• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Enders 9061 Bundeswehr stove Bwj 1966

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Een wederom zeer mooie aankoop op de Carboot .

De Enders 9061 kocher van de Bundeswehr .
Incl 2 volle onderdelen doosjes ( normaal 1 bijgevoegd ) .

Ik zag hem liggen op de grond bij een verkoper .
Eenmaal geopend zag ik dat onder de branderkop alles onder de roet zat .

Toch naar de prijs gevraagd , en die was 20 euro . Gezien ik begon te twijfelen door het roet en de ?? werking liet ik het liggen .

1 rij verder ben ik omgedraaid en heb 15 euro geboden en ook uitgelegd waarom .

Pas toen kwam ie met het verhaal dat ie er vaak motorkettingen mee had uitgekookt . Dit middels grote ( te grote ) platte pan .
Volgens de man moest ie perfect werken .
Dat gaan we nog testen .

Waarschijnlijk is deze Enders de voorganger van de dus latere en grotere Heinze Geniol kocher ( zie foto 4 en 5 met beide en het verschil in formaat ) .

Mooie degelijk brander voor weinig verkregen .

Mij lijkt dat deze branders nog goed hun dienst kunnen doen in allerlei te bedenken situaties .

Ja het is Benzine en het is een zeer vluchtige brandstof , maar er zijn ook vele voordelen .
Eigenlijk heeft iedere vorm van brandstof zijn Voor en Nadelen , en voorzichtigheid is ten alle tijde in acht te nemen .

Zie YouTube links met filmpjes omtrent deze stove





20190519_200941.jpg 20190519_140013.jpg 20190519_200755.jpg 20190520_173327.jpg 20190519_200307.jpg
 
F

frans81

Gast
Heb zelf ook nog steeds een Enders, die van jou ziet er een stuk beter uit dan de mijne toen ik die vond: https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/enders-9060-n-benzinebrander.2602/

Mijn éérste Enders was deze uit de link hier beneden , en die was niet oké.
Ook heb ik al verschillende keren op markten Enders branders laten liggen .

Waarom nu wel gekocht ?

Juist haha , leger gerelateerd model .

Net als jij, heb ook ik besloten deze Enders te behouden .


http://preppers.nl/forum/threads/11647-Enders-9060-N-waar-op-te-letten
 
  • Leuk
Waarderingen: AWOL
F

frans81

Gast
Het mooiste van de aankoop vind ik raar genoeg dit

20190519_140013.jpg

Twee kleine blikjes met de originele en nog ongebruikte inhoud :hug:
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag eens deze Enders getest :rolleyes:

Dit omdat mijn Vrouw gisteren voor mij twee flessen Wasbenzine heeft meegebracht . 2x 4.65 Euro :eek:

Ala, tankje gevuld , honden eerst uitgelaten om het de tijd te gunnen zich vol te zuigen ( katoenen lont in leiding ) .

Voorverwarm bakje gevuld met deze wasbenzine doormiddel van kraantje even open ( mooie rechte straal brandstof ) en ......... :confused:
het brand niet, wasbenzine die niet ontsteekt :confused:

Yep , na nader bekijken van fles ;) ECO Wasbenzine van de Parel .
Een heuse ontvetter C10- C13 . Dus tankje legen en weer geduld hebben op juiste Wasbenzine pff .
Geduld had ik niet , dus de fiets op en 1 liter echte Naphte 100/140 Wasbenzine gehaald .C7-C9 4.25 € de liter .
Meteen de juiste Spiritus voor voorverwarmen a 3.25 € per liter , en we zijn klaar voor de test .
Thuis gekomen , tankje weer gevuld en voorverwarmbakje 3/4 gevuld .

Langzaam ontbrande het geheel met geleidelijk zichtbaar wordende gele vlammen . In het begin voel je wat warmte , zonder zichtbare vlam .

Kleine lekkage ( gele vlammetjes bij uitgaande assen) aan bedieningsknoppen heb ik ook meteen verholpen door de moeren wat aan te draaien .

Na een paar minuten heb ik de hendel in juiste positie gezet en de kraan geopend . Het ontbrande met wat haperingen , maar geleidelijk kregen we de blauwe vlam en het Mooie geluidje van de branderkop in werking .

Het werkt nu perfect .

20190803_163233.jpg 20190803_163251.jpg 20190803_161328.jpg 20190803_160743.jpg 15648429245987274499621272732779.jpg
 

Ray

SHTF Expert
Apart @frans81 hier in de supermarkt kost een litertje wasbenzine maar 1,50
Je spiritus was ook al overprized, lokaal klein supermarktje in 't dorp??
 
F

frans81

Gast
Apart @frans81 hier in de supermarkt kost een litertje wasbenzine maar 1,50
Je spiritus was ook al overprized, lokaal klein supermarktje in 't dorp??

Ja zoiets pff. Hier in supermarkten hebben ze geen snelontvlambaar goedje meer .

Geen geduld is altijd weer nadelig . In dit geval dure brandstof .

Maar !! Het bewijs is er , het werkt, deze Enders leger stove :hug:
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@frans81 , mooi man !
Goed dat ie het doet.

Dat was idd afwachten !
Op een markt zeggen ze allemaal " ja het werkt " ;)

Praktijk laat vaak wat anders zien .

Vooral dat lont , daar wil het vaak mis gaan .
Maar zo kan er nog wel meer een probleem vormen .

Deze doet het tenminste .
Bewijs geleverd :rolleyes::cool:

Ik had hem al in de verkoop !

Waarom :confused: zou ik deze hele nette overcomplete 9061 inmiddels werkende Bundeswehr stove daarvoor verkopen ?
 
Bovenaan