• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Excel delen zonder metadata mogelijk?

Hooiwagen

Senior Prepper
Stel dat ik een Microsoft Excel document wil delen, bijvoorbeeld op dit forum. Hoe zorg ik er dan voor dat geen metadata wordt gedeeld? Ik weet bijvoorbeeld dat de naam van degene die het bestand heeft gemaakt, voor de volgende te lezen is.

Als overzetten naar Libreoffice Calc (Linux) helpt, dan heb ik dat er wel voor over.
 

petroman

SHTF Expert
Dan vul je Pietje Puk in bij de maker van het document.

Maar asl je kiets voor opslaan als, krijg je genoeg opties om op te slaan zonder meta data.
Tis alleen de vraag wat moeten wij ermee ?
Dwz wil je de functionaliteit behouden van een spreadsheet of alleen de inhoud delen?
 

Hooiwagen

Senior Prepper
Het mooiste zou zijn als de functionaliteit behouden blijft van het bestand.
Dus een CSV is een iets te zwaar middel wat mij betreft.
Pietje Puk invullen kan, maar lijkt mij niet afdoende, ik weet niet precies welke metadata nog meer in een excel bestand blijven hangen.
 

petroman

SHTF Expert
Tsja, ik heb nog niet gehorod dat je adres, email en prepper nickname er in komen te staan.
Tijd en datum weer wel, en bestandsgrote.
Je kan ook eens opslaan als excel95. Dan wordt er ook een boel niet meer onderstund. Ik weet niet tot welke oude versie je terug kan opslaan.
 

martin

Mankinds only hope
Pietje Puk invullen kan, maar lijkt mij niet afdoende, ik weet niet precies welke metadata nog meer in een excel bestand blijven hangen.

Op zich een goede vraag want er zijn flink wat bestanden gedeeld op dit forum waar metadata aanwezig is binnen een doc/xls/pdf

Je kunt heel eenvoudig metadata verwijderen door op de eigenschappen van het bestand te klikken (onder Windows).
Dus met rechter muisknop op het bestand, en dan kiezen voor eigenschappen. ({ALT} {ENTER} voor de nerds zoals ik)
En dan naar het tabblad details.
Daar zie je de metadata staan en je ziet een knop met de optie "eigenschappen en persoonlijke gegevens verwijderen"
Hier klik je op en als je dan op het volgende scherm het 2e bolletje kiest dan is alle metadata verdwenen.
Metadata is ook aanwezig bij een PDF bestand (en nog met flink wat andere bestanden).
Je kunt natuurlijk ook bij de installatie van je pc alle gegevens zoal naam fictief maken. Dan zal je metadata ook deze data bevatten.
Ik heb zelf de afwijking om altijd de metadata van documenten op te vragen.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Op zich een goede vraag want er zijn flink wat bestanden gedeeld op dit forum waar metadata aanwezig is binnen een doc/xls/pdf

Je kunt heel eenvoudig metadata verwijderen door op de eigenschappen van het bestand te klikken (onder Windows).
Dus met rechter muisknop op het bestand, en dan kiezen voor eigenschappen. ({ALT} {ENTER} voor de nerds zoals ik)
En dan naar het tabblad details.
Daar zie je de metadata staan en je ziet een knop met de optie "eigenschappen en persoonlijke gegevens verwijderen"
Hier klik je op en als je dan op het volgende scherm het 2e bolletje kiest dan is alle metadata verdwenen.
Metadata is ook aanwezig bij een PDF bestand (en nog met flink wat andere bestanden).
Je kunt natuurlijk ook bij de installatie van je pc alle gegevens zoal naam fictief maken. Dan zal je metadata ook deze data bevatten.
Ik heb zelf de afwijking om altijd de metadata van documenten op te vragen.

En nu zijn we wakker gerelateerd aan jou afwijking :fluit:
:eek::eek:;)

We geven dus antwoorden weg op vragen die ons niet gesteld zijn ? En zo ja wat kan men met die info ?

Ik als Leek zou mij dus eerst eens moeten verdiepen in " Wat is Metadata " .

Ook zoiets als Hoeveel links zijn er al aangeklikt met als resultaat deurtje ging open en iemand zit in mijn digitale wereldje .
En zit mee te genieten van al mijn normale afwijkingen haha en toch ook weer niet haha .

Word echt tijd dat ik daar eens mijzelf in ga verdiepen . Maar ook dat heb ik al zovaak vermeld pff .
 

martin

Mankinds only hope
We geven dus antwoorden weg op vragen die ons niet gesteld zijn

Ik heb er al heel veel over gepost.
O.a. hier:
https://forum.preppers.nl/topic/1470-de-zin-en-onzin-van-de-hedendaagse-privacy/

En dat is alweer ruim 8 jaar geleden.
Het zou zeker niet verkeerd zijn dat een gebruiker van IT middelen een soort van mini handleiding onder zijn neus geduwd krijgt waar de meest cruciale privacyaspecten worden benoemd. Maar wie gaat het lezen?
Toen ik 8 jaar geleden een stuk of 10 members benaderde met hun echt naam via een PM werd is zowat gekielhaald.
Ondertussen zijn de meeste members een stuk minder terughoudend met het gebruik van hun echte identiteit maar ik zelf stuur nog regelmatig een PM als ik de indruk heb dat iemand een post maakt waar de identiteit indirect te achterhalen is.

Als er behoefte aan is wil ik nog wel eens een opsomming maken van de zaken waar je als achterloze gebruiker op moet letten indien je waarde hecht aan privacy.
Maar het gaat denk ik meer om bewustwording dan om het aan/afleren van een methode.
 
F

frans81

Gast
Ik heb er al heel veel over gepost.
O.a. hier:
https://forum.preppers.nl/topic/1470-de-zin-en-onzin-van-de-hedendaagse-privacy/

En dat is alweer ruim 8 jaar geleden.
Het zou zeker niet verkeerd zijn dat een gebruiker van IT middelen een soort van mini handleiding onder zijn neus geduwd krijgt waar de meest cruciale privacyaspecten worden benoemd. Maar wie gaat het lezen?
Toen ik 8 jaar geleden een stuk of 10 members benaderde met hun echt naam via een PM werd is zowat gekielhaald.
Ondertussen zijn de meeste members een stuk minder terughoudend met het gebruik van hun echte identiteit maar ik zelf stuur nog regelmatig een PM als ik de indruk heb dat iemand een post maakt waar de identiteit indirect te achterhalen is.

Als er behoefte aan is wil ik nog wel eens een opsomming maken van de zaken waar je als achterloze gebruiker op moet letten indien je waarde hecht aan privacy.
Maar het gaat denk ik meer om bewustwording dan om het aan/afleren van een methode.

Duidelijk verwoord Martin,

Maar zoals velen ben ik best bewust van gevaren maar weet inhoudelijk te weinig van de digitale gevaren .

Vooral mensen zoals ik zouden daar eigenlijk gezien iets .. zich voor moeten schamen . Misschien wel generatie waaruit gerelateerd en omstandigheden waarin.

Zo gauw ik meer tijd voor mijzelf heb en mij rustig en beter kan verdiepen in zulke toch wel heel belangrijke zaken zal ik dat zeer zeker gaan doen .

Ik word er / ben er tenslotte heel vaak onrustig van .. het niet weten . Zijn we weer bij die 10% haha .

Ik heb misschien ! Heel misschien 10 % kennis van die ! Nee niet die digitale wereld maar PC / Laptop / Tablet / SMARTphone mogelijkheden en ook gevaren .

Dus ja een opsomming van en beginnende op te begrijpen niveau sta ik als belangstellende voor open .

Het gaat mij niet om dat iemand mijn naam weet .
Maar mijn digitale ziel mag wel wat beschermd worden .

Nu ga ik er best vaak wat laks mee om en lijk schijt te hebben aan ! Maar ik houd mijzelf voor de gek .

Wanneer ik oa op mijn slimme phone kijk zie ik slechts 1 % van het pakketje. En kan ik nog verdere, laten we zeggen 6 % benutten .

Een te mini handleiding word vaak eerder benut dan de uitgebreide die dus in de doos blijft . Stapje voor Stapje leer je lopen . Rennen komt vanzelf haha

endless-library-10733513.jpg
 

Hooiwagen

Senior Prepper
Bedankt @martin
Je kunt heel eenvoudig metadata verwijderen door op de eigenschappen van het bestand te klikken (onder Windows).
Goede actie!
Toen ik 8 jaar geleden een stuk of 10 members benaderde met hun echt naam via een PM werd is zowat gekielhaald.
Privacy is niet heilig, maar weten hoe je veilig te bewegen op de digitale snelweg vind ik wel belangrijk.
 

petroman

SHTF Expert
Privacy is niet heilig, maar weten hoe je veilig te bewegen op de digitale snelweg vind ik wel belangrijk.

Minstens of meer nog is weten waar je mee bezig bent. Re muisklik en eigenschappen bekijken is bij mij onderhand een automatisme.
Naast wie het document gemaakt heeft kan je ook de rechten op het bestand bekijken.
Niet iedereen is administrator of juist wel, afhankelijk hoe het netwerk ingericht is.

Je kan het ook omdraaien het feit dat je echte naam in een document terecht komt, geeft aan dat je je zaken niet op orde hebt. Even er van uitgaande dat jij de eigenaar inrichter van je netwerk bent.
Bij bedrijfsnetwerken werkt dit weer anders.

ps je is algemeen bedoeld en niet persoonlijk.
 

martin

Mankinds only hope
Je kan het ook omdraaien het feit dat je echte naam in een document terecht komt, geeft aan dat je je zaken niet op orde hebt.

Ik snap je punt maar ik zie het wel wat genuanceerder.
Ik ga je de links besparen, maar je wilt niet weten hoeveel documenten/fotos/pdf bestanden er op forums worden gepost zonder het besef dat er metadata in zou zitten. Je kunt niet stellen dat deze gebruikers hun zaken niet op orde hebben.
De meeste gebruikers hebben geen idee dat zodra je bij de installatie van een computer een gebruikersnaam in type dat deze gebruikersnaam als een soort sjabloon zal worden gezien voor alle zaken die je mogelijk in de toekomst gaat gebruiken. En het is dat laatste punt want het lastig maakt want in de toekomst kijken lukt de meeste niet goed.

Als ik 20 jaar geleden nog nooit van adobe/pdf zou hebben gehoord (het bestaat al vanaf 1993 maar was pas vanaf ongeveer 2000 wat meer geaccepteerd) dan is dat voor heel veel gebruiker goed mogelijk. Dan kan je dus ook niet weten dat iets wat je pas een paar jaar later gaat gebruiken binnen dit bestand ook metadata gaat invullen waaronder de gebruikersnaam.

Een ander voorbeeld is GPS data binnen een foto. Vroeger had iedereen een fototoestel en een telefoon. Dat waren 2 verschillende apparaten met verschillende toepassingen. Dus in die tijd had je wel metadata op een foto, maar geen fototoestel had een GPS. En ik kan het mijn ouders van 80+ echt niet kwalijk nemen dat als ze een foto door sturen met de vraag van "je raad nooit waar we deze foto hebben gemaakt" ze me heel even zien als een paranormaal wezen als ik op de meter nauwkeurig vertel waar het is genomen. (ok, dat grapje kon ik dan ook maar 1 keer maken :) )

Het lastige van dit soort zaken is dat je vandaag niet weet hoe bepaalde zaken in de toekomst zullen worden toegepast.

Ik zou best wel een uitgebreide opsomming willen maken over de diverse aspecten waar je rekening mee zou moeten houden als je waarde hecht aan privacy. Maar dat gaat dan een lap tekst worden waar iedereen gaat afhaken na enkele blz tekst. (en het is zeer tijdrovend). Er zijn zoveel aspecten die je zou moeten belichten dat het lastig gaat worden om dit kort en bondig te houden.

Er zijn ook flink wat zaken die elkaar gaan overlappen. Een persoon die denkt dat hij zonder smartphone geen digitaal profiel heeft zal ook bewust moeten worden dat de mensen om hem heen (partner/kinderen) en de producten om hem heen (auto/smartband/betaalacties/klantenkaarten/benzine/energieverbruik/waterverbruik/NPR cameras/etc etc) alsnog een keurig digitaal profiel opleveren.
Als ik dat ga uitwerken krijg je van de standaard reacties zoals "ja maar ik maak gebruik van nep GPS / ik heb een perfect addblocker / ik gebruik linux / Ik heb mijn phone in flightmodus" en dan moet je weer gaan uitleggen dat dit vrijwel niks uitmaakt.

Ik zou een paar praktijkvoorbeelden kunnen geven van een paar mensen die ondanks hun nickname makkelijk te achterhalen zijn qua n.a.w. maar ik vraag me af of men dit gaat waarderen.
Ik zou een paar voorbeelden kunnen anonimiseren en vragen aan beheer om wat dingen aan te passen voordat ik het post, maar dan is het geen praktijkvoorbeeld meer.
 

petroman

SHTF Expert
@martin, natuurlijk is het genuanceerder.
Misschien ligt het antwoord wel in jouw opmerking:

at ga uitwerken krijg je van de standaard reacties zoals "ja maar ik maak gebruik van nep GPS / ik heb een perfect addblocker / ik gebruik linux / Ik heb mijn phone in flightmodus" en dan moet je weer gaan uitleggen dat dit vrijwel niks uitmaakt.

Misschien vinden mensen het wel fijn om in een soort van "veilige bubbel" te zitten.
Voor de één heet die linux, voor de andere Novell, adblocker pro plus++, of whatever.
 
Bovenaan