Liever in het openbaar? Kunnen we allemaal mee leren!
Omdat mijn busje tekoop is, bespreek ik dat deel liever in een pm.
Mijn ervaringen wil ik uiteraard hier heus openbaar beschrijven. Ervaringen zijn vanzelfsprekend gebaseerd op keuze's die ik gemaakt heb. Als eerste zou ik een oude VW bus kiezen, als tweede een Mercedes bus. Een derde is er niet.. -vind ik- ... VW en Mercedes zijn voor preppers heel geschikt en behouden stabiele waarde.
Zo heb ik eens een oude VW LT bus gehad met 4x4 , 6 cylinder diesel. Die was 4 ton max, dus grootrijbewijs en dus snelheid beperking omdat het een vrachtwagen was met camper registratie. Die ging wel overal doorheen. Was ooit gebouwd voor de Duitse brandweer en dan weet je het wel: lomp, zwaar, degelijk, lelijk, maar beklom elke helling met zand, modder of rotsen. Drinkt rustig onzuiver diesel, geen probleem voor de filters en verstuivers. In de Franse Alpen kroop ik over elke bergtop, maar zonder kokende motor, iets wat andere campers wel vaak hadden omdat die motortjes te licht waren.
Voor het idee waar we het over hebben:
De cabine was hoog en lang, dus toilet, bed, keuken, standkachel, water, 6 bergbeklimmers met al hun touwen en andere troep, kon allemaal mee. Springvelgen zodat ik zelf banden kon plakken! Het enige nadeel was de herrie van de motor, een oude diesel bus heeft vaak slechte isolatie.
Momenteel heb ik een T3 met 2 liter luchtgekoelde boxer, benzine. Die is kleiner, sneller, stiller en comfortabeler dan de LT. Maar hierin slaap ik alleen on the road, in de LT was binnen alle ruimte voor een breed bed, in de T3 is het krap. Voor langere dagen weg gaat de Tipi mee. Met deze bus zijn we afgeladen vol naar Hongarije geweest. En wat ging er stuk?: een remlichtschakelaar van een chinees merk - de rest van de wagen was VW en werkt nog steeds. Ook vorig jaar in de zomer 5000 km gereden, via de Pyreneen naar Ibiza, dus bergen en gort droge bloed hitte.. was allemaal geen probleem. Nu heb ik 'm 4 jaar en heb er 60.000 km mee gereden door zuid en oost europa. En mogelijk deze zomer ook nog naar Zweden.
Elke bus kost eenmaal geld. Hoe hoger de bus, hoe meer brandstof verbruik. De tegenwind is duur, zeg maar. Onderdelen slijten, en een oude VW kan je goed zelf onderhouden. Het is net lego, en de onderdelen zijn ruim in voorraad en betaalbaar. Een nieuwe bus kan je niks mee, is allemaal modules en elektronika.. dus garage, dus duurder. Oude bus dus, de jaren '79 tot '92 heeft prachtige busjes gebracht. Er zijn zat fora met bus gekken, dus hulp genoeg.
Maar kijk vooral ook wat waarde heeft, en niet alleen wat het kost: een fijne bus, die jouw geeft wat je wil. Een hefdak er op waarin je bed zit, klap je plat als je gaat rijden. Isolatie tegen warmte en kou, een standkachel.. het kan allemaal. Zelfs in 4x4, de syncro! Een goede motor is beter dan strak plaatwerk. Met roest kan je rijden, met een kapotte motor niet. Plaat werk is gewoon te koop, alles!
Nou, dit was effe in een notendop enkele ervaringen en overwegingen, van mij..