• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

ReadyMom

Prepper goeroe
Ok, ander blikvoer: SPAM ook wel bekend als Smac of Luncheonworst.
Is er iets positefs over te zeggen, zit er veel verschil in de merken en wat doe je ermee???
Iedere keer als ik bij het vak sta van de smeerleverworst e.d. ligt de Smac me aan te staren, maar ik ben er nog niet aan toe gekomen het te kopen.
Als kind (lang, laaaang geleden ;)) kocht mn moeder het wel eens als we gingen kamperen en dan werd het gewoon in plakjes gesneden en even in de koekenpan gebakken. Was er toen geen fan van :cool:
Ik vind zelf de Smac echt een eigen smaak hebben, waar ik geen fan van ben, de luncheonmeat/blikboterhamworst heb ik wel in de voorraad, net als achterham en corned beef.
Boterhamworst idd in blokjes door de pasta (opa maakte het altijd met ketchup, maggi, geraspte augurk, en veel gesmolten kaas), op brood of gewoon zo uit het vuistje.

Blik Stoofvlees van Coertjens (prima te doen). Bak wat paddenstoelen\champignons aan in een andere pan. Scheutje rode wijn bij de stoofvlees (niet te karig) en langzaam opwarmen. Champignons\paddenstoelen erbij en zwarte peper naar smaak toevoegen.
Coertjens is ook mijn favo tot nu toe, zowel stoof als goulash, helaas behoorlijk prijzig, dus koop ze alleen in de aanbieding
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Harry Nack

Last (wo)man standing
@ReadyMom

Probeer de stoofvlees van de Aldi maar eens. In België koop ik ze omdat ze daar altijd in het assortiment zitten en een prep vriend die daar woont houdt in de gaten wanneer er een aanbieding is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
Ik vind zelf de Smac echt een eigen smaak hebben, waar ik geen fan van ben, de luncheonmeat/blikboterhamworst heb ik wel in de voorraad, net als achterham en corned beef.
Boterhamworst idd in blokjes door de pasta (opa maakte het altijd met ketchup, maggi, geraspte augurk, en veel gesmolten kaas), op brood of gewoon zo uit het vuistje.

Spam en Smac zijn allebei merknamen die op een gegeven moment zó ingeburgerd waren dat heel Nederland (toen ten minste ) wist waar je het over had.
Maar het is inderdaad heel iets anders dan de boterhamworst uit blik van tegenwoordig. Díe heb ik wel en daar vind ik niks mis mee. :)

Spam/Smac had indertijd toch altijd voor mij iets van afvalvlees van onbekende oorsprong wat in een blikje geperst is... :eek:
Misschien is het nu beter en moet ik er gewoon eens eentje proberen, dan weet ik ten minste echt of ik het lust of niet.
 

LoneDrone

Senior Prepper
Wel beschouwd vind ik Spam/Smac/Luncheonmeat eigenlijk best ranzig…. Maar zoo ranzig dat het toch weer een soort guilty pleasure is. In plakken gebakken op vers wit brood met ketchup en ik ben gelijk weer het 11 jarige kereltje wat heel stoer voor het eerst alleen thuis zijn eigen lunch ging bakken. Als je het hebt gegeten vraag je je toch weer af waarom je het nu eigenlijk doet :)

Maar wel blikken in voorraad uiteraard. Is erg veelzijdig, gebakken in plakken, in blokjes door de macaroni en zelfs ook prima om mee te vissen (karper). Kijk voor de gein eens hier https://www.spam.com/recipes en verbaas je wat je allemaal met Spam/Smac/.. kunt doen. Ik heb ooit in Engeland ook eens een “Spam fritter” gegeten. Een plak spam gedoopt in deeg en daarna gefrituurd en dat was precies wat je je ervan voorstelt…..:confused:

Spam vind ik net wat beter te eten dan Corned-beef, maar het blijft voor mij toch een beetje haat-liefde spul.

Dan heb ik toch liever de blikken achter-ham. Qua vet/zout/conserveringsmiddelen net zo beroerd als Spam maar toch heb je hier het idee dat de gedachte "het heeft in een beest gezeten dus is het vlees" wat minder ruim is genomen :)

001606936_001_320847_708.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
Wel beschouwd vind ik Spam/Smac/Luncheonmeat eigenlijk best ranzig…. Maar zoo ranzig dat het toch weer een soort guilty pleasure is. In plakken gebakken op vers wit brood met ketchup en ik ben gelijk weer het 11 jarige kereltje wat heel stoer voor het eerst alleen thuis zijn eigen lunch ging bakken. Als je het hebt gegeten vraag je je toch weer af waarom je het nu eigenlijk doet :)

Maar wel blikken in voorraad uiteraard. Is erg veelzijdig, gebakken in plakken, in blokjes door de macaroni en zelfs ook prima om mee te vissen (karper). Kijk voor de gein eens hier https://www.spam.com/recipes en verbaas je wat je allemaal met Spam/Smac/.. kunt doen. Ik heb ooit in Engeland ook eens een “Spam fritter” gegeten. Een plak spam gedoopt in deeg en daarna gefrituurd en dat was precies wat je je ervan voorstelt…..:confused:

Spam vind ik net wat beter te eten dan Corned-beef, maar het blijft voor mij toch een beetje haat-liefde spul.

Dan heb ik toch liever de blikken achter-ham. Qua vet/zout/conserveringsmiddelen net zo beroerd als Spam maar toch heb je hier het idee dat de gedachte "het heeft in een beest gezeten dus is het vlees" wat minder ruim is genomen :)

"In plakken gebakken op vers wit brood met ketchup" Precies!!! Zo kreeg ik het ook toen ik klein was! :p
Ik ga de eerstvolgende keer dat ik boodschappen doe toch een paar blikken halen en jouw recepen uitproberen (dank voor de link) :)

Persoonlijk vind ik corned beef bijna het lekkerste vleeswaar die er bestaat en in een stamppot met aardappelen en wat gebakken ui (ook weer jeugdsentiment :)) niet te overtreffen! :thumbsup:

Ja, en blikken ham horen er natuurlijk bij: het ziet er in ieder geval 'herkenbaar' uit als je het blik openmaakt :lol:
 

Logibroek

Elementary prepper
Ik mis nog de kung fu bami en nasi in blik. ik vind het heerlijk. eet er gewoon ook van als ik snel moet of geen zin heb om te koken.
vaak koop ik bij de boodschappen dubbel zo veel als nodig, die extra gaan in de noodvoorraad erbij.

https://www.jumbo.com/kung-fu-bami-goreng-700g/187695BLK/
https://www.ah.nl/producten2/product/wi123659/kung-fu-nasi-goreng

wat ik ook heerlijk vind is makreel in tomatensaus of zonnebloem olie.
in de tomatensaus vind ik wel iets lekkerder, maar die in de zonebloemolie heb ik ook , dan kan ik ook nog dingen bakken in die olie eventueel.
https://www.ah.nl/producten2/product/wi195735/princes-makreel-in-pittige-tomatensaus
https://www.ah.nl/producten2/product/wi183607/princes-makreel-in-zonnebloemolie
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
De Kungfu bami en nasi, iedere student heeft er jaren op geleefd.

De smaak kun je een beetje opleuken door wat ketjap, sambal, eitje erop, saté saus erbij te serveren. In mijn preps zitten deze blikken.
 

Lai

Prepper goeroe
Gister net zo'n blik bami gehaald om te proberen. Volgens de ingrediënten lijst kan ik het hebben. Al is een zo'n blik te veel voor 1 x dus word 2 of 3 keer van eten. Hangt af van wat ik er nog bij doe. Ik ben benieuwd.

Ik ben nu aan het kijken naar rund/paardenvlees producten in blik. Merk dat ik beroerd ga reageren op varkensvlees. :( En daar heb ik nog genoeg van in voorraad.
 

Logibroek

Elementary prepper
Ik wou nog iets met jullie delen:
het zit in blik maar is niet te eten.. maar te drinken., Blue can emergency water. Dat is 50 jaar houdbaar, wel aan de dure kant, maar je kunt het wel met gerust hart weg zetten..

nu zit ik nog te klooien met jerrycans als nood water, maar dat is wel een gedoe, en ook ben ik nog niet 100% zeker of dit allemaal wel goed is.
In nederland word het straks ook aangeboden als die er zijn koop ik een paar treetjes voor drinkwater, dan heb ik de jerry cans nog voor wassen en dergelijken.. tot het blikwater op is.
 

Lai

Prepper goeroe
Kungfu bami geprobeerd. :lips:
A: hier hoef je mij niet voor waker te maken. Mijn honden daarentegen wel, die zaten te kwijlen dat ik de rest in hun bakjes gooide.
B: is het normaal dat deze blikken maar voor 3/4 gevuld zijn?
 

Pino

Prepper
Zojuist voor de eerste maal e.e.a. bij Feddeck-dauerwaren in Duitsland besteld (www.feddeck-dauerwaren.de) en eerste ervaringen zijn in meerdere opzichten matig. Behoorlijk gedoe met betaling, verschillende blikken kwamen gedeukt aan en bij één lekte inhoud eruit (dat geeft te denken over de houdbaarheid...). Verschillende keren over geklaagd, maar 0 respons van Feddeck.

Op deze plaats belangrijker: het eerste blik heb ik intussen getest, de 'Bratkartoffeln mit Speck'. Je moet wel heel erg honger hebben voordat je dít vrijwillig eet...
 

wildemossel

Diehard Prepper
Kungfu bami geprobeerd. :lips:
A: hier hoef je mij niet voor waker te maken. Mijn honden daarentegen wel, die zaten te kwijlen dat ik de rest in hun bakjes gooide.
B: is het normaal dat deze blikken maar voor 3/4 gevuld zijn?

Ja dat heeft alles te maken met droog product en het inblikproces.
 

Logibroek

Elementary prepper
sorry voor de late reactie, bij mij zitten tot nu toe de kungfu blikken wel helemaal vol gevuld. meestal eet ik wel bami, nasi is misschien anders dan.
 

Logibroek

Elementary prepper
Laatst bewerkt:
ik was hier weer, omdat ik iets nieuws had gevonden bij de jumbo, misschien wisten jullie het al, maar wou het toch weer even delen.
bronwater in blik van sourcy!

https://www.jumbo.com/sourcy-naturel-natuurlijk-mineraalwater-0,33-liter/261910STK/

52 cent per blikje. zit er nu over te denken om al mijn waterflesjes om te zetten naar blik. het water krijgt namelijk een beetje een plastic smaak na een paar jaar, bij blik ben ik er minder bang voor.

nog een overweging:
€5,10 kost de goedkoopste 10 liter jerry can leeg., nu kosten 10 liter aan blikjes €15,60 maar dat kan ik dan wel voor lange termijn bewaren. ik durf dat bronwater na 50 jaar nog steeds wel te drinken uit blik. maar de jerrycan moet ik elk half jaar verversen en dat water wat er dan uit komt vind ik niet meer zo vers..
vooralsnog heb ik nu het plan de blikjes per 10 liter te bestellen en weg te zetten als drink water, het water uit de jerrycan's kan ik dan later nog gebruiken mocht een shtf langer duren.


update:
ik vond op youtube iemand die 60 jaar oud survival water ging testen. en dat was nog prima.
behalve dat het blik nu dunner is, denk ik dat ze nu schoner werken dan toendertijd 60 jaar geleden in de fabriek
 

petroman

SHTF Expert
Even een weetje over de genoemde bron.
Let vooral op wie er pompen...

Verder zegt het YT flmpje niets, want je weet niet hoe het noodwater behandeld is. Bv door zuurstof er uit te halen of er spul aan toe te voegen.
het is niet het water dat het probleem is voor het bewaren maar de omgeving en waar het in zit. Blik roest en plastic kan smaak bederven, hogere (?) temperatuur bederft alles.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
52 cent per blikje. zit er nu over te denken om al mijn waterflesjes om te zetten naar blik. het water krijgt namelijk een beetje een plastic smaak na een paar jaar, bij blik ben ik er minder bang voor
Mja, de blikjes van nu hebben een plastic coating...dus je plasticsmaakidee zal er niet echt van verdwijnen.

Voor testen hoef je niet altijd naar youtube. Forumlid @martin heeft hier een test met oud blikje bronwater gedaan.
 
Bovenaan