• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

aanmaakmateriaal in klein flesje

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Benodigdheden.

plastic flesje van 15ml met schroefdop (bv tauritineplus)
wattenbollen
bio ethanol.
eetstokje, potlood

Prop de watten in het flesje tot net onder de hals (met behulp van eetstokje of potlood en voeg bio ethanol toe tot alle watten verzadigd zijn. (niveau ethanol blijft zichtbaar, voeg daarna nog enkele plukken watten toe. schoef de dop erop en zet flesje op z'n kop en laat paar minuten intrekken.

Je kan deze wattebollen (met plukjes) eruit trekken met een pincet van de victorinox of een uncle bills tweezer en tussen een gespleten takje steken als een lange lucifer. Vat heel snel vuur met slechts enkele vonken van de firesteel .

Het voordeel van deze verzadigde watjes is dat je heel weinig nodig hebt om bv een kleine stapel twijgjes aan te steken. Bij een grotere bol kan je deze ook terug uiblazen en opnieuw gebruiken. (niet als ie reeds 3/4 verkoold is) ook geschikt om een kaars aan te steken met een firesteel met zo min mogelijk strikes

Getest: dit flesje heel de dag buiten in de zon laten staan en is niet uitgezet, in brand gevlogen ... en nadien vatte dit nog even snel vuur bij (met firesteel) ook brandde dit relatief lang. Een volgende test met aluminiumfolie rond het flesje is in de maak ;-)


Ik vind het handig dat zo'n klein flesje heel makkelijk in een firekit opgenomen kan worden en vrij lang meegaat, als de alcohol moest verdampen (na 6 maand geleden gevuld te hebben, nog geen probleem mee gehad) heb je alsnog wattebollen die heel snel in de fik gaan... maar zullen minder lang branden. (hoe langer ze wit blijven hoe meer alcohol ze bevatten en herbruikbaar zijn) als deze te droog zijn kan je deze simpelweg terug aanvullen met bio ethanol.
 

petroman

SHTF Expert
Goed idee.
Een dag laten staan is denk ik te kort om invloed op lange termijn te bepalen, alcohol<> fles materiaal.
Je kan er voor kiezen om de alcohol op het laatste moment er bij te voegen. Als je alcohol gebruikt dan kan je de watten ook gebruiken om wondjes te ontsmetten. (let op watten pluizen)
Ik moest voor het flesje denken aan aluminium kokers voor sigaren (wiki). Ooit lang geleden eens een gehad.
Dat zijn speciale kokers voor de hogere prijsklasse sigaren, gemaakt van aluminium en luchtdicht. Kleiner maar door de vorm misschien beter passend in een overlevingsset.
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Kleine sigaren dan :) een flesje van 15ml is met dop slechts 6.5 cm hoog en 2.5cm diameter. Heb met de inhoud ruim 80 keer een kaars mee kunnen aansteken (firesteel).

Zelf ben ik meer voorstander van bpa vrij kunststof omdat alu met alcohol kan oxideren en als je wonden gaat ontsmetten... het lijkt me niet zo gezond dan.

Ik heb ze zelf nu een 6maand geleden gevuld en alcohol is (nog) niet vervlogen. Maar een dag voor vertrek van een kampeertrip kan je idd nog eens aanvullen.
 

Flos

SHTF Expert
Is dit een geschikt flesje?
Het is van handgel ( iets wat een beetje prepper toch bij zich zou moeten hebben. ) gekocht in het Kruidvat jaren geleden. Inhoud 50ml.
20200527_124322.jpg
Nu vraag ik mij af ov die handgel ook zou branden.
 

Carismo

Prepper goeroe
Is dit een geschikt flesje?
Het is van handgel ( iets wat een beetje prepper toch bij zich zou moeten hebben. ) gekocht in het Kruidvat jaren geleden. Inhoud 50ml.
Bekijk bijlage 18544
Nu vraag ik mij af ov die handgel ook zou branden.

Niet alle handsanitizers branden

Ook het flesje is niet optimaal aangezien er geen schroefstop is, ook die kleine ronde flesjes zijn iets sterker (je kan ze amper induwen)

Ik heb er nog aardig wat in reserve moest de sc in vlaanderen doorgaan breng ik er wel wat mee.

Tauritine-large.png
 

Wafels

Diehard Prepper
@Carismo dit zijn leuke dingen , vooral om mee te experimenteren :D alcohol /ethanol bio-ethanol etc zijn goede brandstoffen als
het alcohol percentage hoog is het enigste is wel dat ik er wat huiverig van ben :rolleyes: mijn ervaringen met alcohol brandertjes experimenten
hebben me indertijd duidelijk gemaakt dat je er erg voorzichtig mee moet zijn :rolleyes::D , het is zeer vluchtig , brand met een vlam die je slecht ziet
Uw idee om het in een flesje te doen met watten is zeker niet nieuw maar het werkt . ik heb wel mijn bedenkingen wat betreft zo'n flesje
Je zou beter een stuk koperen buis 20 mm diameter of zo kunnen gebruiken met twee eindkappen erop gesoldeerd , op de ene kunt u een more
bijvoorbeeld M10 of M12 kunnen solderen en daarna de eindkap eronder door te boren op de bout kunt u een O-ring schuiven , dit geeft een veel betere
afdichting en veel O-ringen zijn alcohol en benzine ed bestendig . Ik weet het geheel wordt wel zwaarder en je moet het maken ,maar daar tegen over staat
dat het degelijker en veiliger is :cool: . Zelf geef ik de voorkeur aan vaseline met watten of katoen touw .de voordelen zijn je kunt het wel in zo'n flesje van u doen zonder gevaar voor lekken ed , vaseline met watten/katoen touw is goed aan te steken ,zelfs met een fire steel en brand met een gelige goed zichtbare vlam .Ook dit is niets nieuws hoor en zeker niet van mij :eek: Ik zag indertijd een man die had bij een lege Edding 2 of 3000 (die zijn van aluminium viltstift de kop eraf gehaald en leeggemaakt en daarna gevuld met een stuk katoen touw met watten . door het touw verder of minder ver uit de Edding te trekken kon hij de vlam regelen of een stuk van het touw afsnijden en als aanmaak materiaal gebruiken en de Edding gebruikte hij zelfs als kaars (alhoewel mijn voorkeur dan uit gaat naar een echte kaars ) . Een voordeel van alcohol is wel (als je de juiste hebt )dat je het kunt gebruiken om wonden te desinfecteren nast dat je er iets mee aansteekt .
hier is een video van een man die de tinder rope met was gebruikt , maar nogmaals je kunt een hoop op dit gebied zelf maken en het is zeker handig om bij je te hebben :cool: ( ) er is overigens blijkbaar commercieel '' tinder rope '' te koop
maar het was leuk te zien waar u mee bezig bent :cool:
gr will
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
als je ontsmettingsalcohol gaat gebruiken in metalen tubes (alu, ijzer, koper,...) gaat dit na een tijd oxideren en is de functie weg om deze te gebruiken als ontsmettingsmiddel..
ik gebruik deze functie niet maar wel om bv plakkerig spul van m'n mes of bijl te krijgen..

De kleine flesjes zijn al uitvoerig getest en ze zijn best sterk en lekken niet...

Het branden van de vlam op een watje is niet geheel onzichtbaar in tegenstelling tot de alcohol op zich.

de lont is ook wel interessant maar neemt naar mijn gevoel ook weer iets te veel plaats in en bij warm weer geeft het wel een vieze boel. (denk maar aan een theelichtje in een survivaltin dat helemaal uitgelopen is)

Dit is voor mij beetje de sure fire met een firesteel tijdens koude en nattere dagen. (dat touw fluffy maken met koude handen is niet iets dat aangenaams is) ik hou van een instant vlammetje als je het aansteekt direct nadat je uit het flesje haalt, ook terug uitblazen en terug in flesje doen. Beetje aandrukken zodat de alcohol terug verdeeld wordt en klaar voor een volgende keer. of met een beetje van deze gedrenkte watpluis rond een lont van een kaars..
 

Wafels

Diehard Prepper
@Carismo zelf gebruik ik geen alcohol om vuur te maken , maar dat is gewoon een persoonlijk iets , mijn voorkeur gaat nog altijd uit
naar vaseline ook al wordt dat inderdaad bij warmte plakkerig :p .
gr will
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Zo'n peanut lighter is wel leuk, echter mijn ervaring met die dingen is iets minder. De schroefdraad slijt na een tijdje waardoor deze niet volledig afsluit (draait door)--> paar keer voorgehad dat m'n broek stonk naar de zippo fuel. Na 4 van die dingen te hebben versleten heb ik het flintsysteem eruit gehaald en toegevoegd aan een mini vuurkitje oa met watten met vaseline luchtdicht in een plastic drinkrietje (zijkanten toeknijpen met tang en dan dichtsmelten met vlammetje) zo'n kleine aansteker vonken doen trekken met koude handen/vingers...

Ik heb al veel verschillende dingen getest en probeer bepaalde dingen meer en meer te recycleren diy projectjes van te maken maar ook te kijken naar een budgetvriendelijke modificatie van dingen die voor mij persoonlijk makkelijker en handiger toepasbaar zijn, maar wat voor mij werkt is daarvoor niet de oplossing voor een ander en vice versa

Misschien dat we op de volgende sc eens verschillende aanmaak systemen kunnen testen via een workshop..
 

Roel

Mankinds only hope
Je moet enkel de goede kopen.
Al meer dan vier jaar gebruik ik mijn peanut zonder problemen.
Geen lekkages. Gewoon vuur.
 

Carismo

Prepper goeroe
heb er gehad van 2 verschillende merken. zo'n ali ding en van true utility... die van zippo zelf vind ik beetje te duur..
 
F

forumlid 1447

Gast
Heb er een met extra schroefdraad op getapt.
Was ook bang om de schroefdraad te snel te verkloten.
Met koude vingers draai je snel te vast,
en met weinig schroefdraad dus kapot.
 
Bovenaan