• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Einde van Contant Geld

drent

Diehard Prepper
Groeieconomie draait op crediet, niet gek dan dat sparen (en dus geen krediet nodig hebben) bestraft wordt. Systeem is rot, dit is daar het zoveelste symptoom van.
 

logan1202

Prepper goeroe
Dit is één van de redenen dat het contant geld eruit moet.
https://www.mastercard.com/news/eur...oor-banken-nu-consument-milieubewuster-wordt/

Al het contante geld zal niet zo snel verdwijnen maar ze kunnen bijvoorbeeld wel verplichten om in winkels met zo'n kaart te betalen.

Dat draaien ze gewoon om, ze laten de winkels grof betalen voor Cash en bieden gratis kaartbetalingen aan. Dan krijg je vanzelf dat er alleen nog met kaart betaald kan worden. Als het ze niet linksom lukt gaat het gewoon rechtsom. Laat eerst de legermachten over de hele wereld maar eens CO2 verminderen.
Of denk je dat die CO2 neutraal rijden en vliegen?
 

Dreutel

Prepper goeroe
"Door de coronapandemie lijkt betalen met contant geld eerder dan verwacht een randverschijnsel te worden. Tijdens de pandemie zijn we in versneld tempo contactloos en dus ook cashloos gaan betalen. Daarnaast verdwijnen er steeds meer geldautomaten en vragen meer en meer banken een bijdrage voor het opnemen van contant geld.

Als deze trend zich voortzet verwachten onderzoekers van spaarplatform Raisin dat Nederland volledig cashloos is voor 2029. Dat is zo'n 2 jaar en 7 maanden eerder dan aanvankelijk gedacht werd."

In dit interessante artikel wordt ook een overzicht gegeven van de plaatsen waar nog veel met contant geld betaald wordt, en de plaatsen waar het het snelst verdwijnt.

De geldautomaat verdwijnt uit het straatbeeld: dit zijn de steden in Nederland waar je nog makkelijk of juist steeds lastiger contant kunt betalen (msn.com)
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
"Door de coronapandemie lijkt betalen met contant geld eerder dan verwacht een randverschijnsel te worden. Tijdens de pandemie zijn we in versneld tempo contactloos en dus ook cashloos gaan betalen.

Ben er ook bang voor, als ik kijk hoe lang ik sinds corona met een paar tientjes in mijn portemonee toe kan.
Zal proberen weer wat meer contant te gaan betalen.
Als iedereen dat blijft doen krijgen de anti-cash denkers geen gelijk.
 

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Ik betaal wanneer mogelijk alleen cash, net als @buzz om te voorkomen dat cash-betalingen uitgerangeerd worden en er totale controle van banken en overheid komt op onze inkomsten en uitgaven, d.w.z. een belangrijk stuk van onze vrijheid. Hier in Polen lijkt het het verbannen van contante betalingen iets minder snel te gaan, maar ook hier zijn al winkels waar het moeilijk wordt een bemensde kassa te vinden. Daar doe ik dan ook geen inkopen meer.
Bij bestellingen via internet bij Poolse leveranciers is het soms mogelijk contant af te rekenen bij bezorging. Het kost een paar zloty extra, maar dat heb ik er voor over.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Op teletekst zojuist:

Honderden geldautomaten gesloten

Het aantal geldautomaten is afgelopen jaar met 879 gedaald naar 4916,blijkt uit cijfers van De Nederlandsche Bank.
Sinds 2,5 jaar is het aantal automaten met een derde afgenomen.

Volgens exploitant Geldmaat zijn minder automaten nodig door de daling van hetaantal contante betalingen.
23 procentvan de transacties is nu nog contant.

Daarnaast zijn de openingstijden vaak verkort,waardoor de automaten uit staan tussen 23.00 en 06.00 uur.
In 2020 werd dat ingevoerd als tijdelijke maatregel tegen plofkraken. Nu is dat definitief.
Alleen in uitgaangsgebieden blijven deautomaten open tot 02.00 uur.

Valt me nog mee die 23% als aantal betalingen dat contant wordt gedaan.

En wederom het bewijs dat je altijd waakzaam moet zijn bij "tijdelijke" maatregelen.
 

Ray

SHTF Expert
Zelf ben ik een beetje allergisch voor die puberale schrijfstijl van ze. Ook met een overdreven hoeveelheid links in de tekst alsof het een schoolopdrachtje is. Daardoor denk ik kennelijk onderbewust dat een pubertje mij de wereld wil gaan uitleggen. :lol:
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Was vandaag in een telecomwinkel (in Zweden) waar de elektronische betaalterminal geen verbinding kon maken. Kwartiertje gewacht maar geen beweging in te krijgen dus terug naar de auto om de cashportemonnee te checken, heb die al een paar jaar niet meer gebruikt hier. Vond er nog een paar biljetten van 500 SEK in, dus weer gered.

Moest denken aan onderstaande meme die ik een paar dagen geleden zag over biljetten van 500, euro in dit geval.

500.jpg
 
D

Deleted member 2825

Gast
Het is wel misplaatste angst. De controle over onze inkomsten en uitgaven van de banken en overheid. Zij kunnen dat uit vele bewegingen in uw betaalverkeer toch wel achterhalen. Als u echt wilt dat de banken en overheid niet weten wat u doet met u verkregen beloning. Dan moet u zoals wat zij in delen van Spanje nog doen met ruilhandel, een alternatieve economisch klimaat creëren.
 

logan1202

Prepper goeroe
Het is niet de regering die van het cash geld af willen maar de banken. Want dat spaart kosten, en met een beetje lobby bij de minister lijkt het net of hij het wil. Maar denk je nu echt dat de staat zich druk maakt om die paar euro die wij binnen harken aan het eind van de maand? Daar hebben ze al minimaal de helft van te pakken. En je hoeft je belasting niet zelf in te vullen, alleen zelf controleren of ze niet te weinig van je pakken.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
ABN Amro rekent nu forse tarieven bij contante opname en dat mag: ABN Amro mag geld vragen voor contante opnames (msn.com)

Sorry voor een msn link, als je dat wilt mag je zelf verder zoeken.

Wat ik begrijp is dat het gaat om cashopnames boven de 12.000 per jaar, waar dan 5 euro plus 0,5 % over betaald moet worden.

Volgende stap, abn gaat ie doorvoeren, is het afschaffen van je betaalpas. Betalen kan dan met je telefoon, staatsbank natuurlijk, uncle sam kijkt graag met je mee waar je betaald, wat je koopt en hoelaat.
Maar Sam vind het ook interresant om te weten wat je niet koopt; geen groente, misschien heb je wel een illegale tomatenplant,
Geen kleding, misschien ben je een illegale nudist... bezoekje waard nietwaar?
 

logan1202

Prepper goeroe
Vindt het toch altijd amusant dat mensen denken dat ze en hun betalingsverkeer zo belangrijk zijn dat de AIVD over de schouder mee kijkt.
Het draait allemaal gewoon om kosten en winst. De 1 omlaag, want dan gaat de andere omhoog. Dus niets geen Big brother maar gewoon klassieke hebzucht.
 
Bovenaan