• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Waar ga jij schijten?

Ray

SHTF Expert
Een compost toilet kun je zelf fabriceren.

De basis is een groot gat in de grond. Daarin grote plastic ton (bv. 160 liter) met onderin (in de zijkant) een gat met wat kippengaas ervoor om het vocht af te voeren. Dat kun je in de grond laten weglopen. Daar boven op zet je een reguliere toiletpot waar je effe een gat in moet slijpen.

Kont afvegen met van dat grijze, verteerbare papier, of gewoon pleepapier wat je in een aparte emmer gooit en verbrand als die vol is. Na elke beurt een schep zaagsel erin.

Om de vertering op te starten een paar kleine soepballetjes rauw gehakt. Feitelijk een kleine sceptictank, zoals nog steeds in vele delen van Europa in gebruik zijn.

Ik heb bij Pieter Boxman (zijn tijd ver vooruit in NL qua zelfvoorzienend leven, hij was de pionier hier) daar wel een op gezeten en het stonk niet. Hij hoefde het ding maar eens in de twee, drie jaar uit te scheppen. Hij woonde dan ook alleen.

Met meer mensen is het plassen beter apart te doen, want het mixen geeft de stank.

Ook op het internet zijn bouwplannen voor dergelijke, vrij simpele compost toiletten te vinden. De meeste maken het veel te moeilijk.
 

mrsjones

Diehard Prepper
Ik heb, behalve in Nederland, altijd septic tank gehad. In droog climat hoeft je eingelijk niks aan te doen, het zakt gewoon weg. Ik zal rond kijken voor bouw plannen... indoor plee. En wij zijn meer van kont wassen dan wc papier.
 

Ray

SHTF Expert
Als het grondwater op een halve meter begint, gaat dit simpele systeem niet werken uiteraard. Daar nog wel even op letten, anders wat ondieper en breder maken.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Plee met houtsnippers of as tegen de stank. Ipv plee papier idd spoelen en droog deppen met wasbare doekjes. Beter voor het milieu en voor de portemonnee!

Huis in zweden had een zogenaamde draai kompostplee, daar moest je aan draaien na het kakken. Die constructie vroor nog wel eens vast swinters. De buren hadden twee verschillende plees, een verhittingsplee en een maal wc welke werd geleegd in de tank. Die laatste was altijd verrot, je moest daar speciaal wc papier voor gebruiken anders verslikte die zich weer... Wat een ellende was dat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Stuudje

SHTF Expert
Moderator

martin

Mankinds only hope
Wie heeft een composteren plee?

Die heb ik in Spanje. Het is een gewone WC die is aangesloten op het water. Maar de uitvoer gaat (uiteraard via een stankslot) naar een "septic tank" ipv het riool aangezien er geen riool aanwezig is.
Maar wat is je doelstelling?
Wil je compost maken van fecaliën (poep) ?
Wil je een toilet zonder riool?
Wil je een toilet zonder water?
Wil je besparen op rioolheffing?
 

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Ik heb in het forum al eens gepost over mijn zelfgebouwd composttoilet op mij Duitse stek, waarbij feacalien en urine gescheiden worden opgevangen. Gebouwd van een overschot aan geplastificeerde spaanplaat met een gekochte toiletbril. Totale bouwkosten minder dan 20 euro. Compostvat van Aldi 150 liter kostte c.a. 35 euro.
Op moment nog niet in gebruik, daar ik eerst het composteren beter onder de knie wil hebben. Op moment maak ik gebruik van de oude "poepdoos": een waterloos toilet dat afvoert op een gierkeldertje dat door een firma op bestelling leeggezogen wordt als hij vol is. Ik weet niet of die service in NL nog verkrijgbaar is.
In Polen heb ik een "echte" poepdoos, die via een c.a. 10 m. lange PVC-pijp zonder zwanehals afvoert naar een lager gelegen niet zo diepe "put": een rechthoekig gat in de grond van c.a. 1,5 m diep, 2 m. lang en c.a. 1 m. breed. Dit wordt door 2 personen dagelijks gebruikt en werkt al meer dan een jaar zonder noemenswaardige problemen. Ook de afvoer van de keuken is er op aangesloten en het afvalwater van de wasmachine wordt er in afgevoerd.
Via een afgezaagde brede trechter worden zowel feacalien als urine naar de afvoerpijp geleid. Om luchtjes te voorkomen sluit ik de trechter af met een diep bord als deksel.
Het is oppassen dat er geen chloorwater in geloosd wordt, ander zit je enkele weken met stank. Maar zelfs met het warme weer zijn de luchtjes beperkt, als je tenminste niet met je neus boven de opening hangt. In huis geen last. Wel komt er in de zomer af en toe een verdwaalde vlieg uit de afvoerpijp omhoog, die dan "de krant moet lezen".

Zelfbouw compost toilet met voorraad zaagsel.
Compost toilet_20190811_140454_open lid & seat.jpg

Compost toilet_20190811_140556_inside.jpg

Compost toilet_20190811_140917_sawdust stock.jpg
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Voor ecohuizen kan er een uitzondering gemaakt worden in het bouwbesluit. De aardhuizen in Olst, de koopwoningen, hebben een composttoilet. De huurhuizen mochten dat niet, daar is een watertoilet die is aangesloten op riolering.
 

Roel

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Nou ja, je hoeft een watertoilet uiteraard niet gebruiken als je dat niet wilt....
Wij hebben inmiddels alles weer nieuw maar maken nog geregeld gebruik van onze "Utedass"
Geen luchtjes of ander ongerief...;)
DSCF2641.JPG
 

mrsjones

Diehard Prepper
Juist mijn probleem is dat mijn tuin te klein is voor een poepdoos. Je kun niet gezond je sla en aardbeien er bovenop kweken. Dus wie heeft een meer gesloten systeem. In NL mag je geen septic tanken hebben.
 

Wafels

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
@mrsjones mijn zoon heeft een camper gebouwd en hij heeft daarin een commercieel compost toilet gezet en ik moet zeggen ondanks dat het een kleine ruimte is waar dat ding in staat je totaal niets ruikt (hij maakt wel gebruik van een kleine ventilator zoals in computers wordt gebruikt ) de ontlasting mengt hij met van die cocos vezel blokken zoals je bij de Action kan kopen . het toilet is na ongeveer een 3 weken vol en het restproduct kan hij zo overal bij het groen afval zetten en ik denk ook zo in een tuin gebruiken . ik zal hem vragen om wat details van dit toilet (goedkoop was het niet tov een chemisch toilet )
hierbij nog een download link naar een goed pdf boek over compostering the humanure handbook https://weblife.org/humanure/ dit is de derde editie , er is een vierde editie maar die is enkel te koop .
gr will
 

Wafels

Diehard Prepper
@mrsjones ik zou vragen wat het toilet was wat mijn zoon had in zijn camper en het is een systeem van '' nature's head ''
https://natureshead.net/ ik heb het toilet gezien en het ziet er degelijk en goed uit en ik weet dat zoiets prima werkt , zowel in een camper als ook gewoon thuis of waar dan ook .
gr will
 

Wafels

Diehard Prepper
@M van der Lugt Ik heb pas vandaag mijn zoon gesproken dus mijn excuus dat het iets langer duurde voordat ik uw vraag kan beantwoorden .
Mijn zoon heeft zijn compost toilet bij Tomtur.de ( https://www.tomtur.com/ ) gekocht hij zei dat ze daar wel iets duurder waren geworden ,zijn model hadden ze niet meer enkel de duurdere . verder vertelde hij dat Separett ( https://www.separett.com/en-gb/ ) ook zoets verkochten en die zijn wat voordeliger en niet verkeerd , ook heb je het merk simploo ( http://www.simploo.co.uk/product/simploo-waterless-composting-toilet-compost-toilets-eco-loo/ )
Ik hoop dat u wat mijn antwoord kunt doen
gr will
 

zanzarra

Senior Prepper
gelukkig woon ik landelijk ,en mocht de wc ,t niet meer doen graaf ik wel een gat in de grond in t weiland .gooi ik m dicht waneer vol en graaf een nieuwe, 4 paaltjes en een tarp eromheen .
let the shit hit en ik shit wel terug.
 

M van der Lugt

Survivor
Laatst bewerkt:
Hallo Will,
Bedankt voor het navragen. Kan ik toch eens wat gerichter zoeken naar hoe en wat. Vindt het wel een interessante optie mocht de watervoorziening uitvallen.

Die 1ste ziet er wel het beste uit moet ik zeggen. Professioneel ding maar dat zie je ook terug in de prijs. Toch vindt ik het wel de investering waard.
 
Bovenaan