• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het grote covid-19 topic

V

Verwijderd lid 1511

Gast
F

forumlid 1447

Gast
Ik snap dat ze mijn landgenoten niet vertrouwen, maar België heeft al maanden een patroon
voor mondmaskers.
Maar ja , alles wat van GB en VS komt is beter.
Oeps ,het metrisch stelsel is in beide landen, ook nog eens verschillend. ;)
Hopen dat ze binnenkort geen boerka masker verzinnen.
 

martin

Mankinds only hope
Het Zweedse model geanalyseerd en 't komt er niet best vanaf: https://time.com/5899432/sweden-coronovirus-disaster/

Dat is best wel ernstig dat er iemand zonder analytisch vermogen een analyse maakt over iets waar hij helemaal geen verstand van heeft en fout op fout opstapel en tot een verkeerde conclusie komt.

De echte cijfers:
zweden.PNG
nederland.PNG

Uiteraard is het ook wel handig om de bevolkingsgrootte er bij te pakken:

nederland_aantal.PNG

zweden_aantal.PNG

Dat het Zweedse model in het begin meer slachtoffers zou gaan kosten was bij aanvang reeds bekend (dat was juist onderdeel van het model).
Je ziet dat die eerste curve langer is. Je ziet ook dat er geen 2e golf in zweden is. Dus in het begin was het inderdaad niet best maar als je nu de cijfers er bij pakt dan lijkt het erop dat ze het toch een stuk slimmer hebben aangepakt.
Het is nog te vroeg om een eindconclusie te trekken maar als je met een aanpak minder doden en de economie niet hebt gesloopt (ok, hij is alsnog flink geslonken maar met lockdown had het vermoedelijk nog erger geweest) dan heb je het naar mijn idee stukken beter gedaan dan het gepruts in Nederland.
 

Ray

SHTF Expert
@martin Het aantal besmettingen loopt ook in Zweden flink op: https://www.google.com/search?q=corona+zweden+aantal+ (zelfde wikipedia bron). Net als in 't voorjaar, lopen ze een paar weken achter op de rest van Europa. Alleen kijken naar het aantal doden op dit moment en niet naar het aantal besmettingen, is blind zijn voor de gevolgen die automatisch volgen. Precies wat we in Nederland genegeerd hebben. Zullen we over 1 a 2 maanden nog eens naar Zweden kijken?

Daarnaast, de economie van Zweden is in het tweede kwartaal met 8,6 procent gedaald, die van Nederland in dezelfde periode met 8,5%. Zo'n levensgroot verschil zat er ook niet tussen de aanpak. Hier en fractie meer regels alleen minder mensen die zich eraan houden. In Zweden wat minder regels maar iedereen houdt zich daar veel beter aan. Beide landen hebben op dezelfde manier gefaald om corona buiten de verzorgings-, en verpleeghuizen te houden.

Eigenlijk zie je maar een paar landen in de hele wereld die corona echt effectief hebben aangepakt. China met z'n totalitaire staat, en landen waar ze na een paar handjes vol besmettingen alles volledig dicht hebben gegooid. Taiwan met 500 gevallen of een New Zeeland met in totaal slechts 2000 gevallen. Toevallig allebei nog eilanden ook.

Het lijkt bijzonder lastig te zijn om, zeker in de Westerse wereld, om corona aan te pakken, geen enkel land doet het kennelijk succesvol, op slechts die paar unieke uitzonderingen na. Overal dezelfde problematiek met de ziekenhuiscapaciteit, want als dat stokt, schiet het sterftecijfer dramatisch omhoog.

Welke strategie je ook zou willen volgen, zodra het je over de schoenen loopt en mensen zonder zorg komen te zitten is de paniek compleet en zie je in bv. diverse staten van Amerika dat mensen zelf horeca, winkels, etc gaan mijden en de economie ook zonder door de overheid opgelegde restricties naar beneden duikt.

Linksom of rechtsom, dikke shit dus, dat is niet te vermijden.

In Nederland zijn we dan nog goed af omdat onze staatsschuld erg laag was, steunpakketten zijn hier wat langer vol te houden dan in verreweg de meeste andere landen. 't Blijft doffe ellende als je jezelf diep in de schulden hebt gestoken voor de overspannen woningmarkt en dan je baan kwijt raakt. Deze crisis, net als andere crises, wordt het zwaarst voor mensen en landen met hoge schulden, die krabbelen na de crisis het langzaamste op en lopen dan mijlenver achter op de rest.
 

martin

Mankinds only hope
Alleen kijken naar het aantal doden op dit moment en niet naar het aantal besmettingen, is blind zijn voor de gevolgen die automatisch volgen. Precies wat we in Nederland genegeerd hebben. Zullen we over 1 a 2 maanden nog eens naar Zweden kijken?

Dat lijkt me sowieso wel het slimste. Het probleem met die besmettingen is dat je er echt helemaal niks uit kunt afleiden als je niet onder dezelfde condities test.
De sterftecijfers zijn eigenlijk de enige cijfers waar je wel iets uit kunt afleiden. (eigenlijk de oversterfte)

m.b.t. die economie is het voor de horeca in Zweden toch echt wel een stuk gunstiger verlopen dan in Nederland.
Dat er een gemiddelde terugval is van 8.6 % in zweden zal een stuk minder gevolgen hebben dan de kettingreactie die we hier gaan krijgen nadat 50% van de horeca in Nederland failliet zal zijn.

Laten we inderdaad over 2 maanden nog eens kijken naar de cijfers.
 

Erny

Last (wo)man standing
Echt... kan IEMAND mij uitleggen wat het nut is van het beperken van de winkelopeningstijden om te voorkomen dat het te druk is tijdens openingstijden? o_O Waardoor het tijdens de resterende openingstijden dus NOG drukker wordt??? Echt... serieus... please... iemand???? o_O:confused:

Waarom kan ik niet, zoals ik al jaren doe, lekker rustig > 21.00 uur, geen rij buiten, in de rustige supermarkt rustig boodschappen doen in de bijna verlaten gangen en rustig in de bijna niet bestaande rij bij de kassa gaan staan? Om zodoende met niemand contact te hoeven hebben, niet eens expres wegens corona??? :(
Word ik gedwongen dat vóór 20.00 uur te doen tezamen met al die hordes lekkere gehoorzame studenten die zich aan geen enkele regel houden (Groningen is studentenstad en mijn buurt studentenbuurt). :fluit:

Echt... ik snap het niet meer.... wat een debiele toestand en ongeloofwaardige maatregelen.
:SC:
 

Erny

Last (wo)man standing
Zie je wel, ik moet echt niet naar die persconferenties kijken... veel te onduidelijk en warrige informatie. :lol:
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Mwah, nu krijgt de maatschappij de schuld.
Klopt de hedendaagse maatschappij is complex. Maar in Nieuw Zeeland gaat alles op slot, iedereen luistert en doe je dat niet dan wordt je gewoon een "wanted' persoon en wordt je actief gezocht !
Verhaal was dat 2 mensen in quarantaine een hotel hadden verlaten. Mooi dat de politie op zoek ging.
Alle (on)mogelijkheden opgeteld ligt het gewoon bij de mentaliteit, intellect of hoe je het wil noemen van de individu of je een virus uitbraak als deze de kop kan indrukken.

Als iedereen gewoon twee weken op hok ging dan waren we klaar.
@petroman Tja, zo eenvoudig zou het kunnen zijn, maar het gros van de mensen trekt zich daar niet veel van aan.
Is het Nederlandse volk dan zoveel dommer?
Zo'n 5x dommer dan bijvoorbeeld het Duitse volk, omdat we 5x slechter scoren?
Ik vermoed dat de verhouding tussen "de dommen en de slimmen" in Europa wel zo'n beetje gelijk op gaat, maar dat het echte verschil hem zit in de kwaliteit van de onderlinge instituten, instanties en regeringen.

We mogen hier in NL dan zo'n 17.000.000 inwoners hebben, maar D heeft er 5x meer. In D heeft men dan vast 5x zoveel knappe koppen in het eigen "RIVM" en 5x zoveel artsen met hersens, denk ik dan maar.

En zie ik op tv eens de D regering aan het werk, dan kan ik mij toch niet aan de indruk onttrekken dat men daar per politicus uit 5 kan kiezen en wij hier uit 1. Ik denk dat 4 van de 5 politici hier, in ons buurland echt niet aan de bak hadden gekomen.

Ik durf de stelling wel aan dat de kwaliteit van een regering en instituut grotendeels samenhangt met het aantal mensen/politici waaruit men kan kiezen.
En dat levert ons nu eenmaal geen top-politici of een "top-RIVM" op, in vergelijk met veel grotere landen.

Wij hebben een regering die maar een beetje aanrommelt en een RIVM waar onbenullen de scepter zwaaien.
Een premier die handen schudt en tegelijk zegt dat dat niet mag. Een minister die 1,5 m predikt en tegelijk z'n huwelijksfeest-gezelschap knuffelt. En dan nu ook een koninklijke familie die op reis gaat terwijl ons dat wordt ontraden.

Wat een onbenul... En wat dan te denken van deze: "De instructies op de site van de Rijksoverheid om vanuit een laken of oud T-shirt een mondkapje te creëren bevatten maandenlang verkeerde afmetingen, bevestigt het ministerie van Volksgezondheid zaterdag na berichtgeving van Kassa. De overheid had Amerikaanse inches verkeerd omgerekend naar centimeters.". Wat is dit voor een land?

Is het dan een wonder, dat veel Nederlanders er moeite mee hebben om zich van de risico's bewust te zijn?
Het is hier in eerste instantie "de leiding" die ongeloofwaardig is en faalt....

Het lijkt dat Gotham city wel, waar de clowns regeren. Waar ken ik die glimlach toch van...?
giphy.gif
 

Henk88

Diehard Prepper
@Erny Supermarkten en andere winkels die voedingsmiddelen verkopen vallen niet onder de maatregel dat ze om 20:00 dicht moeten. Dat doen die supermarkten/voedingswinkels zelf omdat na 20:00 geen alcohol verkocht mag worden en ze dit kennelijk lastig vinden. Je zou het dus aan die betreffende winkel moeten vragen.
Je hebt gelijk dat het een beslissing is van die desbetreffende winkels maar ik kan me wel voorstellen dat ze het een gedoe vinden. Ik vind het wel weer raar dat het kabinet moet kiezen voor de afwijkende tijd van 20.00. Het gros van de supermarkten is open tot 21.00 en ook veel andere winkels zijn op koopavond open tot 21.00.

Waarom dan weer die afwijkende tijd? Het wordt toch kouder en donkerder dus het is niet alsof winkels een stormloop aan mensen krijgen tussen 20.00 en 21.00 en zoals Erny stelt is het publiek beter verdeeld over de openingstijden. En als mensen een feestje willen bouwen dan is het ook niet doorslaggevend of je de drank om 20.00 of 21.00 koopt. Nu zadel je winkels en consumenten wederom op met de nodige onhandige en verwarrende situaties die makkelijk te voorkomen waren.

@petroman [...]
Is het dan een wonder, dat veel Nederlanders er moeite mee hebben om zich van de risico's bewust te zijn?
Het is hier in eerste instantie "de leiding" die ongeloofwaardig is en faalt....
[..]
Ben het grotendeels met je eens en heb me ook al herhaaldelijk verbaasd over de onkunde, hypocrisie en vooral onduidelijkheid van het coronabeleid van de overheid. Toch ben ik het niet eens met je conclusie. Het is waar dat de overheid op veel vlakken de plank misslaat en daar zouden ze verantwoordelijk voor gesteld moeten worden.

Tegelijk vind ik niet dat dat een excuus moet zijn voor de Nederlander om 'moeite' te hebben met de risico's. Iedereen die niet onder een steen heeft geleefd het afgelopen jaar weet inmiddels wel in grote lijnen wat corona is en waarom we zoveel maatregelen nemen. Kun je het mee oneens zijn, net zoals ik vind dat een parkeerboete van 60 euro onzin is voor 5 minuten overtijd parkeren - maar zo zijn de regels nu eenmaal. Daar heb je je aan te houden en de onvrede moet dan geuit worden bij de eerstvolgende verkiezingen.
 
F

forumlid 1447

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@RockyFlats, een staatssecretäre verdiend in D dan ook €225.600- en Rutte €170.000,-.
Als je als goed strateeg , niet genoeg betaald krijgt, dan ga je niet als regeringsambtenaar werken.
Regeringslui in Nederland zijn idealisten, of mensen die in de privésector niet goed genoeg zijn.
Als CEO van een redelijk bedrijf krijg je + €300.000,- per jaar, als minister-president van Nederland ,
€170.000,-. Mutti Merkel gaat tot €350.000,- en die stuurt ook maar een beperkt aantal ministers aan.
Als je toplui niet degelijk betaald, dan zoeken ze andere oorden op.
LPF bestond ook uit een aantal idealisten, ze hebben het dan ook niet overleefd.
Als je een Jaguar of Maserati gewend bent, dan voelt zo een AUDI A8 toch wat lullig. :oops:
 

Ray

SHTF Expert
Je hebt gelijk dat het een beslissing is van die desbetreffende winkels maar ik kan me wel voorstellen dat ze het een gedoe vinden. Ik vind het wel weer raar dat het kabinet moet kiezen voor de afwijkende tijd van 20.00. Het gros van de supermarkten is open tot 21.00 en ook veel andere winkels zijn op koopavond open tot 21.00.

Supermarkten en sommige andere grote ketens met veel personeel zijn idd veel langer open tegenwoordig, maar de meeste winkeltjes sluiten doordeweeks om 18:00 en op koopavonden om 20:00. Dat zijn nog steeds de reguliere tijden. Het is voor een slager niet te doen om 12 uur per dag open te zijn. Een koopavond per week is voor de kleine middenstand wel genoeg.

Uiteindelijk gaat het bij maatregelen ook niet om een uurtje vroeger of langer, of het uitpluizen van de maatregelen om gekke dingen te zoeken. Zoals dat je als gezin van zeven man wel drie man van een ander gezin mag ontvangen, met niet met z'n zevenen bij datzelfde gezin thuis op bezoek mag. Het doel is om het aantal contacten te verminderen en het liefst een beetje snel, er is niet echt de tijd om al dit soort rafeltjes te voorkomen.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Luik brandhaard van coronabesmettingen in België: 'Dit is een oorlogssituatie'
https://nos.nl/artikel/2353358-luik...gen-in-belgie-dit-is-een-oorlogssituatie.html

De Veiligheidsregio Twente wil verdere aanscherping van de coronamaatregelen. De Almelose burgemeester Arjen Gerritsen pleit namens de veiligheidsregio voor een 'totale lockdown' omdat de coronacijfers in Twente hard oplopen: één op de vijf tests heeft daar een positieve uitslag.
https://nos.nl/artikel/2353366-veiligheidsregio-twente-wil-totale-lockdown.html
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Je hebt gelijk dat het een beslissing is van die desbetreffende winkels maar ik kan me wel voorstellen dat ze het een gedoe vinden. Ik vind het wel weer raar dat het kabinet moet kiezen voor de afwijkende tijd van 20.00. Het gros van de supermarkten is open tot 21.00 en ook veel andere winkels zijn op koopavond open tot 21.00.

Waarom dan weer die afwijkende tijd? Het wordt toch kouder en donkerder dus het is niet alsof winkels een stormloop aan mensen krijgen tussen 20.00 en 21.00 en zoals Erny stelt is het publiek beter verdeeld over de openingstijden. En als mensen een feestje willen bouwen dan is het ook niet doorslaggevend of je de drank om 20.00 of 21.00 koopt. Nu zadel je winkels en consumenten wederom op met de nodige onhandige en verwarrende situaties die makkelijk te voorkomen waren.


Ben het grotendeels met je eens en heb me ook al herhaaldelijk verbaasd over de onkunde, hypocrisie en vooral onduidelijkheid van het coronabeleid van de overheid. Toch ben ik het niet eens met je conclusie. Het is waar dat de overheid op veel vlakken de plank misslaat en daar zouden ze verantwoordelijk voor gesteld moeten worden.

Tegelijk vind ik niet dat dat een excuus moet zijn voor de Nederlander om 'moeite' te hebben met de risico's. Iedereen die niet onder een steen heeft geleefd het afgelopen jaar weet inmiddels wel in grote lijnen wat corona is en waarom we zoveel maatregelen nemen. Kun je het mee oneens zijn, net zoals ik vind dat een parkeerboete van 60 euro onzin is voor 5 minuten overtijd parkeren - maar zo zijn de regels nu eenmaal. Daar heb je je aan te houden en de onvrede moet dan geuit worden bij de eerstvolgende verkiezingen.
@Henk88 Ik vind het ook geen excuus, omdat ik beter ben geinformeerd en mij niet laat afschepen met onjuiste informatie.

Maar wat verwacht je dan van het gedrag van de doorsnee naieve burger, die RIVM/Jaap v. Dissel bij herhaling heeft horen vertellen dat mondkapjes geen meerwaarde bieden, zodra het dragen van mondkapjes door anderen dringend wordt aanbevolen? Zou zo iemand ze gaan dragen?
En hoe we het ook wenden en keren, ik vind niet dat de overheid in haar handelen laat zien dat ze zich bewust is van de ernst van de situatie, integendeel.
Die #$#@!@ klojo's gaan een weekje op vakantie zodra de 10.000 nieuwe gevallen per dag dreigt te worden behaald!

Ik ben er van overtuigd, dat er velen zijn die echt menen dat het met dat Coronavirus wel los loopt. En in die mening volop worden gesterkt door de lamlendige houding van regering en RIVM. Handen kapot wassen en 1,5 m ... laat me niet lachen... Maar wel de scholen open houden, terwijl juist die bronnen zijn van infectie, en ... hoezo aerosolen en ventilatie?

Voor mij is duidelijk dat de boodschapper niet deugt en dat diens informatie niet deugt.

Nu zien wij beiden redelijk goed (veronderstelling:rolleyes:) waar de echte risico's en belangen liggen, maar hoe kunnen wij het anderen kwalijk nemen dat zij in hun afweging de verkeerde kant van het gelijk kiezen en oprecht menen dat het een hoax is?

Uit frustratie, zou ik bijna zeggen dat ik er niet zeker van ben wat ons voortbestaan nu het meest bedreigt: het handelen van regering en het RIVM of het handelen van "de doorsnee ongehoorzame burger"...
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
@RockyFlats, een staatssecretäre verdiend in D dan ook €225.600- en Rutte €170.000,-.
Als je als goed strateeg , niet genoeg betaald krijgt, dan ga je niet als regeringsambtenaar werken.
Regeringslui in Nederland zijn idealisten, of mensen die in de privésector niet goed genoeg zijn.
Als CEO van een redelijk bedrijf krijg je + €300.000,- per jaar, als minister-president van Nederland ,
€170.000,-. Mutti Merkel gaat tot €350.000,- en die stuurt ook maar een beperkt aantal ministers aan.
Als je toplui niet degelijk betaald, dan zoeken ze andere oorden op.
LPF bestond ook uit een aantal idealisten, ze hebben het dan ook niet overleefd.
Als je een Jaguar of Maserati gewend bent, dan voelt zo een AUDI A8 toch wat lullig. :oops:
@wiliam De LPF, tja. Had Pim Fortuyn nog geleefd, hoe zou e.e.a. dan zijn gelopen? Maar ook bij de LPF ging het natuurlijk meer om een aantal onbeduidende idealisten rondom "de messias", zoals ook bij die Baudet en Blondie.
Ik vind het zelf ietwat griezelig, zo'n "messias", en zie liever dat partijen zich geleidelijk vanuit een langer lopende historie vormen, maar enfin....

Ik denk dat we in de politiek geen mensen nodig hebben die alleen voor het grotere geld en dikke auto's gaan. Als een "topman" dan zo graag 100.000 meer verdient bij een multinational, dan heb ik liever dat zo iemand niet de politiek in gaat.
Toch zie ik in de politiek nog wel een aantal echt gedreven mensen, en daarop heb ik mijn hoop dan maar gevestigd... En, voor we het weten hebben we weer betere politici (nieuwe aanwas, please...).

Nu zie ik wel hoe Rutte op zijn manier best z'n best doet, om er nog iets van te maken.
Maar, zo goed lukt dat niet en ik vermoed dat er toch minimaal zo'n 10 Ruttes in 1 "Mutti Merkel" passen, qua intellect en prestaties. Dan wordt hij nu dus eigenlijk nog vorstelijk betaald, met zijn huidige €170.000,-...
 
F

forumlid 1447

Gast
@RockyFlats When you feed them peanuts, you create monkeys.
Zet eens een deugdelijke manager ,aan de top van een regering,
en er wordt resultaat gericht gewerkt.
Covid moet men door een autocraat laten aanpakken. (alleenheerser op niveau Covid-19)
Geen 15 man die allemaal iets anders willen.
Een leger heeft een generaal nodig, en Covid-19 moet vanuit 1 punt bestreden worden.
Ministers die zelf de regels overtreden : Buiten.
Zelfs WA van Buren is in deze niet heilig. ("Die Hard" monarchist hier)
Binnen een bedrijf , is ongehoorzaamheid, reden tot ontslag, zonder loon.

Zet aan de top een viroloog, die zegt "zo en zo gaat het gebeuren", en de rest voert uit.
En een ieder die de regels wil overtreden, er staan nog wel wat kazernes leeg, met hek er omheen.
Wereldwijd 3 weken discipline, en we zijn er van af.
10 dagen zou genoeg zijn, maar kazernegevallen zouden 3 weken rechtvaardigen.
En zeuren, "Ja maar mijn recht op vrijheid?".
Je hebt 3 weken recht op kazernedienst. (ik moest nog 16 maanden)
De Spaanse griep maakte tussen 1918 en 1920 20 tot 100 miljoen doden.
Dit door onwetendheid.
Reken er op, dat Covid-19 niet weg is voor 1922, en nu niet door onwetendheid maar eigenwijsheid.
En een vaccin, ik geloof daar nog niet zo snel in, ze roepen wel, we zijn er bijna,
maar één mutatie en ze kunnen opnieuw beginnen.
Houd elkaar veilig, en als je de neiging hebt, om Covid regels in twijfel te trekken,
mondmaskers zijn er ook in muilkorf optie.

550x770.jpg

FOTO VAN VROUW IS GEBAZEERD OP TOEVAL EN WIJST NIET NAAR EEN BEPAALD GENDER
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
,,We zitten midden in een tsunami van coronapatiënten en ambulances rijden rondjes met patiënten omdat ze hen in de regio niet meer kwijt kunnen.” Topvrouw Ingrid Wolf van Haaglanden Medisch Centrum slaat vanmiddag alarm over de volledig verstopte opvang van coronapatiënten en roept iedereen met een zorgachtergrond op te komen helpen in ziekenhuis, verpleeg- en verzorgingshuizen en de Thuiszorg.
https://www.ad.nl/den-haag/corona-t...mdat-ze-patienten-niet-kwijt-kunnen~ac91558f/


"Wellekom bè Korauna Toeâhs.
U krèg nog un rondsje van de zaak in afwachting van un ziekehùis dat u wel wil opnemûh. Nie zau vannut benâhde: we hange d'r gewaun nog un fles an!"
 
Bovenaan