• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Meedenken over CV-ketel, energie besparen.

Beste allemaal , ik ben net nieuw hier .......
De reden is eigenlijk dat ik een duurzaam project ben begonnen.....

Nu komen we er achter dat de spullen die we gekocht hebben niet volledig zijn... dwz we wilden van het gas af mede omdat onze ketel... oud is maar het nog wel doet...

Ik vond een bedrijf met zonneboilers en er zat een warmtepomp bij...
Nu kom ik erachter dat het pakket niet compleet is... dwz ze zeggen dat er een spiraal in het boilervat 600l moet vanwege de legionella..
Nu hebben wij een laag m3 verbruik.. want we leven energie zuinig... vorige maand 5 m3 en de maand ervoor 3..
Vastrecht is weegt dus vele malen zwaarder dan het verbruik.
Mijn verwachting is dat met 36 heet pipes en de warmtepomp we niet veel hoeven bij te stoken.... nu dacht ik ipv de eclectische spiraal en pomp die we nog niet hebben is onze ketel ombouwen of een nieuwe kopen en propaan gas niet een veel beter idee..
Om het plaatje compleet te hebben we hebben al zonnepanelen een redelijk geïsoleerd huis thermometer die aan vervanging toe is staat niet boven de 20 eerder op 18 en soms uit. Vloerverwarming en we verwarmen alleen beneden. ... any how ik ben benieuwd of jullie mee kunnen denken wat er mogelijk is.

Of moet ik een heel nieuw topic beginnen ik ben niet echt een lezer.... vanwege dialectiek... maar doe mijn best.......

Alvast hartelijk bedankt...
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Mocht je cv het begeven, denk dan aan een wisselketel...die is er juist voor dat soort momenten dat je al nadenkt over goede vervanging maar er nog niet uit bent.
Ben je ook bezig met verbeterde warmteterugwin ventilatie. Een goed geïsoleerd huis moet je goed/beter ventileren.
 

Ray

SHTF Expert
@Onderzoeker Een CV op propaan draaien kan uitstekend, maar is wel wat duurder dan op aardgas.

Een kuub aardgas levert 10kWh aan warmte, een kilo propaan 14kWh (zonder verliezen mee te rekenen). Een kilo propaan kost echter twee euro. Bovendien gaat het zeulen met de flessen wel vervelen. Die van ruim tien kg zijn vrij rap leeg, die van dik dertig kilo wegen inclusief fles meteen 45 kg.

Ook hou je dan nog steeds een CV die je moet kopen en onderhouden. Een spiraal is goedkoper dan het statiegeld op de propaanflessen alleen al. De regelapparatuur is neem ik aan al aanwezig, daar zit als 't goed is ook die anti legionella regeling in.

Ik denk dat je je over de teleurstelling van het pakket heen moet zetten en toch die spiraal installeren. Geeft ook net als een CV op propaan de garantie op warm water als de zon even niet zo gretig schijnt.

Zelf woon ik in een Nul Op de Meter woning (geen gas meer) en hier wordt idd eens in de zoveel tijd het boilervat wat hoger opgestookt tegen de legionella. Hier gebeurt dat opstoken van het boilervat met de warmtepomp.
 
Laatst bewerkt:
At ray thanks , het lijkt erop dat je er wat ervaring mee hebt.. we kregen ook een warmtepomp erbij dwz hij was zonder installatie materialen gratis mits he subsidie kreeg., toen de installateurs kwamen zeiden ze 2 dingen... er moet naast de warmtepomp nog een spiraal en wat extra dingen circa 1600 euro en de warmtepomp bleek op 380v te gaan iets wat wij niet wisten.. we gingen van 240 uit.. nu moet de meterkast aangepast worden of voor 750 euro de meterkast aangepast. Dus extra 2350 euro...
Of de leveranciers boden aan een omruilregeling te treffen.. voor een 240 variant. Dan zou het plus 1600 zijn iig.
Vandaar dat ik dacht wellicht is de oudere ketel gebruiken voor dat laatste stukje waar de zonneboiler en de warmtepomp samen het niet zouden redden.
Ik heb ook een pelletketel overwogen dat

MBT 0 op de meter ja das fantastisch afgelopen maanden kregen we alleen al vanwege de zonnepanelen geld terug.

Maar als ik uw verhaal lees zegt u de spiraal is zo'n slecht idee nog niet... alleen is dat bij u niet nodig begrijp ik.. Welke warmte pomp geeft u wij hebben een lucht water warmtepomp.

Ps mocht de ketel het ondertussen begeven dan is zo'n wisselketel niet zo'n slecht idee..
 

Ray

SHTF Expert
@Onderzoeker Mensen met zonnepanelen of een warmtepomp zitten meestal op drie fases aangesloten. Anders kun je maximaal maar 3500 watt terugleveren aan het net, of in totaal afnemen. Met een warmtepomp die aanslaat, kun je met 1 fase zelf bijna geen stroom meer verbruiken, iig geen wasmachine of koffiezetter gebruiken.

Dus je komt nogal snel op drie fases, waarbij je drie keer zoveel stroom kunt leveren of afnemen van het net.

Mij bekruipt het gevoel dat je niet het beste advies hebt gekregen t.a.v. je omschakeling naar gasloos.

Bij mij is het compleet aangepakt. Isolatie (complete extra puien, driedubbel glas), een WTW ventilatie (Warmte Terug Winning, een lucht water warmtepomp (Mitsubishi) die zowel het huis verwarmt als het boilervat van 200 liter opstookt en 32 x 320 watt panelen op het platte dak. Binnenkort de afrekening voor het eerste jaar, 't lijkt erop dat ik twee keer zoveel stroom opwek, dan ik verbruik. Ik woon dan ook in m'n eentje en ben vrij zuinig. Meer valt te lezen in een topic wat ik over de ombouw gestart ben: https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/ombouw-naar-nul-op-de-meter-woning.4578/page-4#post-103131 Daar post ik ook de updates met het verbruik van mijn NOM woning.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Zou je misschien een doostromer na de boiler kunnen installeren, dan kan je altijd warm douchen en hoef je ook die 600 liter niet op temperatuur te houden?

Dit is een vraag / idee, niets officieels.
 

petroman

SHTF Expert
@Onderzoeker, je wilt of bent een duurzaam verbouwen project begonnen.
Je hebt rondgekeken en een zonneboiler pakket gekocht.

1) Hoe handig ben je zelf ? Doe je alles zelf aansluiten of laat je dat doen (garantie)?

2) Wat heb je nu precies ?
Voor mij is een warmte pomp een pomp die warmte ontrekt aan de aarde. Voor een ander is dat een airco en mogelijk voor iemand anders een ander apparaat.
Bijverwarmen kan ook door een CV ketel.

3) een zonneboiler heeft altijd een 2e spiraal nodig (in NL). Simpelweg omdat de zon niet altijd schijnt en je dus niet gegarandeert heet water in de boiler krijgt.
Nog afgezien van legionella.

4) ik zie dat de term zonnepanelen en zonneboiler door elkaar gebruikt worden. Niet handig.

5) is er nu al iets geinstalleerd ?

6) CV op propaan is volgens mij niet toegestaan in NL. Immers je zult met gasflessen moeten gaan werken. In een huurhuis lijkt me dat geen goede optie. In een eigen huis ook niet.
Als er wat fout gaat gaat het goed fout en betaald de verzekering niets uit want je hebt geen "normale" gekeurde gasaansluiting.

Volgens mij is hier op het forum al veel geschreven over zonneboilers, zonnepanelen en warmtepompen. Onder andere door @Ray. Maar ook een project in spanje staat me bij.
 
Bovenaan