• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Mizuno Wave Daichi 5 GTX terrein hardloopschoen

zonnebrood

Mankinds only hope
Vandaag voor de eerste keer gebruikt op een bescheiden afstand van 5km en een beetje.
Gewicht van de bepakking:
Birnabag Nordic: 1100 gram
(Uiteindelijk niet gebruikt)
Osprey drager 3580g
3 liter water en camelbag 3020g
1/2 liter water in een fles 512g
EDC (wat wat de knabbelen) met meuk van mini 7000g
Plus 15 kilo koter
10421

Eerst even waarom deze schoen. Normaal zweer ik echt bij de zwaardere GTX modellen, Meindl etc.
Van de week zeiden de benen echter stop en was ik het zat om altijd die zware schoenen aan te hebben. Wel een prima training trouwens voor de beenspieren.

Bij de lokale buitensport winkel, waar eigenlijk de halve uitrusting vandaan komt (de andere helft van @frans81 haha)

Maargoed, daar aangekomen, twee paar verschillende aangeschaft.

En vandaag dus getest.
Eerste wat me opviel, in de winkel eigenlijk al: wauw, super licht! Ze wegen maar 320gram, het andere paar 280gram dus nog lichter. Hele soepele zool, knelt nergens aan de binnenkant. Zelfs niet bij dat vervelende kleine teentje wat altijd roet in het eten gooit bij het passen.

Eerste deel van het rondje is asfalt, met name daar waar auto's rijden en waar vettigheid uit het asfalt zweet zijn de schoenen glad, erg glad. Asfalt en harde ondergrond kan wel maar is duidelijk niet zijn habitat. Wat wel opvalt is dat je goed gevoel met de ondergrond hebt en dus snel kan corrigeren.

Eenmaal beneden en op de onverharde wegen valt direct op hoeveel grip je hebt, losse steentjes zijn geen probleem. Mossige ondergrond is wel even opletten daar de schoen zich ls het ware vast zet in de bodem.

Ondanks dat de schoen van een soepel materiaal is gemaakt valt me het niet tegen hoeveel steun deze geeft. Ok het is geen M1 of een Merrel, maar dit is ook een schoen uit een andere familie.
Bukken, gehurkt zitten, geen centje pijn. Wel heb ik een kriebeltje af en toe van de binnenkant van de stof tenhoogte van de wreef. Kan ook aan de sokken hebben gelegen. Een ander dingetje is dat ondanks de GORE-TEX en dat ze zijn ingespoten toch wel vochtig worden als het plenst. Maar hier ook kanttekening: broekspijpen op de schoen. Bij thuiskomst had ik geen zere gewrichten wat ik normaal wel vaak heb bij actieve Crohn na een wandeling.

Een negatief dingetje is wel, dat ondanks de voeten en sokken schoon waren, ik wel iets wat geurende voeten had. Dat zal het synthetische materiaal wel zijn.

Al met al een hele fijne schoen, ook bij de wat zwaardere belasting. Natuurlijk betekent gewicht inleveren ook het inleveren van levensduur dus ik ben zeer benieuwd hoelang deze het uithouden!
Technische info van de website:

Overdeel: GoreTex, Airmesh, Dynamotion Fit.
Tussenzool: XtaRide, AP+
Demping: Concave Wave plate, XtaRide, AP+
Buitenzool: Michelin.
Drop: 12 mm
Gewichtt: 320 gram
 
Bovenaan