• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat hebben jullie gegeten voorbij de THT datum?

Flos

SHTF Expert
Met de grote lente schoonmaak al in gedachten heb ik vandaag maar eens de koelkasten opgeruimd.
Een paar blikken frisdrank dat bijna een jaar over was laten leeglopen heb er wel eens van beproeft.
Maar aangezien het frisjes waren die ik niet graag drink zijn ze blijven staan dus niet mijn smaak.
Maar de kers op de taart.
Een stuk rauwe Italiaanse ham vacuüm verpakt dat vervalde in 2014 even aan gesneden.
De eerste snee aan de kat gegeven en de tweede in lardons gesneden en op gegeten.
Lekker wel een beetje zout.
Hoe komt die ham zolang in mijn koelkast.
Wel ik kreeg het als ze net niet over de datum was.
En heb het in de koelkast gelegt.
Elk jaar opnieuw zei ik bij mij zelf volgende jaar misschien.
Dus dit jaar was het prijs.
Moesten jullie niets meer van mij horen is het fout gelopen.

Dus vlees gezouten gedroogd vacuüm verpakt en koelbewaard na meer dan 7 jaar.
Bekijk bijlage 21669
Even een reactie op mijn eigen bericht.
Van morgen een van mijn lievelings ontbijten gegeten.
Half bruin brood met honing
En een dikke snede rauwe ham in lardons gesneden.
Bak sterke koffie.
 

phtvs

Sysop
Admin
@phtvs als je zo'n pakje open maakt ruikt je het vanzelf (proeven hoeft niet eens :rolleyes:) :p Ik weet niet hoe oud die van u zijn ,maar ik ben benieuwd :D
gr will
Nou dat was geen succes. ruim over datum en idd zodra ik een pakje opentrok kwam er een lucht uit, niet te harden. Ik baal er ontzettend van want in totaal 50 pakjes weg kunnen gooien.

Maar meer on-topic helaas. We kochten van de week een zakje kant en klaar gesneden uitjes. We zijn gek op een patatje speciaal dus gisteren frieten gebakken en lekker gegeten. Maar vannacht werd ik wakker en moest rennen naar de wc, haalde het net op tijd. Dat is zo de hele nacht doorgegaan en maar goed dat we 2 wc's hebben want mijn vrouw had last van hetzelfde probleem. :D
Vanmorgen het zakje van de uitjes uit de vuilnisbak gevist en ja hoor, 1 week over datum en een erg penetrante geur. Waarschijnlijk door de curry en mayo in combinatie met een biertje tijdens het eten niets geproefd.

Nu dus buikpijn, misselijk en eten/drinken is niet binnen te houden....:vomit:
 

Erny

Last (wo)man standing
20220205_164632.jpg

Creme Brulee, THT 08-09-01
Jaaaaaaaaaaren geleden heb ik 2 van deze pakjes meegenomen uit zo'n geweldige Franse supermarkt. Want dit vond je toen niet in onze supermarkten. Helaas heb ik ze al die tijd niet gebruikt omdat er creme fraiche in moet, en dat heb ik niet standaard in huis en denk ik niet aan etc etc. En zo gaan de jaren voorbij. :fluit:
Maar kwam ze bij het keukenkastjeuitruimgebeuren laatst ook weer tegen. En in beeld op het aanrecht gezet.
Dacht dus laatst: laat die creme fraiche maar zitten, ik gooi er gewoon slagroom door. Moet kunnen.
Aldoende.
Alles rook goed, puddingmix bij de melk/slagroom gevoegd... bleef goed ruiken en werd ook gewoon dikker.
Suiker erop en onder de grill... Dát ging niet zo goed... bleef bubbelen en er kwam geen korstje, misschien door het hoge vetgehalte in de slagroom?
Maar dit mocht de pret niet drukken.
Geproefd... mmmmm smaakte naar creme bruléé... wel erg zoet ... oef... Rook niets raars, ook geen rare smaakjes en geen rare gevolgen van het nuttigen.
Dus goede score voor deze creme bruléé mix. :thumbsup: Heb wel, bij het 2e, 3e én 4e bakje er wat citroen over uitgeperst en daar werd de overmatige zoetheid weer verdraagzaam door. :cool:
Toch maar wat creme fraiche in huis halen en de 2e doos daarmee testen.

Na ál dat proeven van jaaaaren over datum kastinhoud van mij, met meest positief resultaat, had ik deze niet verwacht:

20220205_164509.jpg

Snackline Onion Rings - THT 03-12-2021:
Gísteren gekocht bij mijn favoriete Marokkaanse supermarkt. En toen ik de zak aanbrak en de eerste chipjes wegwerkte klopte er iets niet... er mistte genot... er was slofheid in het binnenste van de rings, buitenkant wel knapperig... begon tegen te staan, heb eraan geroken... rook muffig... en toen de datum maar eens gecheckt. En deze chips, die dus maar 2 maand over datum zijn, zijn dus niet goed meer... o_O
Bijzonder... nooit eerder "over datum" chips als vies ervaren. Heb de winkel even gebeld om te waarschuwen zodat ze de rest van deze partij niet verkopen. Breng de zak later wel terug.
Maar... niet opnemen in je langdurige voorraad dus... daar wordt je niet blij van. ;)
 

Bijlagen

  • 20220205_164520.jpg
    20220205_164520.jpg
    11 KB · Weergaven: 5

sky_kama

Elementary prepper
Vandaag pudding gekookt met houdbare melk van de Lidl.
THT: 19-8-2019
Smaakverschil met 'vers': niet
Fjn, want ik heb nog 8 liter staan ;)

Oh dat is goed om te weten! Dus die lange houdbare melk is zo lang houdbaar? Dan ga ik daar toch maar wat liter van in huis halen.
 

PBear

Mankinds only hope
Sopa de Cozido, van Knorr, gekocht in oktober 2017, tht tot augustus 2017, dus verkocht tegen de regeltjes in een Portugese supermarkt.
Bereid in februari 2022.
Geen idee wat sopa de cozido betekent. Het kleurtje zag er niet zo aantrekkelijk bruinig uit, maar de smaak was nog goed te pruimen.
Een bordje van gegeten zonder nare gevolgen. Niettemin heeft mijn Tropische Verrassing het restant door de gootsteen gespoeld. Ze bewaakt mijn gezondheid als een Cerberus, op het irritante af... zo lief :D.
Maar ik moet er wat voor over hebben als ik haar 100ste verjaardag wil vieren. Dan moet ik de 134 zien te halen.
IMG_20220223_182532.jpg

IMG_20220223_182519.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

joepmeloen

Prepper goeroe
Niet over de houdbaarheid, maar helaas wel weggegooid;5x havermout in papieren zakken met een waslaagje van 500gram à €0,49,-, heeft naast een doos vaatwas capsules gestaan.
De geur en smaak is in de havermour getrokken, het voelde niet goed om het te eten ivm mn gezondheid. Nu nieuwe vooraadje gekocht €0,59,- :)
 

Mayo

Last (wo)man standing
Oh dat is goed om te weten! Dus die lange houdbare melk is zo lang houdbaar? Dan ga ik daar toch maar wat liter van in huis halen.

Ik heb met het (eigen?) merk Milbona van de Lidl goede ervaringen :) Ik heb trouwens altijd de volle melk, niet de magere of half-volle.

Andere merken weet ik niet, die heb ik nooit geprobeerd :cool:
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Zojuist de laatste restjes geschraapt uit een potje "Hausmacher Leberwurst"; lekker spul...
Van 2014, maar was nog prima van smaak en had over nog eens 8 jaren ook nog wel gesmaakt denk ik.
upload_2022-3-9_18-19-43.png
Tja, op, en wat doe je dan, relatief kort van tevoren... ?

Ik heb een prima tip voor jullie, of eigenlijk twee....
Ik heb even geleden online een behoorlijke hoeveelheid prima worst in blik gekocht in Duitsland. Je betaalt er daar maar 9% MWS (BTW) over:thumbsup:, en verzending kost je ook de kop niet. Ze hebben er behoorlijk wat keus, en vooral de aanbiedingen van 12 blikken zijn voordelig. Het zijn 400g blikken dus de inhoud is echt niet kinderachtig.

Het is ten minste 2 jaar houdbaar, maar ik wed dat het ook over 10 of 15 jaar nog wel smaakt en voedzaam is. In ieder geval beter dan een platgereden berm-egel of blubberpad. Een prima eiwit-aanvulling...

https://www.dauerbrot.de/sets-vorteils-pakete/12x400g-hausmacher-leberwurst
https://www.dauerbrot.de/12x400g-bauernmettwurst
https://www.dauerbrot.de/12x400g-schinkenwurst
En zo hebben ze nog veel meer soorten, bloedworst, hamworst, braadwurst, zoek er maar eens verder...

Enfin, deze blikken zijn ook per stuk te koop dus je kunt varieren en er een echt prepper-multi-schranspakket van maken. Het komt bij "Eifeler Fleischwaren" vandaan, en als je hun site bekijkt dan loopt het speeksel uit je mondhoek, echt...:p
Hier in NL kwijlen we al van afvalvlees (frikandel e.d.) maar in D stelt de burger toch net even (heel wat) hogere eisen aan worst- en vleesproducten, merk ik.
Daar vind je niet snel rommel, en die kwaliteit dat proef je...
https://www.eifeler-fleischwaren.de/
Vergeet niet om je bij Dauerbrot eerst voor de nieuwsbrief in te schrijven voordat je er bestelt; je krijgt dan direct per email een code voor 5% korting die je meteen kunt gebruiken.:thumbsup:
Even afhankelijk van wat je er totaal bijeen graait, kan het zijn dat je met net een blik minder in een lager verzendkosten-tarief valt, dus kien dat even uit.

En, denk ook eens aan eipoeder... Dat is ook prrrrima als eiwit-prepvoorraad, en is in blik sowieso 15 jaar houdbaar. Met eipoeder blijven de prep-pannekoeken prima in vorm, zelfs als er we er eens 50% houtmeel in mee moeten mengen, wed ik:rolleyes:. En een ommeletje op de noodkachel smaakt vast ook niet slecht. Slechts 9,90 Euro per 300 g, en dat is behoorlijk goedkoper dan hier in NL. https://shop.conserva.de/de/volleip...lver-aus-bodenhaltung-300g-5060428433403.html
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Ik heb met het (eigen?) merk Milbona van de Lidl goede ervaringen :) Ik heb trouwens altijd de volle melk, niet de magere of half-volle.

Andere merken weet ik niet, die heb ik nooit geprobeerd :cool:
@Mayo @sky_kama, denk ook eens aan melkpoeder! Melk van een gedroogde koe zogezegd... Dat is lang houdbaar...
 

wildemossel

Diehard Prepper
Sopa de Cozido, van Knorr, gekocht in oktober 2017, tht tot augustus 2017, dus verkocht tegen de regeltjes in een Portugese supermarkt.
Bereid in februari 2022.
Geen idee wat sopa de cozido betekent. Het kleurtje zag er niet zo aantrekkelijk bruinig uit, maar de smaak was nog goed te pruimen.
Een bordje van gegeten zonder nare gevolgen. Niettemin heeft mijn Tropische Verrassing het restant door de gootsteen gespoeld. Ze bewaakt mijn gezondheid als een Cerberus, op het irritante af... zo lief :D.
Maar ik moet er wat voor over hebben als ik haar 100ste verjaardag wil vieren. Dan moet ik de 134 zien te halen.
Bekijk bijlage 21900

Bekijk bijlage 21901
Sopa de Cozido = gekookte soep (zegt dus geen fluit, maar wat verwacht je van Knorr) :D
 
Bovenaan