• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Aanpassingen houtkacheltje

Beste preppers,

Ik stook in mijn off-grid locatie met een klein houtkacheltje mijn huis (geïsoleerde container) warm.
Het dingetje is simpel van plaatstaal in elkaar geknutseld door een hobbyist.
Ik merk dat als de deurtjes dicht zijn er zeer weinig warmte vrijkomt.
Nu had ik bedacht om er mica raampjes in te maken aangezien de kachel verder dicht is.
Heeft hier iemand ervaring mee en kan iemand mij vertellen of het iets oplevert?

Alvast bedankt,

Perry

Verstuurd vanaf mijn moto g(9) power met Tapatalk
 
Door mica raampjes er in te maken ga je in theorie het niet beter doen werken.
Een lucht klep onderaan de verbrandings kamer heb je nodig.
Bedankt voor je reactie @Flos
We zetten nu meestal de asla een stukje open.
Echter zuigt dan de kachel als een gek dus jaagt ook hout er doorheen.
Zou een echte luchtklep beter functioneren?

Groeten Perry

Verstuurd vanaf mijn moto g(9) power met Tapatalk
 

Flos

SHTF Expert
Daar ben ik zeker van. Als die maar regelbaar is.
Bedankt voor je reactie @Flos
We zetten nu meestal de asla een stukje open.
Echter zuigt dan de kachel als een gek dus jaagt ook hout er doorheen.
Zou een echte luchtklep beter functioneren?

Groeten Perry

Verstuurd vanaf mijn moto g(9) power met Tapatalk
Jou constructeur heeft een vergissing gemaakt .
Een hout kachel hoeft geen asla te hebben.
Of het kacheltje is als kolenkachel gemaakt of eventueel alles brander.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Mijn houtkachel heeft een as la. Maar dit heeft meer met de vormgeving te maken. de luchttoevoer komt van onderen via de as la. Dus de klep zit verborgen in de kachel. Als de as la niet helemaal gesloten is zuigt hij lucht via deze.
 

Ray

SHTF Expert
Foto's zouden handig zijn @Kind van de Wereld

Zelf heb ik deze (met dank aan @Stuudje) voor bij de tent: https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/de-hope-stove-als-nieuwe-aanwinst.5104/

Het luchttoevoerschuifje wat je ziet is naar mijn mening te klein, ik heb dan ook meestal het deurtje op een kier of gewoon open. Ik stook graag zonder hinderlijke rook.

Geen aslade, je moet dit kacheltje in z'n geheel omkieperen om hem leeg te schudden. Precies de reden dat de meeste grotere houtkachels wel een aslade hebben.

Dergelijke kleine kacheltjes zijn qua rendement geen uitblinkers natuurlijk, maar in de buitenlucht houdt het een paar man warm die er rondom zitten. Op hele natte dagen zet ik hem half voor/in m'n piramide tent en stookt hij de boel aardig droog. Erop koken gaat prima, het bakken van de biefstuk vergt wel flink opstoken van de kachel.

Mica raampjes gaan het rendement (je doelt waarschijnlijk op de stralingswarmte) niet significant vergroten. Tegenwoordig wordt trouwens hittebestendig glas gebruikt, een stuk handiger dan mica. Voor gebogen vensters, in met name ronde kolen/petroleumkachels, is het nog steeds verkrijgbaar, glas buigt niet, dunne (0,2mm) mica wel.
 

PBear

Mankinds only hope
Ons kacheltje is een allesbrander, waarin ik overigens alleen hout stook. De hout-as kan in de compostbak om het compost te verrijken met mineralen. Steenkool-as is ongeschikt voor composteren.

Voor de ruimte waar de as opgevangen wordt, zit een schuif, waarmee de luchttoevoer geregeld kan worden.
Het vermogen is regelbaar tussen 2 en 4 KW.
De binnenwanden van de verbrandingsruimte zijn bekleed met terracotta, wat de efficientie van de verbranding verbetert, doordat het warmte vasthoudt waardoor de verbranding bij hogere temperatuur plaatsvindt.
Volgens de fabrikant zou de efficientie tussen 70 en 80 procent liggen.

De restwarmte van de kachelpijp wordt deels benut, doordat deze door de toilet/was/doucheruimte loopt. Dat is dan de warmste plek in het huis.

Ik ben nog van plan een koperspiraal om de kachelpijp te wikkelen, zodat aangesloten kan worden op onze vloerverwarming, die nu alleen op een 900 Watt elektrisch element werkt.

Hieronder een fotootje van de kachel, voor de gelegenheid even van binnenverlichting voorzien:

IMG_20220504_172711.jpg

Boven op de kachel heb ik een 5 liter pan met water staan, die ook nog wat warmte afgeeft als het hout opgebrand is. Doorgaans hoeven we de kachel alleen 's ochtends aan te maken. Zodra die op temperatuur is, kan de luchtschuif dicht. Omdat die niet volledig luchtdicht afsluit, blijft de kachel toch nog voldoende branden om het vuur aan te houden.
De ongeveer 2KW vermogen is ruim voldoende om ons tiny house van 22m2 vloeroppervlak op ca 18 graden te houden als het buiten 15 graden vriest.
 
Bovenaan