• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

4 Dagen geen water? Bedankt voor de mededeling!

Nomad

Diehard Prepper
Dat kreeg ik dus in mijn brievenbus, een mededeling.

1. Tijdelijk geen water uit de kraan
2. Na afloop: kraanwater 3 minuten koken.


Mijn vriendin las de voorkant en gooide het op de folder stapel. Dat begrijp ik wel. We werken 5 dagen in de week en doorgaans zijn we toch niet thuis. Dus lekker boeiend.

Er staat op; Belangrijke mededeling, dus ik keer het kaartje om en zie dat we inderdaad, aan het eind van de maand, 9 uur zonder water komen te zitten.Valt precies in onze vakantie, dus dit keer zijn we welk thuis. Vier dagen na de werkzaamheden moeten we het water koken. Lekker dan.

Aangezien ik de laatste keer dat ik zo'n mededeling kreeg 8 dagen zonder water zat, omdat tijdens de werkzaamheden iets beschadigd is geraakt, wil ik nu niet over één nacht ijs gaan.

Dus allereerst de vraag, weet één van jullie waar ik voordelig aan Landmacht watertanks kan komen? Ik doel op de 20 liter variant van kunststof. Op het vorige forums is daar een keer collectief een partij van gekocht.
Ik zit te denken aan 5 tanks (100l totaal).

Als alternatief kan ik wel een 100l - 200l waterton op de kop tikken. Dit is waarschijnlijk goedkoper (ca. €10,-) maar hoe maak ik die dingen veilig voor drinkwater? Doorgaans is er voedsel (graan, meel, zonnebloem olie) in vervoerd.

Maar het liefst heb ik losse jerrycans van 20l. Als er dan besmetting plaatsvind verdeel ik het risico.
 

Highway

Last (wo)man standing
Jeetje wat een mazzel hebben sommige mensen! Hun water raakt afgesloten! :thumbsup: Hier hoop ik nou steeds eens op, want er staat hier nog steeds zinloos een regenton met ruim 230 liter water in de tuin, en een waterfilter wat nog nooit heeft gezwommen:( Ik zou best wel eens een kleine water crisis willen hebben om eens te ervaren hoe ik (wij) daar op reageer(en). En als tegelijk nou ook het internet plat ligt, dan kan ik ook geen advies meer aan jullie vragen :D
 

Dreutel

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Lege jerrycan van gedemineraliseerd water worden in de industrie, scheepvaart, en garages meestal gewoon weggegooid. Als er demi-water in heeft gezeten, kan er mijns inziens ook wel drinkwater in.
 

AWOL

Prepper goeroe
Jeetje wat een mazzel hebben sommige mensen! Hun water raakt afgesloten! :thumbsup: Hier hoop ik nou steeds eens op, want er staat hier nog steeds zinloos een regenton met ruim 230 liter water in de tuin, en een waterfilter wat nog nooit heeft gezwommen:( Ik zou best wel eens een kleine water crisis willen hebben om eens te ervaren hoe ik (wij) daar op reageer(en). En als tegelijk nou ook het internet plat ligt, dan kan ik ook geen advies meer aan jullie vragen :D

Je kunt ook zelf de hoofdkraan dichtdraaien en de aardlekschakelaar omzetten. En anders zijn er zijn hier vast wel preppers die je willen helpen met je eigen kleine SHTF ;)
 

Cardhu

Elementary prepper
Ik weet niet of je de gelukkige bezitter van een badkuip bent, maar je zou ook kunnen overwegen om vooraf je badkuip vol te laten lopen met water.
Daar past met gemak zo'n 120 liter water in.
Heb je zonder een investering te hoeven doen toch een hele mooie oplossing voor je tijdelijke wateropslag.
(Natuurlijk wel even je bad vooraf goed boenen en desinfecteren: hoef je je water ook niet te filteren.)

Hoewel... dit is natuurlijk ook een prachtig excuus om even lekker wat gear in te slaan ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Arie

Diehard Prepper
Je hebt maar 9 uur geen water schrijfje. En de dagen er na moet je het water koken.
Dat het je het mischien een mooie gelegenheid vind om gear te kopen snap ik. Het enige water wat je dus moet filteren of koken is het gene wat je gebruikt om te drinken en koken. een paar flessen water en 2 emmers voor de wc moet toch voldoende wezen lijk mij.
Om nu voor een week aan water in te slaan. Hoe groot is de kans dat je weer lang zonder zit.
 

Arie

Diehard Prepper
Voor 50 euro plastic kopen wel dan.

Ik snap de gedachte wel. Maar dan is een waterfiltertje en een regen ton een prima oplossing voor nu en lange termijn.
 

Highway

Last (wo)man standing
Ben ik de enige hier die best wel een beetje verbaasd is over het probleem in dit topic? Ik bedoel, het gaat nog wel om een aangekondigde water afsluiting ook, en ook nog maar voor enkele uren. Wat een luxe shif :thumbsup:

Ben je daar dan nu nog steeds niet in voorzien? :(
 

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Jeetje wat een mazzel hebben sommige mensen! Hun water raakt afgesloten! :thumbsup: Hier hoop ik nou steeds eens op, want er staat hier nog steeds zinloos een regenton met ruim 230 liter water in de tuin, en een waterfilter wat nog nooit heeft gezwommen:( Ik zou best wel eens een kleine water crisis willen hebben om eens te ervaren hoe ik (wij) daar op reageer(en). En als tegelijk nou ook het internet plat ligt, dan kan ik ook geen advies meer aan jullie vragen :D

Je mag altijd bellen zolang het telefoonnetwerk het nog doet.;) Breng ik ff een paar liter water jouw kant op:p
 

Nomad

Diehard Prepper
Ik weet niet of je de gelukkige bezitter van een badkuip bent, maar je zou ook kunnen overwegen om vooraf je badkuip vol te laten lopen met water.
Daar past met gemak zo'n 120 liter water in.
Ik had verwacht dat dat niet in ons badje zou passen, we hebben een badje van een meter met zitgedeelte. Maar nu ik de specs van verschillende zitbaden opzoek komt dat nog best wel uit. Had ik niet verwacht. Mijn voorkeur gaat hier niet naar uit, maar het is een oplossing.

Je hebt maar 9 uur geen water schrijf je. En de dagen er na moet je het water koken.
Dat het je het mischien een mooie gelegenheid vind om gear te kopen snap ik. Het enige water wat je dus moet filteren of koken is het gene wat je gebruikt om te drinken en koken. een paar flessen water en 2 emmers voor de wc moet toch voldoende wezen lijk mij.
Om nu voor een week aan water in te slaan. Hoe groot is de kans dat je weer lang zonder zit.
Geen idee hoe groot die kans is. Als ik dit niet op tijd rond krijg haal ik een stapel bronwaterflessen bij de Aldi en dan kunnen we op zijn minst koken en drinken zonder alles te moeten uitkoken.

Ben ik de enige hier die best wel een beetje verbaasd is over het probleem in dit topic? Ik bedoel, het gaat nog wel om een aangekondigde water afsluiting ook, en ook nog maar voor enkele uren. Wat een luxe shif :thumbsup:

Ben je daar dan nu nog steeds niet in voorzien? :(
Ik snap je verbazing. Eerst dacht ik ook, dagje geen water, kom ik ook wel weer overeen. Toen schoot de laatste waterstoring mij in het zin en bedacht ik me dat ik dit al veel langer van plan was. Het afgelopen jaar is er veel gebeurd, ik ben drie keer verhuisd. Dat heeft een hoop geld en tijd gekost waardoor dit alles op een laag pitje is komen te staan. Niet zoals ik het gewild zou hebben, maar het is nu eenmaal zo.
Helemaal onvoorbereid ben ik niet, ik beschik over verschillende methodes en technieken om water te zuiveren mocht het nodig zijn. Maar het is gewoon een veilig idee om 100l water te hebben staan.
Mijn regenton project loopt overigens ook nog steeds, maar die krijg ik niet op tijd klaar.

Ik had die KL jerrycans in gedachten als permanente wateropslag. Die gaan achteraan in de voorraadkelder en blijven daar lekker staan tot de spreekwoordelijke feces aan de knikker zijn. Normaal gesproken krijg je geen waarschuwing voor dit soort dingen, die heb ik nu wel gekregen en daar wou ik gebruik van maken.
Tot nu toe lijken de Duitse water jerrycans van deveteraan.nl mijn beste optie. Maar ik ga Sietsma ook even aanschrijven.

Bedankt voor de tips allemaal!
 

Ray

SHTF Expert
Je hebt maar 9 uur geen water schrijfje. En de dagen er na moet je het water koken.
Dat het je het mischien een mooie gelegenheid vind om gear te kopen snap ik. Het enige water wat je dus moet filteren of koken is het gene wat je gebruikt om te drinken en koken. een paar flessen water en 2 emmers voor de wc moet toch voldoende wezen lijk mij.
Om nu voor een week aan water in te slaan. Hoe groot is de kans dat je weer lang zonder zit.

Oei! :eek: ;)

Je gaat er vanuit dat de overheid en nutsbedrijven het allemaal weer gefikst hebben als er 'iets' gebeurd, maar is dat wel zo?

Een verstoring van de elektriciteitsvoorziening of de watervoorziening zelve is die kans nog best eentje om rekening mee te houden. Geen stroom is ook geen water. ]

Zo hadden we laatst die ransomware aanval wereldwijd en bleek in maart onze nutsvoorzieningen doelwit te zijn geweest: https://www.preppers-shelter.nl/for...ing-in-maart-slachtoffer-van-ransomware.2894/

Verstoringen aan de elektra, water en gas kunnen voortkomen uit onze verouderde infrastuur, internationale geschillen, terreuraanslagen (elektra knooppunten, centrales, vergiftigen watervoorziening, etc), internet hacks, of grote fluctaties van het financiële systeem.

Ook bij chemische en nucleaire ongelukken, rampen, aanslagen, oorlog, wil je niet vertrouwen of wat er eventueel uit de kraan komt (Als die het doet) en is vaak binnen blijven het devies. Dan is een voorraad om idd die twee weken nucleaire fall-out te overleven toch echt wel handig.

Water is in NL op zich geen probleem, met onze waterfilters, maar er zijn vele gevallen waarbij je binnen wilt blijven. Veel onrust op straat, tijdelijk wetteloosheid, chemie of radioactiviteit? Ontloop het als je kan en dat is meestal thuis.

Ik heb een stuk of zes van die leger 20 liter jerrycans en dat rouleert vrij simpel. Jaarlijks vervangen en koel/donker wegzetten. Daarnaast nog 'oudere' voorraad containers van 5 liter, een hele bult maar veel werk bij het verversen en daarmee hou ik het zo'n 50 dagen uit (5 liter per dag).

Minimaal twee weken water, voedsel, plasticzakken voor de 'shit', dagelijkse medicijnen en anders simpel spul, dat is wel ongeveer het minste wat de meeste preppers in huis hebben. Die termijn kun je rustig uit bouwen naar twee maanden en de rest van het geprep is toch voor die hele kleine kans dat er een SHTF komt die alle kaarten opnieuw schud. De vele 'mogelijke' scenario's waar we het hier op het forum ook hebben maar waarvan de kans dat het gebeurt vele malen kleiner is dan de hier bovenstaande scenario's.
 

Arie

Diehard Prepper
@Ray ik ga er in deze situatie niet vanuit dat het heel lang zal duren. De werkzaamheden zijn er al. Dus het materieel voor reparatie is al aanwezig. Ik acht de situatie in nederland niet heel onstabiel dat we binnen kort helemaal zonder water en stroom zitten. Daarom zou ik als je nu niet voor bereid bent zorgen dan je in iedergeval 1 dag aan water voorraad hebt. En dat lukt prima met de flessen van de aldi of een water jerrycan. Uitbreiden naar meer kan altijd nog.

Ik heb hier in de wijk maandelijks een stroom uitval. Ik had daar zoveel last van dat ik nu een no break set hebt gebouwd maar ik heb altijd water gehad en gas. Een lokale storing hoeft niet rampzalig te zijn.
 

Nomad

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Misschien maak ik met mij post meer ophef dan dat jullie nodig vinden. Maar het vloeit voort uit meerdere ervaringen uit het verleden.
Stroomstoringen van ruim twee weken, waarbij er pas na een weer generatoren in de wijk werden geplaatst. Met die generatoren hadden we maar een paar uur per dag stroom.
Meerdere malen een waterstoring omdat het of vervuild was of (zoals ik eerder noemde) we 8 dagen helemaal geen water hadden.
Slechts één keer heb ik een gas storing meegemaakt. En dat was het minst vervelend.

Tijdens de 8 daagse waterstoring wam ik er achter hoe vervelend geen water is. Met eten en drinken kan je af met flessen, maar zodra je je ook gaat wassen en het toilet door moet spoelen... Open water (riviertje) is daar om zo'n 5 minuten loopafstand. Dus op en neer ben je met vullen toch wel 15 minuten onderweg.
Met man gaat er voor het toilet toch heel wat water doorheen.
De buren losten het anders op, die deden hun behoefte in een afvalbak in huis. Ik kan je verklappen, das niet aan te raden 's zomers en dan 8 dagen lang haha.
Uiteindelijk hebben ze hem maar in de schuur gezet. Maar daar kon je ook niet meer zijn van de stank ;)

Dit zijn allemaal locale storingen, maar de impact op de mensen in de wijk is groot. In een woonwijk weten ze me snel te vinden als er na drie dagen nog licht brand in huize Nomad. Dan is iedereen door zijn designer kaarsen heen en brand bij mij de olielamp en staat de Zibro rustig te suizen.
Kan je het je voorstellen dat mijn buurvrouw bang is in het donker en geen zaklamp heeft?! Want die zit op haar telefoon.
We hebben haar één keer een olielamp uitgeleend en nu staat ze bij elk wissewasje voor de deur. En dat is alleen voor een lampje.
Ik heb één keer voor de watertruck gestaan, waar Rijkswaterstaat flessen van 5l water uitdeelde. Mensen slaan elkaar na één dag al bijna de kop in. Nee bedankt.

De oplossing daar is simpel. Ergens op mijn grond zit de aansluiting van de oude waterpomp. Inmiddels bedolven onder jaren bladeren en bospuin. Maar dat is een verhaal voor een andere keer.

Ik wil het hier gewoon goed geregeld hebben. Bij werkzaamheden gaat er in mijn ervaring regelmatig wat fout. Afgelopen week hebben ze met het aanleggen van glasvezel de TV kabel beschadigd. Nu heb ik geen internet meer tot ze er een keer de tijd voor vinden om dat te repareren.

Dus als je zegt, had ik dit eerder moeten regelen. Tja, dan heb je gelijk. Maar voor mij is dit wel bij uitstek het moment om het te gaan regelen.
 

drent

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Behoeften doen in (afval)bak, (als nood composttoilet) kan wel, maar samen met een absorberende massa (bij dierenwinkel, vlas/hemparade oid). Bindt ook de stank en vloeistof. Bij waterschaarste toilet willen doorspoelen is echt verspilling.

Jerrycans, kan je vrij makkelijk aan komen via marktplaats. Op voerton zoeken geeft je zat aanbieders die ook andere containers aanbieden (zelf goede ervaringen met althoff in Geesteren). Dingen worden zat gebruikt voor mensen met bv paarden waarvoor water aangesleept moet worden, dat even aangeven en je krijgt jerrycans die enkel voor levensmiddelen gebruikt zijn.

En met genoeg aankondiging, kook van te voren, plan je kledingwas/douche/afwas en draai een paar dagen zo simpel mogelijk qua eten, etc.
Dit mischien een idee. Niet zo handig als losse jerrycans maar wel veel wateropslag voor weinig geld.

https://www.landbouwwinkel.nl/webshop/waterzak-h2go-bag-80-ltr-voor-kruiwagen.html

Bekijk bijlage 6959
Alleen incl. de kruiwagen als je die zak vol wil laten. Hoor van gebruikers klachten over stevigheid van die dingen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

joepmeloen

Prepper goeroe
Effe samenvatten:
9 uur zonder water (in de nacht?).
Daarna 4 dagen het water koken voor consumptie / tandenpoetsen.

*Groente kun je dus gewoon koken met water uit de kraan.
*Douchen zou ik even overslaan, even wassen aan de wastafel met afgekoeld water of een tuingieter gebruiken.
*Tanden poetsen / bruistablet voor kunstklappers heb je aan een bekertje p.p. genoeg.
*consumptie hoeveel water drink je normaal gesproken koud of voor koffie, naast eventuele frisdranken, melk, etc.
Voor thee word het water gekookt.

Ikzelf denk dat ik aan 8 liter genoeg heb in deze situatie vooe het gemak. De rest is behelpen met koken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Niels

Mankinds only hope
Ik zou persoonlijk ook even een emmetje apart zetten voor het wc doorspoelen mocht je in die 9 uur moeten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
Bovenaan