• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

2 X Feuerhand 175 Lampjes toegevoegd aan de Prepverlichting .

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb ze vandaag met iemand geruild die er dus vanaf wou .
Prijs a contant was 14 Euro . Maar ik kon ook ruilen gelukkig .
Gesloten beurs is altijd beter gezien er overal al Geld de deur uitvliegt .
Allebei de lampjes zijn in zeer goede staat . En compleet .
OP de Vertinde staat " Original Nier Feurhand " . Gekleurd glas No 1175 .
En op de andere " Original Nier Patent Feurhand " Glas 1176 .
Deze gaan dienen als Tentlampjes of ruilmateriaal .

Zie Link met info omtrent type

http://hytta.de/sturmlat/Feuerhand-175,487.htm

20180118_162647.jpg 20180118_162604.jpg 20180118_162714.jpg 20180118_162655.jpg 20180118_162840.jpg
 
F

frans81

Gast
Waarom er in de wat oudere een Rood gebrand glas ( No 1175 ) zit weet ik niet . Ik ken wel de Rood geverfde glazen .
Het is een net naoorlogse dat heb ik inmiddels ook al gevonden . Ik baseer dit ook een beetje op de Patina die zich door de jaren heen heeft gevormd .
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Rood licht is heel fijn hoor...meeste mensen denken bij licht aan idiote overdosis wit licht, maar dat is niet nodig. Rood licht doet niet zeer aan de ogen en geeft genoeg licht om te oriënteren. Fijn nacht en avondlicht dus.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb 6 maanden met erg lichtgevoelige ogen rond gelopen, hartje zomer :mad: Rood licht was heerlijk aan de ogen.

Deze glazen zijn nieuw te krijgen, ook in het geel. Zat er aan te denken om een paar gele aan te schaffen. Ik hou niet van zoveel licht. :cool:

https://www.olielampen.nl/stormlampen.html

Ik gebruik zelf ook rood licht ! En heb ook best wel veel glazen in rood en geel voor de Feuerhand lampen .

Ik wist alleen niet dat ze vroeg jaren 50 ook al burger gerelateerd te koop waren . En standaard al in Lamp geleverd . Ik linkte het vooral aan WO II .

Als ik in het Donker ga wandelen en ook wel eens door het Bos dan gebruik ik altijd de Rode LED in de Fenix Hoofdlamp .
 
  • Leuk
Waarderingen: Lai

Lai

Prepper goeroe
Als ik aan verlichting in de WW II denk denk ik aan verduister lantarentjes en auto lampen. Smal strookje licht wat eventueel ook nog bedekt kan worden. Mijn groot ouders hadden zo'n lantarentje nog van de oorlog.

Maar het is leuk te leren dat ze ook als fiets, karren en aanhangwagen lamp gebruikt werden :thumbsup: Ik meende dat ze alleen gebruikt werden als hand/stal/huislamp. Daar ken ik ze van.
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Even correctie toepassen:
Verduisteringslicht/lampen was blauw licht. Daarnaast had je diverse mechanische dingen om licht af te schermen.

Er waren speciale fiets en kar lantarens van feuerhand. Deze hebben een speciale beugel om aan fiets danw el kar te monteren. Met losse reflector om op glas te "klikken". Zodat je maar ée'n kant op schijnt.
Rood licht voor achterlichten dan wel karren /wagens die langs de kant stonden.

Geel licht en lantarens werden gebruikt als afbakening bij wegwerkzaamheden. Omdat die ook gestolen werden waren er ook speciale metalen kooien voor in de handel.

De feuerhand Warnfackel kon je vullen met oa diesel en werd als nood afzetting gebruikt bij pech. gevuld, afgesloten met dop en met stormlucifers in kap (feuerhand) of aan de zijkant (Rhewun), altijd bij de hand achterin de wagen.

Feurhand_Warnfackel_00.jpg
 
F

frans81

Gast
Even correctie toepassen:
Verduisteringslicht/lampen was blauw licht. Daarnaast had je diverse mechanische dingen om licht af te schermen.

Er waren speciale fiets en kar lantarens van feuerhand. Deze hebben een speciale beugel om aan fiets danw el kar te monteren. Met losse reflector om op glas te "klikken". Zodat je maar ée'n kant op schijnt.
Rood licht voor achterlichten dan wel karren /wagens die langs de kant stonden.

Geel licht en lantarens werden gebruikt als afbakening bij wegwerkzaamheden. Omdat die ook gestolen werden waren er ook speciale metalen kooien voor in de handel.

De feuerhand Warnfackel kon je vullen met oa diesel en werd als nood afzetting gebruikt bij pech. gevuld, afgesloten met dop en met stormlucifers in kap (feuerhand) of aan de zijkant (Rhewun), altijd bij de hand achterin de wagen.

Bekijk bijlage 10388

Wat was dan het specifieke doel van de 175 met het gebrande Rode glas ? die ik hier op de foto heb . Hier zit dus geen Verf op die je er zomaar afwas .
 

petroman

SHTF Expert
Wat was dan het specifieke doel van de 175 met het gebrande Rode glas ? die ik hier op de foto heb . Hier zit dus geen Verf op die je er zomaar afwas .
Frans,
Je weet dat het glas er uit kan en dus niet dus niet per definitie bij jouw lantaren standaard hoort.
Rood glas werd gebruikt als achterlicht op fiets en wagens/karren. Maar dan wel met de bijbehorende bevestiging.
Maar er kan best wel iemand een ander kleur glas gebruikt hebben in een model waar dat in past.
De 175 is redelijk universeel te noemen.
 
F

frans81

Gast
Frans,
Je weet dat het glas er uit kan en dus niet dus niet per definitie bij jouw lantaren standaard hoort.
Rood glas werd gebruikt als achterlicht op fiets en wagens/karren. Maar dan wel met de bijbehorende bevestiging.
Maar er kan best wel iemand een ander kleur glas gebruikt hebben in een model waar dat in past.
De 175 is redelijk universeel te noemen.

Bericht van jou op 19.59 gisteren is de redenen van mijn vraag .
Ik snap natuurlijk dat je met die glaasjes alle kanten op kan .
Maar ik dacht nu dus dat het er origineel inzat tijdens verkoop en met een bepaald doel haha .
 

petroman

SHTF Expert
He boeien, zo lang jij het mooi vind en er blij van wordt is het doel bereikt. Ik stop ook het glas dat ik mooi vind in een lamp.
Moet alleen nog eens een keer die blauwe vinden. En nee niet die van marktplaats, die ken ik al maar is mij met 60euro iets te duur.
$_86.JPG
 
F

frans81

Gast
He boeien, zo lang jij het mooi vind en er blij van wordt is het doel bereikt. Ik stop ook het glas dat ik mooi vind in een lamp.
Moet alleen nog eens een keer die blauwe vinden. En nee niet die van marktplaats, die ken ik al maar is mij met 60euro iets te duur.
$_86.JPG

Ik kijk voor jou mee !
Men weet maar nooit waar mijn Antennes mij naar toe dirigeren haha .
 
Bovenaan