• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

2persoons camperbusje

Pr3pper

Specialist
Hallo allemaal,

Ik ben sinds een aantal dagen eens aan het rondsnuffelen naar een tweedehands campertje.
Nou zijn de volkswagen t3 of volkswagen t4 heel leuk en perfect qua ruimte. Maar deze vallen verdomd duur uit qua wegenbelasting. (1500-2000euro pj)

Nu heb ik twee ford transit camperbusjes gezien die stukken beter te doen zijn. Namelijk 550eu pj.

Nu heb ik dus een aantal vragen.
Wat is een normale prijs qua wegenbelasting voor een campertje. (Geen nieuwe daar heb ik geen geld voor )
Wat is een normale prijs qua casco verzekering?
Eventueel jullie ervarijg met bepaalde kleine campertjes/omgebouwde busjes.
 

Pr3pper

Specialist
Ohja tevens ook: als iemand een buscampertje oid heeft. Welk jaar, en km stand bij aankoop. En of er problemen zijn geweest motorisch oid.
Daar ben ik ook benieuwd naar, want als iets kapot gaat wil ik graag al weten wat het bv kan zijn en hoeveel zoiets kost om te repareren. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat het een bodemloze put gaat worden.
 

Ray

SHTF Expert
@Pr3pper Wegenbelasting voor een camper is een kwart van het normale tarief voor personen auto's/busjes die het hele jaar de weg op mogen. 'k Geloof dat hij dan wel twee of drie maanden per jaar de weg niet op mag.
http://www.belastingdienst.nl/wps/w...rijtuig/kampeerauto_camper/kampeerauto_camper

Voor de rest gaat het op (leeg) gewicht, dus het verschil tussen de MRB voor de VW's en Ford komt daar waarschijnlijk vandaan.

Voor een campertje op benzine van 2400kg leeg gewicht (VW T4) kom je op 447 per jaar (Camper tarief), hetzelfde campertje op diesel doet 756 (Camper tarief). Wil je geen camper tarief maar ook in december, januari en februari rijden, dan de bedragen keer vier.
 

Pr3pper

Specialist
Terwijl ik gisteren een aantal gevonden had, waarbij de vw t3 duurder uitkwam, heel duur en dat was dan een benzine en lichter dan die ander, dat was diesel en zwaarder gewicht.

Bedankt voor de link, eens even lezen.
 

Pr3pper

Specialist
Dankjewel, ik had mij bij een paar inderdaad vergist, die voldoen niet aan de keukeneisen.
Dus rond de 50-90 eu p. Maand is goed te doen?
 

Ray

SHTF Expert
Dankjewel, ik had mij bij een paar inderdaad vergist, die voldoen niet aan de keukeneisen.
Dus rond de 50-90 eu p. Maand is goed te doen?

Sommige benzine busjes vallen onder de overgangsregeling voor klassiekers indien ze tussen 75 en 87 voor het eerst de weg op gingen. Ook dan betaal je kwarttarief, maar dan geldt wel dat ze in de wintermaanden niet de weg op mogen.
@Highway heeft een dergelijk SHTF proof busje en kan je er meer over vertellen. Voordeel van dergelijke busjes is dat ze niet helemaal volgestouwd zijn met verplichte keukens, zit-, en slaapplaatsen en dus multifunctioneler zijn.
 

Pr3pper

Specialist
@Ray dankjewel. Je hebt zelf geen ervaring met busjes of problemen ermee oid?

Wij zijn allebei nog jong en willen t voor de weekenden gaan gebruiken om erop uit te gaan. Dus allerlei dure dingen zijn niet nodig. Als het het maar gewoon doet, zonder dat het steeds kapot gaat.
 

Ray

SHTF Expert
@Ray dankjewel. Je hebt zelf geen ervaring met busjes of problemen ermee oid?

Wij zijn allebei nog jong en willen t voor de weekenden gaan gebruiken om erop uit te gaan. Dus allerlei dure dingen zijn niet nodig. Als het het maar gewoon doet, zonder dat het steeds kapot gaat.

Geen busje in bezit of gehad, maar met luchtgekoelde VW T3 2.0 benzine op en neer naar Hongarije geweest. 't Gaat wat langzaam (vooral bergop :fluit:), 't is wat dorstig (1 op 9), maar je komt er wel. :)
Enige kennis van techniek is wel handig. De combinatie goedkoop, tweedehands/young-timer en 'als hij het maar gewoon doet' is lastig. Zelf kan ik kleine dingen best herstellen, maar heb persoonlijk om die reden toch voor een moderne Panda met karretje gekozen na ruim tien jaar ervaring met m'n young-timer zelfbouw kitcar. (lepatron.nl)
 

Highway

Last (wo)man standing
@Ray dankjewel. Je hebt zelf geen ervaring met busjes of problemen ermee oid?

Wij zijn allebei nog jong en willen t voor de weekenden gaan gebruiken om erop uit te gaan. Dus allerlei dure dingen zijn niet nodig. Als het het maar gewoon doet, zonder dat het steeds kapot gaat.
Ja, ik heb aardig wat ervaring, met grote en kleine busjes. Stuur me maar een pm als je wil ;)
 

petroman

SHTF Expert
Er zijn natuurlijk diverse merken.
Voor de wegenbelasting maakt dat niet uit. Daar telt alleen bouwjaar, toelating en gewicht. Denk bv ook aan herkeuren en dan alle overbodige spullen er uit halen. Mijn achterbuurman deed dat ook, bij keuringsstation alles er uit om net in een lagere klasse te komen.

Verder: wij hebben diverse ford transits gehad, geen campers, die waren allen qua plaatwerk niet echt geweldig > veel roest..
 

Ray

SHTF Expert
Er zijn natuurlijk diverse merken.
Voor de wegenbelasting maakt dat niet uit. Daar telt alleen bouwjaar, toelating en gewicht. Denk bv ook aan herkeuren en dan alle overbodige spullen er uit halen. Mijn achterbuurman deed dat ook, bij keuringsstation alles er uit om net in een lagere klasse te komen.

Verder: wij hebben diverse ford transits gehad, geen campers, die waren allen qua plaatwerk niet echt geweldig > veel roest..

Ford Transit koop je het liefst meteen een lasapparaat bij. Als je daar me overweg kunt, prima busjes.
 

Highway

Last (wo)man standing
Liever in het openbaar? Kunnen we allemaal mee leren!
Omdat mijn busje tekoop is, bespreek ik dat deel liever in een pm.
Mijn ervaringen wil ik uiteraard hier heus openbaar beschrijven. Ervaringen zijn vanzelfsprekend gebaseerd op keuze's die ik gemaakt heb. Als eerste zou ik een oude VW bus kiezen, als tweede een Mercedes bus. Een derde is er niet.. -vind ik- ... VW en Mercedes zijn voor preppers heel geschikt en behouden stabiele waarde.

Zo heb ik eens een oude VW LT bus gehad met 4x4 , 6 cylinder diesel. Die was 4 ton max, dus grootrijbewijs en dus snelheid beperking omdat het een vrachtwagen was met camper registratie. Die ging wel overal doorheen. Was ooit gebouwd voor de Duitse brandweer en dan weet je het wel: lomp, zwaar, degelijk, lelijk, maar beklom elke helling met zand, modder of rotsen. Drinkt rustig onzuiver diesel, geen probleem voor de filters en verstuivers. In de Franse Alpen kroop ik over elke bergtop, maar zonder kokende motor, iets wat andere campers wel vaak hadden omdat die motortjes te licht waren.
Voor het idee waar we het over hebben:

De cabine was hoog en lang, dus toilet, bed, keuken, standkachel, water, 6 bergbeklimmers met al hun touwen en andere troep, kon allemaal mee. Springvelgen zodat ik zelf banden kon plakken! Het enige nadeel was de herrie van de motor, een oude diesel bus heeft vaak slechte isolatie.

Momenteel heb ik een T3 met 2 liter luchtgekoelde boxer, benzine. Die is kleiner, sneller, stiller en comfortabeler dan de LT. Maar hierin slaap ik alleen on the road, in de LT was binnen alle ruimte voor een breed bed, in de T3 is het krap. Voor langere dagen weg gaat de Tipi mee. Met deze bus zijn we afgeladen vol naar Hongarije geweest. En wat ging er stuk?: een remlichtschakelaar van een chinees merk - de rest van de wagen was VW en werkt nog steeds. Ook vorig jaar in de zomer 5000 km gereden, via de Pyreneen naar Ibiza, dus bergen en gort droge bloed hitte.. was allemaal geen probleem. Nu heb ik 'm 4 jaar en heb er 60.000 km mee gereden door zuid en oost europa. En mogelijk deze zomer ook nog naar Zweden.

Elke bus kost eenmaal geld. Hoe hoger de bus, hoe meer brandstof verbruik. De tegenwind is duur, zeg maar. Onderdelen slijten, en een oude VW kan je goed zelf onderhouden. Het is net lego, en de onderdelen zijn ruim in voorraad en betaalbaar. Een nieuwe bus kan je niks mee, is allemaal modules en elektronika.. dus garage, dus duurder. Oude bus dus, de jaren '79 tot '92 heeft prachtige busjes gebracht. Er zijn zat fora met bus gekken, dus hulp genoeg.

Maar kijk vooral ook wat waarde heeft, en niet alleen wat het kost: een fijne bus, die jouw geeft wat je wil. Een hefdak er op waarin je bed zit, klap je plat als je gaat rijden. Isolatie tegen warmte en kou, een standkachel.. het kan allemaal. Zelfs in 4x4, de syncro! Een goede motor is beter dan strak plaatwerk. Met roest kan je rijden, met een kapotte motor niet. Plaat werk is gewoon te koop, alles!
image-1.jpeg


Nou, dit was effe in een notendop enkele ervaringen en overwegingen, van mij..
 

QuickFix

Diehard Prepper
Nou, dit was effe in een notendop enkele ervaringen en overwegingen, van mij..
Dat is dan wel een grote notendop. :fluit:

Wel leuk om te lezen in ieder geval.
Momenteel ben ik bezig om mijn huidige auto "Kampeerbaar" te maken, dus alle tips zijn bruikbaar.
 

Highway

Last (wo)man standing
Dat is dan wel een grote notendop. :fluit:
:p

Wat ook slim is in overweging te nemen:

Steeds vaker zal Diesel beperkt worden, vanwege milieu.. en niet geheel onterecht, maar wel irritant. Het beperkt de vrijheid, en laat kosten stijgen.
Overweeg eens een benzine bus met lpg, van 25 jaar of ouder. En dan wel eentje met minimaal 70 pk zonder turbo, en tot 5 meter lang, met hefdak, max 3500 kg.

Dan betaal je voor 9 maanden slechts 122 euro, alleen mag je dan in jan/feb/dec niet op de openbare weg.
Je mag veel meer dan diesel motoren, zoals in steden of ringwegen.
Je hebt dan 2 brandstoffen aan boord, en hebt gelijk gas om op koken, koelen, verlichten en verwarmen.
Een motor die geen 70 pk kan leveren slijt rap, en kost uiteindelijk ook veel meer brandstof.
Turbo's zijn gevoelig, kostbaar, en voor ontspannen toeren volkomen nutteloos.
Tot 3500 kg mag je over vele B wegen en bruggen heen.

Neem eentje met veel zitplaatsen, die kan je er uithalen als je gaat rondtrekken, en dan zet je er een zelfbouw interieur in. Oldtimers controleren ze daar zelden op. Het gaat immers om belastinggeld, verder niks.
Zolang een auto geen camper registratie heeft, mag je er niet in slapen..kan je 140 euro kosten... hier gewoon maling aan hebben, op een camping is dat risico verwaarloosbaar. Langs de weg juist wel risicovol, dus zoek kerkpleintjes in suffe dorpjes, en parkeer tussen andere auto's in.
 

AWOL

Prepper goeroe
Voor inspiratie over hoe je een busje kunt gebruiken om in te slapen en leven hieronder een vid van Nutnfancy (meerdere delen in de serie die nog zal worden uitgebreid). Moge duidelijk zijn dat hij niet de bus heeft omgebouwd tot camper.

 
D

Deleted member 101

Gast
@AWOL

De Amerikanen (inwoners) hebben niet die hoge kosten van belasting als je een busje op naam zet, als particulier.
(Meen zelfs dat ze niet hoeven te verzekeren)
De wegenbelasting is vaak niet op te brengen door particulieren als de bus een gewoon kenteken heeft.
Het camperkenteken is vaak een mooie oplossing en dan geld het kwart-tarief. (dus 1/4 wat het gewoonlijk is als normaal kenteken).
Ik hoorde laatst nog van iemand die een Ambulance op LPG (Amerikaan) had gekocht en had laten omkeuren als camper. Mooi ding kost nu 80 euro belasting per maand en je hebt ook een bus die voor normale ritten gebruikt kan worden.
Zo een bouwjaar 2009

ambulance.jpg

Nadeel is weer dat een camper net zoals een caravan maar maximaal 3 dagen op de openbare weg mag staan op 1 plek.
Maar als men je in het snotje heeft volstaat niet om de bus te verzetten, geld dan alsof de bus langer als 3 dagen op 1 plek staat op de openbare weg. Op eigen terrein kan uiteraard wel.

En de oldtimer Mercedes 206 campers zijn er zelfs belastingvrij als deze oud genoeg is.
Weet zoniet welk bouwjaar. maar denk ouder als 40 jaar.
 

Bijlagen

  • ambulance.jpg
    ambulance.jpg
    33.9 KB · Weergaven: 3
Bovenaan