• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Windows bestanden op ext. harde schijf naar Mac omzetten.

Erny

Last (wo)man standing
Een vriendin vroeg mijn hulp voor het overzetten van haar bestanden.
Die staan nu op een externe harde schijf (had ze op mijn aanraden als als backup gekocht) en die wil ze nu op haar nieuwe Mac laptop zetten.
De bestanden komen van haar Windows laptopje die ook nog in werkende staat is (mocht dat nodig zijn).

Nou was ze zelf ook wat bezig geweest (hele erge non nerd) en noemde dat ze de externe schijf had geprobeerd te formatteren (met de bestanden er dus nog op), maar dat proces werd afgebroken. Ik hoor nog van haar of de bestanden nog intact zijn. Maar anders staan ze ook nog op die Windows laptop.

Nu had ik zelf ook wat opgezocht en vond bijvoorbeeld dit:
https://www.personalcomputercare.nl/computervragen/tips/windows-bestanden-naar-uw-mac-overzetten.htm
Mijn vraag: kan die externe schijf ook als USB gezien worden en geformateerd worden naar dat genoemde formaat (FAT32 of exFAT)?
En het lijkt me dat de schijf daar voor dan dus leeg moet zijn? Of kan dat met behoud van de bestanden?

Of heeft Mac gewoon zelf een converteerprogramma om de bestanden te importeren?
Las ook iets over de Windows migratie assistent maar weet niet of ze dat nodig heeft gezien het alleen om die bestanden lijkt te gaan.

Ik ga er vanavond heen om te kijken of ik iets voor haar kan betekenen (voor haar ben ík al een nerd... :lol: ) dus als er iemand is die voor die tijd goed advies heeft, dan graag. :)

@Jasje @martin @AWOL @Ray en anderen.
 

martin

Mankinds only hope
dus als er iemand is die voor die tijd goed advies heeft, dan graag.

Een mac zou sowieso het formaat Exfat moeten kunnen lezen. Dus stel dat de schijf als exfat is geformatteerd dan is dat ok
Het is goed mogelijk dat NTFS en FAT32 ook gelezen kunnen worden maar dat weet ik niet zeker, exfat is 100% zeker ok en is van belang indien je grote bestanden wil gaan overzetten want fat32 kan maar tot 4GB per bestand

Stel dat ze de schijf heeft geformatteerd met de bestanden er op dan kan je beter opnieuw beginnen want het is een flinke klus om die bestanden terug te halen.

Stel dat je daar naartoe gaat en er is zowel die Mac als de Windows laptop aanwezig dan zou ik de volgende stappen uitvoeren.
(let wel, zodra je die USB schijf gaat formatteren dan zijn alle bestanden die er op staan verdwenen)

- plaats de USB schijf in de windows laptop
- formatteer deze schijf als Exfat door op de eigenschappen van de schijf te klikken en dan kiezen voor formatteren en dan krijg je dit te zien en kies dus voor Exfat
upload_2021-4-14_14-17-2.png
En klik je op starten (JE BENT DAN ALLE DATA VAN DIE SCHIJF AAN HET WISSEN, DUS 2 KEER KIJKEN OF JE DE JUISTE SCHIJF HEBT GESELECTEERD)
- copier om te beginnen 2 testbestanden naar die schijf
- ontkoppel de USB schijf en plaatst hem op de MAC
- Indien je deze bestanden kan benaderen en kopiëren sluit je de schijf terug aan op de windows laptop en die je pas de totale selectie.
 

Erny

Last (wo)man standing
Stel dat ze de schijf heeft geformatteerd met de bestanden er op dan kan je beter opnieuw beginnen want het is een flinke klus om die bestanden terug te halen......
......(let wel, zodra je die USB schijf gaat formatteren dan zijn alle bestanden die er op staan verdwenen)
Inderdaad, daarom viel er ook een lange stilte tijdens ons telefoongesprek toen ik van haar formatteeractie hoorde. Was dus ook bang dat ze nu al haar bestanden kwijt zou zijn. Gelukkig heeft ze die dus ook nog op die Windowslaptop staan. Pffff... opluchting.

Vraag 1:
Volgens mij heeft ze zo'n soort HD gekocht:
https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_seagate-one-touch-hdd-1-tb-rood-1675534.html
Begrijp ik het dan goed: Dit is dan dus een USB schijf? En dus kan deze naar het exFAT formaat kunnen worden geformatteerd? (waarbij de bestanden die erop staan dus verloren zullen gaan).

Vraag 2:
Nog wat verduidelijking nodig (om misverstanden te voorkomen vanavond): als jij het hebt over:
plaats de USB schijf in de windows laptop
bedoel je dan dat de externe harde schijf met kabel met de laptop verbonden moet worden? Want ik lees het woord "plaats" alsof ik een schijfje in de laptop moet leggen. ;)

En ik denk inderdaad ook dat opnieuw beginnen het slimst is. :cool:
(Ik neem mij Ext.HD ook wel ff mee als extra heen en weer schuif ruimte.)

(p.s. ik kan gewoon over straat vanavond (>22..00 u) gezien ze op loopafstand woont en ik mijn hondje mee heb. Mochten er mensen zijn die zich dit afvragen. ;))
 

martin

Mankinds only hope
Begrijp ik het dan goed: Dit is dan dus een USB schijf? En dus kan deze naar het exFAT formaat kunnen worden geformatteerd? (waarbij de bestanden die erop staan dus verloren zullen gaan).

Dat is juist
stel dat hij al in exfat is geformateerd dan kan je die stap overslaan (eigenschappen schijf selecteren en je ziet het type)

bedoel je dan dat de externe harde schijf met kabel met de laptop verbonden moet worden? Want ik lees het woord "plaats" alsof ik een schijfje in de laptop moet leggen.

Er is 1 USB kabel die zowel de aansluiting, als de stroom zal regelen, dus het is meer " sluit aan" dan " plaats"

Zolang je de originele bestanden laatst staan op de Windows laptop kan er niks mis gaan.
Succes.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Erny

Last (wo)man standing
Denk dat dit helemaal moet gaan lukken, mits er natuurlijk weer geen rare dingen opduiken (wat bij mij vaak het geval is). :cool:
Bedankt voor de info. @martin
 

Ray

SHTF Expert
Uit dit verhaal volgt meteen een belangrijke tip voor mensen die hun externe harde schijf bestanden op meerdere platformen (Linux, Windows, Apple) willen benaderen. Formatteer je externe schijf als exFAT, dat bestandssysteem is benaderbaar door alle type computers en ook bv. door je Smart TV, mediabox, etc.
 

Erny

Last (wo)man standing
En dat hebben wij dus ook gedaan want de schijf had het verkeerde formaat. Eerst voor het snelle formatteren gekozen. zoeffff dat ging wel heel snel.
Vervolgens twee foto's op de schijf gezet en getest op de Mac, die ze succesvol kon openen.
Toen weer naar de Windowslaptop geprobeerd om die twee foto's te verwijderen. De enige keuze die ik daarvoor had was "vernietigen met AVG". En daar was ie wel heel lang mee bezig dus heb dat proces afgebroken via taakbeheer.
Dan die twee foto's maar laten staan en de rest van de bestanden naar de schijf kopieren.
En toen: mocht dat dus niet meer. :confused: Schrijfbeveiliging stond aan? Huh... waarom nu opeens?
Verdorie.
Misschien nog een x formatteren? Nu de langzame versie. En die was wel heel langzaam. Denk dat ie nu nog bezig is.:lol:

Dus waarschijnlijk wordt de volgende vraag aan @martin :
"Hoe de schrijfbeveiliging op te heffen."

Zocht al wat op t net maar dat klonk donders ingewikkeld, vooral na al die wijntjes die we hadden genuttigd. :fluit:
 

martin

Mankinds only hope
"Hoe de schrijfbeveiliging op te heffen."

Fat en EXfat heeft geen bestandsbeveiliging.
NTFS heeft wel bestandsbeveiliging.
Dus eigenlijk zou dit geen probleem mogen zijn.
Er zijn wel schijven die een soort van encryptie gebruiken zodat je niet zomaar bestanden kunt benaderen, maar dat is weer iets anders

Snelformat zou eigenlijk altijd voldoende moeten zijn. Een volledige format was vroeger wel noodzakelijk maar zou eigenlijk geen voordeel mogen hebben
Er is 1 voordeel en dat is dat als je langzaam formatteer en hij is na 3 uur klaar en hij zegt dat het goed is verlopen, dan weet je in ieder geval dat je schijf 100% error vrij is., Bij snelformat weet je dat niet, maar ik heb denk ik iets van 6000 schijven in mijn handen gehad de afgelopen 30 jaar en een defecte (nieuwe) schijf is zeldzaam.

Dus eigenlijk is het een nogal vaag effect.
Is het 100% zeker exfat ?
Zo ja, dan kan je als test op de eigenschappen van een bestand klikken en zie je bijvoorbeeld dit:

upload_2021-4-15_15-45-45.png

Stel dat het kenmerk "Alleen-lezen" aanstaat dan zou dit mogelijk een probleem kunnen zijn maar dat is alsnog gek
Want als je als gebruiker gewoon beheerder bent op de pc dan kan je zelfs de alleen-lezen bestanden verwijderen.

"vernietigen met AVG"
Ik denk dat hier meer het probleem zit.
Vermoedelijk staat er de software "AVG internet security" op geïnstalleerd en met deze optie zal een bestand worden overschreven met wilkeurige data en dan pas worden verwijderd.
Dan is het onmogelijk om na verwijdering de bestanden nog terug te halen. Dit is dus in deze situatie niet erg nuttig en gewoon verwijderen werkt een stuk sneller en is voldoende.
Stel je selecteer een bestand en klik op de "del" toets dan zou je ook gewoon moeten kunnen verwijderen (of je krijg de melding of je zeker weet of je het wil verwijderen en moet nog 1 keer op ja klikken)

Resumerend zou ik het volgende voorstellen.

- Stel het formatteren is gelukt en je kunt de bestanden op die schijf plaatsen dan doe je deze stap volledig (kopiëren, niet verplaatsen)
- Stel het formatteren is niet gelukt dan doen je nogmaals een format in exfat maar kies je voor snelformat en ga je weer de bestanden op die schijf plaatsen (kopiëren, niet verplaatsen)
- Hierna koppel je de usb kabel op de MAC en kopieer je de bestanden van de USB schijf naar de MAC.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
In Windows (10) kan je ook bestanden verwijderen door in het bestandenoverzicht de betreffende bestandsnaam aan te klikken (linkermuisknop) en dan met de rechtermuisknop een uitrol-menu te openen en daar "verwijderen" (delete) aan te klikken.
Vernietigen met AVG gaat waarschijnlijk om niet alleen het bestand als "gewist" aan te merken, maar ook om de beatandsinhoud een of meer keer met nullen te overschrijven, zodat de inhoud voorgoed onleesbar wordt. Dat duurt daarom een stuk langer.

Het is mogelijk dat AVG gestruikeld is over ontbrekende "administrators-rechten" om het bestand te kunnen wissen en er daardoor niet uit kwam. Dat kan ook het probleem zijn bij het opheffen van de schijfbeveiliging. Als je bent ingelogd met administrators-rechten, werkt het misschoen wel.

Inderdaad kan het volledig nieuw formatteren van een 1 Terabyte schijf wel tot een paar uur in beslag nemen.
Het gebruik van Coca-cola bij een computer heeft al risico's (dat spul wil je ècht niet in je toetsebord hebben) en ook het gebruik van wijn - hoe vrolijk ook - is niet aan te raden. Niet goed voor het toetsebord en ook niet voor de benodigde concentratie bij systeem-kritische operaties als formatteren... :rolleyes::lol:

PS: Ik zie dat @martin nog sneller op je vraag reageerde en het allemaal ook nog eens beter en helderder weet uit te leggen. :thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Erny

Last (wo)man standing
n Windows (10) kan je ook bestanden verwijderen door in het bestandenoverzicht de betreffende bestandsnaam aan te klikken (linkermuisknop) en dan met de rechtermuisknop een uitrol-menu te openen en daar "verwijderen" (delete) aan te klikken.
Ja, daar zocht ik dus naar maar die keuzemogelijkheid was er dus niet. Vandaar de keuze voor de vernietiging. ;) Had natuurlijk aan Delete moeten denken. :rolleyes:
Geen wijn op het toetsenbord gekomen, geen verspilling dus en wij hadden een erg gezellige avond/nacht. :D
Ondertussen is het ding nog steeds aan het formatteren, is wel bijna klaar. Dus dat duurde nogal lang op het oude langzame windowslaptopje.
Daarna zal er nieuws zijn over het schrijfbeveiliggebeuren.

@martin
100% zeker dat ik naar exFAT geformatteerd heb, beide keren, de snelle en deze teringlangzame.
Hij was daarvóór op NTFS formaat.
Ik zal de vriendin vragen om bij eigenschappen te checken of er iets bij "alleen lezen" oid staat en of er inderdaad succesvol naar exFAT geformatteerd is.

Het blijft nog even spannend dus. :fluit:
 
Bovenaan