• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

27MC (of 10 meter) community gezocht

Gezien de snel opvolgende maatregelen en beperkingen, voorzie ik op (korte) termijn voorraad aanvoer problemen voor tankstations en winkels.
Tegelijk zal misschien ook internet volledig uitvallen (gebeurt al met vlagen... zijn dat tets cases??)
Als dat gebeurt wil ik graag in contact komen met andere preppers...

Is er een community, kanaal of frequentie waar we elkaar kunnen treffen?
 

Flos

SHTF Expert
Om in contact te komen met preppers als de communicatie uitgevallen is dan ben je te laat.
Dit doe je beter nu.
En hoe?
Door respect te hebben voor wat een ander doet en laat.
Door je zelf voor te stellen als je ergens binnen komt.
Door met twee woorden te spreken.
Door te luisteren naar die, die het vermoedelijk al tien keer hebben uit gelegt op dit forum.
En door de zoek functies te gebruiken.
Hoe waar en waarom preppers zo achterdochtig zijn.
 
Beste Flos,

Vergeef mij mijn lompheid en onbekendheid met de plaatselijke gebruiken.
Juist vanwege het achterdochtigheids-principe dacht ik dat kort en zakelijk de beste weg was.
Dat contact zoeken als het te laat is niet handig is, was de reden van mijn vraag.

Sinds de uitbraak van de covid maatregelen ben ik naarstig op zoek naar veel informatie en mogelijkheden.
De zoekfuncties heb ik zeker gebruikt en op diverse vragen al antwoord gevonden.

De enige uitleg die ik telkens tegenkwam, is dat actief contact leggen niet verstandig is en dat uitluisteren de beste optie is.
Maar als nieuwkomer in een stroming, is het op die manier lastig om contact te leggen met gelijkgestemden.
Misschien heb ik niet goed genoeg gezocht. mijn excuses hiervoor.

Kunt u mij vertellen wat wél de geëigende weg is om met gelijkgestemden in contact te komen?

Met vriendelijke groet.
 

Flos

SHTF Expert
@better.safe.than.sorry we hebben wat rare maanden achter de rug.
Maar volgens mij is het beste contact nog steeds het persoonlijk contact.
En dat doen we in de vorm van meeting sommige hebben een andere naam gekregen zoals SC of PSM.
Zo kan je mensen ontmoeten waar je het al dan niet mee over weg kan.
Mensen van ver weg of van bij jou in de buurt. Mensen met communicatie systemen en ook zonder.
Maar zoals ik al zij we leven in rare tijden.
Niet dat het mijn ding is maar het preppers kanaal op de 27MC is 4 als ik mij niet vergis.
 

Ray

SHTF Expert
Zoals reeds gezegd, het best leg je je contacten voor de SHTF, dan bouw je wat vertrouwen op en leer je je pappenheimers kennen.

Communiceren als telefoon/internet etc eruit ligt, blijft enorm lastig. Het bereik van porto's is heel beperkt, 27MC gaat al wat verder en HAM draagt best ver, maar heb je wel een vergunning voor nodig als je ermee wil oefenen. Het grootste nadeel is dat iedereen kan meeluisteren met die open kanalen, dus alleen al melden dat het bij jou nog goed gaat als iedereen verrekt van de honger, kan al levensgevaarlijk zijn. Ook blijken de onderlinge afstanden meestal te groot voor directe communicatie, mensen met een HAM licentie en apparatuur zijn zeldzaam.

Zolang alles nog werkt, is dit forum het communicatie kanaal en voor de IRL ontmoetingen worden door leden van dit forum met enige regelmaat Shelter Campings georganiseerd. Vrijblijvende kampeeruitjes, soms als groep op bestaande campings, soms andere locaties met minimale voorzieningen. Door corona zijn vorig en dit jaar er maar weinig SC's gehouden, eind september is er weer eentje.
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Gezien de snel opvolgende maatregelen en beperkingen, voorzie ik op (korte) termijn voorraad aanvoer problemen voor tankstations en winkels.
Tegelijk zal misschien ook internet volledig uitvallen (gebeurt al met vlagen... zijn dat tets cases??)
Als dat gebeurt wil ik graag in contact komen met andere preppers...

Is er een community, kanaal of frequentie waar we elkaar kunnen treffen?

Hoi :)
in de eerste plaats, maak je niet zo druk over uitval, want op dit moment zit dat er echt niet in
Covid is dan wel naar, maar alles behalve een "Zombie" virus scenario, een warboel ja, maar daar zal het bij blijven.
En zo te zien is het ook niet aannemelijk dat het zich ontwikkeld tot een virus met een hele hoge mortaliteit.

Ga gewoon op de bak aan de gang, en gedraag je daar als een normaal zend amateur
ga ook vooral mensen niet benaderen als prepper, buiten dat jij niet wil dat ze dat weten, willen zij het ook van jou vaak niet weten.
En niemand die enige kennis heeft van shtf zal aankondigen dat hij/zij spullen heeft staan, zodat jij ze kan komen stelen als er stront in de ventilator zit.
Maar als je nu even een lijstje plaatst van wat je zo al hebt opgeslagen en waar :) postcode en huisnummer is genoeg hahahahaha

Zo bouw je contacten op die je mogelijk later nodig hebt
Handig als je je moet verplaatsen om bv te vragen of je ergens door kan of niet om maar wat te noemen

https://wacdxclub.com/ is niet zo groot maar wel een heleboel oud gedienden uit de vroegere jaren :)

Zorg voor een bak met veel kanalen ( ook buiten de standaard range ) een aangepaste DX-5000 bijvoorbeeld
Beperk je gebruik wel als je buiten de band zit, de controlediensten zijn er nog gewoon en werken veel beter dan vroeger de rcd
En alles staat en valt met je antenne

Gebruik minimaal vermogen om niet te veel op te vallen
maar zorg wel dat je een liniar hebt die in geval van noodzaak je bereik kan vergroten, of je antenne kan smelten en je bak opblazen hahahaha

Zorg ook dat je de bak en liniair in de auto kan zetten, mobiel kan handig zijn. EN leuk
Heb je wel een antenne voor nodig
Vooral onderweg zal je merken dat er heel veel vrachtwagens ook uit andere landen 27mc gebruiken
Waardoor je weer aan doorreis informatie kan komen of gewoon gezellig kan kletsen.

Vertrouw niet op 1 communicatie methode
Koop bijvoorbeeld een baofeng, en laat die aanpassen ( alle mogelijke kanalen en zorg voor de juiste antennes ( andere frequenties hebben soms een andere antenne nodig die je er op kan schroeven ) )
PAS OP ga niet overal lopen tetteren,
Gaat je wel een hoop leer werk geven, je zal moeten leren wat wel en niet mag, en wie/wat op welke kanalen zit en waar je vergunning voor nodig hebt
Maar het fijne is dat er een aantal vrije kanalen zijn, die veel voor walkies worden gebruikt,
en de andere kanalen is nice to have.

https://www.mega-com.nl/contents/nl/d282.html kijk eens bij hem, een oud medewerker van Elra ( bestaat ook al niet meer )
De mannen van Elra wisten veel ....

EN ....... doe je dingen die niet mogen, is dat geheel je eigen verantwoording en risico
je kan een fikse boete oplopen, en je spullen kwijt zijn

gelukkig ben ik lid van de besloten vereniging "DURMAZON " ( niet gelieerd aan dit forum )
 
Gaat je wel een hoop leer werk geven, je zal moeten leren wat wel en niet mag, en wie/wat op welke kanalen zit en waar je vergunning voor nodig hebt
Maar het fijne is dat er een aantal vrije kanalen zijn, die veel voor walkies worden gebruikt,

@W-O-L-F dank voor je uitgebreide antwoord.

Over de gevaren van Covid maak ik me niet zo gek veel zorgen.
Wel over de maatregelen die daarom heen hangen.

Enigszins anoniem blijven probeer ik zeker, het gevaar van diefstal is overduidelijk. Ik zal me dan ook nergens als prepper bekend maken...

Ik zie wereldwijd allerlei voortekenen die KUNNEN wijzen op langere uitval van het internet op redelijk korte termijn.
Is zeker niet gezegd dat dit ook gaat gebeuren, maarrrr... better save than sorry.... toch?
En ALS internet uitvalt, vraag ik me af hoe ontwrichtend dat kan zijn.... kunnen we dan nog pinnen? Kunnen we dan nog geld opnemen? Doen de media het dan nog wel?
Mijn bak gebruik is vooralsnog als luister-hobby.

Ik ga aan het leerwerk dat je me hebt gegeven. Veel dank.

(gezien onze avatar voel ik een verbondenheid... :wave:)
 
Bovenaan