• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hommel(e)s in de tuin - het zoemt hier niet alleen in het hoofd ;-)

Jannes

Prepper goeroe
Beste mensen,

Onverwacht is het mij vandaag toch gelukt om twee spiksplinternieuwe hommeldozen "los te branden" bij een leverancier (met overduidelijk een goed hart!). Deze dozen hebben elk een nog piepjonge familie, en zijn de afgelopen dagen gebruikt bij voorlichting op scholen, en kunnen niet meer de kas in. Geheel onderaan een foto van een van die dozen; het nog kleine nest wordt uiteindelijk wel zo'n 1/2 tot 3/4 van de doosinhoud groot.

Een punt is wel, dat ik de dozen vanochtend heb opgehaald, en ik het riskant vind om ze lang gesloten te houden. De beestjes hebben wel een voorraad nectar en suiker, en zitten zeker al een dag vast in de doos, maar meerdere dagen opgesloten zitten is vast geen pretje voor ze. En zet ik de dozen hier open dan is er weer het risico dat de halve familie ergens rond vliegt zodra de dozen mee moeten, en om nu familieleden van elkaar te scheiden...
Dus de dozen moeten wel binnen enkele dagen worden opgehaald, het liefst dit weekend nog.
Ze staan ze hier in 's-Gravenzande klaar, voor de geef natuurlijk/voor nop.


Nu zijn het maar twee dozen... Het mooist zou zijn om twee mensen blij te maken, en wellicht kunnen er twee samen iets regelen wat vervoer betreft?

Kortom: wie kan ik er blij mee maken...?

(Mochten zich meer dan twee gegadigden melden, dan gaan eerlijkheidshalve degenen die al in dit draadje hebben gepost voor, en anders loot ik wellicht...).

Groeten,
Andre

Bekijk bijlage 15792
Het is echt een doordacht systeem. Rechts zien jullie de "suiker-borstel" Het witte ronde propje) waar juist een hommel van snoept. Onder de binnenbak zit een flinke voorraad suikersiroop. Rechts bovenin liggen twee blokjes nectar/was dat de hommels kunnen gebruiken om het nest mee op te bouwen, en dat gaat snel. Zodra ze de bloemen kunnen opzoeken is dat niet meer nodig, en vandaar ook een reden om de dozen niet te lang gesloten te houden en spoedig bij de nieuwe baasjes te hebben.

Mooi om te lezen zeg!
En ik hou dit in mijn achterhoofd voor de toekomst. Niet in 1x alles willen en doen.

Ik hoop dat je 1 of 2 mensen blij kunt maken. Helaas uit de richting voor mij.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Komen ze met donker niet allemaal binnen ?
Dat wel hoor, maar wil ik jou in het donker wel hier...?!;)

Even serieus: ze klimmen bij het donker worden wel naar binnen, maar ik vermoed dat er toch altijd nog wel een aantal nachtbrakers bij zijn. Een paar weken geleden sloot ik 's avonds de dozen af en verplaatste ze zo'n 10 meter, en vond ik er 's ochtends toch een paar die op de oude plek het nest zochten. Maar in de regel zou dat goed moeten gaan, en dan 's avonds afsluiten en in de loop van de volgende dag kan zo'n doos op reis.
 

petroman

SHTF Expert
Apart ze herkennen hun eigen nest niet als het 10m verder staat. Of waren die ladderzat na een nacht doorhalen ?
Sturen die kwekers die dozen ook niet per post of rijden die het hele land door om te bezorgen ?
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
@petroman Goedemorgen Wim,
Tja, haha, ladderzat of misschien bij een vriendinnetje de nacht doorgebracht, wie zal het zeggen...;)

De meeste tuinders gooien de dozen gewoon bij het afval. Ik denk niet dat er veel zullen zijn die in de auto willen stappen en hun "afval" komen bezorgen:D. Je bedoelt vast de leveranciers van nieuwe hommeldozen. Die bezorgen inderdaad, maar gezien de prijs:eek: is dat voor ons goedwillende particulieren niet interessant denk ik.
upload_2019-5-18_10-31-5.png

Maar misschien is er toch een leverancier die er een mee wil nemen als ze toch al in het land onderweg zijn. Ik heb daar nauwelijks contacten, dus wie dat wil kan hen het beste zelf even benaderen.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Een van de twee dozen is inmiddels gereserveerd voor FKAGB.

Tegelijk nog een paar tips, voor wie aan een hommeldoos wil beginnen of een hommelkast bouwt voor volgend voorjaar:

Hier een alternatief voor de bovengenoemde drinkflesjes. Er past een normale PET-fles op, en maakt een luxe hommel-bar. En is misschien ook een goed idee om de al rondvliegende bijen en hommels extra te verwennen. Gewoon 3/4 suiker en 1/4 water in de fles:
https://www.aliexpress.com/item/32630709711.html?spm=a2g0o.cart.0.0.19ed3c00mnsmLh
upload_2019-5-18_12-28-58.png

Wie een hommelkist wil bouwen, doet er goed aan om het fijne zachte vilt uit het pluisfilter van een wasdroger te verzamelen. Hommels en bijen kunnen daar prima hun nest mee isoleren, en er is voor hen geen gevaar om verstrikt te raken want het zijn hele korte vezeltjes. Stop dat dan in het voorjaar in de hommelkist.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Van de hommeldoos-leverancier begreep ik dat de dozen, naast nectar en suikersiroop, ook altijd een pluk kapok of ander zacht materiaal bevatten. Bij de dozen die ik kreeg is dat achterwege gelaten om deze "demo- nesten" zo goed en open mogelijk aan scholieren te kunnen laten zien.

Hmmm, wat nu, want mijn hommels bibberen wellicht in de nacht, en als het echt zomer wordt dan loopt ze de reuzel langs de pootjes. Helemaal in de trend van de tijd, besloot ik dus om ze wat isolatie aan te bieden.

Ik heb in een doos kleine propjes vilt (uit het pluisfilter van de wasdroger) gestopt, door de uitvliegopening.
Het is prachtig om te zien hoe die beestjes daar hun nest mee zijn gaan isoleren.
Hieronder een paar foto's die dat vanaf de start laten zien.

Eerst de doos nog zonder isolatiemateriaal. De eieren zijn duidelijk zichtbaar. Sommige eieren zijn nog niet dicht, en zijn tot de top gevuld met (waarschijnlijk) de suikersiroop uit deze doos. Tenminste, het is een heldere vloeistof en misschien is dat hun manier om verzamelde nectar tijdelijk op te slaan in gereed staande kannetjes, en/of is het (ook alvast) voeding voor de hommel-babies. Het vloeistofoppervlak in die nog open eieren kan je zien spiegelen.
upload_2019-5-19_13-55-31.png

Daarna het inwerpen van de propjes: dat zijn de grijze vlokken onder de uitvlieg-opening. Deze opname is van 18:46 uur zie ik, en verklaart waarom de foto grofkorreliger is (door weinig licht van buiten).
upload_2019-5-19_13-57-9.png

De volgende dag bleek de ochtendploeg het al aardig te hebben verdeeld. Ik heb er toen maar gelijk wat nieuwe propjes bij gegooid, juist voordat ik deze foto maakte, en dat is het stapeltje tegen de dooswand. Een slimme hommel gebruikt het even als trappetje op weg naar de uitvliegopening, of is misschien al begonnen met het inspecteren van de nieuwe voorraad.
upload_2019-5-19_14-1-21.png

En ook de middagploeg heeft er prima werk van gemaakt...
Ik heb afwisselend gewone- en infrarood-opnamen gemaakt, en heb er telkens de beste foto uit gekozen, nu even infrarood. Een voordeel is wel dat er ook in het donker opnamen kunnen worden gemaakt; onderin de foto zie je de zes infrarood-LEDs gereflecteerd in het transparante deksel van de binnendoos.
upload_2019-5-19_14-3-5.png

De volgende ochtend bleek het nest compleet te zijn bedekt. Ik vraag mij dan af wie hen het isoleren heeft geleerd, want hier lijken toch echt vakhommels aan het werk te zijn. Die beestjes hebben een prima kijk op het verdelen van de isolatie, en blijkt ook wel omdat het maar een heel dun laagje is. Ik heb het maximale aantal foto's per post bereikt zie ik, dus in een post hieronder nog even de laatste foto uit deze serie, 2 minuten later gemaakt dan de onderstaande en in kleur.
upload_2019-5-19_14-41-15.png

Zie de volgende post...
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Aansluitend op het voorgaande: Hier is duidelijk te zien dat het maar een heel dun laagje isolatiemateriaal is. Een wonder, dat ze het zo mooi kunnen verdelen.
Een nadeel is wel, dat er van het nest zelf niet veel meer te zien is. "Big Brother" hebben ze zo in ieder geval flink te pakken, en dat gun ik ze!;)
upload_2019-5-19_15-7-20.png
 

Lai

Prepper goeroe
Naar aanleiding van dit topic ben ik gaan kijken naar hommelhuisjes om zelf te maken. Zowel onder de grond als er boven.
Weet nog niet of ik zelf hommels koop/ biets bij tuinders of hoop dat de huisjes tzt door hommels bewoond gaan worden.
Maar het is wel te zot voor woorden dat er gewoon hele hommeldozen met hommels vernietigt worden. :(
 

FKAGB

Prepper goeroe
Bij ons staat de hommeldoos al weer even in de tuin. Het zoemt allemaal heerlijk en ze lijken het prima naar hun zin te hebben. We kunnen de doos mooi zien staan vanuit de keuken dus zien we de hommels constant in en uit vliegen. Erg leuk. De drinkdingen zijn inmiddels ook besteld en vanavond maak ik even een kleine overkapping zodat de doos ook goed beschut staat als het regent.
Helaas is een van de hommels (volgens mij was het Carla, maar het is lastig al die namen uit elkaar te houden) zaterdag dood op straat aangetroffen. Of ze zelf niet goed gekeken heeft bij het oversteken of dat er weer eens te hard gereden werd in de straat weet ik niet, maar de kolonie is in ieder geval een lid kwijtgeraakt.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Met de regen die voor afgelopen nacht en vandaag voorspeld stond in mijn achterhoofd heb ik de klussen waar ik mee bezig was even opzij gezet om een hut voor de hommels te bouwen. Het is een hommelhut geworden die in een half uurtje in elkaar gezet is inclusief het zagen van de planken en balkjes. Ik ben gegaan voor de woeste natuurlijke look en in de natuur is ook niet alles netjes recht. Ik dacht dat ze dat wel zouden kunnen waarderen.
Na een half uurtje klussen kon de boel verhuist worden. De dames waren not amused. Ik had de hommeldoos even dicht gedraaid maar ze probeerden toch hun pootjes door de openingen te wurmen. Na de verhuizing hebben twee hommels een hele tijd de openingen bewaakt door erin te blijven zitten. Leuk!

4rNYhgJm.jpg


Als het goed is staan ze voor nu droog genoeg. Van de winter maak ik wel een echte villa voor ze.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Met de regen die voor afgelopen nacht en vandaag voorspeld stond in mijn achterhoofd heb ik de klussen waar ik mee bezig was even opzij gezet om een hut voor de hommels te bouwen. Het is een hommelhut geworden die in een half uurtje in elkaar gezet is inclusief het zagen van de planken en balkjes. Ik ben gegaan voor de woeste natuurlijke look en in de natuur is ook niet alles netjes recht. Ik dacht dat ze dat wel zouden kunnen waarderen.
Na een half uurtje klussen kon de boel verhuist worden. De dames waren not amused. Ik had de hommeldoos even dicht gedraaid maar ze probeerden toch hun pootjes door de openingen te wurmen. Na de verhuizing hebben twee hommels een hele tijd de openingen bewaakt door erin te blijven zitten. Leuk!

4rNYhgJm.jpg


Als het goed is staan ze voor nu droog genoeg. Van de winter maak ik wel een echte villa voor ze.
@FKAGB Leuk, en een prima opstelling zo. Dus gelukkig geen ruzie met de buren... Ach, het zijn er dan wellicht zo'n 100 of 150 in zo'n hommeldoos, maar zodra ze uitvliegen dan verspreiden ze zich en valt het niemand echt op.
Gecondoleerd met Carla...
Ik zie een schoteltje staan, en daarin heb je zeker wat suikersiroop? Hier moet ik iedere dag het drinkflesje bijvullen; met de huidige droogte en weinig bloeiende bloemen hebben ze die bijvoeding wel nodig.
Succes met jouw hommelfamilie!

P.S. De gehele familie vliegt deze zomer uit, dus in het najaar is de hommeldoos leeg. Misschien kan je de hommelvilla om de dan weer schoon gemaakte binnendoos heen bouwen? In maart wordt het dan op zoek naar een hommelkoningin...
 
Bovenaan