• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het grote covid-19 topic

phtvs

Sysop
Admin
Wat ik ervan begrepen heb, is niet de capaciteit voor het vaccineren het probleem maar de toevoer van het vaccin. Oftewel, producenten kunnen niet snel genoeg voldoende leveren. Alle vaccins die in voorraad zijn, zijn of gebruikt of er zijn al gereserveerd dus worden komenden dagen gebruikt. Dus opschalen van capaciteit om te vaccineren heeft geen zin.
Waar ik me meer zorgen over maak is dat ik gelezen heb dat de eerste vaccinatie weinig tot geen bescherming bied. Ze gaan dus de 2e vaccinatie uitstellen maar dat heeft juist geen effect want je bent pas voldoende beschermd na de 2e vaccinatie.

Ook lees ik in de krant dat het vaccin waarschijnlijk niet eens werkt tegen de nieuwe mutaties. Als dit klopt zitten we met een mega groot probleem wat ook niet 1,2,3 op te lossen is. Ze kunnen het vaccin aanpassen maar als het virus zo snel muteert, dan kun je wel bezig blijven. Ik begin steeds meer het bange vermoeden te krijgen dat we hier nooit meer vanaf komen....
 

martin

Mankinds only hope
Ik begin steeds meer het bange vermoeden te krijgen dat we hier nooit meer vanaf komen....

Zo negatief zie ik het nou ook weer niet.
Toen de Spaanse griep opdook rond 1918 is het ook goed gekomen.
Het verschil tussen toen en nu is dat we ons veel meer verplaatsen (maar rond 1918 was er door het eind 1e wereldoorlog een een enorme verplaatsing van mensen)
100 jaar na de Spaanse griep zijn er diverse artiekelen geschreven over "hoe groot is de kans dat..."
En die kans is ongeveer 100%. Dat we dan net rond de 102 jaar zitten is denk ik toeval.
Tijdens de builenpest ging ongeveer 60% dood aan dit virus.
Met corona zitten we ongeveer op 1% dus dat is een stuk gunstiger.

Het aanpassen van het huidige vaccin is zeer eenvoudig. Maar als het net zo snel gaat muteren als een influenza virus dan zijn we wel redelijk de Sjaak.
Als je het puur rationeel bekijk dan is het virus, inclusief de toekomstige mutaties voor de volle 100% uitgeroeid als je de discipline zou kunnen opbrengen om de hele wereld 14 dagen op slot te gooien. Achteraf is het makkelijk lullen maar de kosten van een wereldwijde lockdown van 14 dagen zijn een fractie van de kosten die er nu zijn gemaakt.

Het is de vraag op welk moment men eens gaat nadenken over een wereldwijde aanpak i.p.v. dat iedereen maar wat zit aan te klooien.
Zoals men het nu aanpakt gaat het inderdaad nog wel even duren.
En met even bedoel ik minimaal tot de kerst.
En dan zijn we dus 2 jaar verder en dat is ongeveer gelijk aan de tijd dat de Spaanse griep heeft bestaan tot het moment dat de zwakken dood waren en de rest immuun.
 

Henk88

Diehard Prepper
Zo negatief zie ik het nou ook weer niet.
Toen de Spaanse griep opdook rond 1918 is het ook goed gekomen.
Het verschil tussen toen en nu is dat we ons veel meer verplaatsen (maar rond 1918 was er door het eind 1e wereldoorlog een een enorme verplaatsing van mensen)
100 jaar na de Spaanse griep zijn er diverse artiekelen geschreven over "hoe groot is de kans dat..."
En die kans is ongeveer 100%. Dat we dan net rond de 102 jaar zitten is denk ik toeval.
Tijdens de builenpest ging ongeveer 60% dood aan dit virus.
Met corona zitten we ongeveer op 1% dus dat is een stuk gunstiger.

Het aanpassen van het huidige vaccin is zeer eenvoudig. Maar als het net zo snel gaat muteren als een influenza virus dan zijn we wel redelijk de Sjaak.
Als je het puur rationeel bekijk dan is het virus, inclusief de toekomstige mutaties voor de volle 100% uitgeroeid als je de discipline zou kunnen opbrengen om de hele wereld 14 dagen op slot te gooien. Achteraf is het makkelijk lullen maar de kosten van een wereldwijde lockdown van 14 dagen zijn een fractie van de kosten die er nu zijn gemaakt.

Het is de vraag op welk moment men eens gaat nadenken over een wereldwijde aanpak i.p.v. dat iedereen maar wat zit aan te klooien.
Zoals men het nu aanpakt gaat het inderdaad nog wel even duren.
En met even bedoel ik minimaal tot de kerst.
En dan zijn we dus 2 jaar verder en dat is ongeveer gelijk aan de tijd dat de Spaanse griep heeft bestaan tot het moment dat de zwakken dood waren en de rest immuun.
Jouw bijdrages zijn altijd wel sterk en ik ben dan ook bang dat je wel eens gelijk zou kunnen krijgen dat we hier niet zo snel vanaf zijn als de mensen hopen. Uiteindelijk denk ik wel dat een merendeel van de bevolking immuun of enigszins immuun zal worden voor coronavirussen. Immers 50% herbesmet door een mutatie is nog altijd de helft minder dan de originele groep. Ook zal men steeds beter en sterker worden in het fabriceren en aanpassen van de coronavaccins.

Dus op de lange termijn is er niet zoveel aan de hand maar op de korte termijn blijven we inderdaad doormodderen. Daarbij begrijp ik dat halfslachtige ook niet. Aan het begin van corona kon je nog zeggen we wisten het niet, we hadden er geen ervaring mee. Maar nu weer zie je met die Britse en Zuid-Afrikaanse mutaties dat landen gewoon veel te laat overgaan tot echt strikte regels. Waardoor zo'n mutatie zich weer kan verspreiden.

Ook met die coronaboete's ergert me dat; 95 euro betaal je voor een feestje of je vrijheid s 'avonds terug met ook nog eens een klein pakkans. Dan is het toch niet raar dat mensen daar gebruik van gaan maken? Ondertussen zit de brave burger opgesloten binnen of krijgen ze een vergelijkbare of hogere boete voor een kulovertreding zoals een paar minuten te lang parkeren of met 110 langs een flitskast ipv 100.

En dan inderdaad die vaccin strategie. En ik kan me inderdaad nog voorstellen dat er een tekort is aan vaccins. Maar waarom ingaan tegen de adviezen van de fabrikant en die termijn oprekken? Dat is toch vragen om problemen of mensen die juist weer ziek worden. Zeker omdat mensen die gevaccineerd zijn zich ongetwijfeld gaan gedragen alsof ze immuun zijn voor alles.

Dat halfslachtige beleid op al die vlakken kost uiteindelijk inderdaad zoveel meer geld en frustratie.
 

phtvs

Sysop
Admin
Maar als het net zo snel gaat muteren als een influenza virus dan zijn we wel redelijk de Sjaak.
En goed ook. Want mensen kun je niet keer op keer opnieuw blijven vaccineren met een nieuw vaccin. Het is idd een doom scenario maar mochten de verhalen kloppen dat binnen een maand of twee het virus zover muteert dat een bestaand vaccin niet meer afdoende bescherming bied, dan is er nog maar één hoop en dat is een geneesmiddel in plaats van een vaccin.
 

Ray

SHTF Expert
In Nederland hebben we geen 'vaccinatieteller', maar wel de site van YorickB Hij verzamelt alle relevante vaccinatiedata. Erg tof. https://coronabeeld.nl/
Handig idd en hij houdt kennelijk de berichten per dag bij. Mooi dat je ook de planning en daadwerkelijke uitvoering kan zien. Die doelgroepen balken (vooral percentage) zijn handig om snel een overzicht te krijgen. :)

De officiële van het RIVM is net vandaag gelanceerd, voor de vaccinaties door de GGD gezet, eenmaal per week gerapporteerd: https://www.rivm.nl/covid-19-vaccinatie/cijfers-vaccinatieprogramma Als straks huisartsen gaan meedoen moet er daar nog wat extra opgetuigd worden.
 

Henk88

Diehard Prepper
En goed ook. Want mensen kun je niet keer op keer opnieuw blijven vaccineren met een nieuw vaccin. Het is idd een doom scenario maar mochten de verhalen kloppen dat binnen een maand of twee het virus zover muteert dat een bestaand vaccin niet meer afdoende bescherming bied, dan is er nog maar één hoop en dat is een geneesmiddel in plaats van een vaccin.
Toch weerspreekt dit recente artikel dat bijvoorbeeld weer https://www.ad.nl/buitenland/amerik...tand-tegen-mutaties-van-coronavirus~a3c5a2e5/ waarin ze beweren dat het immuunsysteem van mensen steeds beter werkt tegen corona, ook tegen varianten.
 

phtvs

Sysop
Admin
Dat blijkt toch niet het geval te zijn.

https://www.parool.nl/nederland/ned...t-karrenvrachten-vaccins-in-vriezer~b4b4c116/

Ik denk dat we wel mogen stellen dat het echt prutswerk is.
Echt niet te geloven dit weer. Ik snap heel goed dat dit de eerste pandemie is en dat ze nog lang niet alles weten en dat ze handelen op adviezen van deskundigen, maar keer op keer blijkt dat ze er fors naast zitten met de besluiten.

Rutte had het er gisteren al over dat er een evaluatie zal komen naar het hele gebeuren. Ik schat zo in dat dat de val van het volgende kabinet Rutte gaat worden...
 
F

forumlid 1447

Gast
Echt niet te geloven dit weer. Ik snap heel goed dat dit de eerste pandemie is en dat ze nog lang niet alles weten en dat ze handelen op adviezen van deskundigen, maar keer op keer blijkt dat ze er fors naast zitten met de besluiten.
Rutte had het er gisteren al over dat er een evaluatie zal komen naar het hele gebeuren. Ik schat zo in dat dat de val van het volgende kabinet Rutte gaat worden...

Dan wens ik Nederland veel succes, want voor begin April ,is er geen Rutte 4,
en dan kunnen ze alle problemen lekker op "Geen volwaardige regering" schuiven.
Voor eind 2021 dan ook niet iedereen, (die wil) ingeënt?
Zelfs in België hebben ze het op het moment beter georganiseerd.
Zo lang men op tijd vaccins levert, blijven ze op schema, en dat met zoveel "zelfstandige" gewesten.
Ze kunnen hier in BE zelfs rond de zomer alles afgerond gebben.
Nu ze van Europa groen licht hebben, om niet essentiële rijzen te verbieden, kan het snel gaan.
Overigens heeft Europa een jaar gedaan , om ruimte te geven, zodat men kan beginnen met vakanties te verbieden (niet essentieel).
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Zou fijn zijn als er een Sneltest immuniteit bestaat. Zo kun je mensen die al op de natuurlijke manier immuun zijn, overslaan en diegene die niet of onvoldoende immuun zijn vaccineren als men dat wilt.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Boris Johnson zegt zojuist op Corona-persconferentie dat de in Groot-Brittannië ontdekte variant van het virus na uitgebreider onderzoek toch dodelijker lijkt te zijn dan het ‘oude’ virus.

EsWkBx2XYAI_VHQ
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Zou fijn zijn als er een Sneltest immuniteit bestaat. Zo kun je mensen die al op de natuurlijke manier immuun zijn, overslaan en diegene die niet of onvoldoende immuun zijn vaccineren als men dat wilt.
Er wordt wel over nagedacht om mensen die Corona al gehad hebben, als laatste te vaccineren.

Zou het een goed idee zijn om mensen die al corona hebben gehad als laatst te laten vaccineren? Zo zouden er vaccins vrij kunnen komen voor mensen die er harder een nodig hebben. Mensen die besmet zijn geweest hebben antistoffen in hun lichaam en zijn daardoor een periode beschermd. Die groep is groter dan gedacht, blijkt uit cijfers van bloedbank Sanquin.
https://www.rtlnieuws.nl/editienl/laatste-videos-editienl/video/5210319/corona-gehad-dan-geen-prik
 
F

forumlid 1447

Gast
Link over Nederlanders die niet naar Nederland konden, wegens nieuwe regels.
Groep Nederlanders vast op Canarische Eilanden: ‘Passagiers in de kou laten staan’ | Buitenland | AD.nl

Ik vind dit een gevalletje :3Eigen schuld, val je een bult".
Iedereen wordt, al maanden, ontraden op vakantie te gaan, deze mensen hadden daar schijt aan.
Eigenbelang was groter dan verantwoordelijk gedrag.
Want zij gingen toch op vakantie, met open horeca, terassen zonder mondmasker,
feestjes zonder restrictie.
En nu ineens klagen ,dat omdat de veiligheid wordt opgevoerd, dat ze niet mee mogen.
Een test, en 2 dagen later naar huis, waar klagen ze over.
Het probleem is als ze wel mee gemogen hadden, dat men ze niet kon terugsturen.
Wat mij betreft daar laten, tot alles opgelost is, en niet laten reizen zonder vaccinatie.
quarantaine betalen door reisbureau die ook overal lak aan hebben.
Asociaal gedrag , mag geen vrijgeleide krijgen.
(ps reizigers wegens hun werk , mogen van mij meteen naar huis komen)
Klagen omdat je zelf vind dat je op vakantie mag, terwijl het streng wordt afgeraden, is voor mij onacceptabel.
Dit soort mensen, heeft steeds de cijfers weer doen stijgen.
Ben ik nu slecht of niet?
 

Alberto

Senior Prepper
Zelfs in België hebben ze het op het moment beter georganiseerd.
Zo lang men op tijd vaccins levert, blijven ze op schema, en dat met zoveel "zelfstandige" gewesten.
Ze kunnen hier in BE zelfs rond de zomer alles afgerond gebben.

Lang geleden dat ik nog zo gelachen heb ;)
Er is hier in BE helemaal niks beter georganiseerd. En de fabel dat we voor de zomer alles afgerond hebben kan je ook vergeten.
We zijn 3 weken aan het vaccineren en er is zijn welgeteld 2% gevaccineerd. Om aan hun magische 70% gevaccineerden te komen hebben we dus, aan dit tempo, nog 26 maanden nodig ... Op voorwaarde dat de aanlevering constant blijft. Ook daar wringt al een schoen, want de producenten kunnen de beloofde aantallen niet aanleveren.
Met andere woorden heeft de regering zich dus naar het goeie nieuws gerekend met onrealistische cijfers.

Dan spreken we nog niet over het feit dat de nieuwe Afrikaanse variant besmettelijker en immuun zou zijn tegen het vaccin. Dat wil dus zeggen dat het virus ons alweer een serieus stapje voor is en we opnieuw kunnen beginnen.

Vrijdag kwam de Belgische regering dan nog met de uitspraak dat kappers perspectief krijgen om op 13 februari de deuren te openen, op voorwaarde dat de cijfers goed zijn. Laten diezelfde cijfers nu net sinds vrijdag op alle vlakken weer de hoogte in te gaan.
Die contactberoepen gaan helemaal niet open gaan op 13 februari ...

Ook het goochelen met cijfers begint stilaan belachelijk te worden.
1e versie, okt 2020: Aantal nieuwe besmettingen per dag moeten gedurende drie weken onder de 50 liggen om te versoepelen;
2e versie, dec 2020: Aantal nieuwe besmettingen per dag moeten gedurende drie weken onder de 800 liggen om te versoepelen;
3e versie, jan 2021: Aantal nieuwe besmettingen per dag moeten gedurende drie weken onder de 2000 liggen om te versoepelen;

België is en blijft de slechtste leerling van de klas. De gemiddelden die men nu gebruikt verdoezelen simpelweg de harde realiteit.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Ben ik nu slecht of niet?

ik geef je in elk geval gelijk. Gevalletje "wie zijn billen heeft gebrand...."
Zonde van het papier en de brandbreedte die verloren gaat door dit soort zeurverhalen.

Vind ik ook van die zielige pensionado's die nu even niet terug kunnen vanwege die "onmogelijke eisen" van de nederlandse overheid.
Geld van de nederlanse belastingbetaler (aow=belastinggeld) opmaken in het buitenland en dan nog praatjes ook. Lazer ajb op denk ik dan.
 
F

forumlid 1447

Gast
Lang geleden dat ik nog zo gelachen heb ;)
Er is hier in BE helemaal niks beter georganiseerd. En de fabel dat we voor de zomer alles afgerond hebben kan je ook vergeten.
We zijn 3 weken aan het vaccineren en er is zijn welgeteld 2% gevaccineerd. Om aan hun magische 70% gevaccineerden te komen hebben we dus, aan dit tempo, nog 26 maanden nodig ... Op voorwaarde dat de aanlevering constant blijft. Ook daar wringt al een schoen, want de producenten kunnen de beloofde aantallen niet aanleveren.
Met andere woorden heeft de regering zich dus naar het goeie nieuws gerekend met onrealistische cijfers.

Dan spreken we nog niet over het feit dat de nieuwe Afrikaanse variant besmettelijker en immuun zou zijn tegen het vaccin. Dat wil dus zeggen dat het virus ons alweer een serieus stapje voor is en we opnieuw kunnen beginnen.

Vrijdag kwam de Belgische regering dan nog met de uitspraak dat kappers perspectief krijgen om op 13 februari de deuren te openen, op voorwaarde dat de cijfers goed zijn. Laten diezelfde cijfers nu net sinds vrijdag op alle vlakken weer de hoogte in te gaan.
Die contactberoepen gaan helemaal niet open gaan op 13 februari ...

Ook het goochelen met cijfers begint stilaan belachelijk te worden.
1e versie, okt 2020: Aantal nieuwe besmettingen per dag moeten gedurende drie weken onder de 50 liggen om te versoepelen;
2e versie, dec 2020: Aantal nieuwe besmettingen per dag moeten gedurende drie weken onder de 800 liggen om te versoepelen;
3e versie, jan 2021: Aantal nieuwe besmettingen per dag moeten gedurende drie weken onder de 2000 liggen om te versoepelen;

België is en blijft de slechtste leerling van de klas. De gemiddelden die men nu gebruikt verdoezelen simpelweg de harde realiteit.

Slechtste leerling of meest eerlijke?
Oversterfte en coronasterfte komen redelijk overeen.
Belgen mogen best eens trots zijn op hun land.
En ja Belgen,
Geen Vlamingen, Walen etc. je bent Belg.
En niet leveren vaccins , dat ligt niet aan regering, heel Europa kent dat probleem.
Oh nee, Nederland heeft er nog genoeg in de vriezer liggen.
En cijfers versoepelen komt van virologen en/of Europa.
Kappers hebben perspectief nodig en 13 Feb. is haalbaar , als iedereen zijn egoïsme laat varen,
en zich aan de regels gaat houden.
Maar daar zit het probleem, iedereen vindt zich belangrijker dan een ander, terwijl we allemaal een nummer zijn.
Kijk naar die zotten in Eindhoven en Amsterdam.
Een veldslag leveren, tegen de avondklok.
Volgens mij zijn het gewoon dezelfde ruziezoekers van alle dag,
bij de voetbal kunnen we niet vechten, dus doen we het ergens anders.
Schieten met scherp, opsluiten en nooit meer loslaten.
Als ik bij zo een gelegenheid één van mijn kinderen zie, breng ik die persoonlijk naar de politie.
En als het mogelijk is , onterven, crapul moet je hard aanpakken.
 

Ray

SHTF Expert
Lekkere puinhoop vandaag met die 'demonstraties'.

NOS camera man met een bijtende vloeistof in zijn gezicht gespoten, GGD testlocatie en auto's in brand gestoken, stenen, golfballen en fietsen vliegen door de lucht, winkels geplunderd en dat wordt dan 'koffiedrinken' genoemd. Dat zal wel een nieuw synoniem worden voor rellen en vernielen. Van mij mogen ze de flitsgranaten en rubber kogels van stal halen, dit heeft helemaal niets meer met demonstreren te maken.
 

Alberto

Senior Prepper
En niet leveren vaccins , dat ligt niet aan regering, heel Europa kent dat probleem.

Daar heb je gelijk, ik zeg ook niet dat regeringen de leveringen in de hand heeft. Ik zeg wel dat regeringen zich te snel positief rekenen. Ze rekenen tig vaccins aan x aantal dagen = zoveel gevaccineerd. Ze houden onvoldoende rekening met dingen die kunnen mislopen zoals vertraagde/geen levering.
 
Bovenaan