• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Mini trailer

Flos

SHTF Expert
Misschien is er iemand onder jullie dat zich herinnert dat ik een vouwwagen kreeg.
Een paar maanden terug.
Ik ging die strippen en verbouwen afgelopen voorjaar.
Maar door de vele anderen klussen is het er nog niet van gekomen.
Vandaag had ik hoe zou ik het zeggen ,, een gaatje,,
Wel de eerste stap is gezet. Ik ben begonnen.
Al is het met opruimen rond de vouwwagen om plaats te hebben om er rustig aan te kunnen werken.
Alvast de disselkoffer leeg gehaald. Naast wat rotzooi zit er een koelkastje in .
Een pomp om de banden op te pompen. Een touw voor een waslijn te maken een wielsleutel.
Een plastieken jerrycans met kraan en een koelbox.
Mijn eerst werk is de vouwwagen strippen tot op het blote frame.
Bij de komende werkzaamheden zal ik foto's nemen.
 

Flos

SHTF Expert
@Flos heb je een voorbeeld tekening of foto van zo’n trailer wat je wilt gaan maken? Ben benieuwd:)
Eigenlijk nog niet. Het zit zo een beetje in mijn hoofd.
Moet eerst het blote frame zien en opmeten voor ik echt een schets met maten kan gaan maken.
Er zijn er diverse te zien op You Tube.
 

PBear

Mankinds only hope
Toen ik mijn busje voor een personenwagen verruilde, ben ik in eerste instantie op zoek gegaan naar een vouwkampeerwagen als BOV-aanhanger. Helaas hier in de regio geen bruikbaar aanbod kunnen vinden.
Daarom een gewoon aanhangertje gekocht met een huif, die ik tot BOV-aanhangertje wil verbouwen. Helaas wel wat minder breed dan een vouwwagen.
Ik ben benieuwd hoe jouw ontwerp er uit gaat zien @Flos .
Een vouwwagen aanpassen lijkt me eenvoudiger te doen, want ik moet een constructie bedenken, waarmee ik de huif omhoog kan zetten, omdat die maar tot 1 meter boven de vloerhoogte reikt.
 

logan1202

Prepper goeroe
Niet echt mini, maar wel veel ruimte https://inhabitat.com/de-markies-trailer-lets-campers-sleep-under-the-stars/
De-Markies-at-night-lead.jpg
 

Flos

SHTF Expert
Toen ik mijn busje voor een personenwagen verruilde, ben ik in eerste instantie op zoek gegaan naar een vouwkampeerwagen als BOV-aanhanger. Helaas hier in de regio geen bruikbaar aanbod kunnen vinden.
Daarom een gewoon aanhangertje gekocht met een huif, die ik tot BOV-aanhangertje wil verbouwen. Helaas wel wat minder breed dan een vouwwagen.
Ik ben benieuwd hoe jouw ontwerp er uit gaat zien @Flos .
Een vouwwagen aanpassen lijkt me eenvoudiger te doen, want ik moet een constructie bedenken, waarmee ik de huif omhoog kan zetten, omdat die maar tot 1 meter boven de vloerhoogte reikt.
De binnenruimte wordt bij mij ook niet hoger dan 1m25 want het is enkel om te slapen.
Er komt een keuken gedeelte en dat is in openlucht. Weliswaar met een afdakje.
 

Henk88

Diehard Prepper
Een vouwwagen aanpassen lijkt me eenvoudiger te doen, want ik moet een constructie bedenken, waarmee ik de huif omhoog kan zetten, omdat die maar tot 1 meter boven de vloerhoogte reikt.
Zou je voor zoiets niet de constructie van een camper hefdak kunnen namaken? Ik heb een keer zo'n dakje gemonteerd en het is in wezen niets meer dan een polyester plaat gemonteerd op twee flinke scharnieren met een spiraalveer, soms aangevuld met een drukgasveer en daartussen wat tentdoek. Ik weet natuurlijk niet precies hoe het aanhangertje eruit ziet maar je kunt ook een houten of zeil dakje gebruiken in plaats van polyester. Zolang je stil staat hoeft het niet extreem bestendig te zijn en bij noodweer kun je het dakje altijd naar beneden laten zakken.

De binnenruimte wordt bij mij ook niet hoger dan 1m25 want het is enkel om te slapen.
Er komt een keuken gedeelte en dat is in openlucht. Weliswaar met een afdakje.
Bedoel je zoiets als dit Flos? Deze heeft feitelijk alleen een bed van binnen en dan een soort kofferbak met een keukentje erin.
MONNOM-Ghost-Teardrop-Camper-Back-1600x1067.jpg
 

Flos

SHTF Expert
Zou je voor zoiets niet de constructie van een camper hefdak kunnen namaken? Ik heb een keer zo'n dakje gemonteerd en het is in wezen niets meer dan een polyester plaat gemonteerd op twee flinke scharnieren met een spiraalveer, soms aangevuld met een drukgasveer en daartussen wat tentdoek. Ik weet natuurlijk niet precies hoe het aanhangertje eruit ziet maar je kunt ook een houten of zeil dakje gebruiken in plaats van polyester. Zolang je stil staat hoeft het niet extreem bestendig te zijn en bij noodweer kun je het dakje altijd naar beneden laten zakken.


Bedoel je zoiets als dit Flos? Deze heeft feitelijk alleen een bed van binnen en dan een soort kofferbak met een keukentje erin.
Bekijk bijlage 21148
Zoiets moet het worden.
 

Flos

SHTF Expert
Vandaag tussen twee andere klusjes door wat gestript aan de vouwwagen.
En ik stond te kijken wat er allemaal in te vinden was.
Een volledig kook set met potten en pannen maar ook een 3 pit gasstel en twee gas flessen.
Maar ook een gas verwarming toestel en een elektrische
Verlichting op gas en op 220v. Een koffiezetapparaat. Ook een verleng snoer.
Een schop wc papier een afwas middel ongeopend.
Ook borden om uit te eten en kopjes om koffie te drinken.
En nog veel meer. Allemaal in gebruikte staat.
Het grootste deel gaat naar het containerpark.
 

Ray

SHTF Expert
Zou je voor zoiets niet de constructie van een camper hefdak kunnen namaken? Ik heb een keer zo'n dakje gemonteerd en het is in wezen niets meer dan een polyester plaat gemonteerd op twee flinke scharnieren met een spiraalveer, soms aangevuld met een drukgasveer en daartussen wat tentdoek. ..........
Dat bestaat al, vouwwagens van Paradiso werken op die manier. Mijn ouders hebben er jaren eentje gehad, die was nog zonder assistentie van een gasdrukveer.
Voordeel: Laag gewicht, weinig luchtweerstand en itt vaste wanden vouwwagens hoeft hij niet waterpas te staan om opzet te kunnen worden.
 

Henk88

Diehard Prepper
Dat bestaat al, vouwwagens van Paradiso werken op die manier. Mijn ouders hebben er jaren eentje gehad, die was nog zonder assistentie van een gasdrukveer.
Voordeel: Laag gewicht, weinig luchtweerstand en itt vaste wanden vouwwagens hoeft hij niet waterpas te staan om opzet te kunnen worden.

Interessant ding, die kende ik nog niet. Ik zal zelf al een tijdje te spelen met het idee van een mini trailer die je zowel achter de (elektrische) fiets als achter de auto kan koppelen. Vanuit het oogpunt van minimalisme en flexibiliteit. Er is een Deens bedrijf Wide Path camper die al iets vergelijkbaar hebben gedaan;
fiets2.png
fiets1.png
Boven zie je de de fietscamper, later hebben ze een variant gemaakt met een aanhangerchassis eronder. Persoonlijk vind ik deze uitwerking wat nadelen hebben; het smalle uitklapbare polyester ontwerp is duur om te (re)produceren en onpraktisch qua indeling. Ook zijn beiden varianten niet uitwisselbaar en blijft het ding vrij zwaar (fietscamperversie weegt 80 kg en de autoversie weegt 200 kg). Dit moet natuurlijk ook wel deels omdat zo'n smal hoog ding instabiel wordt als het te licht is (vooral achter de auto).

Echter als je dit combineert met het hef design van de Paradiso camper die jij noemt kun je 1) het gewicht nog wat omlaag krijgen, 2) zit je niet met het probleem dat het ding van de weg waait achter de auto of de fiets omdat het te hoog is. Eventueel zou je ook een soort losse unit kunnen maken die je over kunt zetten op een auto of fietschassis. Maar als je uitgaat van een eenvoudig bagagewagentje met een bak en dak van bijvoorbeeld polypropyleen kanaalplaat en daartussen tentdoek zou je een zeer lichtgewicht constructie krijgen die toch stevig is.

Ik ga daar eens verder over nadenken, ben ook benieuwd naar Flos zijn aanpak/opbouw voor de wanden/dak.
 

petroman

SHTF Expert
Volgens mij gaat dat niet werken en fietsaanhanger die ook achter de auto gehangen mag worden.
De voorwaarden om er minimaal, laten we zeggen 80km/u, mee te kunnen rijden zijn dusdanig dat je met de fiets nergens komt ivm gewicht.

Volgens mij variëren de ideeën nogal van omgebouwd spartaanse aanhanger tot lichtgewicht uitklap caravan.
En dan bestaan er nog de off road versies.
 

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Leuk om hier diverse idee-en op te doen voor mijn BOV-aanhanger. Het idee van @Ray spreekt mij nog het meest aan: een hefdak.
Ik heb een "spartaanse aanhanger" (@petroman )aangeschaft met een bakje van 230x125x30 cm. Juist groot genoeg om mijn futon-matras van 200x120cm in te leggen. De huifconstructie is nogal zwaar en onhandig om te heffen, maar wel weer geschikt om te gebruiken bij b.v. het vervoer van brandhout. Het moet dus een multi-purpose-BOV worden.

Een op maat gemaakt glasvezelversterkte deksel zal niet eenvoudig te verkrijgen zijn. Dus daar zal ik zelf iets op moeten verzinnen.
Ik denk aan een omgekeerd bakje van kunstof dubbelwandige (tuinscherm) plaat, versterkt met aluminium profiel dat geheven kan worden op staanders of een scharnierconstructie van aluminiumprofielen met tentdoek dat tussn het hefdak en de aanhangerbak gespannen kan worden. In plaats van tentdoek denk ik ook aan een uitvouwbare constructie van dubbelwandige kunstof plaat. Dat zijn materialen die ik bij de lokale bouwmarkten kan kopen. Tentdoek niet.

Daarbij verwijderbaar, inklapbaar meubilair van geplastificeerd houten plaat, voor zit-slaap functie, met berguimte daaronder voor een campingtoilet en uitneembare wasbak/keuken en standkachel-unit.
Het hefdak kan van (lichtgewicht) zonnepanelen voorzien worden voor stroomvoorziening. De standkachel-unit die ik eerder gebouwd heb bevat reeds een 12V 75Ah accu en een solar-charger.

Het geheel verwijderbaar, zodat ook de oorspronkelijke huif gebruikt kan worden.
De constructie van hefdak en tentdoek zal niet sterk genoeg zijn om met geheven dak te rijden en daarom minder geschikt voor bulkvervoer. Ik hoop van @Flos en anderen nog meer inspiratie op te doen.... ;)

Dit ziet er trouwens ook wel inpirerend uit: vouwcaravan.. met doucheruimte!
 

Henk88

Diehard Prepper
Volgens mij gaat dat niet werken en fietsaanhanger die ook achter de auto gehangen mag worden.
De voorwaarden om er minimaal, laten we zeggen 80km/u, mee te kunnen rijden zijn dusdanig dat je met de fiets nergens komt ivm gewicht.

Volgens mij variëren de ideeën nogal van omgebouwd spartaanse aanhanger tot lichtgewicht uitklap caravan.
En dan bestaan er nog de off road versies.
Veel ideen geven veel inspiratie toch? Niet alle suggesties uit het topic zijn haalbaar voor mij maar ik krijg er wel goede ideen van.

Overigens denk ik wel dat een hybride fiets/auto caravan haalbaar zou kunnen zijn. Als je een lichtgewicht bagagewagentje kaalstript blijft er misschien 25 of 30 kg aan gewicht over. Als je dan een opbouw maakt van kunststof kanaalplaat en bijvoorbeeld van de flightcase aluminium profielen dan heb je een buitenwand constructie die stevig genoeg is bij 80 k/m u (mits het laag/inklapbaar blijft) en hooguit 10 kg weegt, inclusief interieur kun je met slim indelen en materiaalkeuze onder de 80 kg totaal blijven, ongeveer even veel als iemand achterop de bagagedrager zit. Dat is haalbaar, zeker met een elektrische fiets en ik was ook niet van plan er mee naar Spanje te fietsen :D.

Grootste uitdaging is dat een fietsaanhanger slechts 1 meter breed mag zijn en dat zelfs de kleinste bagagewagentjes 110 cm breed zijn inclusief wielen. Daarnaast heeft de hogere rolweerstand van de bredere aanhanger banden vermoedelijk wel een aardig negatief effect. Een optie zou zijn om de wielen en spatborden te verwisselen met fietswielen als je ermee gaat fietsen. Dat lost het probleem van de maximum breedte op en de rolweerstand, ik zou alleen nog op zoek moeten naar een manier om de fietswielen goed aan de aanhanger te bevestigen.
 

Flos

SHTF Expert
Ik heb ooit een een huifkar gemaakt voor een vriend. En die liep op fiets wielen wel telkens dubbele. En dat werkte goed zolang je op de weg bleef. Als je niet verharde wegen ging gebruiken ging het mis. Er kwam modder tussen de dubbele wielen te zitten maar voor al stenen deden de banden klappen.
 

Flos

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
De vouwwagen is gestript.
20210814_093502.jpg
En de eerste probleem komen boven water.
Volgens wat ik in gedachten had is de as tekort. Dit wil zeggen dat de padmaat te klein is . Of de de wiel basis.
Ik zou maar een op 1 meter komen tussen de wielen binnen de cabine af gewerkt weliswaar. En dit word krap om er met twee personen in te slapen. Ik zou ook over de wielen kunnen gaan bouwen ( wat in eerste instantie niet mijn plan was) maar dan heb ik nog steeds de wiel kasten. Nu staat het frame op 10" wielen maar ik wil er 13" wielen onder en zo worden de wiel kasten nog een stuk groter.
Nu een vraag , zou ik de torsi as kunnen doorzagen en een stuk er tussen plaatsen om een grotere patmaat te bekomen? Of kom ik op het veer systeem dat in de as zit. Iemand ervaring daar mee?
20210814_093529.jpg
Dit is nog een foto met de huidige wielen en het tipe wiel dat ik er onder wil hebben.

Het frame is ook 50cm te kort maar dat lijkt mij een minder groot probleem dan de breedte.
 

Arie

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Bij mijn oude aanhanger zaten de rubberstrippen welke de torsie verende werking geeft in de eerste 25cm.
Als je het hard van de as door zou zagen denk ik dat het wel lukt.
Ik denk dat het wel verstandig is om de as weer goed te verstevigen als je de juiste padmaat hebt.

9EE015A4-EAF2-4B7F-B3CF-F7304B770BB4.jpeg
 
Bovenaan