• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Berkeveld - Filter TF 200 B ( Bundeswehr ) 1994

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ruim twee weken geleden was ik aan het zeilen op de Marktplaats plas .

En toen zag ik een rare groene ( hoe kan het anders haha ..Groen ) grote uitvoering Waterfilter. Na even gebeld te hebben was het al vlug duidelijk dat ie nog nieuw was . Vroeg toen aan de man wat ie er voor wou en bedrag werd genoemd . Een vrolijk bedrag . Maar ! Hoe naar hier pff . Uiteindelijk ook dat geregeld en na lang , zeer lang wachten vandaag geleverd . Een soort van preppertransport onder verkoper en collega die hier in de regio woont .

Het is dus een Berkeveld Waterfilter . Speciaal voor het leger . Je had zo'n model ook van Leitz , later meer hierover .

Alle toebehoren zitten links en rechts in specaal daarvoor bestemde ruimtes opgeborgen in onderste deel van dit filter .
Één kant de aanzuigslang met korf en andere zijde 3 x 8 stuks filterschijven .
Deze schijven dragen de Codes

Filter D9597
1K20812 00000 080
4330-12-334-6305

Dit type Berkeveld werkt middels een handpomp . Een hevel met korte slag . Hierdoor zuig je het vuil water door de Speciale nog niet nader bekende grote ronde filterschijven en werkt het via twee types leiding weer naar buiten . Je kan dus een keuze maken .
Je hangt de aanzuigslang met korf in het te filteren water en je bedient de hevel . Je hebt de optie om te kiezen tussen twee uitlopen . Een dunnere en een dikkere .

Jammer dat ik beide boekjes nog mis , helaas . Heb al een mail richting Berkeveld.com verstuurd met de vraag naar info . Pdfje met handleiding is het belangrijkste .

Helaas ook maar weinig bekend op www . Wel bleek dat er ook al oudere versies waren van dit systeem . Zelfs een draagstel in rugzak model is er voor .
Ook bleek er voor dit type Berkeveld nog een extra filterunit beschikbaar voor extreem vuil water . Twee grote bussen in frame ( zie foto's ) met daarin ? materiaal . Het kreeg dan dus minimaal een driedubbele filtering .

De Leitz TOF 200 B ( Grundgerät) is zeer gelijkend maar ouder model .

Wie mij wat meer kan vertellen over de Berkeveld krijgt een aai over Zijn/Haar bolletje .


20200812_160226.jpg 20200812_160242.jpg 20200812_160420.jpg 20200812_160435.jpg 20200812_160528.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Foto's met oa de extra filterunit .
Ook stukje tekst uit een link omtrent de filters .
Foto 3 toont ander en iets ouder type . Oa bestemd voor rode kruis . Foto 4 is dezelfde als die van mij . Alleen zit deze in een Zarges kist .

20200812_120136.png
images (1).jpeg 20200812_184513.jpg BW-Wasserfilter-Trinkwasserfiltergerät-TF-200-B-Kein-Katadyn.jpg SmartSelect_20200811-191721_Chrome.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Nog even wat foto's van de nog oudere leitz TOF 200B . Zie ook het draagstel .

20200812_184414.jpg 20200812_184429.jpg 20200812_184618.jpg 20200812_184634.jpg 20200812_184652.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Een set van 8 ( Keramische ? ) filter schijven weegt +- 440 gram . Gezien gewicht weet ik niet of het een keramisch filter is . Ook gezien het uit 1994 is .
Hoever terug gaat het keramische filter ?

Je ziet ook dat ze 1-95 geproduceert zijn en weer op 1-99 geïnspecteerd zouden moeten worden .
Dus visueel onderzocht op mankementen .
We zijn nu ruim 20 jaar verder en filters en de verpakking zien er uit alsof ze net de fabriek komen . Niets lijkt op zelfafbraak . Geen stof of gruis in de verpakkingen . Ook geen verkleuring .

20200812_195157.jpg 20200812_195224.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
De filterschijven die gemonteerd zijn en waarvan een enkeling aan buitenzijde wat uitsteekt doen vermoeden dat het niet keramisch is . Het verkruimeld als ik er met de nagel overheen kras .
Het lijkt dus een geperst en uit lagen bestaand iets .
Heb een foto geknipt van schijf in verpakking en die toont aan een zijde een structuur met vierkantjes en aan andere zijde golvend . Zie laatste twee foto's

20200813_093737.jpg 20200813_093803.jpg 20200813_093842.jpg20200813_094923.jpg 20200813_094450.jpg
 
F

frans81

Gast
Oké Oké ik snap het :rolleyes:
Het past niet in een tasje dus niet interessant :p

Niemand meer die een vorm van consumenten ondersteuning kan of wil verstrekken :oops::fluit:

Ik sta alleen met mijn prehistorische Dinosaurier formaat objecten :lol:

18 kilo waterfilter is ook teveel van het goede :eek::D
 
F

frans81

Gast
F

frans81

Gast
Filter is inmiddels al in theorie van eigenaar gewisseld . Deze Prepper is er blij mee .
Maar voor ik het thuis had wist ik ook al dat het daar zou geraken :)
Alles heeft een bestemming en soms met een omweg .
 

Henk88

Diehard Prepper
Ik vind het wel een mooi ding om te zien, maar ik heb er verder weinig verstand van.

Ik vond op Google wel deze engelstalige wikipedia pagina https://en.wikipedia.org/wiki/Berkefeld_filter waar staat dat Berkefeld in 1891 een filtertype heeft ontwikkeld op basis van KieselGuhr (nederlands Kiezelgoer(?)) dat is gemaakt van Diatomeeënaarde of celiet, ook wel kiezelgoor, kiezelaarde of bergmeel genoemd. De toepassing op de wikipedia pagina is echter wel anders (verticaal in plaats van horizontaal). Dus wellicht is dit niet het materiaal waarvan het filter is gemaakt.
 
F

frans81

Gast
Ik vind het wel een mooi ding om te zien, maar ik heb er verder weinig verstand van.

Ik vond op Google wel deze engelstalige wikipedia pagina https://en.wikipedia.org/wiki/Berkefeld_filter waar staat dat Berkefeld in 1891 een filtertype heeft ontwikkeld op basis van KieselGuhr (nederlands Kiezelgoer(?)) dat is gemaakt van Diatomeeënaarde of celiet, ook wel kiezelgoor, kiezelaarde of bergmeel genoemd. De toepassing op de wikipedia pagina is echter wel anders (verticaal in plaats van horizontaal). Dus wellicht is dit niet het materiaal waarvan het filter is gemaakt.

Info omtrent de historie van Berkefeld was mij al bekend .

De filter wereld zit dan ook niet stil ! En is al behoorlijk vooruit gegaan .
Ik verwacht dat deze schijven van een soort speciaal papier/ Vilt en nog wat zijn . Niet echt voor extreem vuil water .

Heb nog steeds geen antwoord terug van Berkefeld . De gewone consument zal hun waarschijnlijk niets interesseren pff .
 

Ray

SHTF Expert
@Henk88 De basis bij het klassieke Berkefeld thuisfilter, is een hol stuk keramiek met een maximale porie grote waardoor het water gefilterd wordt. Wellicht maken ze dat keramiek tegenwoordig van andere zeer fijne aarde soorten, het principe blijft hetzelfde. Vorm, verticaal of horizontaal monteren, dat maakt weinig uit, zolang het water maar door het keramiek loopt of gepompt wordt.

Ook de bekende Katadyn's en vele andere typen filters werken met de keramische filters. Later kwam een nieuwe holle vezel techniek op de markt, zoals de Lifestraw en Sawyers gebruiken en ook de meeste industriële drinkwaterzuiveringen. Die kunnen niet breken of barsten en zijn simpelweg terug te spoelen waardoor ze erg lang mee gaan.

De versie van @frans81 werkt 'slechts' met filterstof in meerdere lagen, dat zal niet zo fijnmazig zijn als een keramisch of holle vezel filter en is een nog wat oudere techniek. Des te meer lagen, des te hoger percentage ze filteren, je ziet deze nu nog veel bij bierbrouwers en wijnmakers.

Huidige keramische filters krijgen nog al eens een sausje van actieve kool en/of zilverionen, maar feitelijk zijn ze sinds de meer precieze en degelijker holle vezel techniek verouderd. Omdat het vrij goedkoop te produceren is zie je ze nog veel voor regenwater zuivering toegepast in landen als Spanje, stationair aan de muur geschroefd in een land waar het nagenoeg nooit vriest heb je niet snel last van scheuren of barstjes in keramiek.

Bezuinigingstip: Ipv een compleet mooi RVS Berkefeld filter te kopen, kun je ook alleen die keramische filter'kaarsen' kopen en die in een emmer monteren (kunststof moer en rubberen ring zitten erbij). Ben je drie keer voordeliger uit.
 

PBear

Mankinds only hope
Bezuinigingstip: Ipv een compleet mooi RVS Berkefeld filter te kopen, kun je ook alleen die keramische filter'kaarsen' kopen en die in een emmer monteren (kunststof moer en rubberen ring zitten erbij). Ben je drie keer voordeliger uit.

Goede bezuinigingstip! Ik heb inmiddels een paar van die keramische filter "kaarsen" besteld, die ik op verschillende off-grid-locaties kan inzetten. In Polen gebruik ik momenteel een Dafi-filterkan om het water uit de put na te filteren. Mijn buurman drinkt het ongefilterd, maar ik denk niet dat zijn putwater ooit getest is, hoewel hij er inmiddels toch 66 jaar mee is geworden. Aangzien hij zijn scooter soms op de betonnen putdeksel parkeert als hij er aan wil sleutelen, lijkt me een voorzorg tegen eventueel gelekte olie of benzine niet zo'n slecht idee
 

Ray

SHTF Expert
Deeltjes filters werken niet tegen olie en benzine, daarvoor heb je een fors bemeten actieve koolfilter nodig die dan niet lang meegaat. Buurman opvoeden is voordeliger. :D

Putwater is vaak van prima kwaliteit, de lokale bacteriën wen je wel aan na een week of twee. Daarom filter ik het op tripjes ook, geen zin om die aanpassing van m'n darmflora te doorgaan als het toch maar tijdelijk is. In sommige landbouw gebieden wil er nog wel eens teveel arseen in zitten, vroeger veel gebruikt in de landbouw, daar zou je op kunnen laten testen. Vaak erg afhankelijk van hoe het water onder de grond stroomt, in sommige bekende arseen gebieden zijn er toch vele, vaak wat hoger gelegen, putten die brandschoon blijken. Arseen filter je ook wel met actieve kool, maar dan moet je EN een flink actieve kool filter hebben EN een hele trage, druppelsgewijze doorstroom creëren. Zware metalen zijn nu eenmaal lastig te filteren en het is nog een dure hobby ook.
 
Bovenaan