• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

72uurs tas voor een mini prepper

zonnebrood

Mankinds only hope
Al een tijdje bezig om de 72uurs tas van mini onder de loop te nemen en te verbeteren. Deze tas gebeuken we eigenlijk dagelijks wanneer we er met mini op uit gaan, daardoor krijgen we genoeg inzicht over of het werkt en/of nuttig is wat er in zit. Daarnaast veranderd de tas op deze manier mee met iedere groeifase.

Aller eerst de tas, wij gebeuiken een zogenaamde patrouille tas van een onbekend merk. Deze tas kan met riempjes aan de onderkant van de rugtas van meneer Zonnebrood of aan de mijne gemaakt worden of als schoudertas gebeukt worden. Een ander groot voordeel van deze tas is, is dat je de binnenkant dmv losse schotjes zo kan indelen dat jij het het makkelijst vind.

Van schoonzus Zonnebrood kregen we met kerst een set zogenaamde baby traveler tasjes waar op geborduurd staat wat er in zit. Change me, feed me, dress me etc. Je kan natuurlijk ook gewoon losse plastictasjes of ziplock zakjes daar voor gebruiken.

Ook met dank aan @Pignonwiel, voor het idee om er een topic over te openen.


In de bug out bag van mini:

In de change me tas:

Totbots verschoonmatje (is waterdicht aan een kant, lekker zacht en warm aan de andere kant)
5 bamboe luiers met nacht boosters
20 weg werp
Natte doekjes
Hydrofiele doeken
Billies box doekjes (herbruikbare billendoekjes met spray)
Twee dubbele wet bags (er is niet altijd een vuilnisbak in de buurt, ook handig voor vieze kleding)
Wc papier.
Zetpil paracetamol
thermometer
Handalcohol.
Kokosolie.
zinkzalf.
Wolvet.
Medische wol.
NNagelschaartje.
Oogiebear snot en oorpulk gereedschap
Zoutoplossing


In de dress me tas:
3 rompertjes (een maat groter dan nodig) in wol
3 paar sokjes wol
3 bokspakjes wol.


In de twee feedme tassen

Flessentas:
twee flessen.
poeder voer (indien nodig)
Thermos met gekookt water.
Verwarmingstablet (eigenlijk een handwarmer, werkt prima om flesjes op te warmen!)

Feed me tas twee:
fruit/groente/maaltijd knijpzakjes (ik weet het zelf gemaakt is beter, voor verpakt blijft in het geval van zakjes langer goed en glas weegt zo door.)

4x Speenkoorden (ook handig om een speeltje/knuffel aanvast te knopen)
Spenen in steriliseerdoosje.
Knuffel/tutje/speeltje.
waterzuiveringstabletten
Klein ehbo setje.
Ors poeder.
suiker.
5ml spuitjes.
Hoofdlampje
Bakerzak/slaapzak
wollendekentje.
Muts, wanten, slofjes/donssokken
Nooddeken/ponsjo volwassenmaat


Spul wat veel ruimte in neemt zit luchtdicht verpakt in ziplockzakjes, kleding in setjes.

Denk niet alleen praktisch maar vooral aan geborgenheid bieden met het samenstellen van een dergelijke tas. :)

























Ringsling/draagdoek
(Ik ga er vanuit dat je de kleine in een draagzak oid meedraagt, maar voor het geval dat zit er bij ons een draagdoek of ringsling in de tas, deze kan je eventueel ook als dekentje gebruiken.)
 

Flos

SHTF Expert
De mini waar ik af en toe moet oppassen is al wat groter. En eet mee met de volwassen preppers. Zegt als hij op de pot moet en geeft geen fopspeen meer.
Maar dat wilt niet zeggen dat hij geen tas geeft. Met een paar luiers in voor s nachts onderandere.
En hij drinkt steevast voor het slapen gaan zijn fles melk. Thuis groeimelk uit een fles maar op verplaatsing poeder melk. Dat weegt of meet mijn dochter perfect af voor een fles en doet dit in een potje .
Verder hebben wij bijna alles hier dubbel wat hij nodig heeft. Want al heeft mijn dochter 180 van IQ toch vergeet wel elke keer wat.
 

Pignonwiel

Senior Prepper
Ook wij hebben BOB's klaar staan voor de kinderen (3+1). We gebruiken deze niet dagelijks, daarvoor hebben we eventueel een luiertas + we pakken gewoon gericht als we iets gaan doen, en daarvoor zijn deze BOB's gewoon wat overkill. We hebben beide BOB's namelijk zo ingericht dat ze op zichzelf staan. Dus geef kind + BOB met een willekeurig persoon mee en kind kan vooruit (willekeurig persoon met mate). Je weet immers niet welke situatie zich voordoet en of je als gezin bij elkaar blijft of zelfs als ouders/kind(eren) bij elkaar kunt blijven. Gaan we met het hele gezin dan kunnen we indien de kindspecifieke onderdelen uit de BOB's halen en in de onze stoppen, zaken als mes/waterfilter/etc. hebben we dan niet nogmaals nodig. Deze zaken zijn dan evt. wel goed te ruilen en dergelijke.


Concreet:

Inhoud BOB kind (1 jaar):
- Paklijst tas + uitleg
- Foto's van het gezin, op de achterkant namen + contactgegevens

- Speen
- Luiers 15st. (idealiter kijk je ook naar wasbare luiers)
- Billendoekjes
- NRG5 noodrantsoen (geschikt voor baby's vanaf 6 maanden)
-> Tot 18 maanden hadden we 1x NRG5 + 400gr. kunstvoeding met maatschepje. Kunstvoeding (HA) ook meenemen indien kind borstvoeding krijgt, je weet immers niet of de moeder beschikbaar blijft.
- Fles
- Bordje, bakje en bestek
- Oploskoffie / chocomel / cup a sup / zout en een lolly
- Water 0,5l - dit is niet genoeg maar wel voor de eerste aanpak, moet z.s.m. worden aangevuld (zie items hiervoor verderop)
- Potlood + papier
- Hydrofieldoek 2x (voor verschillende dingen te gebruiken)
- Slabber
- Hoofdlamp
- Vuilniszak
- Firesteel
- Mes (Mora, in kleur)

- Nalgene fles 1l
- RVS beker (om de fles)
- Waterfilter + toebehoren (in de fles)
- Combi sleutel waterkraan (in de fles)
- Aansteker (in de fles)
- Lucifers (in de fles)
- Tyrips (in de fles)
- WC papier gecomprimeerd (in de fles)
- Dextro druivensuiker (in de fles)
- Breekstaaf groot 2x (in de fles)
- Gripzakje (in de fles, groot genoeg om alle inhoud in te stoppen wanneer de fles zelf nodig is)

- Handdoek gecomprimeerd
- Mini zeepje
- Touw
- Zomerjas
- 2 complete sets kleding, ruim qua maat
- Extra sokken + muts
- Lege drybag

- Aansteker (ja, is dubbel)
- Opwindlamp
- Tandenborstel + tandpasta
- Sudocreme
- Mondkapje kind 2x
- Pleisters
- Burnshield gel
- Betadine + alcohol pads
- Viburcol fiolen 2st.
- Filterzakje
- Mylar deken
- Ductape
- Postelastiek
- Fresnel lensje (creditcard formaat)
- Aardappelschilmesje
- Kleurpotloden

Als je kind wat groter wordt:
- Indien zindelijk: Luiers eruit (je hebt de extra ruimte hard nodig i.v.m. groter geworden kleding)
- Melk omruilen voor NRG5
- Esbit brandertje er in
- Klein zakje snoep er bij
- Evt. kleine persoonlijke items zoals een knuffel of speelgoed


Dit zit samen in een rugzak van 20 liter. Past net. Qua gewicht niet te tillen voor een klein kind maar dat kun je sowieso wel vergeten dus dat heb ik voorlopig losgelaten.

We werken hier met kleuren. Ieder persoon heeft een eigen kleur en de algemene GHB's in de auto's ook. Dochter heeft bijvoorbeeld roze, wat wil zeggen dat haar tas, waterfles, mes, firesteel, aansteker, waterfilter, bordje, etc. roze zijn. Zo weet je wanneer er meerdere tassen uitgepakt zijn uit welke tas dingen komen. Als je even rondkijkt zie je dat veel gangbare items gewoon in verschillende kleuren te koop zijn (dingen als rugzakken en aanstekers spreken voor zich maar ook Mora messen, Sawyer waterfilters, LMF firesteels etc.). Zaken die niet direct in kleur beschikbaar zijn kun je voorzien van een sticker in kleur. De EHBO zit bijvoorbeeld in een gripzakje met gekleurde sticker er op.
Mocht je het idee van de kleuren over willen nemen, de gangbare kleuren zijn: zwart, oranje, groen, blauw, roze (en evt. rood). En ik lees het uiteraard graag terug als iemand iets heeft aan deze tip :thumbsup:


Verder ga ik er, net als @zonnebrood, van uit dat je voorzien bent van een draagdoek en deze altijd bij je hebt.

Aan de BOB's hangt daarnaast een lijst met aanvullende zaken die binnen een paar minuten te pakken zijn (+ locatie waar te vinden), op volgorde van belangrijkheid. Denk aan:
- De kinderen (je zou ze maar vergeten..)
- BOB's
- Schoenen
- Jassen
- Draagdoek
- Paspoorten
- Tent
- Slaapzakken
- Slaapmatten
- Meer eten
- Brandstof
etc.


Tot slot:
Betrek je kinderen bij wat je doet en bij hun rugzak. Laat ze spelen met de zaklamp (en koop er bij interesse nog een voor dagelijks gebruik), vertel ze wat er in zit en wat je er mee kunt (laten zien). En of ze denken dat ze nog iets missen.
Niet dat ik van een kind van 3 verwacht dat het goed een mes of aansteker kan hanteren maar ze kunnen wel iemand anders (begeleider) vertellen dat ze een aansteker bij zich hebben waarmee vuur kan worden gemaakt als ze met het mes wat schors van een berkenboom af steken.
Laat ze een mylar deken uitpakken en ervaren dat het warm is onder zo'n ding. Zodra ze ergens alleen in de kou stranden gaan ze gegarandeerd op zoek "waar had papa dat zilveren ding gestopt" en er onder zitten. Doel bereikt.
En ga gewoon eens met ze kamperen, in de tuin, paalkampeerplaats, camping, maakt allemaal weinig uit het is altijd leuk en leerzaam (zowel voor kinderen als ouders) :SC:

Enkel de snoepjes moeten we hier elke keer dat de tas tevoorschijn gekomen is weer aanvullen. Achja..
Wat ook meteen de reden is dat er, naast de Viburcol fiolen, geen medicijnen en waterzuiveringstabletten in de kinder BOB's zitten.


Heb er best uitgebreid over nagedacht. Toen ik de kinder BOB's samenstelde was er weinig tot geen informatie beschikbaar. Daar brengen we nu met dit topic verandering in he @zonnebrood :) (vind het zelf mijn beste bijdrage tot nu toe aan dit forum) Hopelijk vult de rest het nog verder aan zodat toekomstige mensen die verder gaan nadenken omdat ze kinderen krijgen hier een goed uitgangspunt vinden.
Helaas is de lijst niet in Lighterpack @Floesh ;) maar ik denk dat mensen er zeker wat aan hebben.
De BOB's worden hier geregeld opnieuw bekeken (sowieso 2x/jaar i.v.m. kledingmaten - plan dat in!), mocht ik interessante wijzigingen hebben dan zal ik dat in dit topic posten.


Als jullie tips, vragen of opmerkingen hebben dan hoor ik het graag!
 

Jannes

Prepper goeroe
Ook wij hebben BOB's klaar staan voor de kinderen (3+1). We gebruiken deze niet dagelijks, daarvoor hebben we eventueel een luiertas + we pakken gewoon gericht als we iets gaan doen, en daarvoor zijn deze BOB's gewoon wat overkill. We hebben beide BOB's namelijk zo ingericht dat ze op zichzelf staan. Dus geef kind + BOB met een willekeurig persoon mee en kind kan vooruit (willekeurig persoon met mate). Je weet immers niet welke situatie zich voordoet en of je als gezin bij elkaar blijft of zelfs als ouders/kind(eren) bij elkaar kunt blijven. Gaan we met het hele gezin dan kunnen we indien de kindspecifieke onderdelen uit de BOB's halen en in de onze stoppen, zaken als mes/waterfilter/etc. hebben we dan niet nogmaals nodig. Deze zaken zijn dan evt. wel goed te ruilen en dergelijke.


Concreet:

Inhoud BOB kind (1 jaar):
- Paklijst tas + uitleg
- Foto's van het gezin, op de achterkant namen + contactgegevens

- Speen
- Luiers 15st. (idealiter kijk je ook naar wasbare luiers)
- Billendoekjes
- NRG5 noodrantsoen (geschikt voor baby's vanaf 6 maanden)
-> Tot 18 maanden hadden we 1x NRG5 + 400gr. kunstvoeding met maatschepje. Kunstvoeding (HA) ook meenemen indien kind borstvoeding krijgt, je weet immers niet of de moeder beschikbaar blijft.
- Fles
- Bordje, bakje en bestek
- Oploskoffie / chocomel / cup a sup / zout en een lolly
- Water 0,5l - dit is niet genoeg maar wel voor de eerste aanpak, moet z.s.m. worden aangevuld (zie items hiervoor verderop)
- Potlood + papier
- Hydrofieldoek 2x (voor verschillende dingen te gebruiken)
- Slabber
- Hoofdlamp
- Vuilniszak
- Firesteel
- Mes (Mora, in kleur)

- Nalgene fles 1l
- RVS beker (om de fles)
- Waterfilter + toebehoren (in de fles)
- Combi sleutel waterkraan (in de fles)
- Aansteker (in de fles)
- Lucifers (in de fles)
- Tyrips (in de fles)
- WC papier gecomprimeerd (in de fles)
- Dextro druivensuiker (in de fles)
- Breekstaaf groot 2x (in de fles)
- Gripzakje (in de fles, groot genoeg om alle inhoud in te stoppen wanneer de fles zelf nodig is)

- Handdoek gecomprimeerd
- Mini zeepje
- Touw
- Zomerjas
- 2 complete sets kleding, ruim qua maat
- Extra sokken + muts
- Lege drybag

- Aansteker (ja, is dubbel)
- Opwindlamp
- Tandenborstel + tandpasta
- Sudocreme
- Mondkapje kind 2x
- Pleisters
- Burnshield gel
- Betadine + alcohol pads
- Viburcol fiolen 2st.
- Filterzakje
- Mylar deken
- Ductape
- Postelastiek
- Fresnel lensje (creditcard formaat)
- Aardappelschilmesje
- Kleurpotloden

Als je kind wat groter wordt:
- Indien zindelijk: Luiers eruit (je hebt de extra ruimte hard nodig i.v.m. groter geworden kleding)
- Melk omruilen voor NRG5
- Esbit brandertje er in
- Klein zakje snoep er bij
- Evt. kleine persoonlijke items zoals een knuffel of speelgoed


Dit zit samen in een rugzak van 10 liter. Past net. Qua gewicht niet te tillen voor een klein kind maar dat kun je sowieso wel vergeten dus dat heb ik voorlopig losgelaten.

We werken hier met kleuren. Ieder persoon heeft een eigen kleur en de algemene GHB's in de auto's ook. Dochter heeft bijvoorbeeld roze, wat wil zeggen dat haar tas, waterfles, mes, firesteel, aansteker, waterfilter, bordje, etc. roze zijn. Zo weet je wanneer er meerdere tassen uitgepakt zijn uit welke tas dingen komen. Als je even rondkijkt zie je dat veel gangbare items gewoon in verschillende kleuren te koop zijn (dingen als rugzakken en aanstekers spreken voor zich maar ook Mora messen, Sawyer waterfilters, LMF firesteels etc.). Zaken die niet direct in kleur beschikbaar zijn kun je voorzien van een sticker in kleur. De EHBO zit bijvoorbeeld in een gripzakje met gekleurde sticker er op.
Mocht je het idee van de kleuren over willen nemen, de gangbare kleuren zijn: zwart, oranje, groen, blauw, roze (en evt. rood). En ik lees het uiteraard graag terug als iemand iets heeft aan deze tip :thumbsup:


Verder ga ik er, net als @zonnebrood, van uit dat je voorzien bent van een draagdoek en deze altijd bij je hebt.

Aan de BOB's hangt daarnaast een lijst met aanvullende zaken die binnen een paar minuten te pakken zijn (+ locatie waar te vinden), op volgorde van belangrijkheid. Denk aan:
- De kinderen (je zou ze maar vergeten..)
- BOB's
- Schoenen
- Jassen
- Draagdoek
- Paspoorten
- Tent
- Slaapzakken
- Slaapmatten
- Meer eten
- Brandstof
etc.


Tot slot:
Betrek je kinderen bij wat je doet en bij hun rugzak. Laat ze spelen met de zaklamp (en koop er bij interesse nog een voor dagelijks gebruik), vertel ze wat er in zit en wat je er mee kunt (laten zien). En of ze denken dat ze nog iets missen.
Niet dat ik van een kind van 3 verwacht dat het goed een mes of aansteker kan hanteren maar ze kunnen wel iemand anders (begeleider) vertellen dat ze een aansteker bij zich hebben waarmee vuur kan worden gemaakt als ze met het mes wat schors van een berkenboom af steken.
Laat ze een mylar deken uitpakken en ervaren dat het warm is onder zo'n ding. Zodra ze ergens alleen in de kou stranden gaan ze gegarandeerd op zoek "waar had papa dat zilveren ding gestopt" en er onder zitten. Doel bereikt.
En ga gewoon eens met ze kamperen, in de tuin, paalkampeerplaats, camping, maakt allemaal weinig uit het is altijd leuk en leerzaam (zowel voor kinderen als ouders) :SC:

Enkel de snoepjes moeten we hier elke keer dat de tas tevoorschijn gekomen is weer aanvullen. Achja..
Wat ook meteen de reden is dat er, naast de Viburcol fiolen, geen medicijnen en waterzuiveringstabletten in de kinder BOB's zitten.


Heb er best uitgebreid over nagedacht. Toen ik de kinder BOB's samenstelde was er weinig tot geen informatie beschikbaar. Daar brengen we nu met dit topic verandering in he @zonnebrood :) (vind het zelf mijn beste bijdrage tot nu toe aan dit forum) Hopelijk vult de rest het nog verder aan zodat toekomstige mensen die verder gaan nadenken omdat ze kinderen krijgen hier een goed uitgangspunt vinden.
Helaas is de lijst niet in Lighterpack @Floesh ;) maar ik denk dat mensen er zeker wat aan hebben.
De BOB's worden hier geregeld opnieuw bekeken (sowieso 2x/jaar i.v.m. kledingmaten - plan dat in!), mocht ik interessante wijzigingen hebben dan zal ik dat in dit topic posten.


Als jullie tips, vragen of opmerkingen hebben dan hoor ik het graag!

Heel nuttig jouw post! Dankjewel.
Ik ben er nog niet aan toe om BOB’s te maken. Je kunt tenslotte niet alles tegelijk. Maar je tip voor gebruik van kleuren per persoon vind ik erg goed!
Ook schrijf je dat kinderen zelf ook moeten weten wat er in hun BOB zit, zodat ze het door kunnen geven aan hun begeleider of zelf kunnen gebruiken.

Op dit moment ben ik bezig met een schoenendoos vullen voor onder de zitting van de bijrijder (auto). Daar gaan ook zeker snoepjes in. Dat lijkt mij ook belangrijk voor kinderen.
 

ReadyMom

Prepper goeroe
:lol:Sorry, ik kon een grinnik niet onderdrukken toen het begon over een kinderBOB voor een 1jarige en ik ineens oploskoffie lees :lol:

Maar, op serieuzere voet; super idee van die foto's met contactgegevens. Kleur is ook een goed idee, was ik zelf ook al, zij het wat halfslachtig, mee bezig. We zijn maar met z'n tweetjes maar 'dit is van mama, afblijven, dit is van jou' is wel handig. Moet ook hoognodig weer eens verder aan de BOB-invullingen, want dat blijft er bij inschieten :oops:
 

Wolfje

Senior Prepper
Wat een top draadje! Mijn kids zijn 4, 9, 11 en 13. Vroeger had ik voor mezelf altijd een bob rugzak klaar maar mijn inmiddels ex-vrouw moest er niets van weten en het preppen is wat verwaterd. Mijn huidige vriendin vind het wel zinnig gelukkig :) Wel gaan de kids vanaf 1 jaar oud al mee (wild)kamperen, tot verbazing van een bepaalde boswachter die ons betrapte en het ge-wel-dig gaaf vond dat we met een baby in een tentje in het bos stiekem sliepen haha. perfecte bob try-outs!

Als ik weer achter een pc zit i.p.v. op mobieltje zal ik wat uitgebreider reageren.
 

Wolfje

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Zo, normaal toetsenbord gaat wat beter :) Qua BOB heb ik nog weinig te melden, aangezien ik die nog niet voor de kids gemaakt heb. Wellicht wel wat andere zaken die, met name voor wat oudere kids nuttig zijn voor mij en dus wellicht ook voor anderen. Als me nog meer te binnen schiet zal ik het aanvullen :)

hide-n-meet places
Mijn kids zijn helft van de week bij hun moeder , 15km verderop, en de andere helft bij mij. De oudste fiets naar middelbare school (10km), ze gaan zelf naar scouting, sport etc. Wat nou als SHTF als ze zelfstandig op pad zijn?? Zowel vlak bij mijn huis, als vlak bij hun moeders huis hebben we hide-n-meet plekken afgesproken. Plekken net buiten de stad, bij elke stad 2 (in andere richtingen, een primaire locatie en een uitwijk locatie), op loopafstand (5 a 8 km) waar je je goed kan verstoppen als SHTF en het gevaarlijk of niet mogelijk is om naar huis te gaan. Als er iets gebeurd weten de kids dat ze daar heen moeten en zich moeten verstoppen totdat ik ze daar kom halen. Op die locaties ligt ook een kleine nood cache verstopt met de meest elementaire zaken (drinkwater, hardkeks, foliedeken, busje security spray, rolletje tape en een zakmes). Dit natuurlijk bij echte noodgevallen als ze niet thuis of bij vooraf afgesproken vrienden kunnen landen.

Hou ze bezig
Er belangrijk is het om de kids bezig te houden als je bug-out bent. Iedere ouder weet denk ik wel hoe kids zich gaan gedragen als ze zich rot vervelen. Of ze worden bloed irritant en houden je van je (trying to stay alive) werk af, of ze gaan op pad en domme dingen doen :D. Oftewel: hou ze bezig!

Geef ze belangrijke taken en verantwoordelijkheid, zoals hout sprokkelen, helpen met koken, op kleiner broertje/zusje letten etc. Afgelopen vakantie in Tsjechië met een stok met gespleten eind en een touw een vanglus gemaakt om rivierkreeften te vangen. Waren ze uren zoet mee en ook nog eens een delicatesse :D

Forrest games: er zijn altijd spelletjes te bedenken die je kunt doen met zaken uit de natuur. Wees creatief en spendeer even tijd aan ze om ze een spel te leren, dan zijn ze weer even zoet en kun je zelf weer doen wat je moet doen. Enkele voorbeelden die ik in de loop van de tijd bedacht/gejat heb:
- Het oeroude “ik zie ik zie wat jij niet ziet”
- Woordenslang: de laatste letter van het vorige woord moet jou woord mee beginnen, dus als iemand zegt “leeuw”, zeg ik “water” en de volgende “regen” bijvoorbeeld
- Uitkijktoren: takjes afbreken op circa 10cm lang en hier een vierkante toren mee stapelen. Als je aan de beurt bent moet je een takje er op leggen. Valt de toren om dan heb je verloren. Ze zijn sowieso al een uur zoet met genoeg takjes zoeken en breken/snijden :D
- Mikado: lading takjes op de zelfde lengte en Viola, het bekende spelletje. En net als uitkijktoren goede voorbereidingstijd, met een mes maak je ringen in de tak die de waarde aangeven.
- Takkentik: Jeu de Boules met dan met takken, op een afstandje takken zo dicht mogelijk tegen/op de doeltak gooien
- Houthakkertje: ieder krijgt 6 takken/stammetjes als “pionnen”. De spelers staan 5m uit elkaar (of minder/meer om de moeilijkheid aan te passen). Teken een vierkant van ongeveer een vierkante meter groot of markeer deze met takjes. In dat vierkant mag je de taken/stammen rechtop zetten in een opstelling die jij wil. Zoek of maak een tak/blokje van ongeveer vuist groot en probeer om de beurt de pionnen van de ander om te gooien. Wie als eerste geen staande pionnen meer heeft verliest.
- Bosbowlen: met de pionnen van houthakkertje en een schijf boomstam (5 a 10 cm dik) proberen op een afstandje de pionnen omver te rollen net zoals met bowlen. Wel enigszins vlak stukje grond nodig :D
- De bosband: laat ze “muziek” maken met dingen die ze in het bos vinden of maken. Je staat perplex hoe creatief kinderen zijn!
- Hutten bouwen, altijd goed voor uren speelplezier
- Natuurschilderijen: schilderijen maken met dingen uit de natuur, een takje en wat mos is een boom, etc.
- Stormbaan: maak met takken/stammen een stormbaan, onder takken tijgeren, over omgevallen boom lopen etc, en kijk wie het snelste is
- Boogschieten: maak van een tak en een stukje touw een boog en snij wat pijlen. Maak een doelwit (bergje grond/zand) en schieten maar!
Etc etc.

Wees eerlijk
Wees eerlijk en verberg niet hoe serieus dingen zijn. Natuurlijk pas je het verhaal aan gelang de leeftijd qua bewoording maar niet qua inhoud. Kinderen voelen de spanning toch wel en merken het direct als je iets verbergt of bagatelliseert.
 
Bovenaan