• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Verwarmen met airco

logan1202

Prepper goeroe
En via de kruipruimte alleen de leidingen beneden vervangen en naar boven afblinden is geen idee? We kunnen hier allemaal wel oplossingen aandragen maar hoewel iedereen hier de beste bedoelingen heeft, blijft het voor ons maar gokken hoe je huis erbij staat. Maar wat ik wel begrepen heb is dat het je bakken met geld gaat kosten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Henk88

Diehard Prepper
Ik zou zelf wel nieuwsgierig zijn hoe efficiënt dit is als je het combineert met andere soorten verwarming. Over het algemeen is volledig elektrische verwarmen relatief duur vanwege mindere efficiëntie. Er bestaan geloof ik zelfs volledig elektrische CV ketels maar die zijn erg duur in aanschaf en gebruik. Volledig verwarmen met een split airco zal dan ook flink wat stroom kosten en wellicht andere problemen opleveren zoals stofvorming wat al genoemd is in dit topic.

Maar wellicht kun je dit goed combineren met andere verwarmingen. Als je (ik noem maar wat) een eenvoudige gaskachel of openhaard hebt in de woonkamer en je hoeft alleen de slaapkamers bij te verwarmen met de airco units dan scheelt dit aanzienlijk in het benodigde vermogen en de draaiuren. In het geval van een (bestaande) CV installatie zou je kunnen zeggen ik zet de CV op 14 of 15 graden en gebruik de airco units om bij te verwarmen. Op die manier zou je in ieder geval flink besparen op gasverbruik.

Of dit goedkoper of efficiënter is dan een CV ketel aanschaffen of vervangen weet ik niet, maar zeker met het oog op de stijgende gasprijzen zou een hybride of gecombineerde oplossing de moeite waard kunnen zijn.
 

Red

Senior Prepper
Wij hebben een warmtepompboiler in onze cv ruimte staan. Ik heb bewust niet voor een geheel cv systeem gekozen. Een warmtepompsysteem met aardwarmte/grondwater was te duur en eentje op lucht vond in ineffectief omdat hij het meest moet verwarmen als de aanzuigtemperatuur het laagst is.

Nu hebben we een nieuwe olie cv (was bij ons de beste optie) en gebruikt de boiler de restwarmte in het stookhok . Zelfs in een vrieswinter is het vaak een graad of 10 in die ruimte, dus hoeft hij weinig elektrisch bij te verwarmen.

Werkt super. En we hebben geen significant verschil gemerkt op de stroomrekening.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
@Henk88 die aircos zijn dus wel efficient met verwarmen, zelf beter dan met een cv., alleen de uitblaas van een aicro is rond de 50 terwijl mijn cv radiator toch al snel 70*C is om het een beetje warm te krijgen.

Eerste offerte voor spouw isolatie en vloer is binnen. Gaat om supafil van knauf en pur schuim voor de kruipruimte. Kost 2395,-

Goed begin, Ik hou jullie op de hoogte.

Hier nog een leuk artiekeltje gevonden;
https://www.vakbladwarmtepompen.nl/...onditioning-comfort-tegen-lage-kosten-1015683
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Harry Nack

Last (wo)man standing
Mijn airco in het Spaanse kan ook verwarmen. Dat heb ik ook een tijdje gedaan toen ik ff geen zin had in de houtkachel.

De woonkamer van ong 65m2 verwarmen is geen probleem en als ik wat deuren openzet dan kon er ook een slaapkamer en de keuken een beetje meeverwarmd worden.

Goedkoop is het niet, want ik heb andere mogelijkheden om te verwarmen maar het werkt goed.

Het huis is snel warm, maar het echt doorverwamen duurt wel ff wat langer.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Gisteren de tweede offerte ontvangen, heel tegenstrijdig verhaal van wat de eerste vertelde. Qua prijs verwaarloosbaar.

A zegt knauf (soort watjes)
B zegt balletjes want watjes blijven haken achter de resten beton, klinkt logisch.

A zegt dicht puren, tegen de houten vloer aan, dat geeft wel de beste isolatie. Maar
B zegt balletjes op de grond want hout moet ademen.

Lastig lastig,
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Pur zou ik overslaan, geeft nogal wat gezondheidsklachten.
Het is niet zo bijzonder dat je tegenstrijdige erhalen hoort, beide zaken verkopen HUN spullen, dat is hun doel.
Ik zou op zoek gaan naar iemand die meehelpt een plan maken wat je het beste aanpakt, en hoe(en bij wie)
Wat je goedkoop én zelf kan doen(zelfs ik kan dat) is deur kierdicht maken...
(nog een tip,werkt ook bij uitslaande ramen)
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Vandaag toevallig iemand gesprken die de hele "achtergevel" voorzien had van kunststofkozijnen, dubbele openslaande deuren en HR glas. Inclusief kraan 3000 euro.
Vraag van mij zou zijn : hoe ziet je kruipruimte er uit ? Kan en wil je daar zelf wat doen ?
Misschien ken je deze al: https://www.comfort-company.nl/
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
@petroman Comfort company heb ik toevallig gisteren een mailtje gestuurd.
Weet je welk bedrijf het was voor ie prijs?

dank je wel voor de tips om het zelf doen. Ik kan wel iets als ik een goeie dag heb, ik kan kleine stukjes lopen (wagellen) en fietsen, skmaar niet voor lang, zit de meeste van de tijd nog steeds in een rolstoel helaas :wave:, skeeleren lukt me ook niet meer, voor de rest loop ik op rolletjes:thumbsup:. Ik moet het helaas laten doen.
 

petroman

SHTF Expert
Kruipruimte en dus vloer is kritischer dan muren.
Vochtdoorslag in je muur is vervelend maar als je vloerbalken stiekem doorrotten plus schimmelsporen wordt het veel complexer.
Onze woning staat op staal en heeft geen kruipruimte. Dan wordt het lastig om parels er in te krijgen op de juiste plekken. Er in gaat wel maar verdelen wordt niets.
Laag schelpen wordt ook wel gedaan om de ruimte met name droger te krijgen.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Offerte getekend; Vloer gaat met Icynenne (risico wil ik wel nemen met betrekking tot rotten) en spouwmuur isolatie zijn eps hr++ pareltjes.

Zodra dat gedaan is weer eens gaan richten op kozijnen en dubbelglas.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
@Stuudje ik weet het, staat ook bij (risico), ik heb er goed over na gedacht en gelezen en verwacht dar het goed komt.

Zo niet dan zak ik over tien jaar met mn wielen door de grond en dat zien we dan wel weer. Voor zometeen lekkere warme voetjes :) of bronchitus.

Totaal bedrag, muur 1044,- voor 74m2
Vloer 54m2 voor 1244.
Verwachting is rond de 1100,- subbsusie dus bij elkaar €1100,- vind ik wel mee vallen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

joepmeloen

Prepper goeroe
Kozijnenboer zijn we ook over uit, moet alleen nog een datum geprikt voor worden, hopelijk (al is het krap).nog dit jaar dan kan er ook subsidie voor hr++ glas aan gevraagt worden.

Volgend jaar; de airco's er in en als het verwarmen ons goed bevalt gaan over twee jaar de verwarmigen er uit.

De verwarmingen zijn tijdelijk door mezelf gerepareerd, met speciaal kneedmiddel dat zelfs onderwater uit kan harden (heb ik eerder gebruikt voor een gescheurde waterleiding), ik heb tot nu toe nog geen druppels zien komen en het bakje onder de verwamringen blijven tot nu toe nog leeg.

P.S: Ik heb geen ervaring met het kneedspul op verwarmingen die regelmatig van temperatuur wisellen op de waterleiding houd deze tot nu toe wel stand.
 

ghelsendoorn

Prepper
En oude woning voor kapitalen isoleren en tocht vrij maken. Ik las al berichten van nieuwbouw huizen met zeer goede isolatie dat dat de binnenruimte zeer ongezond was. Ik raad een ieder aan een ppm meter aan te schaffen. Tocht strippen zeker laten liggen in de bouwmarkt. Ik heb een kamer vloer oppervakte 46 m3 . Ik heb hier de https://www.aircovoordeel.nl/airco-s/item/daikin-ururu-sarara-ftxz50n-rxz50n?category_id=19 hangen . mijn kamer heerlijk op 23 a 24 graden heeft een scop van 5,5 dus 1 kilowatt 5,5 kilowatt warmte terug. 1 kub gas kost ruim 70 cent kilowatt kost 20 cent, kub gas is 9 kilowatt dus reken uit jou winst. In 448 dagen mijn verbruikt 2938 kilowatt verbruik in een on geisoleerde woning.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
En oude woning voor kapitalen isoleren en tocht vrij maken. Ik las al berichten van nieuwbouw huizen met zeer goede isolatie dat dat de binnenruimte zeer ongezond was. Ik raad een ieder aan een ppm meter aan te schaffen. Tocht strippen zeker laten liggen in de bouwmarkt. Ik heb een kamer vloer oppervakte 46 m3 . Ik heb hier de https://www.aircovoordeel.nl/airco-s/item/daikin-ururu-sarara-ftxz50n-rxz50n?category_id=19 hangen . mijn kamer heerlijk op 23 a 24 graden heeft een scop van 5,5 dus 1 kilowatt 5,5 kilowatt warmte terug. 1 kub gas kost ruim 70 cent kilowatt kost 20 cent, kub gas is 9 kilowatt dus reken uit jou winst. In 448 dagen mijn verbruikt 2938 kilowatt verbruik in een on geisoleerde woning.

De ururu sarara is er eentje die ik op het oog heb,l. De binnen unit van mitsubishi vind ik persoonlijk iets mooier design, met dezelfdw functies ala de ururu.
Zelf word ik ook "warm" van de panasonic heatcharge nordic... scop van 6.1, welke ook reserve warmte opslaat in olie, zodat deze tijdens het de-frosten warmte kan afgeven, maar dit type is niet te krijgen in Nederland, daar ga ik nog even verder mee bezig :) om een keuze te maken.

Even een update:
Kozijnen en hr++ gpas is geplaatst,
Vloer is geisoleerd
Spouwmuur is geisoleerd.
Zonnepanelen hangen ook.

Voorraam is vanaf nu voorzien van roosters en achter is een kantel raampje, voor ventilatie...

Helemaal kier vrij verwacht ik niet dat het is.

Nu nog op zoek naar een luchtkwaliteit meter voor, co2, hum en temp. lastig verhaal want enkelen aanbieders hebben hetzelfde aparaat met een andere merkje er op, daarbij wil ik wel graag met een display schermpje, zodat ik niet continue op mn telefoon hoef te koekeloeren.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Met een Netatmo weerstation kun je ppm meten.Dan kun je met IFTTT en met een Kasa slimme stekker een ventilator aan zetten.

Mooi ding, maar helaas zonder schermpje,

Ik wil zo min mogelijk iot apparaten, ik zeg niet dat t niet veilig is maar vroeg of laat is het niet meer veilig.

Gewoon stand alone kastje met een schermpje wat ik in het stopcontact kan prikken is wat mijn betreft voldoende.
 
Bovenaan