• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Ik zoek iemand met tunnelvisie

Sabrina

Senior Prepper
Laatst een flinke wandeling gaan maken in een uitgebreid bosgebied hier in de buurt. Lekker ver van de bewoonde wereld. Nou ben ik wel iemand die er van houdt om van de gebaande paden af te wijken, en zodoende volgde ik die dag een beekje. Dat leidde uiteindelijk tot een grote met mos bedekte stenen muur (verscholen achter een dikke laag struikgewas), met daarin op ooghoogte een grote ronde buis die een beetje leek op een rioolbuis. Er zat een ijzeren hekwerk voor, maar het slot waarmee dat ooit dicht heeft gezeten was duidelijk al lange tijd geleden opengeknipt (flinke roestvorming, hekwerk ging nauwelijks open/dicht).

Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en nam een kijkje in de tunnel (altijd handig zo'n zaklamp in je EDC) en ik zag dat deze van binnen geheel droog was. Het stonk er ook niet, het rook hooguit een beetje muf. Met een beetje wurmen lukte het me om binnen te komen, en ik ben (walgelijk onverantwoord, sorry!) een klein stukje de tunnel in gelopen. Uiteindelijk, na een kleine 20-30 meter, kwam ik in een soort kamer van pakweg 4 4 bij 4 (ca.2 meter hoog) uit waarbij in het plafond twee putdeksels zaten (later kwam ik er achter dat die midden in een weg zitten die door het bosgebied loopt). Deze vierkante ruimte was aan twee kanten voorzien van wat op een soort 'overloop' leek; een muur waar achter wat water stond.

Ik ben toen snel weer naar buiten gegaan, maar ik vroeg me af waar zo'n ruimte voor dient. Naderhand ontdekte ik een huisje van de waterleidingsmaatschappij verscholen in het bos op enkele meters afstand van waar ik de putdeksels in de weg heb gevonden. Ik vraag me af of zo'n ruimte, in geval van een shtf (uiteraard tijdelijk) als onderkomen kan worden gebruikt, of dat daar gevaren aan kleven die dit onverstandig maken.

Tunnelvisie, anyone?
 

Niels

Mankinds only hope
Nou, als het echt moeilijk te vinden is wat me in Nederland haast onmogelijk lijkt, maar stel het is zo,
dan zou ik kijken of de putdeksels vindbaar zijn, of dat ze met een dikke laag zand zijn bedekt zodat nemand ze vind.
Als dat zo is zou je een eigen slot kunnen plaatsen zodat alleen jij er nog in kunt, of het hekwerk versterken enzo.
Ruim je daar binnen alles mooi op, heb je een mooie BOL.
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Yup zit je met een hevige stortbui in een overloop van een riool of gemaal of anderszijds waterafvoer dinges, want dat is het. De kamer is droog totdat het water te hoog staat en over die muurtjes heen komt. Dit zorgt ervoor dat het riool of de overstort niet droog komt te staan. Tevens haalt het de snelheid uit een waterstroom.
Het klinkt zeker niet als een noodonderkomen.
Fotos helpen ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb zoiets gelijkends wel eens in het Bos gevonden . Daar waar vroeger een Duits werkkamp was ( nu paalkampeer en schutterij op dat terrein ) .. Middels mijn Fisher TW 6 metaaldetector heb ik die ijzeren putdeksels getraceerd .
Wel was de nagenoeg vierkante bak wat anders van constructie . Namelijk geen rioolbuis constructie .

2 Stuks hebben we er daar gevonden . 4x4x3 Mtr ongeveer .

Deze stonden behoorlijk vol water destijds .

Ze lagen dus tussen de barakken destijds . Op foto zie je barakken op de achtergrond .


SmartSelect_20190828-222607_Chrome.jpg
 

Ray

SHTF Expert
Interessante vondst. Iets om vaker te bezoeken. :)

In eerste instantie denk je meteen aan een stormoverloop, om snel regenwater af te voeren van die bovenliggende weg. Dan zou je echter ook een toevoer moeten kunnen ontdekken, al kan die achter die muurtjes en dus onder water zitten.

Als er geen aansluitingen zijn en geen connectie met de buitenwereld behalve die twee putdeksels en toegangsbuis, dan is hij wellicht niet meer in gebruik en dat zou een enorme pre zijn.

Dan is het wel leuk om te onderzoeken of dit ergens de kaart staat, op welke/wiens grond het ligt en of er ergens iets bekend is uit het gebied en zijn geschiedenis. 't Zou toch mooi zijn als er niets te vinden was en het niet op iemands prive grond ligt. Dan zou ik er zelf een slotje op zetten en de ingang camoufleren door er wat natuurlijke beplanting voor te zetten, bramen oid. :D

Ik zou zeker wat hout/losse natuurlijke rommel achter laten in die ruimte, kijken of dat met eventuele heftige regens weg spoelt. En iets van waarde, wat munt geld of beter nog een goedkoop (werkend) zaklampje.
 

Sabrina

Senior Prepper
Dank voor de reacties. Lijkt inderdaad op een stormoverloop dan.

Ik heb die dag niet aan foto's gedacht omdat ik toch wel een beetje op adrenaline draaide...je weet nooit of je misschien met rioolgas te maken krijgt of zo (weet ik veel). Dus snel naar binnen, even rondkijken, en snel weer terug. Vandaar dat ik hier rondvraag naar ervaringen voordat ik er terug heen ga.

Putdeksels (van de kamer) liggen zoals gezegd midden in een weg, dus dat wordt wat lastig camoufleren. Twee eerdere deksels van de tunnel liggen compleet onder de prikkelstruiken, die vind geen hond tenzij je weet wat je zoekt.

Er ligt een (vis?)vijver in de buurt, kan dat er mee te maken hebben? Zal de volgende keer fotos maken, weet alleen nog niet wanneer ik weer zo diep het bos in ga.

En oh ja...er lag nabij die tunnel nog een buis de andere richting op, maar die was na 5 meter dichtgemetseld. Hmmmm....

Wordt ongetwijfeld vervolgd.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik denk ook dat het een soort bergbezinkbassin is (is het hippe woord voor overloop) Het idee is dat als er bij hoosbui riool en regenwater binnenkomt een deel bezinkt, en bovenste redelijk schone deel wordt afgevoerd naar vijver. Daarom dus vijver in de buurt, of een wadi.
Kijk voor enige uitleg en plaatjes hier
i_NL.IMRO.1774.WEEBPBBBSTADTLOHN-0401_afbeelding3.jpg
 

M van der Lugt

Survivor
Dank voor de reacties. Lijkt inderdaad op een stormoverloop dan.

Ik heb die dag niet aan foto's gedacht omdat ik toch wel een beetje op adrenaline draaide...je weet nooit of je misschien met rioolgas te maken krijgt of zo (weet ik veel). Dus snel naar binnen, even rondkijken, en snel weer terug. Vandaar dat ik hier rondvraag naar ervaringen voordat ik er terug heen ga.

Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Hoewel een heel oud topic ben ik toch wel benieuwd of Sabrina hier nog eens geweest is. Klinkt als een perfecte korte termijn BOL.
 
Bovenaan