• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Bitcoin en cryptocurrency

drent

Diehard Prepper
Dat werkt beter voor de overheid dan rigoreus verbieden, zoals de Chinese overheid doet, met als gevolg dat Chinees kapitaal in het buitenland in crypto's ge-investeerd wordt.
China komt stroom tekort en niet zo'n beetje ook. Crypto stroomvreters verbieden heeft zeker ook te maken met de bevolking warm te houden.
En dat geeft mij meteen een reden om niet zoveel in crypto te zien. Geen stroom = geen crypto en we zien en horen meer en meer over tekorten aan stroom overal ter wereld door de transistie naar duurzaam. Dus tot (als) dat opgelost is, is op crypto vertrouwen bij shtf zeker niet mijn eerste keuze. Dan eerder goud/zilver en dingen als voedsel, zeep!, etc. die zelf te verbouwen/maken zijn en geschikt voor ruilhandel.
 

logan1202

Prepper goeroe
Aan de ander kant wordt er al 30 jaar een crisis voorspelt. Dus als ze dit nog een 50 jaar kunnen uitstellen zitten we goed. Waarbij het natuurlijk de vraag is wanneer je moet cashen. En als je naar het "oude" geld kijkt zijn de rijken nooit slechter uit de crisis gekomen. Dus hoe voller de sok voor de problemen beginnen, hoe beter. En op het moment is crypto het meest winstgevend.
En en/en is altijd beter dan of/of. Dus ook hier geld dat je niet alles op 1 kaart moet zetten.
 

martin

Mankinds only hope
En op het moment is crypto het meest winstgevend.

Ik zou er van maken dat crypto en de voorloper zilver/goud het meest waardevast is.
(of het minst volatiel is)
Dus crypto en/of goud bezit je niet om winst te maken maar om de waarde te behouden.
Vastgoed uiteraard ook, maar het is qua omvang lastig om te vervoeren.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Zelf zou ik kiezen voor zilver of goud.
Bij wereldwijde shit heb ik geen vertrouwen in spullen die ik niet in de hand kan pakken.

na een grote klap heb ik liever deze twee dan een usb stick met crypto’s waarvan je moet afvragen of je daar ooit nog wat mee kan als het land weer opgebouwd moet worden.

of als je eten wil kopen.
Met iost betaal je nogal lastig
 

petroman

SHTF Expert
Even een domme opmerking: waardevast in de context van "de hemel valt naar beneden" gaat voor digitale zaken volgens mij niet op.
Stel een zonnevlam zorgt voor een grote emi en al het digitale valt uit, immers geen stroom. Waar gaan dan je crypto muntjes uit komen om te betalen? Je hebt overigens ook niets aan je bankgeld want dat bestaat ook (even) niet meer.
 

martin

Mankinds only hope
Even een domme opmerking: waardevast in de context van "de hemel valt naar beneden" gaat voor digitale zaken volgens mij niet op.
Stel een zonnevlam zorgt voor een grote emi en al het digitale valt uit, immers geen stroom. Waar gaan dan je crypto muntjes uit komen om te betalen? Je hebt overigens ook niets aan je bankgeld want dat bestaat ook (even) niet meer.

Jawel, dat gaat wel op.
Het systeem zit redelijk slim in elkaar en je hoeft geen stroom te hebben om bitcoin te laten werken.
Je kunt bij wijze van spreken een bitcoin op papier uitprinten en deze aan iemand geven. Het bijwerken van de blockchain zal zonder stroom niet werken dus zou bij een langdurige stroomuitval het onverstandig zijn om te betalen met bitcoin. (want je kunt niet achterhalen of de privatekey juist is). Maar ik had het ook over waardebehoud en niet over handel.

Uiteraard is het betalen met een zilveren munt een stuk betrouwbaarder dan te rommelen met crypto tijdens een complete crisis. Als het zou gaan om waardebehoud dan zal bitcoin als systeem gewoon overleven. Of het ooit nog zal worden gebruikt is een andere discussie.
 

drent

Diehard Prepper
Jawel, dat gaat wel op.
Het systeem zit redelijk slim in elkaar en je hoeft geen stroom te hebben om bitcoin te laten werken.
Je kunt bij wijze van spreken een bitcoin op papier uitprinten en deze aan iemand geven. Het bijwerken van de blockchain zal zonder stroom niet werken dus zou bij een langdurige stroomuitval het onverstandig zijn om te betalen met bitcoin. (want je kunt niet achterhalen of de privatekey juist is). Maar ik had het ook over waardebehoud en niet over handel.

Uiteraard is het betalen met een zilveren munt een stuk betrouwbaarder dan te rommelen met crypto tijdens een complete crisis. Als het zou gaan om waardebehoud dan zal bitcoin als systeem gewoon overleven. Of het ooit nog zal worden gebruikt is een andere discussie.
Wat is in dit voorbeeld het verschil tussen een briefje van zeg 5 euro en papiertje met bitcoincode?
 

martin

Mankinds only hope
Wat is in dit voorbeeld het verschil tussen een briefje van zeg 5 euro en papiertje met bitcoincode?

Het verschil zit hem in het vertrouwen.
(maar ik heb het dus over waardebehoud en niet over handel)
Als jij een briefje van 5 euro zou bezitten terwijl er hyperinflatie heerst dan zal niemand dat briefje willen aannemen omdat er geen enkele waarde tegenover zal staan.
Als het echter een zilveren munt zou zijn, of een gouden tientje dan zal men wel dit wel willen aannemen.
Het bekendste voorbeeld is jaren 20/30 in Duitsland

hyperinflatie.jpg

Het geld kon je beter gebruiken om de kachel mee aan te steken want de waarde van het papier was hoger dan de waarde van de valuta.

Als een economisch systeem instort dan zal de waarde van het geld devalueren tot 0,0. De waarde van tastbare zaken zoals voedsel/drinken/zilver/goud/steen/gereedschappen/kennis/vakmanschap zal blijven bestaan.
En BTC en de blockchain is ook te vergelijken met een systeem wat nog steeds bestaat en nog steeds kan worden "opgestart"
Maar of men het dan ook nog zou gebruiken is lastig te voorspellen en zal ook erg afhankelijk zijn van het type crash/krach waar we mogelijk mee te maken zouden krijgen.

In landen zoals Venezuela zou je in geval van voorkennis bijvoorbeeld 1 BTC kunnen storten naar een "paper wallet" en deze uitprinten en bewaren. Hierna kan je de computer/printer weg gooien en als je dan 3 jaar later dat stukje papier weer inscant (oftewel de private code van deze wallet) dan heb je in ieder geval weer iets wat mogelijk waarde zal hebben. Als het systeem compleet zou crashen en er is geen werkend computersysteem/netwerk/stoormvoorziening dan kan je er helemaal niks mee tot een mogelijke herstart van een nieuw systeem.
Maar het is dus allemaal gebaseerd op aannames die niemand zal kunnen voorspellen of ze ooit zullen voorkomen.
 

Ray

SHTF Expert
@martin Waarom zou crypto dan niet aan inflatie onderhevig zijn, als het net als het briefje van 5 om vertrouwen draait?

Het is een wereldwijde 'munt' en daardoor minder gevoelig voor lokale ellende zoals we in Argentinië gezien hebben, maar dat zijn de Euro en Dollar eigenlijk ook. Persoonlijk denk ik dat je igv hyperinflatie alleen wat hebt aan edelmetalen, bakstenen en goederen.

Hetzelfde heb ik met de regulering. Nu is Bitcoin decentraal en weinig gereguleerd, maar dat gaat volgens mij veranderen naarmate het succes groeit.
 

martin

Mankinds only hope
Het is een wereldwijde 'munt' en daardoor minder gevoelig voor lokale ellende zoals we in Argentinië gezien hebben, maar dat zijn de Euro en Dollar eigenlijk ook.

Nee, het is geen munt, het is een systeem.
Ik kom misschien wat arrogant over maar er zijn maar heel weinig mensen die begrijpen wat bitcoin en blockchain is.
Lees de omschrijving eens door.
Ik heb het een stuk of 5 keer moeten lezen voordat ik er 25% van begreep.

https://bitcoin.org/nl/bitcoin-document

En nee, ik ben geen bitcoin fanboy maar het was voor mij wel duidelijk dat het meer is dan speculatie of een munt. Het is een super slim doordacht systeem wat ingenieus in elkaar zit. De persoon(en) die dit hebben bedacht zitten op een IQ waar 99% van de bevolking nooit aan zal komen (ik uiteraard ook niet).
Het systeem maakt banken volledig overbodig.
De waarde is een ander verhaal. Dat kun je het beste vergelijken met de waarde van goud. Je kunt geen extra bitcoins maken. Op een gegeven moment zijn alle bitcoins in het systeem aanwezig en het enige wat je dan kan doen is bitcoins verplaatsen van A naar B. En als jij het vertrouwen heb dat je met dat stukje bitcoin een brood kan kopen, en de bakker er vertrouwen in heeft dat hij met dat stukje zijn kosten aan anderen kan betalen dan heb je een financieel systeem. De waarde is net zoals met goud "wat een gek er voor geeft" maar is voor het systeem zelf niet relevant.
Ik ben fan van het systeem, ik ben geen fan van de speculatie.
Als je er over nadenkt is het niet meer dan logisch dat BTC/blockchain een logische stap zal zijn die sowieso gemaakt zal worden. Net zoals het niet meer dan logisch is dat we op termijn fossiele brandstoffen vaarwel zullen zeggen.
Het huidige systeem van geld/valuta en het verplaatsen ervan is zo inefficiënt dat zelf het bankwezen ooit zal inzien dat dit niet houdbaar meer zal zijn.
Natuurlijk zal men er alles aan doen om de boel te vertragen net zoals de olie industie er alles aan zal doen om hun industrie zo lang mogelijk bestaansrecht te geven. Maar (volgens mij) komt er een dag dat dit systeem de vervanger zal zijn.
 
F

forumlid 1447

Gast
Alles wat ik in 2 keer lezen niet snap en, nog steeds, niemand in gewoon Nederlands/Engels/Duits/Frans
kan uitleggen, vertrouw ik niet.
En dat je het 5 keer moet lezen om 25% te snappen,
de regering maakt ook dit soort teksten.
Ik ben overigens gehaaid genoeg om te weten, dat ik een oude
brug kan verkopen voor oud ijzer, terwijl men hem nog dagelijks gebruikt.
Mijn pa kon de Eiffeltoren verkopen, en het zelf nog geloven ook.
Ik wil hiermee maar zeggen, dat een glad praatje, of een zeer ingewikkeld verhaal,
de haren op mijn nek doen overeind komen.
 

martin

Mankinds only hope
Alles wat ik in 2 keer lezen niet snap en, nog steeds, niemand in gewoon Nederlands/Engels/Duits/Frans
kan uitleggen, vertrouw ik niet.

Als ik met deze instelling mijn levensloop had laten verlopen dan had ik het mezelf kwalijk genomen.
Sommige zaken kosten veel tijd voordat je het begrijpt. Ik heb flink wat boeken moeten lezen en flink wat moeten herlezen voordat ik instaat was om te kunnen programmeren in machinetaal op een 6502 CPU. En toen ik met een 68000 CPU aan de slag ging toen ging het een stuk sneller. Bitcoin/blockchain is volledig te begrijpen. Net zoals kernfusie te begrijpen is, of een stuk simpeler de formule van de opwaartse kracht van een ondergedompeld voorwerp in een vloeistof. Het is maar net of je de motivatie kunt vinden om het te doorgronden.Kernfusie heb ik dus nooit kunnen/willen begrijpen net zoals 10.000 andere zaken. Ik heb maar 1 leven en kan de tijd ook maar 1 keer besteden. Maar de meest interessante zaken zijn de zaken die ik meer dan 3 keer heb moeten doornemen voordat ik het begreep.

Heb je het ooit geprobeerd om het door te nemen? Er is een prima vertaling en het is 100% transparant en hoewel het ingewikkeld is, is het zeker geen glad praatje. De software is gewoon open source en er werken flink wat mensen aan de broncode. Dat ga je met een glad praatje niet voor elkaar krijgen.
 

drent

Diehard Prepper
Nee, het is geen munt, het is een systeem.
Ik kom misschien wat arrogant over maar er zijn maar heel weinig mensen die begrijpen wat bitcoin en blockchain is.
Lees de omschrijving eens door.
Ik heb het een stuk of 5 keer moeten lezen voordat ik er 25% van begreep.

https://bitcoin.org/nl/bitcoin-document

En nee, ik ben geen bitcoin fanboy maar het was voor mij wel duidelijk dat het meer is dan speculatie of een munt. Het is een super slim doordacht systeem wat ingenieus in elkaar zit. De persoon(en) die dit hebben bedacht zitten op een IQ waar 99% van de bevolking nooit aan zal komen (ik uiteraard ook niet).
Het systeem maakt banken volledig overbodig.
De waarde is een ander verhaal. Dat kun je het beste vergelijken met de waarde van goud. Je kunt geen extra bitcoins maken. Op een gegeven moment zijn alle bitcoins in het systeem aanwezig en het enige wat je dan kan doen is bitcoins verplaatsen van A naar B. En als jij het vertrouwen heb dat je met dat stukje bitcoin een brood kan kopen, en de bakker er vertrouwen in heeft dat hij met dat stukje zijn kosten aan anderen kan betalen dan heb je een financieel systeem. De waarde is net zoals met goud "wat een gek er voor geeft" maar is voor het systeem zelf niet relevant.
Ik ben fan van het systeem, ik ben geen fan van de speculatie.
Als je er over nadenkt is het niet meer dan logisch dat BTC/blockchain een logische stap zal zijn die sowieso gemaakt zal worden. Net zoals het niet meer dan logisch is dat we op termijn fossiele brandstoffen vaarwel zullen zeggen.
Het huidige systeem van geld/valuta en het verplaatsen ervan is zo inefficiënt dat zelf het bankwezen ooit zal inzien dat dit niet houdbaar meer zal zijn.
Natuurlijk zal men er alles aan doen om de boel te vertragen net zoals de olie industie er alles aan zal doen om hun industrie zo lang mogelijk bestaansrecht te geven. Maar (volgens mij) komt er een dag dat dit systeem de vervanger zal zijn.
In jouw voorbeeld van printje op papier dus absoluut wel. Dan print je dat papiertje gewoon X keer. 1e die de boel electronisch maakt zodra dat kan wint, rest heeft pech (en die 1e kan jij ook zelf zijn/hele ding nooit van jouw account af gehaalt zelfs ...

Op precies dezelfde wijze zijn banken begonnen toen die goud in de kluis bewaarden voor klanten en briefje gaven in ruil ervoor als bewijs van bewaring. Die briefjes waren makkelijker want lichter en werden wat wij nu als briefgeld gebruiken. Ging wel eens mis als er minder goud in de kluis bleek te liggen dan er briefjes waren uitgegeven door die protobank.
 

martin

Mankinds only hope
In jouw voorbeeld van printje op papier dus absoluut wel. Dan print je dat papiertje gewoon X keer. 1e die de boel electronisch maakt zodra dat kan wint, rest heeft pech (en die 1e kan jij ook zelf zijn/hele ding nooit van jouw account af gehaalt zelfs ...

Het gaat mij om waardebehoud, niet om handel.
(shit, dat heb ik nu 3 keer verteld en ik geloof niet dat het over komt)
Een private key betekend dat jij de persoon bent die een bitcoin kan verplaatsen. Als jij die privatekey aan 10 mensen zou geven dan kunnen 10 mensen die bitcoin verplaatsen.
Als het systeem plat is (tijdens een extreme crisis) dan is het inderdaad zo dat de persoon die als eerste instaat zou zijn om die privatekey te verplaatsen er met de "waarde" vandoor zou kunnen gaan.
Maar dan zijn er geen extra bitcoins. Die andere 9 personen zien dan een waarde van 0 BTC op die privatekey. (want hij is reeds verplaatst)

Zucht.

Je kunt het echt niet vergelijken met het loslaten van de goudstandaard. Dat is weer een compleet ander systeem. Sterker nog, het is bijna het tegenovergestelde. Iedere bitcoin bestaat maar 1 keer. Iedere 1000 deel van een bitcoin bestaat maar 1 keer. Goud bestaat ook maar 1 keer. Dat is juist heel het idee van bitcoin. Het voorbeeld wat jij aanhaal is de reden dat bitcoin is ontwikkeld.

Lees het gewoon eens door en als er vragen zijn wil ik ze zover ik het kan best wel beantwoorden maar probeer het minimaal door te lezen.
 

Rataplan

Mankinds only hope
De voorspelde stijging van de bitcoin heeft ( nog niet) doorgezet. Maar de vraag is eerder of het nu nog zin heeft om in te stijgen, bij zulke prijzen. En wat moet je dan kopen? het woud van cryptomunten is groot. En hoeveel zijn er al weer verdwenen? Daarbij komt dat de "grote" voor de meeste mensen niet meer betaalbaar zijn.
Maar stel, je wilt voor je nageslacht een spaarpotje opstarten en wat je nu koopt laat je 18 jaar staan. Wat zou er volgens jou nu in moeten zitten?
Start bedrag van 200 Euro. (ongeveer)
OF, vindt je het weg gegooid geld? En denk je dat er over een 18 jaar geen geld meer is, de roverheid alles heeft afgepakt of de banken je genaaid hebben?

Bij zo’n bedrag zou ik toch wel een gokje met crypto wagen. Beetje “ zekerheid “ top 100 coins. Beetje inlezen, wat kiezen en niet instappen op grote groene candles.
High risk high reward… wat je wil.
Probeer tijdig wat winst te nemen ondertussen en haal zo je inleg weer terug, wat overblijft is gratis en kan je verder mee spelen etc. Evt een leuke coin met goed achterliggend project, bijv cardano en dan in staking zetten. Lekker laten groeien dan.
Verder is DCA ook een optie, dus maandelijks op een zelfde moment bijv 100€ inleggen ongeacht de koers. Dan zou ik bijv wel bitcoin kiezen.
 

logan1202

Prepper goeroe
In Oostenrijk wordt vanaf 28 februari volgend jaar een cryptocurrency-inkomstenbelasting van 27,5 procent betaald. Het maakt niet uit hoe lang iemand bitcoin of andere digitale valuta heeft gehad. Dat maakte het Oostenrijkse ministerie van Financiën dinsdag bekend, meldt de Autoriteit Persoonsgegevens. Cryptocurrencies zullen dus in het land worden belast tegen hetzelfde tarief als aandelen.
Bron: https://www.idnes.cz/ekonomika/zahr...150038_eko-zahranicni_mato?zdroj=kolotoc_idos

Is dit de toekomst? En hoe is dit te controleren? Als ik mijn crypto op een stick laad en die een jaar of tien in de la laat liggen? Maarja, je moet het een keer inruilen of gaan gebruiken.
 

logan1202

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Nu weet ik dat Crypto voor de lange termijn is, maar als ik vandaag kijk springen toch wel de tranen in je ogen. voor het gevoel zakken ze door de keldervloer.
Maar kijk je verder terug valt het reuze mee, dus gewoon rustig afwachten.
 

PBear

Mankinds only hope
Een gelegenheid om met kleine beetjes in te stappen? Kijken hoever het zakt.
Ik schat in dat het tzt wel weer gaat stijgen als de lucht er uit is.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Ik wilde eind vorige maand een account aanmaken bij Bitvavo om idd ook eens voorzichtig in de crypto's te stappen, maar
merkte tot mijn schrik dat je daarvoor niet alleen een foto van je ID moet maken, maar ook een video van je gezicht: voorkant, links en rechts, plus je moet een aantal door hen opgegeven cijfers uitspreken.
Daarbij moet je dan ook nog elke aan- en verkoop bevestigen met een selfie... :shocked:
Het zal duidelijk zijn dat ik dit dus niet ga doen.

Zijn er andere Nederlandse brokers / exchanges die dit niet eisen?
 

PBear

Mankinds only hope
Ik wilde eind vorige maand een account aanmaken bij Bitvavo om idd ook eens voorzichtig in de crypto's te stappen, maar
merkte tot mijn schrik dat je daarvoor niet alleen een foto van je ID moet maken, maar ook een video van je gezicht: voorkant, links en rechts, plus je moet een aantal door hen opgegeven cijfers uitspreken.
Daarbij moet je dan ook nog elke aan- en verkoop bevestigen met een selfie... :shocked:
Het zal duidelijk zijn dat ik dit dus niet ga doen.

Zijn er andere Nederlandse brokers / exchanges die dit niet eisen?

Bij Bitonic volstond het uploaden van een kopie van mijn rijbewijs als verificatie.
Ik heb er tot op heden 5 transacties gedaan, waaronder ook opnamen uit mijn wallet via de Mycelium-app, die zonder problemen verlopen zijn.
Het viel me op dat de weergave van mijn transacties via Blockchain Explorer afweken van wat Mycelium aangaf.
Ter controle had ik afgelopen nacht een x bedrag uit mijn wallet opgenomen, wat volgens Blockchain Explorer hoger zou zijn dan mijn Bitcoin tegoed.
Toch heeft Bitonic het juiste bedrag naar mijn bankrekening overgemaakt en bleek er nog een restantje winst van de afgelopen week in mijn wallet staan.
Vanmiddag heb ik voor hetzelfde x bedrag weer bitcoins aangekocht.
Toevallig bij die transacties nog een half procentje winst gemaakt, omdat Bitcoin in de ochtend wat in waarde gezakt was.
Het leverde meer op dan een jaar rente op mijn spaarrekening... :confused::rolleyes:
 
Bovenaan