• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Speculeren over de toekomst van de goudprijs

Waar gaat dat heen met de goudprijs?

  • Voor 2021 voorbij is zullen we de €80/g wel voorbij zijn.

    Stemmen: 5 38.5%
  • Voor 2021 voorbij is zullen we (ruim) terug onder de €45/g zijn.

    Stemmen: 2 15.4%
  • Iets daartussenin lijkt me redelijk...

    Stemmen: 2 15.4%
  • Ik heb echt geen idee, maar ik wou dat ik ook goud geprept had destijds!

    Stemmen: 4 30.8%

  • Totaal aantal stemmers
    13

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Beste preppers,

Zoals sommigen van jullie misschien wel weten ben ik een bijna dagelijks volger van de goudprijs. Dit is niet omdat ik op zoek ben naar het goede moment om te kopen of te verkopen. Ik zie edelmetalen namelijk niet als een manier om geld te verdienen, maar als bescherming tegen waardevermindering in crisistijd. En daarom volg ik ook de goudprijs, omdat ik geloof dat het een goede "eerste indicatie" is van op stapel zijnde economische ontwikkelingen. Belangrijke machten met grote koopkrachten (kapitaalbeheerders) zijn namelijk vaak een stuk beter geïnformeerd over reeds gaande en/of nabij toekomstige macro-economische ontwikkelingen, en nemen direct stappen om zich in te dekken tegen eventuele risico's.

En wat er nu gaande is ziet er wat dat betreft niet rooskleurig uit. De economische impact van het coronavirus is gigantisch. Overheden draaien hun geldpersen op volle toeren om de merkbare gevolgen hiervan "te verzachten". Direct resultaat hiervan is dat het bij de "gewone mensen" niet zo opvalt hoe erg het eigenlijk is. Immers, de beurzen worden kunstmatig hoog gehouden, de banken worden gered, de werkelozen krijgen hun uitkeringen. Maar een ander resultaat is de rekening die hiervan komt om de geldvoorraad zomaar met zulke astronomische hoeveelheden te vergroten, en dat is... geldontwaarding.

Door een afnemend vertrouwen in economie, beurzen en de fiat valuta, en nog steeds ook oplopende spanningen in de verhouding tussen de VS en China, gecombineerd met een iets afnemende goudproductie, zit de goudprijs momenteel in een niet te stuiten lift. Sinds 16 juli is de goudprijs gestegen van €50,8 naar €56,0 per gram, dat is 10% stijging in de afgelopen 21 dagen!!!

Selection_064.png

Als we deze aanhoudende stijging extrapoleren tot aan de komende jaarwisseling, zou dat neerkomen op +70%! Ja ik weet het, dat is nogal vergezocht, maar het geeft je een goed beeld van hoe het hard het de afgelopen weken gaat, aangezien we bij rendementen gewend zijn om per jaar te denken. Ik lees af en toe wel eens een stukje van deze of gene edelmetaal-analist, en die mensen hebben het allemaal over wanneer we de $3000/oz, $4000/oz of $5000/oz targets zullen halen (resp. ongeveer equivalent aan €81/g, €108/g of €135/g bij huidige USD>EUR koers).

En dan komt nu de vraag van vandaag

Waar denken jullie dat dit heengaat? Hoe lang nog gaat het door met stijgen, hoe hoog gaat het worden, wat moet er voor gebeuren op het macro-economische of geopolitieke toneel voordat deze ongeremde stijging gekeerd wordt? Hoeveel van de huidige stijging is reëel, en hoeveel daarvan is paniekvoetbal? En naar welk niveau zal het terugkomen als het weer gaat zakken? Roept u maar!

Met beste groet,
DBB
 

Henk88

Diehard Prepper
Ik vind het een interessant maar lastig onderwerp. Het probleem is dat je het systeem niet zomaar kunt veranderen, dat hebben we gezien aan de crisis in 2008. Dus zelfs als het komt tot extreme geldontwaarding of inflatie zal men vermoedelijk het huidige systeem oplappen. Dus misschien wat schulden wegstrepen, eventueel een nieuwe munt, opnieuw indexeren aan de goudprijs of aan andere valuta etc. Het systeem is te complex, te log en te belangrijk om echt op de schop te gaan.

Dat gezegd hebbende denk ik wel dat de goudprijs blijft stijgen ten opzichte van valuta. We zitten met extreem veel onzekerheden; een overbelast schuldensysteem, milieuproblematiek, de gevolgen van corona, de brexit, een onvoorspelbare Amerikaanse president en de komende presidentsverkiezingen, een China wat probeert haar invloed verder uit te breiden. Het zal nog jaren duren voordat meer duidelijk is op de lange termijn, tot die tijd zal goud zeker een veilige haven blijven maar misschien zelfs daarna - immers niemand weet waar het heen gaat. Dat men op koopkracht gaat inleveren is in ieder geval meer dan aannemelijk.
 

PBear

Mankinds only hope
Ik zou willen dat ik wat meer goud en/of zilver geprept had in 2019. De prijzen rijzen nu aardig de pan uit en ik verwacht dat ze dat zullen blijven doen tot een Covid-19 vaccin met langdurige werking in ruime mate beschikbaar komt. Daarna verwacht ik dat de prijs voor edelmetalen enige tijd zal inzakken. Afhankelijk van hoe snel en hevig de inflatie zich daarna ontwikkelt, kunnen de prijzen weer gaan stijgen. Een valuta-crisis sluit ik geenszins uit. Omdat ik de goudprijs nu al erg hoog vind, probeer ik een flink deel van mijn spaargeld te steken in onroerend goed en dan bij voorkeur in onbebouwd land dat geen onderhoud behoeft of blootstaat aan diefstal of inbraak.
Als een valutacrisis uitbreekt zal de marktprijs van edelmetaal waarschijnlijk exploderen en die van onroerend goed flink inzakken ivm de kosten van eerste levensbehoeften. Maar na zo'n crises, wanneer het (fiat?)geld systeem herstelt, kan de marktprijs van onroerend goed zich weer normaliseren. Uiteindelijk kan edelmetaal, noch land door centrale banken en overheden bijgedrukt en aldus gecorrumpeerd worden.
 
F

forumlid 1447

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat als de grote investeerders het goud niet meer als veilige haven zien.
Op het moment is de markt economisch aan de zuurstof , van de nationale banken.
En toch blijft de beurs overeind.
Je kan je afvragen of goud nog de buffer tegen inflatie blijft.
Ook al is goud al duizende jaren de standaard, (Egyptenaren), maar resultaten uit het verleden, bla, bla.
Op het moment doen de beurs en markt precies wat niet logisch is, dus dit kan ook met goud.
Goud heeft op het moment het Bitcoin effect.
De grote spelers blijven er van af, de kleine belegger, die bang is, koopt het goud.
De institutionelen zitten nog niet in het goud, en de prijs is op het moment zo hoog ,
dat ze er ook niet instappen ook niet.
De rente op de banken is laag, en de kleine investeerder zoekt extra inkomen.
Goud lijkt dus op het moment ook een bubbel, het hele economische systeem staat op zijn kop.
Persoonlijk ben ik niet bang om de rit te missen,
en dat is wat volgens mij, de goudprijs opstuwt.
Trop is te, en te is trop.
En de goudprijs is hoog, maar hoeveel mensen hebben in papiergoud gestoken, en hoeveel in fysiek goud.
Goudaandelen zijn namelijk , “aandelen”, net als Tesla dat uit het dak gaat, terwijl er amper winst wordt gemaakt, gerelateerd aan de prijs.
 

PBear

Mankinds only hope
Vandaag kwam ik een interessante video tegen van Cafe Weltschmerz m.m.v. Willem Middelkoop over de (verwachte) ontwikkeling van de goud- en zilverprijs in betrekking tot geldontwaarding en toenemende dreiging van een "reset" van het geldsysteem:

Mijn Youtube downloader bleek stuk te lopen op de hogere resoluties, maar de versie van 256 x 144 pixels heb ik succesvol binnengesleurd.
 

PBear

Mankinds only hope
Eergister zakte de prijzen voor goud en zilver zo'n 5% in. Mogelijk vanwege de Russiche aankondiging een Covid-19 vaccin beschikbaar te hebben, mogelijk vanwege hogere rente op USA-staatsobligaties (al is die met o,7% nog steeds zo goed als nihil).

Vandaag toch maar wat zilveren muntjes besteld, ondanks dat ze ruim 10 euro per stuk méér kosten dan die ik 2 jaar geleden kocht. Miskoop? De tijd zal het leren... Ik verwacht dat de PM-prijzen de komende maanden door zullen stijgen.
En ook nog een kaveltje land gekocht in de Filipijnen. Een lapje van 136 m² gelegen langs een verharde weg op loopafstand van de Stille Oceaan. Behalve dat het zijn waarde wellicht beter behoudt dan fiat-geld op de bank, heeft het potentie doordat nabij een nieuwe haven gebouwd wordt. Een mooie plek voor een verkoopstalletje voor vis of souveniers. Momenteel is er niets op gebouwd en groeit er alleen een mango-boom. Dus geen onderhoudskosten of inbraak/diefstal-risico. Op een paar mango's na dan. Ook kan een eventuele tsunami er weinig schade doen.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ja, we zijn nu in een paar dagen dus net over de 5% gezakt... Maar sinds 16 juli dus nog steeds zowat 4% gestegen. Voor mij een aanduiding dat er nog niet veel vertrouwen is in het Russische vaccin (heb ik zelf ook niet bepaald), of dat er toch nog teveel spanning gaande is op het geopolitieke toneel. Ik zit zelf eigenlijk ook nog te azen op een koopgelegenheid, aangezien ik nog steeds van verwachting ben dat de (over het algemeen) stijgende lijn gaat doorzetten in de komende jaren. Ik had alleen wel verwacht dat de "dip" een stuk dieper zou zijn, dus misschien komt die nog als de vaccins in de rest van de wereld ook uitgerold worden, of anders wellicht na de Amerikaanse presidentsverkiezingen?
 
Net als PBear verwacht ik nog zilveren munten te kopen (Maple Leafs). Na een forse stijging in de laatste maanden volgt nu een kleine correctie. Wel verwacht ik een steeds hogere bodemprijs. Had ik nog maar meer gekocht ruim 2 jaar geleden. Toen kocht ik ML's van 1 troy voor 16 euro...
 
F

forumlid 1447

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Kleine aanvulling, de wereld staat op zijn kop. Warren Buffet heeft goud gekocht.
Een jaar geleden, vertelde hij nog dat hij goud kopen, geen goede investering vond.
Nu zijn de aandelen prijzen zo hoog, en heeft hij zoveel moeten verkopen,
dat hij eigenlijk geen keus heeft.
Tina is het probleem dus (There Is No Alternativ).
De sukkelaar zit met een probleem van rond de 130 miljard.
Het is cash waarvan hij niet weet , wat er mee te doen.
Hier de link over zijn veranderingen
https://www.businessinsider.nl/warren-buffett-barrick-gold/
Een van de beste beleggers ter wereld, gelooft niet meer in vliegtuigmaatschappijen, banken en olie.
Banken vanwege de komende financiële crisis? Geen geld geen vliegtuigen, minder transport (olie) ?
Luister naar het gefluister, volg de insiders. (Listen to the whispers ,follow the insiders)
Volgens mij weten de grote beleggers het ook niet meer.

Bewerking: Wat zullen de pensioenfondsen etc gaan doen als de markt zou instort?
Pensioensparen, verzekeringsparen, beleggingen, beleggingsfondsen, belastingen vanwege staatsschulden?
Zal voorlopig maar genoeg cash en voeding aanhouden.
En geen aandelen kopen, voordat we weten welke kant de wereld opgaat.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Yep, ik had dat stukje over Warren Buffet ook gelezen. Een zeer belangrijke indicator volgens mij!

Overigens blijf ik erbij dat ik cash op dit moment geen goede "store of value" vind @wiliam, het wordt alleen maar steeds minder waard*.

*Resultaten behaald in het verleden zijn natuurlijk geen garantie op de toekomst, maar wel een goede indicator. Voor mij persoonlijk in elk geval genoeg reden.
 
F

forumlid 1447

Gast
"Store of value" is cash niet, maar een vrouw in huis ,die rustig slaapt,
omdat je 6 maandlonen als noodfonds hebt staan,
daar wil ik wel 6 maandlonen ,"waardeloos", geld voor hebben staan.
Ook de financiën, voor de toekomst veilig stellen, is nu het advies.
Covid en een voetbreuk, heeft mijn uitgave drastisch inzichtelijk gemaakt.
Verzekerd sparen, en de belasting verlagen, heeft mij de laatste maanden,
een meevaller opgeleverd.
Doordat ik sinds eind April, met een breuk thuis zit, heb ik alles uit kunnen zoeken.
Nu heb ik mijn belastbaar inkomen geoptimaliseerd,
en een belastingteruggave van meer dan €700,- per jaar gerealiseerd. (vanaf 2020)
Goud heb ik geen, wel aandelen in metaal producenten.
 
F

forumlid 1447

Gast
Overigens even een erratum, vandaag bleek dat dat nieuwtje over Warren Buffett dus fake news was, hij kocht geen goud, maar aandelen in een goudmijn bedrijf.

https://www.thestreet.com/.amp-mishtalk/mishtalk/economics/no-warren-buffet-did-not-buy-gold
Had beide berichten gelezen, en had daarom de link geplaatst.
De ene waarschijnlijk sluikreclame, om de goudprijs nog meer op te peppen. :)
Tegenwoordig moet je naar 3 of 4 verschillende berichten van een onderwerp kijken,
anders loop je het risico, op het verkeerde been gezet te worden.
 

Alberto

Senior Prepper
Het proberen "timen" van de beurs of de markt van edelmetalen is onmogelijk.
Moeilijkheid is dat wij als microscopisch garnaaltje, met onze 100gr goud geen invloed kunnen uitoefenen. Dat kunnen de grote jongens, met hun kilo's, wel.

Ander probleem is dat al die zogenaamde "experts" vaak praten NA de feiten of hun strategie niet prijsgeven. Wees er maar zeker van dat als banken zeggen dat het niet de moment is om goud te kopen, ze zelf kilo's via de achterdeur binnenhalen. Ik heb al enkele malen mogen ondervinden dat regelrecht ingaan tegen het advies van banken en experts het beste resultaat geeft. Enige tijd geleden belden banken hun klanten op met een mooi voorstel om hun goud over te kopen. Door de mooie (paniekzaaiende) praatjes van de banken en de hebberigheid van de klanten konden ze tig kilo's inslaan. 2x raden wat er toen gebeurde? De goudprijs begon te stijgen en de klant bleef achter met een habbekrats.

Een van de beste beleggers ter wereld, gelooft niet meer in vliegtuigmaatschappijen, banken en olie.
Banken vanwege de komende financiële crisis? Geen geld geen vliegtuigen, minder transport (olie) ?
Luister naar het gefluister, volg de insiders. (Listen to the whispers ,follow the insiders)
Volgens mij weten de grote beleggers het ook niet meer.
Stel je nu eens voor dat dit een bewuste strategie is van hem. Iedereen verkoop nu zijn aandelen en Buffet koopt ze op aan een belachelijk lage prijs. Straks stijgt de boel weer en kan hij enkele miljarden bijzetten op z'n rekening.
Gans het beleggerssysteem is nu éénmaal kopen als het slecht gaat en verkoop als het goed gaat. Buffet's invloed is enorm op dat vlak.
 
F

forumlid 1447

Gast
Zomaar een prijs omhoog of omlaag praten is moeilijk, en de meeste weten,
dat als Buffet gekocht heeft, dat het is, HEEFT.
Leuk als men zo iets leest, maar wie de berichten van de pers of andere beleggers volgt ,is of te laat of krijgt het deksel op de neus.
Meevallers en tegenvallers realiseer je maar op een manier, "zelf denken en doen".
Maar Buffet gaat in het goud, omdat de goudprijs stijgt, hij koopt aandelen van producenten.
Tastbaar goed, geen bedrag op een papiertje.
Het belang van het nieuws, vind ik vooral wat hij verkoopt.
Hier leer je van vooruit denken.
Als grote spelers hebben gekocht zijn wij (ik) de hobbyisten in de beurs meestal te laat.
Buffet zal nu wel tech. aandelen aan het bijkopen zijn, en als Apple gaat splitsen,
verkoopt hij, want dat wordt het begin van verwatering.
Aandelen splitsen ,is om de snullen te vangen.
De goudprijs zal door de hoge prijs, het delven goedkoper maken,
als de markt (goudprijs) dus daalt, dalen de kosten van delven niet.
Ook dat bepaald de goudprijs, inkomsten min kosten is winst.
Aangezien de goudprijs, net als olie, vraag en aanbod is, zijn deze producten, zeer volatiel.
Gaat de economie weer vooruit, dan dalen de prijzen van goud, en stijgt de olieprijs.
Goud is en blijft speculeren, de onderliggende waarde, als je het niet fysiek thuis hebt is €0.00.
Bij fysieke aankoop zijn transport, levering en opslag een groot risico.
Goud is inflatie verminderen, maar één kilo worden er nooit twee.
Beleggen op langere termijn ,kan dit wel realiseren, als het meezit.
En je weet, "Op de langere termijn, zijn we allemaal dood" ( quote van Keynes)
En wat betreft de banken, als ze reclame gaan maken om aandelen in te kopen, dan verkoop je beter , en pak je je winst, of verlies, en bewaar je alleen ,die aandelen, waarin je geloofd.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Het proberen "timen" van de beurs of de markt van edelmetalen is onmogelijk.
Moeilijkheid is dat wij als microscopisch garnaaltje, met onze 100gr goud geen invloed kunnen uitoefenen. Dat kunnen de grote jongens, met hun kilo's, wel.

Ander probleem is dat al die zogenaamde "experts" vaak praten NA de feiten of hun strategie niet prijsgeven. Wees er maar zeker van dat als banken zeggen dat het niet de moment is om goud te kopen, ze zelf kilo's via de achterdeur binnenhalen. Ik heb al enkele malen mogen ondervinden dat regelrecht ingaan tegen het advies van banken en experts het beste resultaat geeft. Enige tijd geleden belden banken hun klanten op met een mooi voorstel om hun goud over te kopen. Door de mooie (paniekzaaiende) praatjes van de banken en de hebberigheid van de klanten konden ze tig kilo's inslaan. 2x raden wat er toen gebeurde? De goudprijs begon te stijgen en de klant bleef achter met een habbekrats.

Stel je nu eens voor dat dit een bewuste strategie is van hem. Iedereen verkoop nu zijn aandelen en Buffet koopt ze op aan een belachelijk lage prijs. Straks stijgt de boel weer en kan hij enkele miljarden bijzetten op z'n rekening.
Gans het beleggerssysteem is nu éénmaal kopen als het slecht gaat en verkoop als het goed gaat. Buffet's invloed is enorm op dat vlak.

Dit topic was niet gestart met de gedachte om snel geld te verdienen bij koersfluctuaties. Ik signaleerde alleen wel een ongebreidelde stijging van de prijs (inmiddels al nier meer actueel), en vroeg mij daarbij hardop af op wat voor prijsniveau dit op de lange termijn zal uitkomen. Niet met het oog op kopen (want ik heb nu toch geen geld vrij) en ook niet met het oog op verkopen (want wat ik nu heb wil ik bewaren tot het einde der tijden).

Persoonlijk geloof ik nog steeds dat we eind 2021 best eens op 1,5x de prijs van nu zouden kunnen zitten. Met name ook omdat de zgn. "dip" waar nu in zitten nog altijd op een flink hogere prijs zit dan wat tot niet zo lang geleden het hoogste punt ooit was in de geschiedenis (2011). Maar zelfs dan nog ga ik geen winst pakken! Ik ga er namelijk vanuit dat zolang ik leef het goud altijd zal blijven stijgen (in de macro-trend), en al helemaal als het fiatsysteem in elkaar klapt.
 
F

forumlid 1447

Gast
@De Bezorgde Burger ,als de goudprijs niet om geld verdienen draait, is de prijs ook niet van belang.
Voor U is het een investering voor de volgende generatie, of het nog nodig is ,voordat U naar Walhalla vertrekt of er na.
Verder is goud eigenlijk speculatief waarde-metaal, net zo goed als grond, huis, etc.
Je kan het niet eten, bij SHTF is het moeilijk verkoopbaar, want mensen willen eten.
En er is dan geen beurs meer die de waarde bepaalt.
Het wordt dan ,"wat de gek er voor geeft, of voor wil hebben" (kan krijgen)
En dus is het een 'ik heb het" ding.
Op zo een moment is waarde onbelangrijk, als mijn huis 50% waarde verliest, lijd ik daar van?
Nee ik woon, hoef er geen vaste lasten meer aan te betalen, en de OZB wordt zelfs lager.
Ik snap dat men wil weten wat het waard is, maar in Uw geval is dit dus relatief.
Meerwaarde realiseer je alleen bij verkoop.
Wat de waarde eind 2021 is, is niet van belang, want als we in een crisis zitten, of hyperinflatie, dan is 1.5 x misschien niet eens genoeg.
Daarom preppen de meeste hier ook voedselvoorraden, kennis, ervaring, ambachten en dergelijke.
U hebt gelijk dat het speculeren over verkoop eigenlijk onzin is, maar door je er in te verdiepen,
samen met andere hun ideeën , en ervaringen, leer je veel bij over marktwerking.
De goudprijs zal samen met de inflatie blijven stijgen, en net als op de beurs, met overdreven hoogtes en onredelijke diepten.
Goud is net als de tijd, de goudstandaard is verdwenen, de koppeling blijft.
De klok kan je stilzetten, de tijd gaat onverstoorbaar verder. (Guareschi in "Don Camillo")
 

PBear

Mankinds only hope
@De Bezorgde Burger ,als de goudprijs niet om geld verdienen draait, is de prijs ook niet van belang.
Voor U is het een investering voor de volgende generatie, of het nog nodig is ,voordat U naar Walhalla vertrekt of er na.
Verder is goud eigenlijk speculatief waarde-metaal, net zo goed als grond, huis, etc.
Je kan het niet eten, bij SHTF is het moeilijk verkoopbaar, want mensen willen eten.
En er is dan geen beurs meer die de waarde bepaalt.
Het wordt dan ,"wat de gek er voor geeft, of voor wil hebben" (kan krijgen)
En dus is het een 'ik heb het" ding.
Op zo een moment is waarde onbelangrijk, als mijn huis 50% waarde verliest, lijd ik daar van?
Nee ik woon, hoef er geen vaste lasten meer aan te betalen, en de OZB wordt zelfs lager.
Ik snap dat men wil weten wat het waard is, maar in Uw geval is dit dus relatief.
Meerwaarde realiseer je alleen bij verkoop.
Wat de waarde eind 2021 is, is niet van belang, want als we in een crisis zitten, of hyperinflatie, dan is 1.5 x misschien niet eens genoeg.
Daarom preppen de meeste hier ook voedselvoorraden, kennis, ervaring, ambachten en dergelijke.
U hebt gelijk dat het speculeren over verkoop eigenlijk onzin is, maar door je er in te verdiepen,
samen met andere hun ideeën , en ervaringen, leer je veel bij over marktwerking.
De goudprijs zal samen met de inflatie blijven stijgen, en net als op de beurs, met overdreven hoogtes en onredelijke diepten.
Goud is net als de tijd, de goudstandaard is verdwenen, de koppeling blijft.
De klok kan je stilzetten, de tijd gaat onverstoorbaar verder. (Guareschi in "Don Camillo")

Ik ben het niet met je eens @William dat de goudprijs niet van belang is als het niet om geld verdienen draait. Ik zie het meer als bescherming tegen de inflatie van het fiat-geld, dan als een middel om mee te speculeren. Historisch gezien houdt goud beter zijn koopkracht vast dan papiergeld of cijfertjes op een bankrekening. Zeker, de goudprijs kan flink flucturen, wat aantrekkleijk lijkt voor speculanten, maar juist in perioden van economische onzekerheid gaat de prijs van edelmetalen omhoog. Of anders gesteld: daalt de koopkracht van fiat-geld ten opzichte van goud.
Niet bij iedere SHTF situatie worden wij teruggeworpen in de steentijd, waar alleen de primaire levensbehoeften en vaardigheden waarde hebben. Dus naast een voldoende voorrad levensmiddelen zie ik zeker een functie voor het aanhouden van een fysiek voorraadje edelmetaal als ruilmiddel. Dat is ook minder gemakkelijk te onderwerpen aan vermogensbelasting dan een banksaldo of onroerend goed. En dat helpt naast inflatiebescherming ook beter voor het instandhouden van de koopkracht van een pensioenvoorziening. En in geval van SHTF ook iets gemakkelijker mee te nemen naar b.v. een veiliger buitenland.
Wat de timing voor aan- en verkoop voor edelemetalen kan je als vuistregel stellen dat je het beste kan kopen als het economish voor-de-wind gaat in het land en - indien nodig - verkopen als er een economische crisis is, wat bij een SHTF-situatie waarschijnlijk is.
 
Bovenaan