• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Aanhangwagen

Alberto

Senior Prepper
Hallo,

Ik ben aan het overwegen om een aanhangwagen aan te schaffen.
Ik had graag jullie advies hierover even geweten, want er is keuze te over.

- Enkele as / Dubbele as
- Nieuw / Tweedehands
- Open / gesloten (huif of vast)
- ...

Ik ben er zeker van dat er hier wel wat aanhangwagen-kenners verborgen zitten ;-)
 
F

forumlid 1447

Gast
1 Waarvoor gebruiken en heb je hem veel nodig of is huren een optie.
2 Heb je een rijbewijs voor zwaarder 750 kg en kan je auto dit aan.
3 Wat is het budget, (nieuw makkelijk te betalen of is dit een opoffering)
4 Bij nieuw en juiste rijbewijs is een dubbel-asser eenvoudiger te (ver)plaatsen.
5 Bij 2e hands is de as en het ombouw-frame belangrijk
Als de as goed is maakt het houtwerk niet uit, dit vervang je in een halve dag.
6 Hoeveel plaats om te plaatsen, enkel-asser die klein is kun je op autobanden rechtop "parkeren"
7 Huif is persoonlijk, goed afdekzijl is voor vele voldoende.
8 Wat voor gevolg verzekeringstechnisch, aparte nummerplaat ja/nee. (niet kleur maar andere combinatie)
 

Ray

SHTF Expert
Wat wordt het trekkend voertuig, is brandstofverbruik een belangrijke factor (wel of geen huif)..

Zo.. met die 8 puntjes van @wiliam erbij is het huiswerk begonnen. :thumbsup:

Ik wilde destijds een karretje wat niet te groot was en smaller dan de auto. Past de auto, dan past de kar. Maar ja, met een pandaatje als trekker, mag ik ook niet te ambitieus zijn. :D
 
D

Deleted member 101

Gast
Aangezien @Alberto hier op een prepper forum de vraag stelt wat voor een aanhanger hij het beste kan nemen is er inderdaad meer info nodig, maar denk een handige niet te zware aanhanger, waarschijnlijk gesloten omdat dit als Bug Out Trailer het beste is. (B.O.T.)
Kijk hier voor een indruk. https://www.google.nl/search?q=bug+...mxw5fbAhUQMuwKHQnGCW4QsAQIJg&biw=1164&bih=631

Maar kant en klare B.O.T. zijn nogal prijzig, dus zelf een inrichten als je zuinig wilt doen.

Zoals je kunt zien is een B.O.T. vaak enkel-assig, huif (opbouw) en licht in NL is dat 750kg totaalgewicht.

Nu wil het toeval dat ik een vrij eenvoudige kar weet, die als B.O.T. ingericht kan worden, beetje knutselen en er kan iets moois van gemaakt worden. Zelf geen belang bij, maar een goede basis denk dat je voor 225 euro de kar hebt.
Maar moet meen ik dan hier op marktplaats aanbieden zal eens zien, eerst foto's morgen maken.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Wat wordt het trekkend voertuig, is brandstofverbruik een belangrijke factor (wel of geen huif)..

Zo.. met die 8 puntjes van @wiliam erbij is het huiswerk begonnen. :thumbsup:

Ik wilde destijds een karretje wat niet te groot was en smaller dan de auto. Past de auto, dan past de kar. Maar ja, met een pandaatje als trekker, mag ik ook niet te ambitieus zijn. :D

Pav41 lukt wel denk ik :D
 

zonnebrood

Mankinds only hope
@Tom, een pav 41 is een kleine eenwielige aanhanger van Tsjechische makelij. Eenvoudige techniek en daardoor onverwoestbaar.

Heb er jaren 1 achter de brommer en de motor gehad, maar t was zo'n gedoe om dat ding hier op kenteken te krijgen dat we deze uiteindelijk hebben verkocht.

Het geweldige van deze dingen is dat er een heel bierkrat in past :D
 

Bijlagen

  • pav-6_269x200.jpg
    pav-6_269x200.jpg
    13.3 KB · Weergaven: 20

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik heb heel veel aanhangers en eigenlijk hebben ze allemaal een ander doel. Dus wat je ermee wilt doen bepaalt je keuze.

Aan de openingspost van @Alberto te zien is hij daar nog niet over uit. In dat geval kun je gaan voor een multiple purpose aanhanger met zoveel mogelijk flexibiliteit.

Dan zou het zomaar een stevige geremde enkelasser 1000/1300kg kunnen worden met huif die snel op en afbouwbaar is met een bak van 2.50-3.00 meter. :thnx:
 

Flos

SHTF Expert
@Tom, een pav 41 is een kleine eenwielige aanhanger van Tsjechische makelij. Eenvoudige techniek en daardoor onverwoestbaar. Heb er jaren 1 achter de motor gehad,
Het geweldige van deze dingen is dat er een heel bierkrat in past :D

Zonnebroodje. Je weet toch dat krattenbier en hun inhoud niet samen gaan met motorrijden.
 

Alberto

Senior Prepper
Dank voor jullie talrijke reactie's.

@Flos : Geremd of niet, goeie vraag. Voor het "kleinere" gewicht zou dat nodig zijn?

@allen:
Welke wagen? Komt achter een Renault Traffic, busje dus. Trekkracht is geen probleem.


1 Waarvoor gebruiken en heb je hem veel nodig of is huren een optie.
Hoofdzakelijk huis-, tuin-, normaal gebruik van transport van grotere dingen, tuinafval, verhuisje van iets klein, ...
Huren kan natuurlijk. Heb zelfs redelijk wat kennissen die er ene hebben, maar ik heb liever zo'n dingen van mezelf (= minder miserie)

Tja, hoeveel heb je het nodig. Niet veel momenteel, maar ik heb er ook gene. Lijkt me een multifunctioneel iets eigenlijk.
Camperen, vervoeren, SHTF Bug Out ding, ...


2 Heb je een rijbewijs voor zwaarder 750 kg en kan je auto dit aan.
Nee, auto geen probleem

3 Wat is het budget, (nieuw makkelijk te betalen of is dit een opoffering)
Ik had gedacht tussen de 500 en 1000 euro max

4 Bij nieuw en juiste rijbewijs is een dubbel-asser eenvoudiger te (ver)plaatsen.
Klopt

5 Bij 2e hands is de as en het ombouw-frame belangrijk
Als de as goed is maakt het houtwerk niet uit, dit vervang je in een halve dag.
Daar wringt het soms. Voor 500 euro een leuke 2de hands, maar technisch mss een drama

6 Hoeveel plaats om te plaatsen, enkel-asser die klein is kun je op autobanden rechtop "parkeren"
Rechtop zou mooi zijn. Het ware ideaal moest ik het ding in nood door een poortje kunnen steken van 97cm (rechtop en leeg dan natuurlijk)

7 Huif is persoonlijk, goed afdekzijl is voor vele voldoende.
a ok

8 Wat voor gevolg verzekeringstechnisch, aparte nummerplaat ja/nee. (niet kleur maar andere combinatie)
Liefst zo weinig mogelijk zooi ;-)
In BE heb je geen aparte dingen nodig voor een aanhangertje van 750kg dacht ik.
 

Carismo

Prepper goeroe
Dank voor jullie talrijke reactie's.

@Flos : Geremd of niet, goeie vraag. Voor het "kleinere" gewicht zou dat nodig zijn?

@allen:
Welke wagen? Komt achter een Renault Traffic, busje dus. Trekkracht is geen probleem.

Hou er ook rekening mee dat je trekhaak een maximum belastbaar gewicht heeft, zowel in het trekken als hoeveel je er rechtstreeks op zet.
best een verschil tussen een afneembare of een vaste...
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

Flos

SHTF Expert
Dank voor jullie talrijke reactie's.

@Flos : Geremd of niet, goeie vraag. Voor het "kleinere" gewicht zou dat nodig zijn?

@allen:
Welke wagen? Komt achter een Renault Traffic, busje dus. Trekkracht is geen probleem.
Kijk eens naar de wetgeving ook. In België heb je een E Rijbewijs nodig voor een geremde aanhangwagen.
Zowel enkel als meerdere assen. Al laad je niet meer dan 750kg op de weg.
 

Carismo

Prepper goeroe
Kijk eens naar de wetgeving ook. In België heb je een E Rijbewijs nodig voor een geremde aanhangwagen.
Zowel enkel als meerdere assen. Al laad je niet meer dan 750kg op de weg.

@Flos Er is een wijziging gebeurd in 2013
--> http://www.goca.be/nl/p/nieuwe-reglementering-BE




ik heb een geremde caravan onder de 750 moet hiervoor geen E rijbewijs hebben.

Een aanhanger dat is ingeschreven gezamenlijk gewicht ( lading en aanhanger) tot 750 kg er is geen verschil tussen geremd en ongeremd... echter die kleine aanhangers zijn hiermee vaak niet uitgerust

echter tussen geremd en ongeremd is geen verschil of het aantal assen is geen verschil.


Voor rijbewijs B mag het gewicht van je auto en je aanhanger niet meer bedragen dan 3500 kg.

met voorbeelden

--> https://www.traffix.be/auto-aanhanger-cat-be/
 

Alberto

Senior Prepper
Het is idd een vreemde kronkel in die reglementering.
Heb zo het vermoeden dat de gemiddelde agent geen flauw benul heeft hoe het nu precies zit, maar idd, 't is maar als er iets fout gaat dat de miserie begint.

Ik heb geen nood aan een geremde aanhanger denk ik.

@Carismo: Dus als ik het juist begrijp dan mag je in totaliteit met 3500kg (wagen + aanhanger) op de baan. Los van geremd, niet geremd, één as, ...
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Nee volgens mij niet in NL. Minder dan 750kg laadvermogen mag je ongeremd rijden en met alleen B rijbewijs. Daarboven moet deze geremd zijn en heb je rijbewijs BE nodig. Met BE mag je tot 3500kg trekken.
 

Alberto

Senior Prepper
Nee volgens mij niet in NL. Minder dan 750kg laadvermogen mag je ongeremd rijden en met alleen B rijbewijs. Daarboven moet deze geremd zijn en heb je rijbewijs BE nodig. Met BE mag je tot 3500kg trekken.

Ik zit in BE, dus dan zou het wel moeten kloppen.
 

Alberto

Senior Prepper
Ondertussen al enkele stappen verder in het verhaal.
Ik heb er een leuke ongeremde op het oog waar een afdekzeil op zit en zelfs een extra fietsdrager voor bovenop.

Nu de wet: Omdat ik na al het lezen door de bomen het bos niet meer zag toch even langs geweest bij de politie voor uitleg.
Conclusie? Ze weten het zelf niet zo goed. Volgens de éne agent moet je voor een aanhanger met MTM kleiner dan 750kg GEEN COC-attest hebben. Volgens de andere moet je die wel hebben voor aanhanger sinds 2012 en een aankoopfactuur voor aanhanger van vóór 2012 en agent drie ging zich niet uitspreken omdat ze geen verkeerde info wilde meegeven.
Agent vier tenslotte blijft erbij dat er voor een totaal gewicht (wagen + aanhanger) tot 3,5 ton geen enkel probleem is.
 
Bovenaan