• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Singer 132k6 Naaimachine met 220v / 380 v Clutch Motor

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Het was zover ! Onderdelen van spoelhuis en tension gedeeltes uit de petroleum en gepolijst met behulp fijn staalwol en de Dremel en juiste borsteltje.

Alles in elkaar gezet , gemonteerd . Zomaar een klos garen die niet matchte met groef van naald . Tension niet ingesteld en toch pakte ie na draaien aan het wiel deze keer wel de onderdraad en heb ik zowaar een stukje genaaid :thumbsup: .
Draad zat natuurlijk zeer los en liet ook los in het leder . Maar ! Ik had boven en onder een stiksel .

Binnenkort gaat de rest ontdaan worden van vliegroest en vuil .

Staalwol gedrenkt in petroleum is daarbij een handig hulpmiddel .

Heel veel onderdelen op deze machine zijn gemaakt door en gemerkt met Simanco .

20201010_152924.jpg 20201010_153054.jpg 20201010_145946.jpg 20201010_153124.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag even rust en de Singer bekeken . Oa dus het steekverstel gedeelte .
Het liet mij niet met rust dat iemand mij vertelde dat de hele as eruit moest .
Beetje goedgelovig gebleven ondanks dat ik al wist dat dat gewoon niet kon . Het moest simpeler .
Een gat van 6 mm in de bovenkant bied toegang tot de twee schroeven . Schroeven die net te ver naar rechts staan om er fatsoenlijk bij te kunnen .
Dit had men dus bewust gedaan zodat de steek die gekozen was niet meer veranderd kon worden van buitenaf . Derhalve nu weer op originele plek terug plaatsen .
Met juiste schroevendraaier zou het moeten lukken . Met veel kracht en griptang op de juiste schroevendraaier kreeg ik één schroef met wat extra kracht los . Nu no 2 nog ! En zoals altijd sputtert die tweede ( laatste ) tegen . De groef in de schroef was te ondiep en zodoende gleed de schroevendraaier weg .
Al improviserende heb met een zaklampje in de mond en met een oude kleine schroevendraaier en hamertje de schroef losgetikt . Net op het einde van de groef een verticaal sleufje erin en het kwam los . Eindelijk kon ik het hele gedeelte zover opschuiven dat de twee ( foto 1 aangegeven ) borgschroeven nu precies onder dat gat vallen ( foto 2 zichtbaar ) en ik de hevel weer kan benutten om de traploze steeklengte te kunnen benutten . De nok valt nu in het gat en vergrendeling werkt weer .
Het werkt dus weer en fransje kan weer kiezen welke steeklengte hij wil .

Gefikst :hug:

Edit

Ik kwam er zojuist achter dat de machine nu ook veel soepeler beweegt .
Zoiets als geen wrijving/ weerstand meer voelbaar .

20201109_162223.jpg 20201109_155608.jpg
 
F

frans81

Gast
Vandaag gewogen op de schaal omdat ik mijn nieuwsgierigheid niet meer kon bedwingen .
+-42.6 Kg .
20210408_234853.jpg
 
F

frans81

Gast
Eindelijk deze Singer kunnen testen .
Dit door mijn recent aangeschafte Singer 132Ksv18 uit de tafel te tillen en deze erin .
13 ( tamelijk dik ) garen erin en een 216x3 naald .
Het werkt perfect . Zie oa even kleine test via Youtube link .

Ik ga denk ik wel even improviseren om met lagere snelheid te kunnen naaien .
Als je eenmaal zo'n machine kent dan kun je redelijk beheerst toch goed uitkomen op het werkstuk . Op tijd ontkoppelen .



 
Bovenaan