• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

welke steripen?

Robert

Diehard Prepper
Welke steripen heb je en waarom? Of eigenlijk welke zou ik het beste kunnen kopen? En waarom? Je hebt keuze uit 4 modellen of zo en ik kom er niet uit....
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Ik heb geen steripen.
Wel een 18w Uv-C lamp bij het waterfilter wat bij de tobbe met water hoort.
Het gekke is dat die een stuk goedkoper is dan een steripen.
 

phtvs

Sysop
Admin
Ik zou in ieder geval gaan voor een steripen waar normale batterijen of oplaadbare accu's in kunnen. Handig als je meerdere apparaten hebt op dezelfde batterijen, hoef je maar één soort te preppen en kun je eventueel uitwisselen. Wat ik ervan gelezen heb, is in principe iedere steripen hetzelfde. De één gaat wat langer mee (aantal liters) en filtert wat meer liters per acculading/batterij dan de andere.
 

Robert

Diehard Prepper
@Sun Beh Nim : omdat mijn vrouw nog eens trug wil naar Noorwegen. En daar kun je blijkbaar heel snel met een steripen (relatief schoon) water filteren.

@phtvs : ja dat is een goeie. Dan houd ik het op usb want ik heb het meeste op micro usb.
 

Marcov

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ik heb deze steripen. https://www.zwerfkei.nl/product/steripen-ultra-uv-water-purifier
Ik ben voor usb oplaadbaar gegaan omdat ik normaal wel een klein zonnepaneeltje bij me heb en anders een powerbank.
Ik heb meerdere goedkope lege powerbanks bij Ali gehaald en daar 2 goede 18650 cellen ingestopt.

Ik gebruik dit voorfilter https://www.zwerfkei.nl/product/steripen-steripen-water-bottle-pre-filter

Niet alleen om vuil te verwijderen, maar het past perfect op een nalgene fles.
Die vul je door het filter. Daar duw je de steripen op en draait het zaakje ondersteboven.
Zet de steripen aan en rustig bewegen. Dan hoef je er niet in te roeren, wat het risico heeft dat je hem er net iets te ver uithaalt waardoor de steripen weer stopt.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
@Robert
Ik heb 'm zelf nog niet gekocht (en dus geen ervaring mee), maar heb deze op mijn wensenlijstje (longlist):

Katadyn Steripen Ultralight
https://www.katadyn.com/us/us/72078-ULL-MP-EFG-UltraLight

(momenteel meest gunstige prijs bij Bergfreunde volgens mij)
https://www.bergfreunde.nl/steripen...rfilter/?aid=1f39cdc2440adb36b703654d6fd16ef9

Eigenlijk beetje zelfde argumentie als @Marcov hierboven, het is een mooi lichtgewicht geval (76 gram), oplaadbaar via USB. En powerbank en kabeltje heb ik sowieso al bij me in de backpack. Kan 1 liter water per keer behandelen, dat is naar mijn idee genoeg voor een solo of een duo trip.

TOEVOEGING: De voornaamste reden dat ik dit apparaatje nog steeds niet heb aangeschaft, is omdat deze "maar" 8.000 liter water kan behandelen voordat het lampje "op" is. In vergelijking met een Sawyer Mini die minder dan de helft kost en 300.000 liter water kan doen, is dit Steripennetje dus vrij duur in de kosten per liter. Bovendien kan ik in allerlei omstandigheden prima uit de voeten met de Sawyer, heb dus eigenlijk nog geen reden gehad om een ander systeem te gaan proberen.
 

Robert

Diehard Prepper
Ja, @De Bezorgde Burger , zeker een mooie prijs bij bergfreunde. Maar wat me op de site van katadyn dan weer opviel is dat die ultralight versie alleen helder water filtert en geen cloudy. Zal met voorfilteren wel goedkomen maar ja...
Verder zag ik op de site van katadyn dat er bij sommige modellen werd vermeld dat het apparaatje 50 l water per charge kon en bij andere modellen werd dat dan niet vermeld. Ook raar eigenlijk... Je zou verwachten dat er zo'n vergelijk knop zou zijn waarmee je dan alle specs mooi langs mekaar zou zien.
Dat bergfreunde dat niet doet kan ik nog wel begrijpen maar katadyn?
 

Marcov

Prepper goeroe
Ja, @De Bezorgde Burger , zeker een mooie prijs bij bergfreunde. Maar wat me op de site van katadyn dan weer opviel is dat die ultralight versie alleen helder water filtert en geen cloudy. Zal met voorfilteren wel goedkomen maar ja...
Verder zag ik op de site van katadyn dat er bij sommige modellen werd vermeld dat het apparaatje 50 l water per charge kon en bij andere modellen werd dat dan niet vermeld. Ook raar eigenlijk... Je zou verwachten dat er zo'n vergelijk knop zou zijn waarmee je dan alle specs mooi langs mekaar zou zien.
Dat bergfreunde dat niet doet kan ik nog wel begrijpen maar katadyn?

In principe zal geen enkele steripen cloudy water goed behandelen. Het principe is door UV de structuur van bacteriën en virussen dusdanig te beschadigen dat ze zich niet meer kunnen vermeerderen.
cloudy/troebel water verhinderd het UV alles te bereiken. Is ook een reden waarom je met een steripen moet roeren of op een andere manier het water in beweging brengen.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je eenmaal met waterzuiveren aan de gang gaat als ontdekkingsreis dan kom je er al vlug achter dat het lijkt alsof de hele wereldbol overdadig gesierd is met bomen .

Je ziet namelijk door de bomen het bos niet meer , zoveel verschillende vormen van en modellen zijn er .

Ik kan mij indenken waarom TS vragen heeft/ had :)
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
dat die ultralight versie alleen helder water filtert en geen cloudy. Zal met voorfilteren wel goedkomen maar ja...

Als je in Noorwegen de bebouwing uitgaat en de bergen in, moet je echt veel moeite doen om überhaupt ergens troebel water te vinden, bijna alles is helder koele bergstromen wat de klok slaat. Ik was daar in 2018, en wanneer we wisten dat er boven ons geen schapen of alpaca's of dergelijke waren, dan dronken we het zelfs gewoon helemaal ongefilterd. Misschien kan ervaringsdeskundige @zonnebrood ook nog een woordje doen over water winnen in de Noorse wildernis?
 
F

forumlid 1447

Gast
Ik volg @Flos , ik heb vast wel ergens een pan, maar ook een 12 liter alambiek. ;)
en deze destilleert, op gas, hout en electrisch.
 

phtvs

Sysop
Admin
Ik volg @Flos , ik heb vast wel ergens een pan, maar ook een 12 liter alambiek. ;)
en deze destilleert, op gas, hout en electrisch.
De steripen zou voor mij een prettige aanvulling op de Katadyn waterfilters zijn omdat je erg snel een drinkhoeveelheid water kunt 'desinfecteren' Even onderweg een fles vullen uit een beek of meertje (voorfilteren en even goed kijken of er geen uitwerpselen en of dode dieren in het water aanwezig zijn)
 
F

frans81

Gast
Zo'n kleine Steripen heeft toch wel zijn voordelen voor erbij en effe vlug .
Duur ja , maar effectief en snel genoeg om zonder al teveel toestanden in situatie waar iets anders niet kan om ? redenen toch over veilig water te kunnen beschikken .

Twee vormen van zuiveren kunnen benutten is toch wel het minimale .

Fijne vakantie . En helder schoon lijkend water is niet altijd ook veilig .

Ik heb een keer zo uit een snel water stroompje gedronken en schrok mij +- 30 mtr hogerop kapot vanwege een herten kadaver dat half in het water lag . Het is altijd verstandig er vanuit te gaan dat schoon en helder lijkend water uit een stroom ( pje ) niet schoon is .
 
Bovenaan