• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

'Paracord' van de Action

Roel

Mankinds only hope
Ik heb maar één advies, stop met die rommel.
Ook als je denkt, echte paracord , dat moet kunnen.
Het slijt tot je het niet meer kunt gebruiken.
Al voer je de restanten op "verantwoorde" wijze af...
Waar is dan het versleten spul gebleven...?
Ik gebruik het niet en probeer tevens ook geen kunststof kleren te dragen.
Lukt vrij aardig, even zoeken, maar tocht.
En wat is er tegen om af en toe een scheerlijn van katoen/linnen te vervangen door een nieuwe?
Maar... ik geef toe, ook ik ontkom soms niet aan de kunststoffen, maar waar mogelijk ontwijk ik ze....
Nou ja, vaak is het wel mogelijk.
 

Ray

SHTF Expert
Ik heb op diverse SC's al heel wat Action Paracord (of de Lidl variant)| zien knappen.
Zelfs voor het opspannen van een tarp of zeil is het aan te raden beter te gebruiken.
 
F

frans81

Gast
En nu @Roel en @Ray ?
Afvoeren als chemisch afval . 2.96 bijna 3 hele €oos weggesmeten . Zou ik 2 loempiaatjes bij de Vietnamees voor kunnen kopen. Mij nieuwschierigheid moet toch onder toezicht haha
 

Ray

SHTF Expert
Ach, ik koop het bewust voor die klusjes waarbij de levensduur of sterksterkte niet van belang zijn.
Een opgerold oud matras dat naar de stort moet bij elkaar houden, dat soort dingen.
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
De action variant een tijdje terug geëxperimenteerd met een beetje boothars om er een handvat op een mes van te maken werkt best goed... ook om extra kleur te brengen in de diy micarta kan het dienen.

Heb onlangs eens de 125 kg breekkracht eens uitgetest. stukken van 60 cm in softshackles geknoopt als vervanging van carabiners voor de hangmat op te hangen en deze het hebben me gehouden, nu ik weg geen 125 ( niet meer althans) en er zat aardig wat rek op en voor een volledig nacht zou ik ook niet vertrouwen (voor mezelf als 100 plus wegende). Maar voor mij zeker goed genoeg om een tarp strak te trekken op een ridgeline als verbinding te tussen een tarp en een schuifknoop (goedkoper en lichter dan een carabiner)
Deze softshackles zijn ook perfect om spullen op te hangen, ( bv ter vervanging van wasknijpers) , of als afneembare lanyard voor je edc mes,... kortom best wel handig.

Eind vorig jaar de paracord variant van het merk Kanirope ontdekt --> https://www.kanirope.com/shop/paracord (hoe langer hoe goedkoper maar 50 meter is aan aan 0.35€/meter + shipping)
Het is geen milspec maar dat is de meeste' paracord' niet ( de 'echte' heeft 1 gekleurde draad in de kerntouwen) maar ben hier wel heel tevreden over.
Heb deze al voor een langere tijd getest als softshackles voor de hangmat (tussen dyneema whoopie sling en loop--> foto) en geen problemen heeft gegeven oa veel minder rek dan de action variant en in veel meer verschillende kleuren beschikbaar (voor diegene dat belangrijk vinden).

soft shackle 1.jpg
 

Ray

SHTF Expert
0,35 cent per meter is niet verkeerd. 'k Zie alleen geen specs op die site, zelfde treksterkte als normaal? @Carismo

Bij het ophangen van een hangmat met twee stukken action paracord, gaat de belasting uiteraard door twee. Ze houden dus iig 50kg en dat is volgens mij al meer dan opgegeven, althans, er staat mij bij dat het 22kg was, maar dat kan ook het koord van de Lidl zijn geweest.
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
0,35 cent per meter is niet verkeerd. 'k Zie alleen geen specs op die site, zelfde treksterkte als normaal? @Carismo

Bij het ophangen van een hangmat met twee stukken action paracord, gaat de belasting uiteraard door twee. Ze houden dus iig 50kg en dat is volgens mij al meer dan opgegeven, althans, er staat mij bij dat het 22kg was, maar dat kan ook het koord van de Lidl zijn geweest.

550 is lbs kracht dus een 249kg normaal met 10% marge zegt met vaak 225 kg.. Echter dit is de kracht als deze verticaal naar beneden hangt , zonder knopen. Vanaf deze in een hoek gaan hangen komen er meer krachten op 1 kant van het touw... Een softshackle voor een hangmat hangt in een hoek en bevat een knoop. Echter dit is dubbel genomen wat dan weer de knoop opheft...

Voor het berekenen van de werklast heb je de stelling van pytagoras nodig en wat met de hoek een berekening doen ( die me ff ontgaat) maar het komt er op neer als je 100 kg weegt en de hoek van je hangmat is 120° dus de ophanging (30° neerwaarts ten opzichte van de bevestiging) moet elk deel van de ophanging aan 1 kant minstens dat gewicht kunnen dragen, bij voorkeur zelfs dubbel.

Eigenlijk is het een omgekeerde driehoek van een hijsdiagram..Voor hijsbanden zijn de voorschriften nog strenger dat de veilige werklast max 90° zijn en dat de verhouding veilige werklast tegenover breeksterkte slechts 14,3% is dus 1/7 .

Voor recreatief gebruik zal je zien dat bv slacklines of horizontale veiligheids/zekeringskabels bij een hoogteparcours minstens een twintigvoud van breekkracht vereist zijn tov de veilige werklast.. het bevestigingsmateriaal nog eens dubbel zo sterk. Maar dan gaat het ook om dynamische belasting...
 

Ray

SHTF Expert
Klopt hoor @Carismo hoeken, knopen, dat verzwakt de boel t.o.v. van de statische trekkracht.
Paracord van de Action heeft echter geen 550 lbs trekkracht, maar slechts een fractie.

Nog even nagekeken, paracord van de Lidl had destijds (toen ik het kocht) slechts 22 kg trekkracht. Met dergelijke touwtjes een hangmat ophangen is een kwestie van geluk.
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Klopt hoor @Carismo hoeken, knopen, dat verzwakt de boel t.o.v. van de statische trekkracht.
Paracord van de Action heeft echter geen 550 lbs trekkracht, maar slechts een fractie.

Nog even nagekeken, paracord van de Lidl had destijds (toen ik het kocht) slechts 22 kg trekkracht. Met dergelijke touwtjes een hangmat ophangen is een kwestie van geluk.

De kanirope is 550 lbs dus een 249kg met een marge...

Die van de action zouden 125 kg kg aan moeten kunnen... (staat toch op het karton) al twijfel ik bij deze over de marge...
 
Bovenaan