• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Feuerhand Olielamp 276 Duratie van de Lont?

Jos33

Prepper
Hoi Allemaal,

Ik vroeg mij af of iemand weet hoe lang de lont van een Feuerhand Olielamp 276 meegaat?
Zelf gebuik ik petromax, maar ik heb nog een feuerhand 276 waar ik heldere lampen olie in brand.

*Wellicht nodig te vermelden dat ik de vlam op de laagst mogelijke stand zet.
 

petroman

SHTF Expert
Welkom op het prepper forum, @Jos33.
Waar bereid jij je op voor als prepper?

Als je je feuerhand nooit aansteekt gaat de pit best lang mee. Vraag is dus hoe vaak en lang laat je je Feuerhand 276 branden?
Als je dan meet hoeveel petroleum er door gaat en hoeveel mm er van de pit verdwijnt dan weet je het. Als je het dan hier meld als uitslag van een praktijk test weten wij het ook allemaal.
Goede vraag maar ik heb geen idee. En zonder de genoemde test weet niemand dit vermoed ik.
Wat meld de leverancier van de lantaren?
Plus beide merknamen worden tegenwoordig in China nagemaakt. Of we hier dan over dezelfde kwaliteit praten ?
 

Ray

SHTF Expert
@Jos33 Als je er heel netjes mee omgaat, kun je heel lang doen met een zo'n lont/pit. Ik heb al vele jaren dezelfde pit in de stormlantaarns (Meva's) die ik tijdens het kamperen gebruik.

Funest voor de pit zijn slechte kwaliteit petroleum/lampenolie. De lampenolie die je tegenwoordig in de winkel koopt blinkt niet echt uit.
Ook trekt petroleum/lampenolie vocht aan, dus als je de stormlantaren niet gebruikt gedurende lange tijd, is het handig de petroleum eruit te schenken of het ding leeg te laten branden en de pit apart te bewaren in afgesloten zakje. Dat laatste ben ik ook wel een beetje laks mee, dus ik heb hier ook wel eens zo'n ding die niet meer heel lekker wil branden. Soms gaat dat na een tijdje over, enkele keer vervang ik de pit voor een nieuw stukje.

Want laten we wel wezen, zo'n stukje pit kost weinig als je het per meter besteld: https://www.mavaka.com/petroleum-lonten-olielamp-art.html
 

Jos33

Prepper
Funest voor de pit zijn slechte kwaliteit petroleum/lampenolie. De lampenolie die je tegenwoordig in de winkel koopt blinkt niet echt uit.
Ook trekt petroleum/lampenolie vocht aan, dus als je de stormlantaren niet gebruikt gedurende lange tijd, is het handig de petroleum eruit te schenken of het ding leeg te laten branden en de pit apart te bewaren in afgesloten zakje. Dat laatste ben ik ook wel een beetje laks mee, dus ik heb hier ook wel eens zo'n ding die niet meer heel lekker wil branden. Soms gaat dat na een tijdje over, enkele keer vervang ik de pit voor een nieuw stukje.

Want laten we wel wezen, zo'n stukje pit kost weinig als je het per meter besteld: https://www.mavaka.com/petroleum-lonten-olielamp-art.html[



Okay bedankt, vanwege de huidige situatie waar we alle in zitten, lijkt het er op dat sommige producten niet meer worden gemaakt of dat de fabrieken stil liggen. Dus ik wou voor de zekerheid wat lont aanschaffen, en zag dat de prijs per meter super goedkoop is.

Je gaf aan dat de lampenolie tegenwoordig niet goed werkt, kan je mij een merk aanraden van goede lampenolie? of is alles tegenwoordig allemaal rotzooi? Zelf heb ik de lampenolie van het merk:
"Farmlight Lampolie helder" in één van de twee zitten. Mijn voorkeur gaat toch wel uit naar een brandstof op olie basis.
 

petroman

SHTF Expert
Naast de breedte moet je ook op de dikte letten.
Ook de kwaliteit van de PITTEN is achteruit gegaan.

Het leeg laten branden van olielampen wordt in principe altijd niet geadviseerd.
Simpelweg omdat je pit dan "naar benden" gaat opbranden. De pit zelf behoort niet te branden maar het gas dat vrijkomt door de verdamping brand.
Qua brandstof daar is er een heel topic gewijd.
 

Ray

SHTF Expert
Je gaf aan dat de lampenolie tegenwoordig niet goed werkt, kan je mij een merk aanraden van goede lampenolie? of is alles tegenwoordig allemaal rotzooi? Zelf heb ik de lampenolie van het merk:
"Farmlight Lampolie helder" in één van de twee zitten. Mijn voorkeur gaat toch wel uit naar een brandstof op olie basis.
Die gebruik ik ook vrij veel, werkt op zich redelijk goed.
Het beste spul wat standaard te krijgen is Qlima petroleum, dat zit alleen meteen in van die grote verpakking en is twee keer zo duur.

Lampenolie en petroleum is eigenlijk hetzelfde. Het verschil in kwaliteit is bewust gecreëerd, omdat normaal op verwarmingsbrandstoffen accijns zit. Tot een paar jaar geleden was Farmlight lampenolie hetzelfde als de Qlima voor de kachel, dus gingen mensen hele dozen vol bestellen bij de Jumbo om het in de petroleumkachel te stoken. Nu maken ze de lampenolie met iets zwaardere fracties koolwaterstoffen en dat brand niet lekker in alles wat geavanceerder is dan een stormlantaarn.

Die lampenolie moet je dus nooit in een kachel, kosmos/matador type lampen, of druklampen gebruiken. Bij een simpele stormlantaarn is het verschil echter klein. Iets minder lichtopbrengst en het lont kan wat sneller dichtslibben, maar ja, die is binnen een minuut vervangen voor 40 cent.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Nuttige linktip !
Heb gelijk maar een meter voor mijn feuerhand lampen gekocht. Is 12 mm breed.
Bij mijn 2 merkloze imitaties leek het op 10 a 11 mmm, dus daar maar 11 mm voor besteld.

In de afgelopen week geen reactie gekregen op mijn bestelling.
Iemand anders wel contcat met ze gehad?
 

Ray

SHTF Expert
@buzz Mavaka is een kleine ouderwetse winkel, wellicht hebben ze Kerstvakantie. Dat kan zo volgend jaar worden voordat je wat hoort.

Dit is zo'n winkeltje waarbij op de website staat: "Wij proberen elke dag (dinsdag t/m zaterdag) open te zijn van 10,00 uur tot 18.00 uur. Dat lukt helaas niet altijd."
 

RONALD121244

Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
Funest voor de pit zijn slechte kwaliteit petroleum/lampenolie. De lampenolie die je tegenwoordig in de winkel koopt blinkt niet echt uit.
Ook trekt petroleum/lampenolie vocht aan, dus als je de stormlantaren niet gebruikt gedurende lange tijd, is het handig de petroleum eruit te schenken of het ding leeg te laten branden en de pit apart te bewaren in afgesloten zakje. Dat laatste ben ik ook wel een beetje laks mee, dus ik heb hier ook wel eens zo'n ding die niet meer heel lekker wil branden. Soms gaat dat na een tijdje over, enkele keer vervang ik de pit voor een nieuw stukje.

Want laten we wel wezen, zo'n stukje pit kost weinig als je het per meter besteld: https://www.mavaka.com/petroleum-lonten-olielamp-art.html



Okay bedankt, vanwege de huidige situatie waar we alle in zitten, lijkt het er op dat sommige producten niet meer worden gemaakt of dat de fabrieken stil liggen. Dus ik wou voor de zekerheid wat lont aanschaffen, en zag dat de prijs per meter super goedkoop is.

Je gaf aan dat de lampenolie tegenwoordig niet goed werkt, kan je mij een merk aanraden van goede lampenolie? of is alles tegenwoordig allemaal rotzooi? Zelf heb ik de lampenolie van het merk:
"Farmlight Lampolie helder" in één van de twee zitten. Mijn voorkeur gaat toch wel uit naar een brandstof op olie basis.

[MOD]Even de jouw tekst uit de quote gehaald en samengevoegd met opvolgende post. [MOD]


deze website heeft ook alles op lonten enz halen wij ook onze lampglazen lonten enz https://olielampglazen.nl/
 
Bovenaan