook ideaal om te controleren og je brandende gloeikous nog in top conditie is ;-)
 

Wafels

Diehard Prepper
@PBear @petroman heeft gelijk die brillen zijn voor autogeen gebruik en moet je niet gebruiken voor elektrisch lassen !!! dat is niet zo gezond voor je ogen en je gezicht kan lelijk verbranden als je veel last !! ik heb zo'n automatische laskap gekocht bij ali-express en hij werkt prima en kostte weinig plm 15 euro
maar er zat totaal geen handleiding bij of wat en dat was wat minder (je moet voor gebruik zo'n laskap eerst een uurtje in de zon leggen of voor een UV lamp om de accu op te landen ) maar hier in Nederland kun je goed voor plm 30 euro zo'n laskap kopen (met handleiding ;) ) en zo'n kap is zeker de moeite waard Bij je laskap die bij de trafo zat behoord wel een doorzichtig glaasje wat ervoor zorgt dat je gekleurde glas beschermd is tegen spetters , die transparante glaasjes kun je los kopen . (bij zo'n automaat krijg je er wat bij )
gr will
 

PBear

Mankinds only hope
@PBear @petroman heeft gelijk die brillen zijn voor autogeen gebruik en moet je niet gebruiken voor elektrisch lassen !!! dat is niet zo gezond voor je ogen en je gezicht kan lelijk verbranden als je veel last !! ik heb zo'n automatische laskap gekocht bij ali-express en hij werkt prima en kostte weinig plm 15 euro
maar er zat totaal geen handleiding bij of wat en dat was wat minder (je moet voor gebruik zo'n laskap eerst een uurtje in de zon leggen of voor een UV lamp om de accu op te landen ) maar hier in Nederland kun je goed voor plm 30 euro zo'n laskap kopen (met handleiding ;) ) en zo'n kap is zeker de moeite waard Bij je laskap die bij de trafo zat behoord wel een doorzichtig glaasje wat ervoor zorgt dat je gekleurde glas beschermd is tegen spetters , die transparante glaasjes kun je los kopen . (bij zo'n automaat krijg je er wat bij )
gr will
Ik zal eens bij Ali c.s. rondneuzen naar een betaalbare automatische laskap. Bij mijn trafo setje zat slechts een heel simpele laskap bijgeleverd met mini staalborsteltje met de dubbelfunctie van bikhamertje om slak te verwijderen. Geen extra glaasjes.
Weer wat geleerd over verschillen in lasbrillen. Bedankt @petroman en @Wafels !
 
Bovenaan