• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Welke cloud?

Candyman

Diehard Prepper
Welke cloud is veilig en betaalbaar?
Dropbox gebruik ik om te hotlinken op forums maar qua privacy is het geen aanrader.
Mega is wat beter maar ik lees veel negatieve dingen over de oprichter.
In het verleden heb ik 2x zelf een externe harde schijf gekocht om dingen op te slaan en 2x is die schijf kapot gegaan waardoor ik alles kwijt was.
 
F

frans81

Gast
Helaas kan ik jou niet helpen ;)

Maar ik kan jou wel zeggen welke Cloud ik gebruik :hug:

Geen enkele :rolleyes:
En daar ben ik geen nuchtere uitzondering in .

Desnoods op papier zetten , kopiëren of andere vorm van media drager . Gewoon op de oude vertrouwde wijze .
Klinkt helaas makkelijker dan het voor velen is .

En idd gewoon een degelijke externe harde schijf als tijdelijke opslag tot je zin hebt om te gaan papiriseren ( op papier overdragen :lol:)

The only CLOUD I use , are the clouds above me . Some are beautiful to look at :D
 

Candyman

Diehard Prepper
Haha sorry @Flos dat had ik misschien beter moeten uitleggen in de openingspost.
Al die Engelse termen steeds, als je daar niet mee bezig bent dan heb je geen idee waar het over gaat.
Cloud is gegevens online opslaan, zodat je ze niet kwijt raakt als je computer of telefoon kapot gaat.
Maar je plaatst dan wel een hoop privé gegevens bij een ander, dan moet het uiteraard wel veilig en betrouwbaar zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

Nomad

Diehard Prepper
Goede vraag.
Voor school heb ik Dropbox gebruikt, maar deze is verlopen. Ik gebruik het echt nooit.

Nu heb ik alleen nog OneDrive (voorheen SkyDrive) actief. Dit is van Microsoft.
Met 'actief' is ook alles wel gezegd, want ik gebruik het héél sporadisch.

In het kader van beveiliging gebruikt ik deze diensten nooit voor persoonlijke gegevens.
Zelf gebruik ik USB sticks welke ik regelmatig backup.
Ik gebruik een klein arsenaal:
- Kleine (16GB), onbeveiligde USB sticks
- 3x middel (32GB) encrypted USB sticks (back ups van elkaar)
- 2x grote (64GB) onbeveiligde USB met beveiligde partities & portable apps (beide zijn een backup van elkaar)

De kleine zijn 'wegwerp' sticks. Deze gebruik ik alleen als ik data aan iemand moet overdragen.
Mijn eigen data staat op encrypted sticks. Hier doe ik weinig mee, deze gebruik ik alleen wanneer nodig voor privé zaken.
De grote stick draait PortableApps om op werk en bij anderen mijn eigen software te kunnen draaien, privé data waar ik op dat moment mee werk gaan in de beveiligde partitie.

Backuppen is een must. Maar goed, dat is het ook als het in de cloud staat natuurlijk.
Over de mate van veiligheid kan je twisten. Een beveiligde partitie en beveiligde sticks zijn te kraken. Maar op zijn minst beschermt het tegen nieuwsgierige ogen van mijn collega's en dergelijke.
 
D

Deleted member 2138

Gast
Cloud is per definitie niet veilig qua privacy. Het is alsof je je sleutel in de auto laat zitten en een jongetje geld geeft om op je auto te passen. Hoe meer geld je geeft hoe groter de kans dat het jongetje dat netjes doet (oftewel hoe meer je betaald aan het bedrijf). Daarnaast natuurlijk hoe duurder de auto hoe sneller men het zal willen stelen (oftewel hoe waardevol is jouw data voor een ander).

Echter de cloud is wel gewoon ideaal en praktisch, vandaar dat veel mensen het ook gebruiken; en dit worden er steeds meer (veel jonge mensen/studenten die het daarna ook blijven gebruiken uit gemak). Als je een gratis cloud service wilt gebruiken en je zet er iets privacy-gevoeligs op dan raad ik je aan om het op zijn minst te encrypten. Welke en wat dat is aan jou, mocht het dan ineens op straat liggen dan ligt het in ieder geval niet volledig open en bloot.

Er is ook de optie om zelf een NAS o.i.d. te kopen en te gebruiken. Je kan het zo instellen dat je van buitenaf er bij kan, maar ook dat je enkel back-upt als je thuis verbonden bent met je thuisnetwerk. In hoeverre dit veilig is ligt aan je thuisnetwerk/router en je kennis (+ wil) om het goed in te richten; het kan vrij veilig maar het kan ook een grote flop zijn zonder de juiste kennis.

Andere opties zijn al genoemd; usb, papier, externe HDD.

Qua jouw eerdere probleem met een externe HDD die kapot is gegaan; als je zelf je data op gaat slaan (maar ook als je het in de cloud opslaat), zorg ervoor dat je je data altijd minimaal 2x opslaat. Dit kan ook een combi zijn van bijv. de cloud + externe HDD. Ideaal hierin is om te zorgen dat beide opslag ten alle tijden op 2 afzonderlijke geografische locaties bevinden, dit simpelweg i.v.m. brand; heb je je data op 2 usb's gezet die netjes naast elkaar in de keukenla liggen dan is je data foetsie als er een brand is in je huis.
Ook kan je met bijv. een NAS 2 of meerdere HDD's in RAID zetten (meerdere mogelijkheden) om ervoor te zorgen dat mocht 1 HDD defect raken de data niet weg gegooid is maar weer opgebouwd kan worden. (Totale hoeveelheid beschikbare opslag wordt wel minder, tot wel 50% maar exact % ligt aan welke RAID opstelling.)

Ookal heb je je data in eigen beheer (dus niet d.m.v. een cloud opgeslagen) is het raadzaam om je data te encrypten. Ik weet niet om wat voor data het gaat maar houd er wel rekening mee dat encrypten tijd en gemak in de weg zit. Simpele text bestandjes zijn vrij vlot geëncrypt en gedecrypt maar grotere bestanden kunnen een tijdje duren (ligt ook aan de encryptie).

Samengevat:
Redundantie (2 geografische onafhankelijke locaties!)
Niks is gratis, gratis service is betalen met je data
Encrypten tenzij onmogelijk
 

Ray

SHTF Expert
Welke cloud is veilig en betaalbaar?
Dropbox gebruik ik om te hotlinken op forums maar qua privacy is het geen aanrader.
Mega is wat beter maar ik lees veel negatieve dingen over de oprichter.
In het verleden heb ik 2x zelf een externe harde schijf gekocht om dingen op te slaan en 2x is die schijf kapot gegaan waardoor ik alles kwijt was.

Backups blijven uiteraard de gewezen optie om alles zelf in de hand te houden.

Disroot is een partij die privacy hoog in 't vaandel heeft, opensource software gebruikt (controleerbaard dus) en alles encrypted opslaat. Ze hebben een gratis opslag tot 2Gb, meer kost je 15 cent per Gb/maand.

Zelf werk ik gewoon met externe schijven, waarvan er eentje ligt op een andere locatie. Die vele Tb's zijn niet te betalen in de cloud.
 

Ray

SHTF Expert
Je kon erop wachten, de bekende clouddiensten kunnen worden gekraakt met speciale software van het Israëlische bedrijf NSO:
https://www.nu.nl/internet/5967486/...t-icloud-en-google-drive-te-kunnen-halen.html

Ook Whatsapp berichten, Facebook Messenger zijn hiermee uit te lezen. Bovendien blijkt tweetrapsverificatie geen belemmering.

Toegang tot clouddiensten zou betekenen dat NSO inzicht kan krijgen in allerlei persoonlijke documenten, locatiegegevens en back-ups van chatgesprekken - waaronder die van WhatsApp - die online zijn opgeslagen.
Bron: bovenstaande link.
 
F

frans81

Gast
Je kon erop wachten, de bekende clouddiensten kunnen worden gekraakt met speciale software van het Israëlische bedrijf NSO:
https://www.nu.nl/internet/5967486/...t-icloud-en-google-drive-te-kunnen-halen.html

Ook Whatsapp berichten, Facebook Messenger zijn hiermee uit te lezen. Bovendien blijkt tweetrapsverificatie geen belemmering.

Bron: bovenstaande link.

Het was niet Alleen, Erop wachten , men had het al kunnen weten en er naar handelen .

Wij oa Nederlanders houden wel van Wolkjes .

Prachtig zijn ze soms , maar inhoudelijk leveren ze vaak een nare boodschap af ;) En soms laten ze inhoudelijk plots het een en ander vallen .

Vele Apps ook zijn makkelijk , maar het zijn ijsbergen , waar je slechts het puntje van krijgt te zien .

Maar goed dat er mensen zijn met de juiste kennis en middelen , die ons toch nog ( beter laat dan nooit
) kunnen waarschuwen , bewust doen worden .

Alhoewel het woord Naïef vaak niet uit beeld verdwijnt bij de gewoonte groep .

Appjes lekker haha , door een wolkenpapje gemengd heb je een smakelijk toetje :lol:
 

Jannes

Prepper goeroe
Er is ook de optie om zelf een NAS o.i.d. te kopen en te gebruiken. Je kan het zo instellen dat je van buitenaf er bij kan, maar ook dat je enkel back-upt als je thuis verbonden bent met je thuisnetwerk. In hoeverre dit veilig is ligt aan je thuisnetwerk/router en je kennis (+ wil) om het goed in te richten; het kan vrij veilig maar het kan ook een grote flop zijn zonder de juiste kennis.

Wij hebben het op deze manier geregeld. Meneer Jannes, alias @Ancient , heeft het naar mijn weten goed beveiligd. Er worden zeer regelmatig pogingen gedaan om erin te komen, maar volgens mij is dat nog niet gelukt. Hij kan er vast meer over vertellen.
 
Bovenaan