• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het grote covid-19 topic

Ray

SHTF Expert
Idd geldt dat als iemand positief test, wordt opgenomen in het ziekenhuis en vervolgens niet hersteld en dood gaat, dit aan covid wordt toegeschreven. Lijkt mij terecht.

Het beeld is nu duidelijker dan in het begin van de pandemie, toen er heel hoge sterfte was in de verpleeghuizen. Ook daar geldt: positieve test, daarna longontsteking en overlijden, is covid sterfte. Ik denk echter dat de aantallen eerder te laag zijn ingeschat, dan te hoog. Dit zag je terug in de CBS oversterfte cijfers.

Die oversterfte cijfers van het CBS zijn wel een helikopterview waarbij niet gekeken wordt naar positieve testen en oorzaken, dus daarover kun je idd redeneren of dat allemaal wel door covid kwam. Aangezien door de maatregelen griep-, en verkoudheidsvirussen, die ieder jaar hun tol eisen bij hoog bejaarden, geen kans kregen door de maatregelen, lijkt het mij zeer aannemelijk dat het hier ook om covid sterfte ging.
 

petroman

SHTF Expert
Jullie denken niet verschillend maar iemand accepteert de andere uitleg niet.
Als @Ray een duidelijke uitleg geeft dan wil jij dat niet geloven en zoek je naar bevestiging van jouw idee. Althans zo komt het op mij over.
 

PBear

Mankinds only hope
Ik heb wat moeite met de afweging die gemaakt is om met het Astra-Zeneca vaccin te stoppen: Er is in NL 1 dode geconstateerd die heel misschien is gestorven aan bijweking van het vaccin. Maar hoeveel doden zullen er vallen omdat men niet tijdig met een beschikbaar vaccin is ingeënt?
 

Candyman

Diehard Prepper
Jullie denken niet verschillend maar iemand accepteert de andere uitleg niet.
Als @Ray een duidelijke uitleg geeft dan wil jij dat niet geloven en zoek je naar bevestiging van jouw idee. Althans zo komt het op mij over.

Ik accepteer zijn uitleg wel maar ik ben het er alleen niet mee eens.
En dan kan ik wel mijn uitleg gaan geven maar dan krijgen we alleen maar een discussie die nergens eindigt.

Dus het is meer agree to disagree.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
Jullie denken niet verschillend maar iemand accepteert de andere uitleg niet.
Als @Ray een duidelijke uitleg geeft dan wil jij dat niet geloven en zoek je naar bevestiging van jouw idee. Althans zo komt het op mij over.
Ik denk dat Candyman meer dan bij machte is mijn zienswijze te lezen, dus ik denk dat jij niet snapt dat mensen prima van mening kunnen verschillen.
 

Ray

SHTF Expert
Ik heb wat moeite met de afweging die gemaakt is om met het Astra-Zeneca vaccin te stoppen: Er is in NL 1 dode geconstateerd die heel misschien is gestorven aan bijweking van het vaccin. Maar hoeveel doden zullen er vallen omdat men niet tijdig met een beschikbaar vaccin is ingeënt?
Ik denk dat het zo langzamerhand wel tijd is om AstraZeneca onder de loep te leggen en eens goed na te pluizen wat hier speelt. Zolang dat niet duidelijk is, lijkt het mij wijs vaccinaties met dit vacin te stoppen. Ook speelt mee dat het vertrouwen er moet zijn voor een vaccin. Die brokkelt razendsnel af, want iedereen kan alleen maar experts vertrouwen, nagenoeg niemand heeft genoeg kennis in huis het zelf te beoordelen.
 

martin

Mankinds only hope
- Ouderen organisatie vraagt waarom er nog wel 60 plussers geprikt worden met AstraZeneca

Dat zal ermee te maken hebben dat een trombose in 98% van de gevallen een trigger nodig heeft om te ontstaan.
Stel iemand heeft een auto-immuunziekte en heeft kans op trombose maar heeft geen idee dat hij/zij een auto-immuunziekte heeft zal dus pas een trombose krijgen na die trigger. En die trigger kan bestaan uit bijvoorbeeld een langdurige vliegtuigreis, of het gebruik van de anticonceptiepil.
Er zijn 5 trombosegevallen per 10.000 pilgebruikers!
Dat zijn er dus 500 per miljoen !
1 op de 150.000 gebruikers komt te overlijden.

Een vaccin is ook een trigger.
Maar de kans dat je als 60 jarige nog niet op een ander moment een trigger zou hebben gehad is zoveel kleiner dan mensen tussen de 20 en 40.
(sorry voor het ontbreken van de links naar bronnen, ben even te lui om ze erbij te zoeken maar deze gegevens zijn heel makkelijk te vinden)
 

phtvs

Sysop
Admin
Vooralsnog zegt de EMA dat de voordelen van wel vaccineren groter zijn dan de risico's van niet vaccineren. In het totaal plaatje klopt dat natuurlijk. Maar je zal maar net de pech hebben dat voor jou het risico toch groter bleek te zijn. Dus vanuit de overheid gezien, moet je doorgaan met vaccineren als je daarmee de lockdown sneller kunt loslaten. Iedere patiënt die helaas zal overlijden door een vaccinatie is 'collateral damage'.
 

Henk88

Diehard Prepper
Ik denk dat het zo langzamerhand wel tijd is om AstraZeneca onder de loep te leggen en eens goed na te pluizen wat hier speelt. Zolang dat niet duidelijk is, lijkt het mij wijs vaccinaties met dit vacin te stoppen. Ook speelt mee dat het vertrouwen er moet zijn voor een vaccin. Die brokkelt razendsnel af, want iedereen kan alleen maar experts vertrouwen, nagenoeg niemand heeft genoeg kennis in huis het zelf te beoordelen.
Ik vind het persoonlijk onbegrijpelijk dat ze stoppen met vaccineren. Ten eerste is vaccineren niet verplicht, dus als mensen AstraZeneca niet willen prima. Maar er zijn vast zat mensen die het risico wel willen nemen.

Daarnaast denk ik dat het aantal gevallen van Trombose op de miljoenen vaccinaties wereldwijd dusdanig laag is dat het risico acceptabel is. Zelfs als er een (kleine) kans is dat AstraZeneca ernstige Trombose veroorzaakt accepteer je feitelijk 100 coronadoden en 50 faillissementen van ondernemers om 1 Trombose dode te voorkomen. (Fictieve cijfers, maar alsnog vermoed ik dat het absoluut niet in verhouding staat).
 

Ray

SHTF Expert
Het is idd een risico dat als je niet vaccineert er meer mensen overlijden, ook juist aan trombose omdat dit nu eenmaal een risico is van covid krijgen. Stoppen met AstraZeneca zal voor meer doden zorgen dan doorgaan, maar het blijft gevoelsmatig niet lekker, dat AstraZeneca. Daarom schreef ik eerder al dat ik hem niet zou weigeren vanwege het trombose verhaal. Goede kans dat ik met een ander vaccin zal worden ingeent, t.z.t. dus ik heb nog alle tijd om af te wachten wat men verder nog te weten komt.
 

phtvs

Sysop
Admin
EMA-bestuurder: verband tussen vaccin AstraZeneca en trombose
Er bestaat inderdaad een verband tussen het coronavaccin van AstraZeneca en de zeldzame combinatie van bloedstolsels (trombose) en een laag aantal bloedplaatjes (trombocytopenie) die enkele tientallen mensen na vaccinatie hebben opgelopen. Maar de voordelen van het vaccin zijn nog altijd groter dan de risico’s, zegt Marco Cavaleri, hoofd vaccinatiestrategie van het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA), dinsdag in Italiaanse media.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/147...erband-tussen-vaccin-astra-zeneca-en-trombose
 

PBear

Mankinds only hope
Ik zou er zelf voor kiezen toch met het Astra-Zenica vaccin geprikt te worden. De risico's die een besmetting met Covid-19 met zich mer brengen, lijken mij een stuk groter dan het risico op ernstige bijwerkingen.
Maar ik zou zeggen, in plaats van het vaccinatieprogramma voor AZ stil te leggen, laat ieder die opgeroepen kan worden voor een prik, zelf beslissen of die het risico aanvaardbaar vindt. Het stilleggen zal zeker meer coronadoden opleveren.
 

phtvs

Sysop
Admin
Ik zou er zelf voor kiezen toch met het Astra-Zenica vaccin geprikt te worden. De risico's die een besmetting met Covid-19 met zich mer brengen, lijken mij een stuk groter dan het risico op ernstige bijwerkingen.
Maar ik zou zeggen, in plaats van het vaccinatieprogramma voor AZ stil te leggen, laat ieder die opgeroepen kan worden voor een prik, zelf beslissen of die het risico aanvaardbaar vindt. Het stilleggen zal zeker meer coronadoden opleveren.
Als ze zouden besluiten om geen risico te nemen en een ander vaccin te gaan gebruiken, is er niets aan de hand. Het kan iets langer duren voor er voldoende vaccins zijn, maar leveringsproblemen zijn sowieso al een probleem met AstraZeneca. Het vaccineren met de andere vaccins gaat overigens wel gewoon door. Het is dus niet zo dat alles stil ligt zoals sommige media suggereren.
 

PBear

Mankinds only hope
Als ze zouden besluiten om geen risico te nemen en een ander vaccin te gaan gebruiken, is er niets aan de hand. Het kan iets langer duren voor er voldoende vaccins zijn, maar leveringsproblemen zijn sowieso al een probleem met AstraZeneca. Het vaccineren met de andere vaccins gaat overigens wel gewoon door. Het is dus niet zo dat alles stil ligt zoals sommige media suggereren.
Het probleem zit 'm juist in het "iets langer duren". Tijdens het wachten op voldoende vaccins worden er meer mensen besmet, wat voor een klein percentage dodelijke gevolgen heeft. En dat percentage is aanzienlijk groter, dan het percentage dat sterft aan de bijwerkingen die Astra-Zenica of andere vaccins tot dusver mogelijkerwijs hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: will

Ray

SHTF Expert
Definitieve sterftecijfers 2020 CBS bekend, 20.030
17,357 met vastgestelde covid, 2673 met vermoedelijk covid.
In de griepgolf van 2015 en 2018 waren het er 5400 respectievelijk 2500. Nog een verschil met de griepgolven waarbij geen oversterfte was onder de 65 jaar, bij covid was er vorig jaar onder de 65 4% extra sterfte.
Het verschil tussen de cijfers van het CBS en het RIVM heeft meerdere mogelijke oorzaken, stelt het statistiekbureau. Zo kunnen er overledenen zijn bij wie de arts op basis van het klinisch beeld covid-19 als doodsoorzaak heeft vastgesteld, zonder dat dit met een laboratoriumtest is vastgesteld. Ook zijn er overledenen bij wie covid-19 is vastgesteld, zonder dat dit is gemeld bij de GGD. Daardoor ontbreken deze in de cijfers van het RIVM.
Bron: https://nos.nl/artikel/2375697-cbs-afgelopen-jaar-ruim-20-000-coronadoden.html

Onderzoek onder 34.000 patiënten dossiers geeft aan dat 1 op de 3 patiënten een half jaar na de infectie nog mentale klachten heeftl.
Volgens de onderzoekers is de kans op mentale schade door covid-19 aanzienlijk groter dan bij andere luchtweginfecties. Ze bestudeerden 230.000 patiëntendossiers. Bij 34 procent was er na een half jaar nog sprake van geestelijke aandoeningen als angststoornissen en stemmingswisselingen.
Bron: Liveblog NOS https://nos.nl/liveblog/2375699-rod...locatie-energiegebruik-lager-door-corona.html

Publicatie van het onderzoek in The Lancet: https://www.thelancet.com/journals/lanpsy/article/PIIS2215-0366(21)00084-5/fulltext

Ik denk nog steeds dat we de lange termijn gevolgen van covid onderschatten. Naast de reeds bekende 1 op 10 die langdurige (langer dan half jaar) fysieke klachten houdt, nu dus langdurige mentale klachten. Het is afwachten of dit chronisch gaat worden. Dat is niet te hopen voor deze mensen zelf en de voortvloeiende kosten voor de maatschappij. De extra gezondheidszorg en verminderd arbeidsvermogen.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is al twee weken stil in dit topic maar ondertussen worden de eindsprints in gezet.

Er zijn nu zo'n 5 miljoen mensen ingeent en de komende 1 a 2 maanden zouden we echt masaal geprikt kunnen worden.
Het virus geeft nog even flink gas bij met dagelijks rond of ruim boven de 9000 besmettingen, de ic's naderen hun maximale capaciteit.
Terwijl dit gaande is neemt de samenleving alvast een voorschot op wat gaat komen en doet alsof alles onder controle is.

Ik vraag me serieus af of het allemaal net niet wat te vroeg is. Met een beetje pech komen we toch nog in een diepzwart scenario terecht waarbij de zorg kopje onder gaat en er op de valreep nog duizenden dood gaan. Alle kosten en moeite van de afgelopen 14 maanden zijn misschien wel voor niets geweest.

Het zou me niet verbazen als we nog een decenium lang met corona-achtige virussen geconfronteerd worden. In het gunstigste geval hebben we dan een jaarlijkse enting nodig zoals met de griepprik.
Deze ronde heeft ons misschien wel 100 miljard gekost en dat moet nog terug betaald worden. In een volgende pandemie kunnen we het ons niet meer veroorloven om de economie kunstmatig op gang te houden.

En als de mentaliteit van het nederlandse volk niet verandert dan gaat de boel vreselijk in de soep lopen. Want dat is een ding wat ik zeker geleerd heb: de meute is nog veel dommer en veel hufteriger dan ik had gedacht.
Incasseringsvermogen, discipline en vermogen tot aanpassen vind ik beneden het nulpunt. We zijn een land van piepende en zeurende mensen. Niet naar de kroeg kunnen en om 9 uur thuis moeten zijn levert een jammerend "mijn leven wordt me ontnomen" op. (als dat echt zo is dan had je volgens mij al geen echt leven)
Mensen die in quarantaine zouden moeten of zelfs mensen die besmet zijn trekken zich vaak geen ene moer aan van de regels op dit vlak. Asociaal en onverantwoordelijk.
Het gedrag van religieus nederland vind ik bij de beesten af. Nu heb ik al helemaal niks (meer) met religie en nog minder met de gelovigen zelf, maar artikel 6 van de grondwet kan mij niet snel genoeg aangepast worden. Het moet snel uit zijn met die sabotage op religieuze grondslag.

Kortom ik ben zeker niet positiever geworden over wat er gaat gebeuren bij een echte SHTF. Tijd om te bezinnen op de preps; wat was er goed, en wat ging er minder goed of fout.
 

Candyman

Diehard Prepper
Ik ga er vanuit dat de corona vaccinatie jaarlijks herhaald moet worden.
Dat heeft Hugo ook al laten doorschemeren.
Wat mij tegenstaat is dat nu duidelijk is geworden dat de overheid al meerdere malen was gewaarschuwd dat de zorg geen incidenten aan kan wegens alle bezuinigingen.
En nu bij een SHTF hebben ze nog geen intentie om de zorg uit te breiden.
 

drent

Diehard Prepper
Het is al twee weken stil in dit topic maar ondertussen worden de eindsprints in gezet.

Er zijn nu zo'n 5 miljoen mensen ingeent en de komende 1 a 2 maanden zouden we echt masaal geprikt kunnen worden.
Het virus geeft nog even flink gas bij met dagelijks rond of ruim boven de 9000 besmettingen, de ic's naderen hun maximale capaciteit.
Terijl dit gaande is neemt de samenleving alvast een voorschot op wat gaat komen en doet alsof alles onder controle is.

Ik vraag me serieus af of het allemaal net niet wat te vroeg is. Met een beetje pech komen toch nog in een diepzwart scenario terecht waarbij de zorg kopje onder gaat en er op de valreep nog duizenden dood gaan. Alle kosten en moeite van de afgelopen 14 maanden zijn misschien wel voor niets geweest.

Het zou me niet verbazen als we nog een decenium lang met corona-achtige virussen geconfronteerd worden. In het gunstigste geval hebben we dan een jaarlijkse enting nodig zoals met de griepprik.
Deze ronde heeft ons misschien wel 100 miljard gekost en dat moet nog terug betaald worden. In een volgende pandemie kunnen we het ons niet meer veroorloven om de economie kunstmatig op gang te houden.

En als de mentaliteit van het nederlandse volk niet verandert dan gaat de boel vreselijk in de soep lopen. Want dat is een ding wat ik zeker geleerd heb: de meute is nog veel dommer en veel hufteriger dan ik had gedacht.
Incasseringsvermogen, discipline en vermogen tot aanpassen vind ik beneden het nulpunt. We zijn een land van piepende en zeurende mensen. Niet naar de kroeg kunnen en om 9 uur thuis moeten zijn levert een jammerend "mijn leven wordt me ontnomen" op. (als dat echt zo is dan had je volgens mij al geen echt leven)
Mensen die in quarantaine zouden moeten of zelfs mensen die besmet zijn trekken zich vaak geen ene moer aan van de regels op dit vlak. Asociaal en onverantwoordelijk.
Het gedrag van religieus nederland vind ik bij de beesten af. Nu heb ik al helemaal niks (meer) met religie en nog minder met de gelovigen zelf, maar artikel 6 van de grondwet kan mij niet snel genoeg aangepast worden. Het moet snel uit zijn met die sabotage op religieuze grondslag.

Kortom ik ben zeker niet positiever geworden over wat er gaat gebeuren bij een echte SHTF. Tijd om te bezinnen op de preps; wat was er goed, en wat ging er minder goed of fout.
Overheid heeft qua communicatie grote fouten gemaakt en doet dat nog steeds.

Geloof dat zonder juridische consequenties op het 8 uur journaal kan stellen dat de bijbel leidend is (aka boven de grondwet staat), hoort in een seculier land onmogelijk te zijn, maar kennelijk wil niemand zich branden aan die hete aardappel. (idem voor die van reli partijen in de politiek, waarbij het partijprogramma zakt bij toetsing aan de grondwet, maar wel op de kieslijst komt). Overheid is corrupt en geen volksvertegenwoordiging, beide zijn ernstig en lastig op te lossen, zeker midden in een crisis.

Goed voor je zelf kunnen zorgen is onder alle omstandigheden aan te bevelen, maar nu inderdaad dubbel.

Ik ga er vanuit dat de corona vaccinatie jaarlijks herhaald moet worden.
Dat heeft Hugo ook al laten doorschemeren.
Wat mij tegenstaat is dat nu duidelijk is geworden dat de overheid al meerdere malen was gewaarschuwd dat de zorg geen incidenten aan kan wegens alle bezuinigingen.
En nu bij een SHTF hebben ze nog geen intentie om de zorg uit te breiden.
Opleiding kost 3 jaar, dus op dit moment heeft dat weinig nut.
 

Candyman

Diehard Prepper
Overheid heeft qua communicatie grote fouten gemaakt en doet dat nog steeds.

Geloof dat zonder juridische consequenties op het 8 uur journaal kan stellen dat de bijbel leidend is (aka boven de grondwet staat), hoort in een seculier land onmogelijk te zijn, maar kennelijk wil niemand zich branden aan die hete aardappel. (idem voor die van reli partijen in de politiek, waarbij het partijprogramma zakt bij toetsing aan de grondwet, maar wel op de kieslijst komt). Overheid is corrupt en geen volksvertegenwoordiging, beide zijn ernstig en lastig op te lossen, zeker midden in een crisis.

Goed voor je zelf kunnen zorgen is onder alle omstandigheden aan te bevelen, maar nu inderdaad dubbel.


Opleiding kost 3 jaar, dus op dit moment heeft dat weinig nut.

Er zijn erg veel mensen met ervaring in de zorg die zich aangemeld hebben maar daar is amper gebruik van gemaakt.
Je hoeft niet perse alles te kunnen om een helpende hand te bieden.
Al kun je maar een oogje in het zeil houden of administratieve taken doen.
Maar ze hebben er geen gebruik van gemaakt.
https://nos.nl/artikel/2363811-duizenden-mensen-willen-helpen-in-de-zorg-maar-worden-geweigerd.html
 
Bovenaan