• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat ga jij ondernemen tegen hittes/wolkbreuken waar NL vaker in de toekomst mee te maken krijgt

J

J.J

Gast
Je dakpannen vastkitten met siliconen kit? Leuke fantasie, maar niet bepaald serieus. Het lijkt te ontsporen in een J.J fantasietopic.....
Haha @Ray je daagt mij uit ik ga een test doen, koop een tube kit en ga aan de slag, foto's zullen het moeten aan tonen.
Ik probeer twee dakpannen aan elkaar te lijmen, er gewicht op zetten en dan foto's maken.
Als het lukt betaal jij de kosten anders blijven de kosten voor ons,,,,, doen we dat???:thumbsup:
 

Jasje

Prepper goeroe
Mijn dakpannen zitten er al honderd jaar dus die zijn wel wat gewend. Als het weer (neerslag/wind) extremer wordt heb ik extra grote zeilen gekocht en klaar liggen om in geval van nood de boel snel dicht te leggen. Wachten op brandweer oid is er bij mij niet bij. Ik moet alleen de voorraad klemmen nog opschroeven. Normaal gebruikt men die zeilen vooral tijdens verbouwingen etc. maar het is goed ze gewoon maar klaar te hebben liggen voordat de hele regio ze nodig heeft :rolleyes: en de bouwmarkten af gaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: JJ&A

petroman

SHTF Expert
Dakpannen schroef je desnoods vast.
Maar waarom ?
Als je eea wilt verbeteren neem dan een plaatstalen dak met print van dakpannen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
Haha @Ray je daagt mij uit ik ga een test doen, koop een tube kit en ga aan de slag, foto's zullen het moeten aan tonen.
Ik probeer twee dakpannen aan elkaar te lijmen, er gewicht op zetten en dan foto's maken.
Als het lukt betaal jij de kosten anders blijven de kosten voor ons,,,,, doen we dat???:thumbsup:
Wel je hele dak doen he! Twee pannetjes kan iedereen.
Wanneer zijn ze er bij jou afgewaaid dat je een oplossing zoekt, of is het een oplossing voor een niet bestaand probleem?
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Wel je hele dak doen he! Twee pannetjes kan iedereen.
Wanneer zijn ze er bij jou afgewaaid dat je een oplossing zoekt, of is het een oplossing voor een niet bestaand probleem?
We hebben het twee keer mee gemaakt, één keer als kleine jongen ik Ten Boer het hele dorp was een puinhoop de complete bovendeel van de molen en kippen door het dorp heen geslingerd een sigarettenwinkel geheel aan puin, overal lagen dakpannen ramen kapot bomen ontworteld.
In Musselkanaal in de ABN AMRO Bank waar we antikraak zaten via "Ad Hoc" aan één kant haast alle dakpannen er af,
in stad Groningen een beste wind mee gemaakt veel dakpannen er af en bomen ontworteld.

Maar preppers wacht niet af tot er iets gebeurd, maar neem voor de tijd zijn maatregelen, vandaar dat ik dit topic het gestart, en dat we met elkaar op de beste ideeën komen.
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Volgens mij lopen er zaken door elkaar heen:
1) hitte en de gevolgen daarvan,
2) wolkbreuk met storm en de gevolgen daarvan.

Het onder water komen te staan van je woning heeft met geen van beide te maken. Ook of je in een overstromingsgebied woont niet.
Niet anders dan dat laag wonen, onder aan de berg of in de uiterwaarden gewoon niet slim is.
Terpen en wierden zijn ook niet bedacht omdat men niets anders te doen had.
 

petroman

SHTF Expert
Tips:
Als dit soort hitte vaker gaat voorkomen dan ga ik voor alle ramen aan de buitenzijde zonwering aanbrengen. meer luchtige kleding aanschaffen en meer water.
Je zou kunnen denken an een airco, dat kan maar reken dan even goed door wat dat aan stroom gaat kosten. En nee je panelen op het dak doen het slechter met heet weer.

Wateroverlast: heb ik nu geen last van (klop klop). Maar stel dan :
A) terugslagklep opgraven en verbeteren.
B) deuren voorzien van een makkelijke manieer om een schot te plaatsen.
C) verzekering nakijken
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Lai

Prepper goeroe
Water overlast:
Mijn nieuwe stek is hoger (zandgrond) en hoef daar niet bang te zijn dat met overstroming/veel regen ik verzuip.
*Meer kub tanken neer zetten voor water opvang.
*oprijlaan vervangen door grastegels, midden vrij laten voor groen en betere afwatering.
* In de tuin zinkputjes maken, weinig betegelen/bebouwen.
Bij warmte:
*Huis staat aan de noord kant :thumbsup: , heeft geen plat dak boven de bijkeuken, helaas wel boven badkamer (oosten) en bezemkast (westen, erg klein slaapkamertje) Eventueel daar of grind op of plantjes.
*Siësta houden op hete tijden.
*Overal zonwering/zware gordijnen, ik hou niet van veel licht in huis, laat staan warmte. Hoe het met isolatie zit weet ik niet.
*Zowel tuin als kas bedekken met schaduwdoek in de zomer maanden. Kas in de winter met geïsoleerde doek.
*Kas plaatsen met er binnen stoeptegels opgestapeld aan 3 wanden om warmte op te slaan in de koudere tijden. Voorkant naar het zuiden geplaatst.
*Groente en fruit in de volle grond houden.
Qua harde wind/stormen:
*Geen losse zooi om huis.
*Alles stevig bouwen, onderhouden en op tijd vervangen. Scheelt veel schade.
*Eventueel ramen beschermen door luiken (als ik die mag plaatsen van woningbouw)
In geval van stroom uitval:
*Zorgen dat er genoeg low-tech spul aanwezig is om gewoon door te kunnen leven.
*Een aggregaatje, accu's en batterijen opslaan.
Bij erge kou:
*Klein houtkacheltje met pijpen voor nood en een voorraadje hout.
*woonkamer verkleinen.
*Veel warme dekens. Harige huisdieren helpen ook.
*Water voor de nacht afsluiten en aftappen bij extreme vorst.
 
  • Geweldig
Waarderingen: JJ&A

Niels

Mankinds only hope
Leuk topic, en natuurlijk serieus iets om rekening mee te houden.

Nu wil het hier wel eens een wolkbreuk geven, maar heb nog geen overlast gehad.
Mijn HWA installatie heb ik een paar jaar geleden vervangen en heb e.e.a. overbemeten aangelegd.
Het riool slikt mijn regenwater nog prima, en geen geborrel in de toiletpot.
In eerste instantie ga ik hieraan dus niks doen.

Qua warmte, hier kan ik goed tegen, alleen het omschakelen kan ik slecht tegen.
In de toekomst als we van het gas af moten wil ik ook wel iets met gesloten bronnen gaan doen,
en een warmtepomp voor de winter, en vrije koeling in de zomer, alleen mijn huis is niet geschikt hiervoor.
Ik weet nog niet precies hoe ik het qua afgifte zal gaan doen, misschien iets met luchtkoeling.

Overigens ik zag ook een plaatje voorbij komen van een open bronsysteem (WKO),
dit is voor ons voor individuele woningen niet aan de orde, daar heb je gesloten systemen,
en heb je ook geen regels van de provincie, hoef je geen cijfers aan te dragen, enz.
 
J

J.J

Gast
Wel je hele dak doen he! Twee pannetjes kan iedereen.
Wanneer zijn ze er bij jou afgewaaid dat je een oplossing zoekt, of is het een oplossing voor een niet bestaand probleem?
Beste @Ray als wij een eigen huisje zouden hebben 100% zeker dat ik het zou doen, ik heb een geduld wat dat van je welste waar een ander de kribbels van zou krijgen.
Oudere dakpannen kunnen het beste eerst met waterglas behandeld worden voor een betere hechting.
Zo word fantasie toch werkelijkheid.

Geduld als ik een foto bijwerk ben ik zo meer dan een week bezig soms kopieer ik pixel voor pixel om een foto zo goed mogelijk te herstellen.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Goede tips om je huis koeler te houden.

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips...nd_date=Nieuwsbrief+woensdag+6+september+2023

Voortaan zomervakantie in de winter, en nog een aantal originele ideeën van IJf Blokker (1982):

Puur Natuur 1982 afl 3 'Lekker Warm' - YouTube

Sorry beste @Dreutel ik heb het filmpje nu pas bekeken, het heeft bijzonder goede tips tegen hitte en koude, echt een aanrader om het te bekijken.

Het gaat ook over een woning die deels onder de grond is gebouwd, met een meter isoleren de grond er boven op.
En een nieuwe met drie dubbele isolerende muur met daar in een achtien centimeter dikke wollen isolatie deken en de binnenste muur daar kan warme lucht door heen.
 

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Regenwater uit de dakgoot opvangen was al genoemd. Maar het regenwater op hete dagen gebruiken om het dak van het huis mee te besproeien dmv een pompje en een "sprinkler" installatie op het dak is nog een mogelijkheid om het extremere weer het hoofd te bieden.
De verdamping houdt het dak koel en die koelte daalt naar de verdiepingen onder het dak.

Na het lezen van alle klimaatalarmistische berichten in de media, heb ik er toch moeite mee het extremere weer aan door "de mens" veroorzaakte klimaatveranderingen toe te schrijven.
Uit onderzoek blijkt dat de vulkaanuitbarsting nabij Tonga van de Tonga Hunga Ha'apai, zoveel stof en waterdamp in de stratosfeer terecht is gekomen, dat daardoor voor de komende 10 jaar rekening gehouden moet met een wereldwijde gemiddelde temperatuursverhoging van 1,5 graad Celcius. Dus blijft de vraag hoeveel toe te schrijven valt aan een verhoging van het CO-2 gehalte van de aardse atmosfeer, de 11-jarige zonnecyclus die thans zijn maximum bereikt, waarbij aangetekend, dat extra CO-2 goed is voor de plantengroei, wat de ontbossing weer enigszins tegengaat.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Na het lezen van alle klimaatalarmistische berichten in de media, heb ik er toch moeite mee het extremere weer aan door "de mens" veroorzaakte klimaatveranderingen toe te schrijven.
Ik doe er nog een schepje boven op; ik geloof geen ene donder van alle verhalen die de klimaatwappies verzinnen en die leiden tot totale gekte in samenleving en politiek.

Het klimaat is een golfbeweging met grote uitslagen over zeer lange tijd. De mens is niet of nauwelijks in staat die te beinvloeden.
Bij elke zomerse hagelbui, waar ook ter wereld, gaan de registers open met doemverhalen over global warning en klimaatverandering. Natuurextremen zijn er altijd al geweest maar pas de laatste 10 jaar staan er over mensen vlakbij beelden te maken en via internet te verspreiden. Elke hagelbui op de wereld is zo binnen 10 minuten overal tot in detail bekend.

Met die mening als vertrekpunt ben ik overigens toch voorstander van duurzaamheid. De weggooimaatschappij met bijna gratis energie uit fossiele brandstoffen is niet houdbaar. Dat kan veel beter.
 

phtvs

Sysop
Admin
Elke hagelbui op de wereld is zo binnen 10 minuten overal tot in detail bekend.

Het weer is iets anders dan het klimaat. Dat verschil zien de media tegenwoordig niet. Een extreme hagelbui wordt al meteen aan het klimaat toegeschreven terwijl dat wel heel erg kort door de bocht is. Ik geloof ook niet zo dat de mens in staat zal zijn om tijdig de klimaatverandering te stoppen danwel om te keren zoals sommige politieke partijen je willen laten geloven. Daarvoor zijn er veel meer factoren die invloed hebben op het klimaat.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Regenwater uit de dakgoot opvangen was al genoemd. Maar het regenwater op hete dagen gebruiken om het dak van het huis mee te besproeien dmv een pompje en een "sprinkler" installatie op het dak is nog een mogelijkheid om het extremere weer het hoofd te bieden.
De verdamping houdt het dak koel en die koelte daalt naar de verdiepingen onder het dak.

Dus blijft de vraag hoeveel toe te schrijven valt aan een verhoging van het CO-2 gehalte van de aardse atmosfeer, de 11-jarige zonnecyclus die thans zijn maximum bereikt, waarbij aangetekend, dat extra CO-2 goed is voor de plantengroei, wat de ontbossing weer enigszins tegengaat.

Besproeiing van het dak in combinatie met begroeiing is voor hitte en koude ook een oplossing.

Wat een prachtig plaatje, een lust voor het oog.

Het gewicht van het grond en begroeiing op het dakje kan behoorlijk zijn als het maar blijft regenen.
Dan is het heel belangrijk dat het een heel sterk huis is en gefundeerd het liefst op een behoorlijke rotssteen, waar naast je toch nog een "aard pen" in de grond kan slaan voor een goede bliksemafleider, want het kan goed spoken in bergen, en ver genoeg het water wat enorm kan stijgen door een extreme wolkbreuk, vooral in bergachtig gebied.

Waar zouden jullie het huisje van maken, met een hele dikke opgemetselde muur met een spoul of met hele dikke boomstammen dus als blokhut wel met een puntdak.


2023-08-15 (3).png



Ik had het liefs de schoorsteen in het huisje gehad dan heb je nachts als het vuur dooft, nog de stralingswarmte die het huisje blijft verwarmen en drooghoud, met het oog op leef vocht.

Een idee van mij als ik de mogelijkheid had om zelf de stenen te bakken zou ik dat doen met klei die een open structuur geeft en het te gebruiken water van zout voorzien, dan hoop ik dat als de steen gebakken is het werkt als een goed vocht opnemer, wat heb je dan een geweldig ont vochtiger in huis de ontvocht wordt door de warmte die je verkrijgt als je de kachel op stookt, ja ramen en deuren openzetten is dan denk ik wel gewenst, maar dan heb je ook wat.
Het zou waarschijnlijk over een paar dagen rustig opgestookt moeten worden zodat de vocht langzaam kan ontsnappen.



Een kanttekening.
Als er vocht in stenen zit kan je waarschijnlijk bij sterke snelle verhitting dat ze gaan exploderen, misschien kan @Roel daar meer over vertellen.
https://forum.bushcraftnederland.nl...oals graniet en,maar houdt minder warmte vast.

2023-08-15 (3).png
 

wildemossel

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Wat de media (met name de npo als roeptoeter van de regering) ons wil doen geloven is dat het verschikkelijk slecht gesteld is met het klimaat.
Dat klopt niet, het is gewoon plaatselijk rotweer.
Ze vegroten werkelijk, élk weerprobleem in de wereld.
Klimaat https://nl.wikipedia.org/wiki/Klimaat meet je als eeen gemiddeld weer (temp, neerslag e.d.) over MINIMAAL 30 jaar.
Maar de meeste mensen gaan mee in deze weerpsychose.
Tientallen MILJARDEN worden hier aan gespendeerd voor een afkoeling van 0,000036 graden. Ik schaam me kapot als ik kinderen zonder eten naar school zie komen, of ouderen en laagbetaalden die de boodschappen niet meer kunnen betalen.
Voor de iets ouderen onder u vroeger was de psychose zure regen. Hele kerken zouden "smelten", ze zijn er nog steeds.
Dusss als het u over laten we zeggen, 30 jaar te warm wordt (en niet eerder), is de enige optie migreren. Dus niet aan uw huis knutselen.
Ik stel scandinavië voor. :lol: :fluit:
 

Henk88

Diehard Prepper
Dat klopt niet, het is gewoon plaatselijk rotweer.
Ik doe er nog een schepje boven op; ik geloof geen ene donder van alle verhalen die de klimaatwappies verzinnen en die leiden tot totale gekte in samenleving en politiek
Hebben jullie hier ook een bron van? Of is het gewoon jullie persoonlijk frustratie omdat jullie de wetenschappelijke feiten niet willen accepteren?
Het klimaat is een golfbeweging met grote uitslagen over zeer lange tijd.
Dit klopt en daarom is het zo opvallend dat het klimaat nu in zeer korte tijd, slechts enkele tientallen jaren stevig veranderd. Klimaatverandering is een natuurlijk proces maar het tempo waarmee dit nu gebeurd is onnatuurlijk en overduidelijk beïnvloed door de mens.
De mens is niet of nauwelijks in staat die te beinvloeden.
Heb je hier ook wetenschappelijk bewijs van? En dan niet van een vage complotsite. Daarbij kun je ook je gezonde verstand gebruiken. Als ik langs het Rotterdamse havengebied rijd en ik zie grote zwarte wolken de lucht in gaan dan kan ik zelf ook wel bedenken dat dit slecht is voor het milieu. Er zijn miljarden mensen die dagelijks schadelijke stoffen en afval produceren en jij denkt dat dit geen invloed heeft op onze leefomgeving? 😐
Bij elke zomerse hagelbui, waar ook ter wereld, gaan de registers open met doemverhalen over global warning en klimaatverandering. Natuurextremen zijn er altijd al geweest maar pas de laatste 10 jaar staan er over mensen vlakbij beelden te maken en via internet te verspreiden. Elke hagelbui op de wereld is zo binnen 10 minuten overal tot in detail bekend.
20 jaar geleden hadden we ook al internet en smartphones en toch zijn er nu veel meer natuurextremen, hoe zou dat toch komen? Misschien omdat het klimaat echt veranderd :rolleyes:.

Ik ben het wel eens met @phtvs dat mensen waarschijnlijk de aantoonbare klimaatschade die is veroorzaakt maar beperkt kunnen herstellen. Technologisch zou het misschien wel mogelijk zijn maar mensen vinden vandaag geld verdienen of brood op de plank belangrijker dan een probleem wat over 10,20 of 30 jaar plaatsvind. Ik vind het daarom ook wel terecht om kritiek te hebben hoe politici omgaan met dit probleem. Waarom zou je nog voor miljarden windmolens plaatsen in een land wat waarschijnlijk binnen 20 jaar onder water staat.

Echter het is wel belangrijk, zeker als prepper, om het probleem van wetenschappelijk bewezen klimaatverandering te erkennen. Immers je kunt pas goed preppen als je erkent wat voor bedreigingen er zijn waartegen je moet preppen.
 

wildemossel

Diehard Prepper
wetenschappelijk bewezen klimaatverandering

Natuurlijk veranderd het klimaat, heeft het altijd al gedaan.
Je doelt natuurlijk op de verzonnen klimaatcrisis.
Als je dat bedoelt graag een lijstje van
wetenschappers (naam rugnummer en achtergrond(heel belangrijk))
Waar gepubliceerd, in welk schrijven, wanneer?
Lijst van wetenschapers die het tegendeel beweren (die zijn er) + naam rugnummeren achtergrond
Jammer dat je problemen hebt met andere meningen

En zo kunnen we wel doorgaan (kzou het niet doen, we kunnen nuttiger dingen doen.)
 
Bovenaan