• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Messen slijpen - HET topic over -

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
lijkt op een steen die gebruikt wordt om een zeis aan te zetten.

Lijkt er idd op . Nu je het zegt ! Het kwam mij al bekent voor , maar kon het niet plaatsen . Derhalve onbekende vorm !

Deze steen kwam uit de ladenkast met chirurgische instrumenten .
 

Marcov

Prepper goeroe
lijkt op een steen die gebruikt wordt om een zeis aan te zetten.
64841-2315.00_l.jpg
Voor de zeis gebruikte ik altijd een strekel.

Strekel-met-gat.jpg
 

Otzi

Elementary prepper
Wat gebruiken de mensen hier zoal om hun bijlen mee te slijpen.

Ik gebruik zelf momenteel een oude slijpsteen waar ik niet helemaal tevreden over ben.
 

Ray

SHTF Expert
Met een haakse slijper moet je wel uitkijken dat het materiaal niet warm wordt. Dan onthard het staal op de snede en blijf je aan 't slijpen. Machinaal kan, maar dan met heel veel beleid, of koeling.

Ik heb diverse slijpstenen en juist zo'n goedkope grove aangeschaft voor bijlen en m'n spade. Met de standaard 400 x 800 schiet het idd niet op.

Best lastig slijpstenen te krijgen tegenwoordig, waar ze vroeger gewoon bij de Gamma en de Blokker lagen. Mijn grove heb ik mee van een marktje uit Hongarije.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Otzi

Elementary prepper
Haakseslijper ben ik ook niet zo kapot van.

Ja een setje goede slijpstenen moet je al gauw ergens bestellen.

Maar ik neem aan dat ik ook mijn gewone wetstones kan gebruiken zonder de stenen te vernielen????

Of is het dan verstandiger om een apart setje voor de bijlen te gebruiken??
 

Ray

SHTF Expert
Het grovere werk op een bijl zou ik niet met een dure, mooie vlakke steen doen. Het netter en gladder maken van de snede doe ik wel met een 'gewone' 200 x 400 steen, die ik ooit bij de Blokker kocht. Die gebruik ik ook veel voor m'n messen en moet dus regelmatig schoongemaakt en afgevlakt worden.
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Met een haakse slijper zeker oppassen dat van de snede weg schuurt als de snede scherp begint te worden. In mijn beginjaren als toolaanscherper vond ik deze ook wel handig maar toen de schijf hapte in de snede en alles met volle kracht blokkeerde vloog zowel zowel de haakse slijper uit mijn handen alsook kwam het mes los uit de klem en stak achter me in een kartonen doos ... ben ik eerder voor het hanteren van de tool zelf op een schuurtoestel dan andersom. Zoals gezegd is het opwarmen van van het materiaalis een factor, maar de meeste powertools hebben nu wel een regelbaar toerentel of je zet er een potentiometer/frequentieregelaar tussen en is tussentijds koelen ook geen overbodige luxe.

Inmiddels heb ik al een kleine 2 jaar die worksharp en heb toch al aardig wat tools hierop geslepen zakmessen, vaste messen, koksmessen, multitools, machetes, bijlen, zelfs een katana voor competitiewedstrijd.... (denk dat de tellerqua aantal tools inmiddels de 1000 is gepasseerd) en heb hierbij m'n eigen stijl alsook voorkeur voor een bepaalde snede ontwikkeld en ben daar ook vrij open over.

Echter als ik soms zie naar de geheimzinnigheid (om welke reden dan ook) van bepaalde slijpdiensten:

Ik liep vorige week op de plaatselijke markt hier en er stond een messenkraam alsook een bordje met een slijpdienst. Om een beetje een idee te krijgen hoe andere mensen werken (omdat ik zelf een hobby slijpdienst heb) getracht een praatje te maken. Al snel werd het bij die man meer een verkoopspraatje van beste grondstoffen hier en daar en beter dan de staat dan ze hier liggen... dus ik vroeg hem waarom verkoop je dan je messen niet in die superstaat... en je zag hem al beetje moeilijk worden. Toen ik vroeg of er conventioneel of constitutioneel werd geslepen was ik hem kwijt... Op de vraag welke grind er werd afgewerkt. Zei ie: "zoals een goede kok zijn recept over zijn soep niet zal prijsgeven ben ik genoodzaakt hier niet verder op in te gaan, indien interesse kan je altijd een mes meegeven..." Waarop ik antwoordde dat elke horeca zaak is in deze tijd verplicht een allergenenkaart te kunnen voorleggen en niet elke soep is geschikt voor mensen met een bepaalde overtuiging... als ik een pre convex aan u meegeef en ik vraag om een convex afwerking en u (of iemand anders) zet daar een flatgrind op is 1) de snede niet zo sterk, 2) wordt er bijzonder veel materiaal afgeschuurd en verliest het mes een paar mm om het mes terug in orde te zetten hoe ik wil. en of er conventioneel of constitutioneel word geslepen is belangrijk voor het behoud van de hardheid van het mes... De man draaide zich naar een potentiële klant en negeerde me verder...:rolleyes:



Mijn raad, als je niet veel slijpt en je wil het leren begin met gewoon wat el cheapo koksmessen of bijlen. Heb je er geen geduld of aanleg voor laat het dan door iemand doen dat enige ervaring heeft en open is over zijn manier van werken... ook het goede materiaal is het halve werk. Iemand dat manueel slijpt zal veel langer bezig zijn, iemand dat machinaal slijpt is veel sneller maar heeft ook veel minder marge voor fouten... Ik heb me persoonlijk meer toegelegd op het machinaal slijpen maar kan indien het nodig is ook manueel een tool werkbaar scherp maken, maar zal nooit de afwerking bekomen tegenover het machinale en de tijd speelt voor mij ook een belangrijke rol.
 

phtvs

Sysop
Admin
Ik slijp mijn bijl altijd met een vijl en daarna een wetsteen erover. Werkt prima voor mij en is bovendien makkelijk mee te nemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Erny

Last (wo)man standing
Best lastig slijpstenen te krijgen tegenwoordig, waar ze vroeger gewoon bij de Gamma en de Blokker lagen. Mijn grove heb ik mee van een marktje uit Hongarije.

Bij de Amazing Oriental (Aziatische Supermarkt) zijn ook slijpstenen te koop.
Even gezocht en op de webshop is ie ook verkrijgbaar.
https://www.orientalwebshop.nl/non-food/tiger-head-sharpening-stone-8

Deze gebruik ik voor het wat grovere werk.

Voor de zeis gebruikte ik altijd een strekel.
Ahaa heet dat ding zo! :)
Heb precies dezelfde en gebruik deze voor de grote snoeischaren. :cool:
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ik lees vaak dingen over het grovere werk qua slijpen. Echter de groeven zo klein mogelijk maken door te polijsten zorgt voor een langere scherpe snede, alsook dringt vocht en vuiligheid amper in de groeven wat dan corrosie en zelfs bacterievorming reduceert.
Vaak krijg je met het grovere werk een vals gevoel van scherpte door de bramen, eens deze bramen afgesleten zijn (en dat is vrij snel), zijn de meeste tools terug zo bot als smeermessen..
 

Wafels

Diehard Prepper
@Carismo ,wat u schrijft klopt inderdaad , maar als je bijvoorbeeld nylon trossen ed snijdt dan werkt een mes met grove slijping
(dus veel braam ) beter . een gladde scherpe snede glijdt als het ware over het nylon , waar de braam (soort zaag effect) zich in het nylon
''vreet'' . Ik heb vroeger veel vissers gekend die hun mes gewoon op een plank met grof schuurpapier aanzette ,als ze netten aan het repareren waren
gr will
 

Carismo

Prepper goeroe
Daarom dat de meeste duikmessen ook een kartelsnede hebben.. alsook meer en meer multitools worden voorzien van een extra lemmet met een kartelsnede of half plain/half kartel zoals bij de meer "tactische" messen.
 

Niels

Mankinds only hope
Messen waar isolatiemateriaal voor CV installaties en dergelijke mee gesneden word hebben doorgaans ook een braam tot en met die er bewust opgelaten word omdat het beter snijd voor die specefieke toepassing.
 

Carismo

Prepper goeroe
Messen waar isolatiemateriaal voor CV installaties en dergelijke mee gesneden word hebben doorgaans ook een braam tot en met die er bewust opgelaten word omdat het beter snijd voor die specefieke toepassing.


Ik heb ooit eens gaan helpen een zolder te isoleren met van die iso blokken. wegens gekut met zo'n elcheapo iso mes mes de volgende dag een geslepen broodmes bij en dat ding presteerde veel beter dan de bramige snede van het mes van diegene we gingen helpen.
 

Roel

Mankinds only hope
Leuk slijpapparaatje gekocht, made in China. Ruixin Pro RX-008
Perfect ding en inmiddels een aantal loeischerpe messen opgeleverd....:)
DSCF3555.JPG
Drie stuks inmiddels, ik ga al mijn messen eens langs, vooral de weinig gebruikte.
Die kunnen allemaal wel een opfrissing gebruiken...
DSCF3556.JPG
 
Bovenaan